DAB+ Regionale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Urbenhuis

Re: DAB+ Regionale Omroepen

Bericht door Urbenhuis »

maar is dat wel de oplossing? bij fm kan iedereen zijn eigen netwerk bepalen. bij dab moet je dat samen. wat nou als de commerciele omroepen niet akkoord gaan met deze aanpak? dan kunnen de publieke omroepen nog steeds niet de dekking krijgen die ze eigenlijk willen. zoals het nu is heeft de laatste partij een veto op de hele groep, toch?
altijd stereo en op meestal 2 wielen
jassy

Bericht door jassy »

Ik vraag me af of die herindeling pas in 2022 gaat komen en niet al in 2021. ROOS wil denk ik graag van de grote allotments af en MTVNL heeft alle frequenties dit jaar al verlaten. Ook een aantal commerciële zenders gaat fors minder betalen dus die hebben er ook belang bij. Waarom dan nog ruim 1 jaar wachten?
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Dat wachten heeft denk ik vooral te maken met de afstemming met het buitenland.
Wat het Nederlandse AT betreft zou het misschien wel eerder kunnen, maar de Belgen zijn nogal traag.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

radiogolfje schreef: 23 dec 2020 12:26 Dat wachten heeft denk ik vooral te maken met de afstemming met het buitenland.
Wat het Nederlandse AT betreft zou het misschien wel eerder kunnen, maar de Belgen zijn nogal traag.
Er zijn frequenties in het zuiden bekendgemaakt via het document van PMSE (vanaf pagina 155) en deze zijn allemaal in Nederlandse handen. Maar er zijn er nog frequenties in het noorden van het land die mij niet bekend zijn. Ik vermoed dat daarover wel al overeenstemming is met Duitsland, omdat nieuw-MTVNL (nu) en Laag 7 (per 1 januari, op Zuid-Limburg na) beschikbaar zijn.

Frequenties in vergelijking met oude MTVNL-net:
Zuid-Holland+Zeeland - Blijft 5B
Brabant+Limburg - Van 9C+8C naar 7C
Utrecht+Gelderland - Van 12B naar 6C
Noord-Holland+Flevoland - Van 11A+5D naar ? (5D gaat naar Duitsland)
Friesland - Van 5A naar ? (5A gaat naar Duitsland)
Groningen+Drenthe - Blijft vermoedelijk 7C
Overijssel - Van 11B naar ? (11B gaat naar Duitsland)

De huidige netten kunnen niet één-op-één overgezet worden. Er moeten nieuwe netten gevormd worden, wat betekent dat de betrokken stations nieuwe afspraken moeten maken met elkaar en met de zenderoperator. Het idee was daarom vooral, dat de regionale stations zouden wachten tot de veiling van 2022. Op die manier zou voorkomen worden, dat er voor slechts enkele jaren ingewikkelde nieuwe afspraken gemaakt moeten worden.

Nu de veiling van 2022 niet doorgaat, zou het zomaar kunnen dat de regionale stations eerder dan 2022 overgaan naar de nieuwe muxen. De vraag is wanneer.
Plaats reactie