DAB+ planning commerciële omroepen.

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Debaser

Re: DAB+ planning commerciële omroepen.

Bericht door Debaser » 28 sep 2016 13:27

Wim K. schreef:En internetradio is denk ik de toekomst. Vanwege het aanbod.
Thuis wel ja. Maar zolang smartphones geen multicast ondersteunen en radiozenders dat niet implementeren, wordt dat geen oplossing om iedereen naar radio te laten luisteren. Zeker populaire zenders krijgen dan problemen met de bandbreedte.

Overigens rij ik veel voor mijn werk. Heb niet bijster veel problemen met ontvangst. Natuurlijk is het wel duidelijk dat de publieke zenders het beter doen dan de commerciëlen, maar écht langdurige uitval heb ik nooit.

En dan de 'overregulering'. Ik ben juist blij dat die er is. Anders had je nog steeds precies hetzelfde gehad. Nu heb je tenminste zenders nog een Arrow, of een 538 Non-Stop (dat toch net ff iets anders klinkt dan 538), of een Juize, of een Classic FM... En ook de publieke themakanalen voegen zeker wat toe.
Be a debaser!

McKooijst

Bericht door McKooijst » 29 sep 2016 11:14

ik neem aan dat het 10 Gold dab kanaal hetzelfde uitzendt als het kanaal dat de website van radio 10 wordt aangeduid als '60's & 70's?
Dat klinkt namelijk best wel ok, dus het aanschaffen van digitale autoradio het overwegen waard.
Help wie redt de AM!

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 29 sep 2016 11:47

McKooijst schreef:ik neem aan dat het 10 Gold dab kanaal hetzelfde uitzendt als het kanaal dat de website van radio 10 wordt aangeduid als '60's & 70's?
Dat klinkt namelijk best wel ok, dus het aanschaffen van digitale autoradio het overwegen waard.
Nee. Of het moet sindskort veranderd zijn, maar een tijdje geleden draaide het 60s en 70s kanaal op de site andere muziek dan het dab+kanaal.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 29 sep 2016 12:15

fonswielemaker schreef:
McKooijst schreef:ik neem aan dat het 10 Gold dab kanaal hetzelfde uitzendt als het kanaal dat de website van radio 10 wordt aangeduid als '60's & 70's?
Nee. Of het moet sindskort veranderd zijn, maar een tijdje geleden draaide het 60s en 70s kanaal op de site andere muziek dan het dab+kanaal.
Ze draaiden niet precies dezelfde plaat, maar de muzieksoort is wel dezelfde. Radio 10 Gold op DAB+ is echt een non-stop oldieskanaal met jaren 60 en 70-muziek. De bitrate is met 40 kb/s zeer beperkt, maar de geluidskwaliteit valt mee. Dit komt niet alleen doordat ze goed geprobeerd hebben om de schade te beperken, maar ook doordat veel van deze muziek toen gemaakt is om op AM met beperkte geluidskwaliteit uitgezonden te worden.

Ik hoop dat na volgend jaar, als de vergunningen verlengd worden en de tweede-kanaalsplicht vervalt, Radio 10 Gold op DAB+ blijft en zelfs een hogere bitrate krijgt. DAB+ verdient een station als dit.

jessica

Bericht door jessica » 29 sep 2016 12:26

fonswielemaker schreef:
Ik vond het zelf ook nogal raar dat het kanaal Radio10gold en de 60's en 70's stream niet dezelfde muziek speelden, maar wel dezelfde soort muziek. Zelfs nog een keer een vraag over gesteld waarom dit zo was. Kwam als antwoord omdat het kan! Dus achterliggende reden is mij hierin nog steeds niet helemaal duidelijk.

De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht » 29 sep 2016 12:31

Muzieksoort is inderdaad wel gewoon hetzelfde. Maar, en dat was de vraag volgens mij, het is niet dezelfde zender :). Overigens inderdaad wel wat appart dat er 2 verschillende kanalen zijn die wel min of meer hetzelfde brengen maar beiden onder een andere naam.

McKooijst

Bericht door McKooijst » 29 sep 2016 14:11

nou ja het is mij om het even, als ze maar dezelfde muziek draaien op het DAB station. Heerlijk ouderwets 'koffie is bruin muziek is goud' gehalte :D
Help wie redt de AM!

2n2219

Bericht door 2n2219 » 30 sep 2016 18:18

Wim K. schreef:Tot nu toe voegt DAB+ weinig toe, behalve onzinkanalen veroorzaakt door overregulering, het verplichte 2e kanaal per aanbieder. Ik heb diverse DAB+ radio's uitgeprobeerd en uiteindelijk gaf Sony de meest betrouwbare ontvangst. Maar ook een Sony ontvangt niets meer als er geen of onvoldoende signaal is. En dat is het probleem. De betrouwbaarheid. Ik woon bij Spijkenisse en daar is de dekking goed. De programmering is dat niet maar dat doet even niet ter zake, hopelijk verbetert dat nog. Als ik op Voorne-Putten rondrijd, dan wordt het voorbij Brielle richting Oostvoorne-Rockanje maar ook Hellevoetsluis, ronduit problematisch. Je kunt dit op de meest recente kaartjes dan ook goed zien. Ik vind dan ook dat een halfwassen product als DAB+ niet op deze manier moet worden aangeprezen. Ik kan overigens nergens vinden dat men bezig zou zijn, of dit in de toekomst zal gaan verbeteren. Het kaartje dat voor 2017 geldt laat nog steeds gebieden zien waar de ontvangst minder is. En als dat op een kaartje te zien is, dan is het in de praktijk helaas nog slechter! Nu begrijp ik best dat een en ander tijd kost. Maar een niet volmaakt product op de markt brengen kan zoveel betekenen als afhaken van frote groepen potentiële gebruikers. Als Calvé een nieuwe pindakaas op de markt brengt waarvan ze zeker weten dat het product nog niet af is, dan zal de eventuele gebruiker niet nog eens dat bewuste potje pindakaas gaan kopen en wie weet helemaal niets meer van Calvé. Ik oriënteer mij steeds vaker op internet dat betrouwbaarder is dan DAB+. En internetradio is denk ik de toekomst. Vanwege het aanbod.
Kun je nagaan Wim, als de ontvangst ook nog eens met een plakantenne is. Zelf reed ik vorig weekend via de A15 op de N57 richting Zierikzee. Vrijwel geen problemen met de ontvangst. Op de A15 en N57 wel af en toe matige ontvangst van 12A, maar dat moet daar kunnen. 9D prima en ook 7C niet verkeerd.
Maar eens, internetradio gaat het worden. Probleem opgelost.
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

hanilascoltatore

Bericht door hanilascoltatore » 30 sep 2016 19:12

De afgelopen dagen was hier (Twente) ook weer uitval en haperingen. Wanneer wordt Hengelo (ov) nu eens ingeschakeld? 12 c van de publieken geeft nooit problemen!
Laat Ons Luisteren!

DX'r

Bericht door DX'r » 30 sep 2016 20:34

2n2219 schreef: Kun je nagaan Wim, als de ontvangst ook nog eens met een plakantenne is. Zelf reed ik vorig weekend via de A15 op de N57 richting Zierikzee. Vrijwel geen problemen met de ontvangst. Op de A15 en N57 wel af en toe matige ontvangst van 12A, maar dat moet daar kunnen. 9D prima en ook 7C niet verkeerd.
12A = VRT ? en 7C = Emmen ? die komt dan wel heel ver door tot in Zeeland :lol:

2n2219

Bericht door 2n2219 » 30 sep 2016 21:57

DX'r schreef:
2n2219 schreef: Kun je nagaan Wim, als de ontvangst ook nog eens met een plakantenne is. Zelf reed ik vorig weekend via de A15 op de N57 richting Zierikzee. Vrijwel geen problemen met de ontvangst. Op de A15 en N57 wel af en toe matige ontvangst van 12A, maar dat moet daar kunnen. 9D prima en ook 7C niet verkeerd.
12A = VRT ? en 7C = Emmen ? die komt dan wel heel ver door tot in Zeeland :lol:
Goed gezien DX'r. 7C moet natuurlijk 7A zijn. Maar 12A... zeker. Waarom niet? :D
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

glokhoff

Bericht door glokhoff » 01 okt 2016 10:09

Wim K. schreef:Ik vind dan ook dat een halfwassen product als DAB+ niet op deze manier moet worden aangeprezen. Ik kan overigens nergens vinden dat men bezig zou zijn, of dit in de toekomst zal gaan verbeteren. Het kaartje dat voor 2017 geldt laat nog steeds gebieden zien waar de ontvangst minder is. En als dat op een kaartje te zien is, dan is het in de praktijk helaas nog slechter! Nu begrijp ik best dat een en ander tijd kost. Maar een niet volmaakt product op de markt brengen kan zoveel betekenen als afhaken van frote groepen potentiële gebruikers. Als Calvé een nieuwe pindakaas op de markt brengt waarvan ze zeker weten dat het product nog niet af is, dan zal de eventuele gebruiker niet nog eens dat bewuste potje pindakaas gaan kopen en wie weet helemaal niets meer van Calvé.
In verhouding met het buitenland (b.v. Duitsland en Frankrijk) is de uitrol van DAB+ in Nederland opvallend compleet geweest. Sinds de commerciële zenders in 2013 het initiatief genomen hebben om in 1 keer in een groot deel van Nederland op DAB+ te gaan uitzenden, kon de Publieke Omroep niet achterblijven en heeft de plannen flink versneld. Het wachten is nu op de verbetering van het landelijke commerciële netwerk. Natuurlijk hebben we als luisteraars het liefst meteen overal ook ontvangst binnenshuis. Maar dat is bij het invoeren van nieuwe netwerken nooit het geval geweest. 65 jaar geleden begon de TV in Nederland met 1 zender... en ook het FM netwerk is geleidelijk uitgebouwd. Vergeleken daarmee is DAB opvallend snel gegaan.

Juist met nieuwe producten is het tegenwoordig zo dat men snel een prototype maakt en het zo snel mogelijk op de markt brengt om het naar aanleiding van opmerkingen te kunnen verbeteren. Met name software wordt zo ontwikkeld. Niemand kijkt er meer vanop dat eerste versies niet perfect zijn. Het verschil is natuurlijk dat we van een radio heel andere verwachtingen hebben dan van een software product. Maar wellicht moeten we dat wat bijstellen. Zo kunnen we ook al zien dat de verwachtingen van een Tesla anders zijn dan van een 'ouderwetse' auto. De Tesla krijgt ook nog software updates. Binnenkort komt de eerste consumenten software defined radio ontvanger op de markt. Dat kan leiden tot een verandering van onze verwachtingen. Zoek maar eens op Titusradio .

jassy

Bericht door jassy » 03 okt 2016 09:28

SLAM! en Radio 10 zijn van eigenaar gewisseld met tot gevolg dat SLAM! nu met 80kbps uitzendt en Radio 10 met 64kbps.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

DX'r

Bericht door DX'r » 03 okt 2016 10:19

jassy schreef:SLAM! en Radio 10 zijn van eigenaar gewisseld met tot gevolg dat SLAM! nu met 80kbps uitzendt en Radio 10 met 64kbps.
Weet iemand de reden dat Veronica maar op 64 zit en niet op 80 net als Sky en de rest?

DX'r

Bericht door DX'r » 03 okt 2016 10:21

jassy schreef:SLAM! en Radio 10 zijn van eigenaar gewisseld met tot gevolg dat SLAM! nu met 80kbps uitzendt en Radio 10 met 64kbps.
vreemde actie; Radio 10 heeft veel meer luisteraars dan Slam -zzz

Plaats reactie