DAB+ en de Lokale Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Dikkertje Dab

Re: DAB+ en de Lokale Publieke Omroep

Bericht door Dikkertje Dab » 09 jun 2017 23:09

Vanmiddag zat het dancestation Radio Sputnik nog op 1 van de kanalen vanuit Leiden, maar is nu weer verdwenen. Iemand een idee of Sputnik nog terug gaat komen ?

Murdock

Bericht door Murdock » 11 jun 2017 11:13

Vorige week een signaal ontvangen in Eindhoven. Was wel erg beperkt mbt bereik.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 12 jun 2017 05:40

http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-ov ... eiden.html

Wat mij nu wel in eens opvalt waarom hebben de publieke omroep een lager bits dat de commerciele zenders ?
Dat zou toch eigelijk andersom moeten zijn zeker voor unity fm vind ik persoonlijk

De zelfbouw zender ziet er van buiten wel leuk uit

http://radio-tv-nederland.nl/5d-leiden-zender.jpg

hvbeek

Bericht door hvbeek » 12 jun 2017 09:04

Unity "AM" klinkt op FM als een natte krant...zendt zelfs in mono uit. Denk dat 64 kbps meer dan voldoende is op DAB+

nootdorpseluisteraar

Bericht door nootdorpseluisteraar » 12 jun 2017 09:14

Géén Unity NL (Leiderdorp), Midvliet (Wassenaar) en RTV Katwijk op deze DAB+-mux? Om maar een paar omroepen uit buurgemeenten te noemen.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 12 jun 2017 10:40

https://mediamagazine.nl/cda-en-vvd-zet ... equenties/

En ook weer lachen dat mensen zich druk maken over iets wat nog totaal niet loopt en in een expirment fase nog staat

Dikkertje Dab

Bericht door Dikkertje Dab » 12 jun 2017 15:01

Géén Unity NL (Leiderdorp), Midvliet (Wassenaar) en RTV Katwijk op deze DAB+-mux? Om maar een paar omroepen uit buurgemeenten te noemen.
Inderdaad bijzonder dat van omroep Unity enkel de leidse Unity FM op deze DAB+ mux zit, maar niet hun Leiderdorpse Unity NL. Het Amsterdamse AMW vermeld al dat er na Zandvoort en Leiden nog meer op DAB+ zit aan te komen. Goed bezig die jongens ;)

DX'r

Bericht door DX'r » 12 jun 2017 16:32

hvbeek schreef:
12 jun 2017 09:04
Unity "AM" klinkt op FM als een natte krant...zendt zelfs in mono uit. Denk dat 64 kbps meer dan voldoende is op DAB+
Studio Alphen klonk ook dramatisch zacht dit weekend, geen idee of dit zo low budget blijft :lol:

Jarod

Bericht door Jarod » 12 jun 2017 19:41

Echtwel schreef:
12 jun 2017 10:40
https://mediamagazine.nl/cda-en-vvd-zet ... equenties/

En ook weer lachen dat mensen zich druk maken over iets wat nog totaal niet loopt en in een expirment fase nog staat
Beetje dom het overschakelen stuk.
Het is juist de bedoeling dat je 1 en hetzelfde kanaal gebruikt in het dekkings gebied dat je wilt hebben.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 16 jun 2017 09:35

Hmmm....heel bijzonder. Ik ontving in Den Haag de mux vanuit Zandvoort. Maar sinds Leiden on-air is via DAB+ niet meer. In begrijp dat wanneer een zelfde programma (AMW of Dance Radio) wordt herkend tijdens het inscannen, de ontvanger voor het sterkste signaal kiest. Logisch dat ik dus niet 2x AMW of 2x Dance Radio ontvang (enkel de eerste dagen omdat Leiden het AMW Radio en Zandvoort enkel AMW noemde en het dus door de ontvanger blijkbaar gezien werd als 2 verschillende zenders) maar dat is nu rechtgezet. Van een AMW of Dance Radio begrijp ik dus wel dat ik nu enkel het sterkste signaal vanuit Leiden ontvang. Maar waar zijn de lokale omroepen ZFM Zandvoort en RTV Seaport gebleven ? Die ontving ik normaal gesproken ook, maar worden nu niet meer gelezen tijdens het scannen. Iemand een idee ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

EtherScout

Bericht door EtherScout » 18 jun 2017 20:18

Ik heb de afgelopen dagen via 5D naar Impact AM geluisterd en dit is echt een apart station: een mix van dance, lounge, funk en reggae. Hier zitten liefhebbers achter, dat kan niet anders. Ook technisch een schitterende club: niet lullen, maar doen. Het signaal komt hier prima door. Complimenten!

EtherScout

Bericht door EtherScout » 18 jun 2017 20:21

Madurodam FM schreef:
16 jun 2017 09:35
Hmmm....heel bijzonder. Ik ontving in Den Haag de mux vanuit Zandvoort. Maar sinds Leiden on-air is via DAB+ niet meer. In begrijp dat wanneer een zelfde programma (AMW of Dance Radio) wordt herkend tijdens het inscannen, de ontvanger voor het sterkste signaal kiest. Logisch dat ik dus niet 2x AMW of 2x Dance Radio ontvang (enkel de eerste dagen omdat Leiden het AMW Radio en Zandvoort enkel AMW noemde en het dus door de ontvanger blijkbaar gezien werd als 2 verschillende zenders) maar dat is nu rechtgezet. Van een AMW of Dance Radio begrijp ik dus wel dat ik nu enkel het sterkste signaal vanuit Leiden ontvang. Maar waar zijn de lokale omroepen ZFM Zandvoort en RTV Seaport gebleven ? Die ontving ik normaal gesproken ook, maar worden nu niet meer gelezen tijdens het scannen. Iemand een idee ?
Zandvoort 5C zit nu tussen Leiden 5D en MTVNL 5B. Er is altijd wel een klein beetje overspill, dus het zou kunnen zijn dat 5B en/of 5D het al zeer zwakke signaal van 5C in Den Haag net onder de decodeergrens drukt. Maar misschien varieert het signaal wel gewoon onder andere invloeden, bijvoorbeeld het weer.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 18 jun 2017 22:15

Dank voor je uitleg EtherScout. Dat laatste is het zeker niet; ik had eigenlijk continu ontvangst van Zandvoort, slechts een enkele keer een uitval. Sinds Leiden erin zit heb ik geen enkele dag nog Zandvoort kunnen ontvangen dus ga ik uit van je eerste verhaal, dat het zwakkere 5C flink last heeft van de buren op 5D en 5B, waar het precies tussen zit. Wist niet dat dit invloed op elkaar kon hebben, maar ik zie het als enige mogelijkheid. Kan in dat geval nog wat gaan worden als het drukker gaat worden met al die lokale mux-en op DAB+. Overigens ben ik nogsteeds blij met de mux uit Leiden die prima te ontvangen is, aangezien ik nogsteeds AMW en Dance Radio kan ontvangen en daarbij ook het door jou genoemde Impact, wat inderdaad een bijzondere zender is. Overigens is sinds vanavond ook Groeistad Zoetermeer toegevoegd aan de mux van Impact Leiden.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 18 jun 2017 22:24

Vrijwel alle test stations zitten zonder bandfilter tussen de zender en de antenne, waardoor de stoorproducten van de zender niet gefilterd worden.
Dan krijg je dat een nabuurzender het kanaal naast hem leeg veegt met ruis.
digitaal is 1 en 0 dus of ontvangst, of geen ontvangst. Storing is geen ontvangst.

Hierde link van het masker waarin het spectrum moet vallen, blauwe lijn is de non critical mask.
http://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec ... !PDF-E.pdf
Laatst gewijzigd door radiogolfje op 19 jun 2017 08:40, 2 keer totaal gewijzigd.
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 19 jun 2017 08:20

Madurodam FM schreef:
18 jun 2017 22:15
Overigens is sinds vanavond ook Groeistad Zoetermeer toegevoegd aan de mux van Impact Leiden.
Weer een gouwe-ouwestation, maar wel een bijzondere: veel onbekende platen.

Die nieuwe kleine stations zijn leuk bezig. Zij durven buiten de lijntjes te kleuren! :D

Plaats reactie