Minder DAB+-radio’s bij jongeren

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
v.ijl

Bericht door v.ijl » 06 dec 2016 22:19

Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat het aantal jongeren met een DAB+-radio dit jaar is afgenomen.

In 2015 had 8 procent van de jongeren tussen de 12 en 25 jaar nog een DAB+-radio, in 2016 is dit percentage gedaald tot 6 procent, aldus het CBS. Voor de leeftijdsgroepen 25 tot 65 jaar was er geen groei waar te nemen in het bezit van DAB+-radio’s. De naamsbekendheid in deze leeftijdsgroep nam licht toe. In 2015 had 21 procent van de jongeren van DAB+ gehoord, dit jaar is dat 22 procent. Over alle leeftijdsgroepen is dit 29 procent.
Bron: https://mediamagazine.nl/minder-jongere ... ekendheid/
Zal dit toch door de mindere geluidskwaliteit komen, of speelt het dekkingsprobleen een rol? :roll:
en dan is er koffie......

EtherScout

Re: Minder DAB+-radio’s bij jongeren

Bericht door EtherScout » 07 dec 2016 08:25

v.ijl schreef:
Bron: https://mediamagazine.nl/minder-jongere ... ekendheid/
Zal dit toch door de mindere geluidskwaliteit komen, of speelt het dekkingsprobleen een rol? :roll:
Ik denk dat beide zaken meespelen. Daar komt bij dat er nog te veel goedkope FM-only-ontvangers en te weinig goedkope DAB+ontvangers te koop zijn. Het gaat beter dan enkele jaren geleden, maar de invoering van een allesomvattende verandering als DAB+ vergt meer dan markt alleen.

- Stel een zeer hoge minimumdekking verplicht voor 11C, 12C en het regionet, bijvoorbeeld 90% indoor / 99% outdoor. De rest moet naar minimaal 75% indoor.
- Stel een minimumgeluidskwaliteit vast van 80kb/s voor muziek, 64kb/s voor spraak met soms muziek en 48kb/s voor alleen spraak. Geef stations 96kb/s per kavel. Dit maakt een ruil tussen de regio-omroepen en MTVNL noodzakelijk. MTVNL krijgt financiële compensatie.
- Stel DAB+ voor alle nieuw te verkopen radio's verplicht.
- Stel een vaste datum voor analoge afschakeling. Bijvoorbeeld 1-9-2020.

hvbeek

Bericht door hvbeek » 07 dec 2016 09:22

Of je realiseren dat er gewoon steeds minder via een FM/DAB-radio naar muziek wordt geluisterd door jongeren...

fdboer

Bericht door fdboer » 07 dec 2016 11:06

Gezien het feit dat de jongeren zonder problemen luisteren via de speakertjes van de telefoon acceptabel vinden zal die geluidskwaliteit geen probleem zijn. Wat ik bij mijn kinderen wel zie is dat de reguliere radio ondergeschikt aan het raken is, als ze die al opzetten, en streaming, youtube en spotify dankbare alternatieven zijn.

Overigens moet ik daarbij bekennen dat ik zelf ook op de reguliere radio 'uitgekeken' ben. Ik heb een DAB+ ontvanger overwogen in de auto, maar kwam tot de conclusie dat het het geld niet waard is, ik luister toch altijd podcasts of spotify.

Als de radio al aanstaat is dat meer uit luiheid omdat het een knopje op de afstandsbediening is en de telefoon buiten handbereik ligt ...
Laatst gewijzigd door fdboer op 07 dec 2016 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer » 07 dec 2016 12:21

Een DAB+ ontvanger in de telefoon zou dan een misschien een opleving kunnen veroorzaken. Volgens mij heeft LG al enkele modellen waar het standaard in zit.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht

progmog

Bericht door progmog » 07 dec 2016 12:33

Het heeft niets met DAB te maken maar de manier hoe jongeren de radio zien. Ikzelf heb twee kids. Radio is soms leuk (even in de ochtend metname Q) maar als de muziek niet zint of reclame beint, gaat het snel naar Spotify. Iets wat ik iedere jongeren zie doen (als ik even rondkijk of navraag bij de vrienden van mijn kids).

En het aanbod via FM is voldoende (bekende zenders zijn daarop te vinden). Dus waarom nog een DAB radio?

Echtwel

Bericht door Echtwel » 07 dec 2016 12:54

progmog schreef:Het heeft niets met DAB te maken maar de manier hoe jongeren de radio zien. Ikzelf heb twee kids. Radio is soms leuk (even in de ochtend metname Q) maar als de muziek niet zint of reclame beint, gaat het snel naar Spotify. Iets wat ik iedere jongeren zie doen (als ik even rondkijk of navraag bij de vrienden van mijn kids).

En het aanbod via FM is voldoende (bekende zenders zijn daarop te vinden). Dus waarom nog een DAB radio?
DAB radio is een speeltje van de fabrikant om wat anders te gaan verkopen en weer winst te maken ...
en heeft niks met radio te maken ...
De overheid vangt zijn deel door het duur verkopen van de etherruimte ..iedereen blij...."dacht me"

Maar de kids van 2016 zijn niet de volwassen van nu , dus heeft men een probleem..... de mensen van nu rennen niet massaal naar de winkel om de DAB ontvanger.
Goed opgemerkt door bovenstaande schrijver .. Dus de laatste twee troeven worden nu uitgespeeld ...
* de autobranche "verplichtingen of dwingen " ( om de ontvanger in de laten bouwen) of subsidie geven is maar wat je noemt...
Of gewoon de FM band afsluiten ..geplant over ...?

Zoals gezegd de nieuwe volwassen trappen er gelukkig niet meer in lang leven het internet -bier

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 07 dec 2016 17:28

Jongeren luisteren gewoon op hun eifone, meer stations dan DAB.
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

Debaser

Bericht door Debaser » 07 dec 2016 18:39

Jongeren luisteren überhaupt geen radio meer. De groei van DAB+ zal dan ook van de 30-plussers moeten komen. Dat betekent dus dat de doelgroep groot genoeg is, maar dat het aanbod daar wel op moet aansluiten.

Vier non-stop hitzenders als themakanalen is dus niet de 'way to go'. Iets meer variatie is welkom. Kwaliteitsverbetering natuurlijk ook. Maar de grote USP voor DAB is nu het grotere aanbod en dat doe je daarmee teniet. Een tweede landelijke commerciële mux is er niet zomaar.

De liefdesverklaringen aan internet snap ik maar ik ga niet opnieuw uitleggen waarom de toekomst van grote radiozenders voorlopig niet op internet ligt. Sommige mensen willen wat dat betreft niet leren.
Be a debaser!

2n2219

Bericht door 2n2219 » 07 dec 2016 23:04

Debaser schreef:Jongeren luisteren überhaupt geen radio meer. De groei van DAB+ zal dan ook van de 30-plussers moeten komen. Dat betekent dus dat de doelgroep groot genoeg is, maar dat het aanbod daar wel op moet aansluiten.

Vier non-stop hitzenders als themakanalen is dus niet de 'way to go'. Iets meer variatie is welkom. Kwaliteitsverbetering natuurlijk ook. Maar de grote USP voor DAB is nu het grotere aanbod en dat doe je daarmee teniet. Een tweede landelijke commerciële mux is er niet zomaar.

De liefdesverklaringen aan internet snap ik maar ik ga niet opnieuw uitleggen waarom de toekomst van grote radiozenders voorlopig niet op internet ligt. Sommige mensen willen wat dat betreft niet leren.
Dat laatste... over een paar jaar weten we meer. En weten we ook wie er eigenwijs was.
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

Debaser

Bericht door Debaser » 08 dec 2016 12:47

2n2219 schreef: Dat laatste... over een paar jaar weten we meer. En weten we ook wie er eigenwijs was.
Ook op 5G wordt multicasting niet iets wat de meeste telefoons gaan ondersteunen. Zolang dat niet volledig wordt uitgerold hebben grote radiozenders niets aan internet. Mooier kan ik het niet maken. Het probleem zit hem dan niet eens zozeer in het netwerk van de telefoonproviders. Met genoeg masten en genoeg capaciteit zal dat allemaal wel lukken. Het probleem zit aan de omroepkant.

Ik zal het sommetje nog maar even maken: Als je 1 miljoen luisteraars hebt, dan gebruik je 125Gbps per seconde. Dat is capaciteittechnisch al moeilijk, maar kostentechnisch bijna onmogelijk: Met een gemiddelde bandbreedteprijs van 25 cent per Mbps, kost je dat per seconde dus 31.250 euro.
Be a debaser!

MFM

Bericht door MFM » 08 dec 2016 13:12

Wanneer je 1miljoen luisteraars hebt?
Rekensommetjes uit het verleden mbt de intomartcijfers en doelgroepen leert dat marktleider 538 al blij mag zijn wanneer ze 250000 luisteraars tegelijkertijd zouden halen.
Daarnaast is luisteren en facebooken/socialmedia etc via de smartphone makkelijker dan een aparte dab+ radio kopen voor de jongere doelgroep.

Mijn kinderen maken hun huiswerk op ipad/smartphone enz. Hebben alleen een tv op hun kamer omdat ze geen radio willen hebben. Kunnen dan ook prima zonder radio en kennen 538,3FM en FunX alleen omdat ze die zenders wel eens in de aula gehoord hebben.
Noodzaak om een dab+ radio te kopen is er niet.
Want spotify, youtube enz hebben vaak de nieuwste muziek(clips) en radio luisteren "doe je alleen onderweg in de auto"... sterker nog, navraag gedaan bij ze en niemand uit hun klassen luistert vrijwillig radio.

progmog

Bericht door progmog » 08 dec 2016 13:47

Debaser schreef:
2n2219 schreef: Dat laatste... over een paar jaar weten we meer. En weten we ook wie er eigenwijs was.
Ook op 5G wordt multicasting niet iets wat de meeste telefoons gaan ondersteunen. Zolang dat niet volledig wordt uitgerold hebben grote radiozenders niets aan internet. Mooier kan ik het niet maken. Het probleem zit hem dan niet eens zozeer in het netwerk van de telefoonproviders. Met genoeg masten en genoeg capaciteit zal dat allemaal wel lukken. Het probleem zit aan de omroepkant.

Ik zal het sommetje nog maar even maken: Als je 1 miljoen luisteraars hebt, dan gebruik je 125Gbps per seconde. Dat is capaciteittechnisch al moeilijk, maar kostentechnisch bijna onmogelijk: Met een gemiddelde bandbreedteprijs van 25 cent per Mbps, kost je dat per seconde dus 31.250 euro.
De discussie gaat niet om de distributie maar meer om het feit dat jongeren minder radio gaan luisteren of gebruiken. Dat is het probleem. En dat vertaald zich in minder DAb's bij jongeren. Ook als straks via de mobiel onbeperkt radio kan worden geluisterd (op wat voor manier dan ook), "radio" in de huidige vorm is geen aantrekkelijk medium meer voor jongeren. Zeker nu zij op andere manieren in aanraking komen met muziek (streaming diensten, youtube etc.).

Debaser

Bericht door Debaser » 08 dec 2016 13:49

progmog schreef: De discussie gaat niet om de distributie maar meer om het feit dat jongeren minder radio gaan luisteren of gebruiken. Dat is het probleem. En dat vertaald zich in minder DAb's bij jongeren. Ook als straks via de mobiel onbeperkt radio kan worden geluisterd (op wat voor manier dan ook), "radio" in de huidige vorm is geen aantrekkelijk medium meer voor jongeren. Zeker nu zij op andere manieren in aanraking komen met muziek (streaming diensten, youtube etc.).
De discussie gaat hierboven wel over distributie. Jongeren <25 luisteren inderdaad amper nog radio. De vraag is of dat zo blijft. Dat kunnen we nu nog niet zeggen omdat de mensen die nu boven de 25 of 30 zijn niet dezelfde mogelijkheden hadden toen ze 18 waren.

Dus over een jaar of 5 weten we pas zeker of radio zoals we het nu kennen dood is. Ik denk dat het wel mee zal vallen, maar dan moeten zenders zich wel meer op niches gaan richten.
Be a debaser!

MFM

Bericht door MFM » 08 dec 2016 19:13

De oude media, passieve radio en tv, krijgen het steeds moeilijker.
De nieuwe variant, radio plus interactie met luisteraars via socialmedia en naast het radioprogramma steeds meer de focus op het eigen merk radioprogramma via alle media, overleeft het wel.
De noodzaak echter om op FM met dure vergunningen een c&s show of ruuddewild.nl of ESO achtige show te brengen is er ook niet meer.
Denk aan terugluisteren via podcasts, het ontdekken van nieuwe muziek via bv stenders' zijn wekelijkse updates op facebook of het via youtube even terugkijken naar het optreden van een beroemde zanger dat die ochtend live bij ekdom zat..dat soort dingen is gangbaar gedrag voor jongeren.
Het werd in 2000 al voorspeld dat radio drastisch zou veranderen binnen 15-20 jaar.
DAB+ is gewoon net zoals zijn voorgangers geen waardige opvolger van FM omdat de jongere doelgroepen geen FM meer nodig hebben.

Plaats reactie