DAB+ Regionale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

radiogolfje

Re: DAB+ Regionale Omroepen

Bericht door radiogolfje »

Van Flevoland denk ik dat het ze te duur wordt. Ze hoeten al voor het halve land betalen, of zoals ze het zeggen van Delfshaven tot Delfzijl en van de noordzee tot Duitsland.
EddePet FM

Bericht door EddePet FM »

Ik weet uit zeer betrouwbare bron :wink: dat Radio Rijnmond en Omroep Flevoland ergens in de komende dagen ook naar een hogere bitrate gaan op 8A.
marce1

Bericht door marce1 »

EtherScout schreef: 31 aug 2020 20:54 Ik vind dit een hele slimme oplossing. De stations die meer geld over hebben voor goede dekking, krijgen een grotere bandbreedte. De overige stations schakelen terug naar EEP 3-B en hebben daardoor een mindere dekking, maar zij zijn dan ook minder geld kwijt aan hun plekje op het verbeterde netwerk.
Een grotere bandbreedte zorgt toch niet voor betere dekking? Volgens mij blijft de dekking dan hetzelfde. Alleen zal de geluidskwaliteit beter zijn. Of zie ik dit verkeerd?
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Nee, je hebt bij een bepaalde fout correctie een bepaalde bitrate en bereik. Meer bitjes is een andere foutcorrectie dus een ander bereik. Van EEP3A naar EEP3B krijg je dat je bitrate omhoog gaat, maar door een slechtere foutcorrectie je bereik omlaag gaat.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

marce1 schreef: 02 sep 2020 20:25
EtherScout schreef: 31 aug 2020 20:54 Ik vind dit een hele slimme oplossing. De stations die meer geld over hebben voor goede dekking, krijgen een grotere bandbreedte. De overige stations schakelen terug naar EEP 3-B en hebben daardoor een mindere dekking, maar zij zijn dan ook minder geld kwijt aan hun plekje op het verbeterde netwerk.
Een grotere bandbreedte zorgt toch niet voor betere dekking? Volgens mij blijft de dekking dan hetzelfde. Alleen zal de geluidskwaliteit beter zijn. Of zie ik dit verkeerd?
Dit heeft te maken met het Protection Level (EEP). Het overseinen van bits (0 en 1) via de ether, zoals bij DAB+ gebeurt, gaat zelden foutloos. Er worden dus extra bits meegestuurd, waarmee de ontvangen informatie gerepareerd kan worden. De hoeveelheid informatiebits kan in stappen varieren tussen 1/4 (level 1-A) en 4/5 (level 4-B) van het totaal aantal verzonden bits.

Hoe groter het aantal informatiebits en dus hoe kleiner het aantal extra bits, hoe groter de bandbreedte wordt, maar ook hoe minder betrouwbaar de overdracht ervan wordt. Het geluid valt dus eerder weg.

De commerciële stations zijn nu van EEP 3-A naar EEP 3-B gegaan. Dit betekent dat in dezelfde ruimte, waarin normaal in 48 kb/s uitgezonden kan worden, nu in 64 kb/s uitgezonden kan worden. Doordat de bitstream hierdoor makkelijker verstoord raakt, wordt het dekkingsgebied van deze stations kleiner.

De hierdoor vrijgekomen ruimte wordt nu gebruikt om de publieke omroepen te verhogen naar 96 kb/s. Zij blijven wel op EEP 3-A, dus hun dekkingsgebied blijft hetzelfde.

Omdat de publieke omroepen nu een groter deel van de ruwe bandbreedte in de mux bezetten, betalen zij dus ook een groter deel van de totale kosten van de mux.

Voor alle EEP-waarden, zie dit topic op Zendamateur.com.
Urbenhuis

Bericht door Urbenhuis »

EddePet FM schreef: 02 sep 2020 18:56 Ik weet uit zeer betrouwbare bron :wink: dat Radio Rijnmond en Omroep Flevoland ergens in de komende dagen ook naar een hogere bitrate gaan op 8A.
en Radio Gelderland dan?
altijd stereo en op meestal 2 wielen
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Urbenhuis schreef: 03 sep 2020 09:38
EddePet FM schreef: 02 sep 2020 18:56 Ik weet uit zeer betrouwbare bron :wink: dat Radio Rijnmond en Omroep Flevoland ergens in de komende dagen ook naar een hogere bitrate gaan op 8A.
en Radio Gelderland dan?
Misschien dat die op 64 kbps blijven omdat dat op 7A ook zo is, en er géén ruimte is om het daar te verbeteren ?
Urbenhuis

Bericht door Urbenhuis »

Gelderland en Flevoland zijn ook naar 96kbps. dan zijn alle publieke omroepen op 96 behalve Rijnmond.
Urbenhuis

Bericht door Urbenhuis »

Rijnmond is ook naar 96kbps
WFNX

Bericht door WFNX »

radiogolfje schreef: 02 sep 2020 20:54 Nee, je hebt bij een bepaalde fout correctie een bepaalde bitrate en bereik. Meer bitjes is een andere foutcorrectie dus een ander bereik. Van EEP3A naar EEP3B krijg je dat je bitrate omhoog gaat, maar door een slechtere foutcorrectie je bereik omlaag gaat.
Nou dat hoor je. Op de A4 van Hoofddorp naar DH valt decibel in die half open tunnels compleet weg. En later ook nog twee maal in open lucht. Ook op sommige andere wegen valt het soms even weg. Dat is dus de prijs...
Urbenhuis

Bericht door Urbenhuis »

Ook Radio West gestopt via DAB+-netwerk MTVNL

De regionale publieke zender Radio West is sinds vorige week niet meer te ontvangen via het DAB+-netwerk van MTVNL. Reden voor het verdwijnen is de optimalisatie van het Randstad-kavel (8A) waarop Radio West ook te ontvangen is.

Ook Radio West gestopt via DAB+-netwerk MTVNL De regionale omroep huurde, net als NH Radio, capaciteit bij MTVNL om beter dekking te creëren op DAB+ in de Randstad.

Doordat het netwerk ‘8A Randstad NL’ lange tijd maar minimaal uitgerold was met zenders in Amsterdam, Rotterdam en IJsselstein, had Radio West op dit netwerk slechte of geen dekking in Den Haag en Zuid-Holland Noord. Voor NH Radio ontbrak via dit netwerk dekking in het Gooi.

MTVNL heeft echter ook zenders staan in Den Haag en Hilversum, waardoor Radio West en NH Radio een deel van het dekkingstekort konden oplossen.

Sinds kort is het Randstad-kavel echter flink geoptimaliseerd.
http://radio.nl/821689/ook-radio-west-g ... erk-mtvnl

Logisch, geen reden meer om via meerdere netwerken uit te zenden
lion

Bericht door lion »

WFNX schreef: 11 sep 2020 21:24
radiogolfje schreef: 02 sep 2020 20:54 Nee, je hebt bij een bepaalde fout correctie een bepaalde bitrate en bereik. Meer bitjes is een andere foutcorrectie dus een ander bereik. Van EEP3A naar EEP3B krijg je dat je bitrate omhoog gaat, maar door een slechtere foutcorrectie je bereik omlaag gaat.
Nou dat hoor je. Op de A4 van Hoofddorp naar DH valt decibel in die half open tunnels compleet weg. En later ook nog twee maal in open lucht. Ook op sommige andere wegen valt het soms even weg. Dat is dus de prijs...
Ik ervaar inderdaad hetzelfde met Radio Continu waarvan ik juist blij was die met de extra zenders en vermogens verhoging goed te kunnen ontvangen en ze de foutcorrectie gaan veranderen erg jammer dit is ook weer alleen op 8A zag ik.
Urbenhuis

Bericht door Urbenhuis »

Ook NH Radio gestopt via DAB+-netwerk MTVNL

De regionale publieke zender NH Radio is sinds donderdag niet meer te ontvangen via het DAB+-netwerk van MTVNL. Reden voor het verdwijnen is de optimalisatie van het Randstad-kavel (8A) waarop NH Radio ook te ontvangen is.

Ook NH Radio gestopt via DAB+-netwerk MTVNL NH Radio huurde net als Radio West, capaciteit bij MTVNL om beter dekking te creëren op DAB+ in de haar verzorgingsgebied.

Doordat het netwerk ‘8A Randstad NL’ lange tijd maar minimaal uitgerold was met zenders in Amsterdam, Rotterdam en IJsselstein, had Radio West op dit netwerk slechte of geen dekking in Den Haag en Zuid-Holland Noord.

Voor NH Radio ontbrak via dit netwerk dekking in het Gooi.
bron: http://radio.nl/821777/ook-nh-radio-ges ... werk-mtvnl

dat zat er natuurlijk aan te komen.
Urbenhuis

Bericht door Urbenhuis »

In 2022 veranderen de kanalen in laag 4. dan gaan ze naar alletments per provincie of twee provincies. de regionale publieke omroepen willen volledige dekking. maar de commerciele stations willen dekking waar ze via adverteerders geld kunnen verdienen, dus in de steden. hoe gaan ze verschil dit oplossen? :???:
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Urbenhuis schreef: 22 dec 2020 19:39 In 2022 veranderen de kanalen in laag 4. dan gaan ze naar alletments per provincie of twee provincies. de regionale publieke omroepen willen volledige dekking. maar de commerciele stations willen dekking waar ze via adverteerders geld kunnen verdienen, dus in de steden. hoe gaan ze verschil dit oplossen? :???:
Dit probleem bestaat nu al. In feite verandert er wat dit betreft niets.

Een mogelijke oplossing zie je nu op 8A: de publieke omroepen krijgen meer ruimte in de mux en zenden uit in een sterkere foutcorrectie dan de commerciëlen, die daarvoor ruimte inleveren. De dekking van de publieke omroepen is daardoor groter dan die van de commerciëlen. Maar omdat de publieke omroepen nu een groter deel van de mux bezetten, betalen zij ook een groter deel van de kosten. Iedereen tevreden.
Plaats reactie