DAB+ Regionale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
tspronsen

Re: DAB+ Regionale Omroepen

Bericht door tspronsen » 23 mei 2016 22:20

RadioRatio schreef:Deze omroepen hebben bijv. aangegeven dat de regio-indeling van de bovenregionale kavels niet aansluit op hun doelgroep.

Ik ben benieuwd wat ze bedoelen met 'de bovenregionale kavels niet aansluit op hun doelgroep'. Volgens mij hebben alle commerciële regionale omroepen een groter bereik via DAB+ dan ze via hun FM kavels hebben. Daarnaast konden zij inschrijven op de restcapaciteit in de andere allotments.
RadioRatio schreef:Feitelijk zegt de minister: "Slik wat ik jullie verplicht (ondanks dat het niet bij jullie behoefte past), of ik ga veilen".
Ik denk dat de minister niet anders kan. In hoeverre kun je nog van een vergunningsverlenging spreken als je de vergunningsvoorwaarden veranderd? Zijn het dan niet gewoon nieuwe vergunningen? Nieuwe vergunningen kun je niet zomaar onderhands toekennen.

De vergunning van MTVNL loopt tot 15 februari 2024, dus dat is op korte termijn ook geen optie.

RadioRatio

Bericht door RadioRatio » 24 mei 2016 11:19

Voor de meeste regionale omroepen zijn hun huidige DAB+ kavels veel groter dan de regio waar ze zich op richten. Dan moeten die omroepen dus meebetalen aan DAB+ zenders in regio's waar ze zich niet op richten. Daarmee wordt het veel duurder en heb je inefficiënt gebruik van frequenties.

Wat betreft aanpassen vergunningvoorwaarden: dat gebeurt ook op 11C waar de verplichting om een tweede programma uit te zenden zal vervallen in de "verlengde" vergunning. Bij regionale omroep komt er inderdaad meer bij kijken, maar als je een ongewenste situatie wil oplossen dan moet je ergens beginnen. Ik zeg niet dat alle bezwaren weggenomen kunnen worden maar wel dat er oplossingen zijn die veel beter tegemoet komen aan de behoeftes van regionale omroepen op DAB+

tspronsen

Bericht door tspronsen » 24 mei 2016 23:02

RadioRatio schreef:Dan moeten die omroepen dus meebetalen aan DAB+ zenders in regio's waar ze zich niet op richten. Daarmee wordt het veel duurder en heb je inefficiënt gebruik van frequenties.
Bij DAB+ delen de stations de zender/frequentie en daarmee ook de kosten. Door het grotere bereik worden de stations interessanter voor adverteerders en kunnen ze ook extra inkomsten genereren. Volgens mij maakt DAB+ ook gebruik van SFN waardoor per allotment maar 1 frequentie gebruikt wordt.
RadioRatio schreef:Wat betreft aanpassen vergunningvoorwaarden: dat gebeurt ook op 11C waar de verplichting om een tweede programma uit te zenden zal vervallen in de "verlengde" vergunning.
Ik ben geen juridisch expert maar vaak zijn dat soort voorwaarden in bijlagen bij de vergunning opgenomen. DIe bijlagen zijn vaak eenvoudig te veranderen.

In de discussie over de landelijke commerciële FM kavels wilde de minister de clausulering schrappen. Dat bleek juridisch niet mogelijk als de vergunningen verlengd werden. De commerciële stations hebben flink gelobby't om een veiling te voorkomen waardoor deze clausulering nog steeds van kracht is.
RadioRatio schreef:Bij regionale omroep komt er inderdaad meer bij kijken, maar als je een ongewenste situatie wil oplossen dan moet je ergens beginnen.
De huidige indelingen van het regionale DAB+ netwerk is onlogisch, maar dat zijn de regionale FM kavels ook. Als je de DAB+ allotment gaat indelen naar de FM kavels (voor zover dat al kan) dan vervang je de ene onlogische indeling voor de ander. Over een aantal jaren is FM verleden toch tijd.

Dat de publieke en commerciëlen het regionale kavel moeten delen is volgens mij het meest ongewenst. Wil je dat oplossen dan heb je een tweede regionale kavel nodig. Maar wat ga je met de restcapaciteit in dat kavel doen? Publieke regionale omroepen hoeven geen dekking te hebben buiten hun verzorgingsgebied. Als je er commerciële omroepen op gaat zetten dan heb je dezelfde situatie als nu, dus schiet je er niks mee op. Als je er lokale/streek omroepen erop gaat zetten wat is dan nog hun onderscheid? Zeker als ze ook onderling content gaan delen.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 25 mei 2016 08:30

tspronsen schreef:
RadioRatio schreef:Bij regionale omroep komt er inderdaad meer bij kijken, maar als je een ongewenste situatie wil oplossen dan moet je ergens beginnen.
De huidige indelingen van het regionale DAB+ netwerk is onlogisch, maar dat zijn de regionale FM kavels ook. Als je de DAB+ allotment gaat indelen naar de FM kavels (voor zover dat al kan) dan vervang je de ene onlogische indeling voor de ander. Over een aantal jaren is FM verleden toch tijd.

Dat de publieke en commerciëlen het regionale kavel moeten delen is volgens mij het meest ongewenst. Wil je dat oplossen dan heb je een tweede regionale kavel nodig. Maar wat ga je met de restcapaciteit in dat kavel doen? Publieke regionale omroepen hoeven geen dekking te hebben buiten hun verzorgingsgebied. Als je er commerciële omroepen op gaat zetten dan heb je dezelfde situatie als nu, dus schiet je er niks mee op. Als je er lokale/streek omroepen erop gaat zetten wat is dan nog hun onderscheid? Zeker als ze ook onderling content gaan delen.
Als je de mix tussen commerciële en publieke regionale omroepen wilt oplossen, dan kun je ook de volgende keuze maken:

- Maak een nieuw bovenregionaal net met regio's die twee of drie ROOS-regio's precies dekken. Hiervoor kunnen de bestaande bovenregionale kanalen gebruikt worden. Want als Duitsland met DAB+kanalen mag schuiven, dan mag Nederland dat natuurlijk ook.
- Geef dit net aan de NPO en de ROOS. Dit kost de NPO enkele plekken, maar als je NPO Test en nog twee andere themakanalen weghaalt, dan ben je er al. Zie de plannen van Denemarken, zij gaan precies dit doen. (Het evenementenkanaal kan zo ook regionaal zijn indien nodig.)
- 12C wordt het tweede landelijke commerciële net. Twee plekken daarop gaan naar de vergunninghouders van AM 675 en AM 1008. De rest wordt geveild.
- Maak een tweede bovenregionet (enigszins logisch, voor zover mogelijk) en laat de regionale commerciëlen samenwerken met MTVNL. Zo kan je twee verschillende regionale netten combineren. Ieder B-kavel krijgt dan een plekje de best passende mux. De rest wordt door MTVNL verhuurd. MTVNL exploiteert deze twee netten tot 2024. Zo hoeft MTVNL niet afgekocht te worden. Hierna volgt een nieuwe veiling.

RadioRatio

Bericht door RadioRatio » 25 mei 2016 12:01

Samenvoegen van NPO en ROOS op een regionaal net lijkt me inderdaad de beste manier om te voorkomen dat de ROOS kavels deelt met commerciële omroepen. Het nadeel is dat regionale kavels dan voor zo'n 75% gevuld zijn met landelijke programma's van de NPO wat zonde is van al die frequenties.

Qua regiogerichtheid heeft de ROOS meer overeenkomst met de regionale commerciële omroepen. Daarom lijkt me uiteindelijk het meest efficiënt dat zij toch een net met elkaar delen dat bestaat uit beter passende regio's. Dan krijg je minder omroepen per kavel dan nu omdat de meeste gebieden kleiner worden, waardoor bijv. Radio Utrecht niet meer in Groningen hoeft uitgezonden te worden. Dat geeft ruimte om de bitrate te verhogen. Omroepen die niet willen of kunnen meewerken moeten dan maar weg uit de multiplex.

tspronsen

Bericht door tspronsen » 25 mei 2016 22:52

RadioRatio schreef:Daarom lijkt me uiteindelijk het meest efficiënt dat zij toch een net met elkaar delen dat bestaat uit beter passende regio's. Dan krijg je minder omroepen per kavel dan nu omdat de meeste gebieden kleiner worden, waardoor bijv. Radio Utrecht niet meer in Groningen hoeft uitgezonden te worden.
Wat vind jij 'beter passende' regio's? De provincies liggen het meest voor de hand, maar dat is niet de meest efficiënte indeling als je kijkt naar provinciegrenzen. Daarnaast kunnen die grenzen veranderen, zo was er 2 jaar geleden nog sprake van een superprovincie. Is het dan waard om nu investeringen (deels betaald met belastinggeld) teniet te doen door met de allotments te schuiven?

Keizerstad FM, Hotradio en Holland FM zijn de afgelopen jaren gestopt met het uitzenden via de FM, Wild FM is zelfs failliet gegaan. Dat doe je niet als je goed verdient. Volgens mij hebben de stations die grotere dekking juist nodig om meer marktaandeel te krijgen voor meer inkomsten. Voor de regionale publieke omroepen zijn die grote allotments inderdaad onzin. Ik zie het nog wel gebeuren dat regionale omroepen (onder druk van bezuinigingen) verder gaan fuseren, dat we 1 regionale publieke omroep voor meerdere provincies krijgen. Net als de RONO vroeger.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 26 mei 2016 13:33

Ik ben heel tevreden met de goede ontvangst van diverse regionale omroepen om mijn toestel. Op 6B pak ik er 7, ik beluister ze niet allemaal maar wel meer dan enkel die uit mijn eigen regio.

Dus wat mij betreft houden ze het lekker zo.

RadioRatio

Bericht door RadioRatio » 26 mei 2016 15:22

tspronsen schreef: Wat vind jij 'beter passende' regio's? De provincies liggen het meest voor de hand, maar dat is niet de meest efficiënte indeling als je kijkt naar provinciegrenzen.
Daarvoor zou je in gesprek moeten gaan met de betrokken regionale omroepen. Maar het is duidelijk dat kavel 6B dat 200 km lang is en kavel 8A waarin 8 miljoen mensen wonen te groot zijn voor "regionale" radio. Ik blijf trouwens vinden dat het net dat aan MTVNL vergund is qua regio-indeling goed past bij de regionale publieke omroepen.
tspronsen schreef: Keizerstad FM, Hotradio en Holland FM zijn de afgelopen jaren gestopt met het uitzenden via de FM, Wild FM is zelfs failliet gegaan. Dat doe je niet als je goed verdient. Volgens mij hebben de stations die grotere dekking juist nodig om meer marktaandeel te krijgen voor meer inkomsten.
Als je de DAB+ kavels kleiner maakt dan kunnen sommige omroepen eventueel in meerdere kavels uitzenden. Daarnaast zijn er regionale omroepen die meerdere reclame-edities hebben, dat werkt alleen goed als ze verschillende frequenties hebben.
Ane Sybesma schreef:Ik ben heel tevreden met de goede ontvangst van diverse regionale omroepen om mijn toestel. Op 6B pak ik er 7, ik beluister ze niet allemaal maar wel meer dan enkel die uit mijn eigen regio.

Dus wat mij betreft houden ze het lekker zo.
Nu zendt bijv. radio Flevoland uit in 6B en 8A, dat gebied is minstens 10x zo groot als provincie Flevoland. Dat betekent dat radio Flevoland aan veel meer zenders moet meebetalen (zoals zenders in Schiermonnikoog en Rotterdam) dan wanneer ze alleen in hun eigen provincie zouden uitzenden (bijv. op 5D). Daarom zijn ze in de huidige indeling uiteindelijk veel duurder uit, en laten we niet vergeten dat wij zelf degenen zijn die daar d.m.v. belastinggeld voor betalen.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma » 27 mei 2016 09:43

RadioRatio schreef:Nu zendt bijv. radio Flevoland uit in 6B en 8A, dat gebied is minstens 10x zo groot als provincie Flevoland. Dat betekent dat radio Flevoland aan veel meer zenders moet meebetalen (zoals zenders in Schiermonnikoog en Rotterdam) dan wanneer ze alleen in hun eigen provincie zouden uitzenden (bijv. op 5D). Daarom zijn ze in de huidige indeling uiteindelijk veel duurder uit, en laten we niet vergeten dat wij zelf degenen zijn die daar d.m.v. belastinggeld voor betalen.
Ik heb niet de illusie dat ik minder belasting ga betalen als de regionale omroepen een kleiner uitzendgebied op DAB+ krijgen.

En verder ontvang ik 5D vrijwel niet, dus dan is DAB+ een achteruitgang op FM. 6B ontvang ik overal in huis, prima!

hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore » 29 mei 2016 10:13

RTV Oost is de hele ochtend niet te ontvangen op 6B. Storing ? Op FM zijn ze er wel.
Laat Ons Luisteren!

jassy

Bericht door jassy » 29 mei 2016 10:37

Is volgens mij gisteravond al uitgevallen.....

De ontvangst op 6B is hier nu ook trouwens echt heel erg slecht, met Hengelo op 19km en 3,5kW. Wat gaat daar allemaal mis ???
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

david_meyer30

Bericht door david_meyer30 » 29 mei 2016 10:46

Hier in Krommenie krijg ik nog geen eens 8A in mijn Slaapkamer als ik buiten zit aan de voorkant je kijk dan richting Uitgeest/Alkmaar dan ontvang ik wel 8A.
DVB-T stick voor rtl8232 met DAB Player

hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore » 29 mei 2016 16:39

Hier is RTV Oost weer terug. De andere 6B zenders heb ik geen verschil in gehoord.
Laat Ons Luisteren!

jassy

Bericht door jassy » 29 mei 2016 17:21

hanilascoltatore schreef:Hier is RTV Oost weer terug. De andere 6B zenders heb ik geen verschil in gehoord.
Het lijkt erop dat het sinds 15.45 weer terug is... Heeft er dus bijna een dag uitgelegen!
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

2n2219

Bericht door 2n2219 » 29 mei 2016 20:37

jassy schreef:
hanilascoltatore schreef:Hier is RTV Oost weer terug. De andere 6B zenders heb ik geen verschil in gehoord.
Het lijkt erop dat het sinds 15.45 weer terug is... Heeft er dus bijna een dag uitgelegen!
Kan gebeuren.
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

Plaats reactie