DAB+ in Duitsland

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

LeoNeo

DAB+ in Duitsland

Bericht door LeoNeo »

Voor de mensen in de grensgebieden die Duitse DAB+ zenders kunnen ontvangen is het wel handig om een eigen topic te hebben in plaats van het te moeten bespreken in topics over Nederlandse ensembles. Bij deze.

Laten we beginnen met goed nieuws via Radio.nl:
Duitsland: Forse uitbreiding landelijke DAB-net

De dekking van het landelijke DAB(+)net in Duitsland wordt het komende anderhalf jaar fors uitgebreid. Nog dit jaar komen er 19 nieuwe zenders bij. In 2016 volgen er nog eens 30. Na de uitrol is het landelijke net op kanaal 5C via 110 zenders in 92% van Duitsland te ontvangen.

[..]
Radio.nl: Duitsland: Forse uitbreiding landelijke DAB-net
Arno1978

Re: DAB+ in Duitsland

Bericht door Arno1978 »

Goed initiatief van je LeoNeo :D
Ja mooi nieuws! Binnenkort nog beterder ontvangst van de 5C langs de Nederlandse / Duitse grens!
Volgt de ontwikkelingen rond DAB+.
Train rider

Bericht door Train rider »

Er was in het verleden toen de zenders van 11D naar 10 kilowatt gingen ook toch een rubriek over Duitse zenders, die kan ik nergens meer terug vinden, goede zaak dat dit weer nieuw leven is in geblazen met de aanstaande uitbreiding van 5C :smile:
Uncle2

Bericht door Uncle2 »

Weet iemand de locatie lijst van de nieuw te plaatsen zenders in Duitsland. Ik zou kunnen begrijpen dat er op 5C in Kleef een zenders geplaatst wordt want in de Achterhoek, waar ik vaak logeer, is 5c bijna niet te ontvangen.
LeoNeo

Bericht door LeoNeo »

Volgens Radio.nl moeten de exacte locaties nog bekend worden gemaakt.

Hier is misschien wel wat uit af te leiden: Karte Netzausbau
jassy

Bericht door jassy »

In Wesel, Münster en Lingen. Kleve inderdaad ook.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/
Arno1978

Bericht door Arno1978 »

Dat is een mooie link!
Ik heb even goed gekeken maar Kleve valt voor de 5C buiten de boot volgens de verschillende kaarten. Maar dat is niet erg want Wesel dekt die wel af met 10 kW :D

Ik heb even alles op een rij gezet wanneer de belangrijkste zenders in de grensstreek aan gaan!

Aachen-Stolberg: einde 2015 (regio Zuid-Limburg)
Nottuln (Münster): einde 2015 (regio Achterhoek en Twente)
Wesel: einde 2015 (regio Achterhoek, Arnhem, Liemers, Nijmegen, Noord- & Midden-Limburg)

Aurich: halverwege 2016 (regio Oost-Groningen en Noord-Drenthe)
Lingen: einde 2016 (regio Twente en Zuidoost-Drenthe)
Meppen: einde 2016 (regio Twente en Zuidoost-Drenthe)

Uiteraard overlapt het signaal wellicht iets. Maar in grote lijnen moet het kloppen.
Laatst gewijzigd door Arno1978 op 29 mei 2015 15:22, 8 keer totaal gewijzigd.
Train rider

Arno1978 schreef:Dat is een mooie link Jassy!
Ik heb even goed gekeken maar Kleve valt voor de 5C buiten de boot volgens de verschillende kaarten. Maar dat is niet erg want Wesel dekt die wel af met 10 kW :D

Ik heb even alles op een rij gezet wanneer de belangrijkste zenders in de grensstreek aan gaan!

Aachen-Stolberg: einde 2015 (regio Zuid-Limburg)
Nottuln (Münster): einde 2015 (regio Achterhoek en Twente)
Wesel: einde 2015 (regio Achterhoek, Arnhem, Liemers, Nijmegen, Noord- & Midden-Limburg)

Aurich: halverwege 2016 (regio Oost-Groningen en Noord-Drenthe)
Lingen: halverwege 2016 (regio Twente en Zuidoost-Drenthe)
Uiteraard overlapt het signaal wellicht iets. Maar in grote lijnen moet het kloppen.
Dat word dus weer een portable dabradiootje aanschaffen, de Sanegean is na mijn wintersportvakantie in Italië kaput gegaan, mogelijk Maffia signaal?, was wel sterke ontvangst toen het radiootje het nog deed :D :D :D :D :D :D
Train rider

LeoNeo schreef:Volgens Radio.nl moeten de exacte locaties nog bekend worden gemaakt.

Leuke kaartjes, als ik naar eind 2016 scrol, dan word ik helemaal vrolijk, Sunshine live indoor, maar eerst eind dit jaar outdoor genieten van die zelfde zender :smile:
Noordzee

Bericht door Noordzee »

LeoNeo schreef:Volgens Radio.nl moeten de exacte locaties nog bekend worden gemaakt.

Wat een mooi bericht. Hier in Z-O Drenthe heb ik 5C alleen maar met condities ontvangen, maar dat gaat in de toekomst dus permanent worden. Leuk!

Heb je ook van dergelijke kaartjes van 6A (Niedersachsen) en 11D (Nordrhein-Westphalen)?
6A ontvang ik hier zelden, 11-D is ook (net) iets te zwak voor permanente goede ontvangst.
LeoNeo

Bericht door LeoNeo »

Noordzee schreef: Heb je ook van dergelijke kaartjes van 6A (Niedersachsen) en 11D (Nordrhein-Westphalen)?
6A ontvang ik hier zelden, 11-D is ook (net) iets te zwak voor permanente goede ontvangst.
Nee, helaas niet. Ik heb hem van de internationale DAB site: http://www.wohnort.org/DAB/" onclick="window.open(this.href);return false; maar ik denk dat hij speciaal voor deze gelegenheid is gemaakt, de uitbreiding van de 5C.
Arno1978

Bericht door Arno1978 »

LeoNeo schreef:
Noordzee schreef: Heb je ook van dergelijke kaartjes van 6A (Niedersachsen) en 11D (Nordrhein-Westphalen)?
Nee, helaas niet. Ik heb hem van de internationale DAB site: http://www.wohnort.org/DAB/" onclick="window.open(this.href);return false; maar ik denk dat hij speciaal voor deze gelegenheid is gemaakt, de uitbreiding van de 5C.
Misschien dat de onderstaande link je iets kan helpen!
http://fmscan.org/net3.php?r=d&m=s&itu=D" onclick="window.open(this.href);return false;
LeoNeo

Bericht door LeoNeo »

Het is waarschijnlijk niet sterk genoeg om in Groningen te kunnen ontvangen maar je weet nooit. Wohnort meldt:
In Germany, the media regulator for Hamburg and Schleswig-Holstein, the MA HSH, has awarded capacity on the forthcoming commercial ensemble for Hamburg to the service pure fm. According to the MA HSH announcement, the ensemble will launch on June 17th 2015. Test transmissions are likely before then.
Kortom, een nieuw commercieel ensemble in Schleswig-Holstein maar verdere details heb ik niet.
JG van Straten

Bericht door JG van Straten »

Even iets anders over DAB in Duitsland. Hebben jullie geluisterd naar de geluidskwaliteit van de DAB zenders bij onze oosterburen? Met name de WDR die op 11D zit. Vorige week naar Münster geweest voor m'n werk en geluisterd naar diverse stations via DAB. De WDR met 96 kb/s is de geluidskwaliteit een stuk beter, zelfs even geluisterd naar WDR3 (klassieke muziek) met een bitrate van 128 kb/s en dat is gewoon goed.
LeoNeo

Bericht door LeoNeo »

Meer details over de uitbreiding van DAB in Duitsland:
Duitsland: Uitbreiding landelijk DAB-net start eind juni

Zenderexploitant Media Broadcast start eind juni met de uitbreiding van het landelijke DAB-net in Duitsland op kanaal 5C. Van 10 bestaande zenders wordt het uitzendvermogen verhoogd. Later dit jaar gaan 19 nieuwe zenders aan. Eind 2016 moet het DAB-net uitgebouwd zijn van 61 naar 110 zenders.
[..]
http://radio.nl/806566/duitsland-uitbre ... -eind-juni" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie