DAB+ planning commerciële omroepen.

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
jassy

Re: DAB+ planning commerciële omroepen.

Bericht door jassy » 03 okt 2016 10:21

DX'r schreef:
jassy schreef:SLAM! en Radio 10 zijn van eigenaar gewisseld met tot gevolg dat SLAM! nu met 80kbps uitzendt en Radio 10 met 64kbps.
Weet iemand de reden dat Veronica maar op 64 zit en niet op 80 net als Sky en de rest?
Dat komt omdat ze Classic FM met 64kbps uitzenden, anders had Classic op 48kbps gemoeten.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

DX'r

Bericht door DX'r » 03 okt 2016 11:03

jassy schreef:
DX'r schreef:
jassy schreef:SLAM! en Radio 10 zijn van eigenaar gewisseld met tot gevolg dat SLAM! nu met 80kbps uitzendt en Radio 10 met 64kbps.
Weet iemand de reden dat Veronica maar op 64 zit en niet op 80 net als Sky en de rest?
Dat komt omdat ze Classic FM met 64kbps uitzenden, anders had Classic op 48kbps gemoeten.
Kortom net zo'n domme actie als Slam op 80 te zetten -zzz

jassy

Bericht door jassy » 03 okt 2016 11:09

SLAM! zit nu in de ruimte van Radiocorp. Als Talpa de TPEG dienst staakt kunnen ze Veronica of Radio 10 op 80kbps zetten maar ze hebben een andere keuze gemaakt.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

jassy

Bericht door jassy » 03 okt 2016 14:16

Er is veel gebeurd op 11C:

Radio 10 Gold is nu 48kbps en zit in de CU's van Talpa
Retro Hits zit nu op het kanaal van 538 non stop met 40kbps en gebruikt de CU's van Radiocorp.
Sky Radio Hits is nu Sky Radio Xmas met 48kbps.

De overname van Radio 10 en SLAM over en weer is dus nu ook op DAB voltooid.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 03 okt 2016 19:55

jassy schreef:Er is veel gebeurd op 11C:

Radio 10 Gold is nu 48kbps en zit in de CU's van Talpa
Retro Hits zit nu op het kanaal van 538 non stop met 40kbps en gebruikt de CU's van Radiocorp.
Sky Radio Hits is nu Sky Radio Xmas met 48kbps.

De overname van Radio 10 en SLAM over en weer is dus nu ook op DAB voltooid.
Retro Radio doet z'n naar eer aan: de ene jaren 60-klassieker na de andere. De muziek lijkt gemiddeld ouder te zijn dan bij Radio 10 Gold, maar misschien is dat schijn...

Wim K.

Bericht door Wim K. » 07 okt 2016 23:40

Ik heb aangaande mijn bevindingen op Voorne-Putten natuurlijk de DAB+ site bezocht en ze verteld van hoe de ontvangst is. Ik krijg de indruk dat men er nogal laconiek mee omgaat. De gebieden waar de dekking niet optimaal is zijn talrijk. En worden naar mijn idee niet belangrijk genoeg gevonden. Daar zouden ze zich wel eens behoorlijk in kunnen vergissen. Let maar op als er aanstalten genomen worden FM af te schaffen. In Zweden is men al afgestapt van het plan FM uit te schakelen. Dat is daar een bom onder DAB+. Hier zal dat ook zo gaan. FM voldoet immers voor de massa nog steeds. Dat wij er als geinteresseerden anders naar kijken zouden ze bij DAB+ eens serieus moeten nemen. Laten we DRM maar als voorbeeld nemen. Dat was in beginsel niks en het werd ook niks. Gelukkig maar. En ik vrees dat, ondanks de hoeveelheid radiootjes die geen grote investering vergen, DAB+ ook geen lang leven zal hebben. Omdat het niet betrouwbaar is en internetradio steeds betrouwbaarder wordt. En goedkoper. En een oneindig aanbod aan genres heeft. En vér over de grenzen gekozen kan worden. DAB+, ik geef het hooguit 10 jaar. En dan neem ik het ruim.
Laten we er maar een biertje op drinken -bier

2n2219

Bericht door 2n2219 » 08 okt 2016 09:06

Wim K. schreef:Ik heb aangaande mijn bevindingen op Voorne-Putten natuurlijk de DAB+ site bezocht en ze verteld van hoe de ontvangst is. Ik krijg de indruk dat men er nogal laconiek mee omgaat. De gebieden waar de dekking niet optimaal is zijn talrijk. En worden naar mijn idee niet belangrijk genoeg gevonden. Daar zouden ze zich wel eens behoorlijk in kunnen vergissen. Let maar op als er aanstalten genomen worden FM af te schaffen. In Zweden is men al afgestapt van het plan FM uit te schakelen. Dat is daar een bom onder DAB+. Hier zal dat ook zo gaan. FM voldoet immers voor de massa nog steeds. Dat wij er als geinteresseerden anders naar kijken zouden ze bij DAB+ eens serieus moeten nemen. Laten we DRM maar als voorbeeld nemen. Dat was in beginsel niks en het werd ook niks. Gelukkig maar. En ik vrees dat, ondanks de hoeveelheid radiootjes die geen grote investering vergen, DAB+ ook geen lang leven zal hebben. Omdat het niet betrouwbaar is en internetradio steeds betrouwbaarder wordt. En goedkoper. En een oneindig aanbod aan genres heeft. En vér over de grenzen gekozen kan worden. DAB+, ik geef het hooguit 10 jaar. En dan neem ik het ruim.
@Wim K. welke autoradio en antenne gebruik je om DAB+ te beluisteren?
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

passie3105

Bericht door passie3105 » 08 okt 2016 09:14

Wim K. schreef:Ik heb aangaande mijn bevindingen op Voorne-Putten natuurlijk de DAB+ site bezocht en ze verteld van hoe de ontvangst is. Ik krijg de indruk dat men er nogal laconiek mee omgaat. De gebieden waar de dekking niet optimaal is zijn talrijk. En worden naar mijn idee niet belangrijk genoeg gevonden. Daar zouden ze zich wel eens behoorlijk in kunnen vergissen. Let maar op als er aanstalten genomen worden FM af te schaffen. In Zweden is men al afgestapt van het plan FM uit te schakelen. Dat is daar een bom onder DAB+. Hier zal dat ook zo gaan. FM voldoet immers voor de massa nog steeds. Dat wij er als geinteresseerden anders naar kijken zouden ze bij DAB+ eens serieus moeten nemen. Laten we DRM maar als voorbeeld nemen. Dat was in beginsel niks en het werd ook niks. Gelukkig maar. En ik vrees dat, ondanks de hoeveelheid radiootjes die geen grote investering vergen, DAB+ ook geen lang leven zal hebben. Omdat het niet betrouwbaar is en internetradio steeds betrouwbaarder wordt. En goedkoper. En een oneindig aanbod aan genres heeft. En vér over de grenzen gekozen kan worden. DAB+, ik geef het hooguit 10 jaar. En dan neem ik het ruim.
Dit verhaal klopt van geen kant. Mijn bevindingen zijn toch heel anders. Heb weinig of geen uitval op DAB+ en waar uitval is op 11C komen binnenkort (Q4 2016) toch de nieuwe antennes. FM is uitstervend en hier in het oosten is FM dan ook een drama wat ontvangst betreft.
DAB+ is hier een verademing ! Denk dat je het moet zoeken in de ontvangstapparatuur. (antenne geen goede aarde ?)

Uncle2

Bericht door Uncle2 » 08 okt 2016 11:23

passie3105 schreef:
Dit verhaal klopt van geen kant. Mijn bevindingen zijn toch heel anders. Heb weinig of geen uitval op DAB+ en waar uitval is op 11C komen binnenkort (Q4 2016) toch de nieuwe antennes. FM is uitstervend en hier in het oosten is FM dan ook een drama wat ontvangst betreft.
DAB+ is hier een verademing ! Denk dat je het moet zoeken in de ontvangstapparatuur. (antenne geen goede aarde ?)
Sorry passie3105. Hoe kan je nu schrijven dat het verhaal van geen kant klopt. Misschien niet voor de regio Twente maar wel mogelijk voor Voorne-Putten. Er zijn voor 11c, maar ook voor de 12c niet gedekte landelijke plekken. Zo hebben de publieken nog een gat in Noord-West Groningen en op de Wadden eilanden (excl. Texel). Dus eerst moet DAB voor beide muxen landelijk (indoor) dekkend worden voordat er sprake van kan zijn dat de FM afgeschakeld kan worden.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 10 okt 2016 13:14

Uncle2 schreef:
passie3105 schreef:Dit verhaal klopt van geen kant. Mijn bevindingen zijn toch heel anders. Heb weinig of geen uitval op DAB+ en waar uitval is op 11C komen binnenkort (Q4 2016) toch de nieuwe antennes. FM is uitstervend en hier in het oosten is FM dan ook een drama wat ontvangst betreft.
Sorry passie3105. Hoe kan je nu schrijven dat het verhaal van geen kant klopt. Misschien niet voor de regio Twente maar wel mogelijk voor Voorne-Putten. Er zijn voor 11c, maar ook voor de 12c niet gedekte landelijke plekken. Zo hebben de publieken nog een gat in Noord-West Groningen en op de Wadden eilanden (excl. Texel). Dus eerst moet DAB voor beide muxen landelijk (indoor) dekkend worden voordat er sprake van kan zijn dat de FM afgeschakeld kan worden.
De DAB+uitrol is nog niet klaar, maar wij zijn een heel eind. Vrijwel overal in Nederland is DAB+ in de auto prima te doen, alleen de binnenhuisdekking vertoont nog aanzienlijke gaten. Het grote verschil tussen FM en DAB+ zit erin dat er op DAB+ ruimte is voor volledig landelijke dekking, omdat er nog altijd zenders bijgeplaatst kunnen en mogen worden. Op FM is dit absoluut niet het geval: meer dan het hier-en-daar inpassen van slecht passende steunzendertjes zit er niet in. Kortom, FM zit aan z'n limiet (en soms zelfs daaroverheen,) terwijl er op DAB+ nog meer dan genoeg rek in zit. Dit zowel kwa frequenties, (er liggen nog frequenties op de plank) als kwa dekking.

hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore » 18 okt 2016 17:49

11 C geeft sinds vrijdag weer problemen. Nu op dit moment is het ook niet goed. Steeds uitval en haperingen. Commerciëlen doe er eens een keer iets aan!
Laat Ons Luisteren!

maxzz

Bericht door maxzz » 20 okt 2016 09:37

hanilascoltatore schreef:11 C geeft sinds vrijdag weer problemen. Nu op dit moment is het ook niet goed. Steeds uitval en haperingen. Commerciëlen doe er eens een keer iets aan!
In de regio Zwolle - Kampen, was het de laatste maanden juist heel slecht, maar gaat het nu juist weer beter.
---
Ik ontvang DAB+ met een Kenwood KDC-BT73DAB

passie3105

Bericht door passie3105 » 20 okt 2016 18:26

Wordt tijd dat de nieuwe antennes worden geaktiveerd. Iemand al wat gezien bij de diverse masten ? Staat ook nog niets op de AT site. Eind 2016 staat op de kaartjes !!

Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu » 03 nov 2016 12:59

passie3105 schreef:Wordt tijd dat de nieuwe antennes worden geaktiveerd. Iemand al wat gezien bij de diverse masten ? Staat ook nog niets op de AT site. Eind 2016 staat op de kaartjes !!
van mij mogen ze wel even wat extra aansteken... gezien hier het signaal ook wat minder wordt tegenwoordig..
en gezien het feit dat er schijnbaar nog niks extra's is aangestoken zal deze vermindering van signaal, toch ergens anders vandaan komen?
Misschien hebben ze lopen sleutelen op Smilde,Lelystad of Wieringerwerf?

6B komt nog steeds prima binnen.. ;) alleen is dat appels met peren vergelijken..

passie3105

Bericht door passie3105 » 14 nov 2016 10:09

Nog steeds geen nieuws wat betreft nieuwe zenders en vermogens !
Als dit nog voor het eind van 2016 moet gebeuren mogen ze binnenkort wel eens beginnen !

Plaats reactie