DAB+ en de Lokale Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
rodie

DAB+ en de Lokale Publieke Omroep

Bericht door rodie » 15 jan 2013 22:34

volgens de vergunningen van de landelijke commerciële omroepen moet in september 2013 een netwerk aan staan met 40% geografische dekking.

Ik vraag me af waar we als Lokale Omroep naartoe gaan.
Wordt dit de doodsteek voor de lokale radio of krijgt de lokale omroep ook een plekje op DAB+ ?
Zoja, wanneer gaan we dat officieel horen?

Op televisie gebied lopen de meeste omroepen al behoorlijk achter, ik ben bang dat dit met radio ook gaat gebeuren.

MFM

Re: DAB+ en de Lokale Publieke Omroep

Bericht door MFM » 16 jan 2013 00:35

Verspreiding via lokale analoge radio is dood. Lokale analoge TV trouwens ook.
Verbazingwekkend dat de OLON nog niet eens de moeite neemt om speciaal voor hun leden een standaard lokale radio en TV app te (laten) ontwikkelen. Is leuker dan DAB, zeker nu 4G steeds dichter en dichterbij komt, want een nieuwe mobiele telefoon/tablet/vul maar in is aantrekkelijker om te kopen dan een speciaal kastje waarmee je slechts op 1 plek kunt genieten van DAB...

En waarom nemen de meeste lokale omroepen zelf niet eens het initiatief om via zoveel mogelijk platforms en social media ook echt aanwezig te zijn? Websites bijhouden, twitteraccounts ook echt elke dag gebruiken om je doelgroep te bereiken, Facebook en consorten ook voor je nieuwslinkjes en oproepen gebruiken enz. enz.
Zelfs in 2013 lijkt het er nog steeds op dat slechts een enkele lokale omroep echt doorheeft hoe zijn bedrijf hoort te werken...

jassy

Bericht door jassy » 16 jan 2013 11:42

Ik denk dat de lokalo's op den duur op na te coordineren ensembles in Band III komen.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

ruudam

Bericht door ruudam » 16 jan 2013 12:23

Dan zijn het al bijna geen lokale omroepen meer.
Of ze moeten elk een hele MUX krijgen, veeeeeeeeeeeel inifficienter en duurder dan FM. Kijk dat noemen we digitale vooruitgang.
Gaan ze muxen delen dan wordt het uitzendgebied vele malen groter.
DAB is ten ene male ongeschikt voor lokale omroep.
DAB of Eureka is ontwikkeld door en voor grote landelijke publieke omroepen, en alleen daar is het eigenlijk geschikt voor.
In Europa zijn de landelijke publieke omroepen de baas, dus nu snap je waarom we DAB heben, en niet wat beters.

analoog

Bericht door analoog » 18 jan 2013 12:33

Toch zijn er veel mogelijkheden. Zo zijn op de RRC-06 al twee lokale multiplexen voor Amsterdam gecoördineerd, maar daar was geen belangstelling voor vanuit A-T. Je kunt met laag vermogen en een hoog protectieniveau bv. een radio- en een DMB tv programma brengen, daarmee zit de multiplex dan vol. De techniek vordert gestaag, wees niet verbaasd als je straks een multiplexer e.d. op een PC kunt draaien.

Overigens is dan ook de eerste DAB piraat een kwestie van tijd.

jassy

Bericht door jassy » 18 jan 2013 12:53

De techniek vordert gestaag, wees niet verbaasd als je straks een multiplexer e.d. op een PC kunt draaien.
Dat is reeds mogelijk...
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

ruudam

Bericht door ruudam » 18 jan 2013 17:17

Pirateren op DAB zal nog asocialer zijn dan op FM.
Je pakt in 1 keer een hele bak frequentieruimte.
Ned heeft nu maar 4 DAB kanalen,
regionaal MTVNL
bovenregionaal NiLa Comm + reinalen
land 1 NPO
land 2 La Comm.

Zet je een piraten DAB zender aan dan slobber je een ruimte op van 1,75 Mhz. Dat is is nog even meer dan die luizige zeg 300 kHz die je max pakt met een FM zender.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 18 jan 2013 19:43

Maar het is wel leuk, begin dan op UHF, kan je ook het beeld bij de muziek clip meesturen.
Heb je 8 MHz ter beschikking.
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 18 jan 2013 20:30

Ik zie graag een keer de verkoopaantallen voor DAB ontvangers. Tot die in de miljoenen lopen lijkt FM en internet mij de "way to go".
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

passie3105

Bericht door passie3105 » 19 jan 2013 09:10

Absoluut niet. Zodra DAB+ er is zal het een succes worden in Nederland
net als in Engeland en Duitsland. Als vanaf 1 september ook de commercielen
gaan uitzenden zal er veel verkocht worden. Prijs is ook geen issue meer.

Met Internet zit je gewoon met een overbelaste server als miljoenen
mensen ernaar gaan luisteren. Dat heb je met DAB+ niet.

Én Radio10 Gold op DAB+ !

ruudam

Bericht door ruudam » 19 jan 2013 18:12

radiogolfje schreef:Maar het is wel leuk, begin dan op UHF, kan je ook het beeld bij de muziek clip meesturen.
Heb je 8 MHz ter beschikking.
Je wilt een TV piraten zender beginnen?
Op DAB doosjes zit die UHF band niet, ook de L band niet.

ruudam

Bericht door ruudam » 19 jan 2013 18:16

passie3105 schreef:Absoluut niet. Zodra DAB+ er is zal het een succes worden in Nederland
net als in Engeland en Duitsland. Als vanaf 1 september ook de commercielen
gaan uitzenden zal er veel verkocht worden. Prijs is ook geen issue meer.

Met Internet zit je gewoon met een overbelaste server als miljoenen
mensen ernaar gaan luisteren. Dat heb je met DAB+ niet.

Én Radio10 Gold op DAB+ !
ZAL het een succes worden.
De weledelgeleerde professor spreekt??
Ik ZAL morgen rijk worden, kijk daar kan ik wat mee...

In UK lag het lange tijd op 18% gebruik van DAB, nu kreunend en steunend op wel 20%.
Hoezo succes?
Dld, ik hoor nergens dat ze de winkel uitvliegen.

Maar ja, mensen geloven in de gekste dingen (en maken elkaar daar zelfs massaal voor af), DAB is gewoon een nieuwe religie.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 19 jan 2013 19:40

Even generaliseren: Als "het volk" thuis naar de radio lustert doen ze dat via de kabel op de "sterio". :))
Zolang de kabelboer het DAB+ signaal maar omzet naar de FM-band is er voor díe mensen niets aan de hand.
In de auto is het een ander verhaal: gecombineerde FM/DAB+ ontvangers. Voor diegenen die niet aan de kabel zitten; tja die moeten dan maar een draagbare DAB+/FM/AM ontvanger kopen! :))
Zolang er FM-uitzendingen zijn, wordt er niet omgeschakeld!

Hoelang heeft het geduurd voor dat "men" omgeschakeld was van AM maar FM?
Alleen de mensen "waar iets mee is" (zoals de meesten op het forum :D ) nemen er iets nieuws bij: DAb(+), internetradio, DRM.....

mvg
v.ijl
en dan is er koffie......

analoog

Bericht door analoog » 19 jan 2013 20:34

ruudam schreef:Pirateren op DAB zal nog asocialer zijn dan op FM.
Je pakt in 1 keer een hele bak frequentieruimte.
Ned heeft nu maar 4 DAB kanalen,
regionaal MTVNL
bovenregionaal NiLa Comm + reinalen
land 1 NPO
land 2 La Comm.

Zet je een piraten DAB zender aan dan slobber je een ruimte op van 1,75 Mhz. Dat is is nog even meer dan die luizige zeg 300 kHz die je max pakt met een FM zender.
De door jou aangegeven schaarste klopt niet. Zo heb je in midden Nederland nu al: 12B, 11C, 12C, 8A, 8B, 8C, 8D. Er is geen enkele belemmering om er nog een lokale multiplex bij te coördineren (behalve politieke onwil).

Als een piraat bijvoorbeeld zou uitzenden op 11D in een stad als Utrecht storen ze niemand, mits ze niet teveel vermogen draaien. Maar omdat ze een hoog protectieniveau kunnen gebruiken (weinig capaciteit nodig) komen ze met 50 Watt al de hele stad door, dus is de kans op storing nul (mits technisch in orde natuurlijk).

EtherScout

Bericht door EtherScout » 20 jan 2013 16:19

rodie schreef:Ik vraag me af waar we als Lokale Omroep naartoe gaan.
Wordt dit de doodsteek voor de lokale radio of krijgt de lokale omroep ook een plekje op DAB+ ?
In theorie is er ruimte voor lokale DAB+, namelijk op de L-band. Deze frequenties zijn in handen van semafoonbedrijf CallMax. De multiplexen hebben een dekking van meerdere gemeenten, waardoor meerdere omroepen de multiplex delen. Het signaal komt daardoor wel verder dan je eigen gemeente. (Ik zie dat niet als een probleem.)

De belangrijkste nadelen van DAB+ op de L-band zijn de hoge frequenties, waardoor vaak meerdere zendlocaties nodig zijn om een gebied goed te dekken en het feit dat de meeste DAB+radio's geen L-band ondersteunen. Ik vrees dat L-band DAB+ voorlopig een erg dure grap is, waarmee je weinig luisteraars bedient, zelfs als DAB+ op band III een succes is.

Ik denk dat de toekomst van de lokale omroep op internet ligt. Voor een lokale omroep zijn niet die enorme serverparken en peperdure dikke internetlijnen nodig, die een station als 538 nodig heeft. Ik denk dus dat de kosten meevallen. Bijkomend voordeel van internet is dat de luisteraars de echt lokale programma's op ieder moment kunnen terugluisteren, waardoor je met die programma's meer luisteraars in je gemeente kan bereiken. De meeste lokale omroepen bieden geen dagvullende programmering...

Plaats reactie