DAB+ planning commerciële omroepen.

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
Madurodam FM

Re: DAB+ planning commerciële omroepen.

Bericht door Madurodam FM » 23 sep 2016 08:58

Ik geloof wel dat DAB+ uiteindelijk een succes zal worden, maar je kunt niet verwachten dat zoals het er momenteel aan toe gaat luisteraars spontaan de overstap wagen van FM naar DAB+. In promofilmpjes worden dingen geroepen die tot op heden niet waar worden gemaakt, zoals prima ontvangst of beter geluid dan FM. We zijn hier in Nederland nog niet zo lang bezig met DAB+ dus ik zie het allemaal nog als een testfase. Denk dat we echt nog wel een tijd bezig zijn voordat er prima ontvangst is in geheel het land, en ook het geluid beter klinkt dan FM. Daarom vind ik zo'n promotieactie 'lets get digital' een beetje te vroeg gestart. Nietsvermoedende mensen stappen over en schaffen een ontvanger aan om erachter te komen dat het niet naar behoren werkt. Je ziet vervolgens op forums, dat mensen ontevreden zijn en dat schrikt toekomstige kopers dus af. Zorg eerst maar eens dat alles 100% goed is voordat je het aan de man gaat brengen; en doe a.u.b. wat met het aanbod. Een Sky, 538 of Q Music is prima, maar niet een tweede kanaal met een Sky Hits, 538 Non-stop of Q-Music Non-stop; doodzonde ! Kom met een ruim gevarieerd aanbod en mensen zijn sneller geneigd de overstap van FM naar DAB+ te maken.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

hansb

Bericht door hansb » 23 sep 2016 09:44

Beste Madurodam FM

Wat is mis met een Arrow of Radio 10 als nonstopzender op DAB+. Mooie zenders om naar te luisteren en zonder gepraat.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 23 sep 2016 09:47

Madurodam FM schreef:Ik geloof wel dat DAB+ uiteindelijk een succes zal worden, maar je kunt niet verwachten dat zoals het er momenteel aan toe gaat luisteraars spontaan de overstap wagen van FM naar DAB+. In promofilmpjes worden dingen geroepen die tot op heden niet waar worden gemaakt, zoals prima ontvangst of beter geluid dan FM. We zijn hier in Nederland nog niet zo lang bezig met DAB+ dus ik zie het allemaal nog als een testfase. Denk dat we echt nog wel een tijd bezig zijn voordat er prima ontvangst is in geheel het land, en ook het geluid beter klinkt dan FM. Daarom vind ik zo'n promotieactie 'lets get digital' een beetje te vroeg gestart. Nietsvermoedende mensen stappen over en schaffen een ontvanger aan om erachter te komen dat het niet naar behoren werkt. Je ziet vervolgens op forums, dat mensen ontevreden zijn en dat schrikt toekomstige kopers dus af. Zorg eerst maar eens dat alles 100% goed is voordat je het aan de man gaat brengen; en doe a.u.b. wat met het aanbod. Een Sky, 538 of Q Music is prima, maar niet een tweede kanaal met een Sky Hits, 538 Non-stop of Q-Music Non-stop; doodzonde ! Kom met een ruim gevarieerd aanbod en mensen zijn sneller geneigd de overstap van FM naar DAB+ te maken.
Veel aanbod een een hoge geluidskwaliteit werken elkaar tegen. Het is óf een hoge kwaliteit, óf een groot aanbod. Of een compromis tussen beide waarden.

Ik denk dat het goed is dat de verplichting voor het tweede kanaal op 11C volgend jaar verdwijnt. Dan verdwijnen ook de meeste excuus-stationnetjes wel. Je hebt kans dat er enkele stations zijn die dan voor de volle 128 kb/s AAC gaan. En dat is in de meeste opzichten beter dan FM, al blijven beide technieken door de totaal verschillende nadelen moeilijk vergelijkbaar. Het nieuwe landelijke net biedt ook weer ruimte, al hoop ik (tegen beter weten in) dat de ruimte per station wel iets groter wordt dan 1/18 deel.

De NPO is goed bezig. De dekking en de kwaliteit zijn sinds de overschakeling flink verbeterd. 96 kb/s als standaard, plus 128 kb/s voor Radio 4 is ruim voldoende. De omschakeling van de hoofdkanalen naar EPP 3-A scheelt ook aanzienlijk. In de meeste gevallen is de NPO prima te doen, al kan het voor zwakke ontvangers als smartphones nog wel beter.

Ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt. Toen de concurrerende GSM-netten in de jaren 90 werden opgebouwd, was er ook al volop reclame zonder dat er fatsoenlijke dekking was. Dit heeft de populariteit uiteindelijk niet geremd. Gewoon doorgaan op de ingeslagen weg. Het kantelpunt komt steeds dichterbij. En daarna is FM, met het beperkte aanbod, de beperkte dekking voor de commerciëlen en de peperdure hoge vermogens, snel verleden tijd. Een goed dekkend DAB+net is dan beter en goedkoper. Alleen lokale stations blijven daar dan nog even op FM.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 23 sep 2016 09:50

hansb schreef:Beste Madurodam FM

Wat is mis met een Arrow of Radio 10 als nonstopzender op DAB+. Mooie zenders om naar te luisteren en zonder gepraat.
Ik denk dat hij 538 Nonstop, 538 Top 40, Sky Hits, en Q-Nonstop bedoelt. Die non-stop dertien-in-een-dozijnstations voegen inderdaad niks toe.

DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan » 23 sep 2016 13:02

Ik wil hier wat aan toe voegen dat ik ongeveer een maand of 4 de LG Stylus 2 telefoon heb gekocht met DAB +
deze telefoon werkt hier in Oosterhout regio Breda gewoon slecht zowel de 11C als 12C dan hebben we het nog
niet over de 7A zijn slecht te ontvangen in Oosterhout wie deelt deze ervaring met mij ! Dus heb er nog
geen plezier aan beleeft als het om DAB+ radio gaat waar eigenlijk deze telefoon voor gemaakt is !

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 23 sep 2016 14:05

EtherScout schreef:

Ik denk dat hij 538 Nonstop, 538 Top 40, Sky Hits, en Q-Nonstop bedoelt. Die non-stop dertien-in-een-dozijnstations voegen inderdaad niks toe.
Inderdaad, ik bedoel enkel de stations die niets anders doen dan het oorspronkelijk kanaal m.u.v. presentatie. Een 10 Gold wijkt enorm af van wat Radio 10 doet en ookal is Arrow Classic Rock een non-stop station, het voegt wel degelijk iets toe aan de diversiteit op DAB+. Daar doelde ik dus niet op, maar wel de genoemde 538 met daarnaast een 538 non-stop en 538 Top 40. Ik hoop inderdaad dat die op den duur gaan verdwijnen en de ruimte die deze zenders innemen worden benut voor een betere geluidskwaliteit. Minder dan 18 zenders op een mux dus.
Er is nog voldoende ruimte voor extra zenders op het netwerk van MTVNL of een eventueel nieuw netwerk waar hier soms over gesproken wordt.

Daarnet nog even op de website gekeken van www.digitalradio.nl en die hebben er nog een logo van Radio Royaal opstaan en een link naar Sleutelstad FM Leiden. Die laatste zit nieteens op DAB+, dus snap niet dat ze die in een overzicht laten zien op zo'n site.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

Murdock

Bericht door Murdock » 23 sep 2016 17:21

Kijk eens bij de fabrikanten van de ontvanger-IC's. FM/AM only wordt niet of nauwelijks meer gefabriceerd. EInd volgend jaar zal het aandeel FM-only bij actuele producten een stuk minder zijn.

Ik denk zelfs dat eind 2017 nauwelijks meer FM-only ontvangers nieuw te krijgen zullen zijn....

ruudam

Bericht door ruudam » 23 sep 2016 17:24

Geniet ervan, na 1-9-2017 zijn ze weg van 11C DAB, net als ClassicFM, R Maria en alle andere extra zenders.

ruudam

Bericht door ruudam » 23 sep 2016 17:27

DAB+ fan schreef:Ik wil hier wat aan toe voegen dat ik ongeveer een maand of 4 de LG Stylus 2 telefoon heb gekocht met DAB +
deze telefoon werkt hier in Oosterhout regio Breda gewoon slecht zowel de 11C als 12C dan hebben we het nog
niet over de 7A zijn slecht te ontvangen in Oosterhout wie deelt deze ervaring met mij ! Dus heb er nog
geen plezier aan beleeft als het om DAB+ radio gaat waar eigenlijk deze telefoon voor gemaakt is !
Lees Broadcast Magazine over deze tel/DAB radio.
Lees je ook eens iets anders over DAB.

DX'r

Bericht door DX'r » 23 sep 2016 19:07

ruudam schreef:

Geniet ervan, na 1-9-2017 zijn ze weg van 11C DAB, net als ClassicFM, R Maria en alle andere extra zenders.
Dan pas ? Ze mogen die rommel er nu al af gooien en direct beginnen met het vullen van de MOT/PAD dus radiotext en slide shows want op 11C lopen ze hopeloos achter in vergelijking met de rest in Nederland en Europa

DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan » 23 sep 2016 19:43

Hoi Ruud alles leuk en aardig dat de LG stylus2 ook een FM radio heeft dat wist ik al
en daar heb ik deze niet voor gekocht maar toch bedankt voor de tip !

Noordzee

Bericht door Noordzee » 23 sep 2016 19:43

DX'r schreef:
ruudam schreef:

Dan pas ? Ze mogen die rommel er nu al af gooien en direct beginnen met het vullen van de MOT/PAD dus radiotext en slide shows want op 11C lopen ze hopeloos achter in vergelijking met de rest in Nederland en Europa
Arrow Classic Rock en Radio 10 Gold horen beiden tot de zes radiozenders die ik het meeste heb opstaan. Deze zenders raak ik dus niet graag kwijt.

rvbracht

Bericht door rvbracht » 23 sep 2016 20:18

Noordzee schreef:
DX'r schreef:
ruudam schreef:
Arrow Classic Rock en Radio 10 Gold horen beiden tot de zes radiozenders die ik het meeste heb opstaan. Deze zenders raak ik dus niet graag kwijt.
Dat hoop ik toch niet. Juist het gevarieerde aanbod op DAB+ is ideaal. Dat Q-Music, Sky en 538 zo snel mogelijk dat proberen uit te hollen door allerlei vage nonstop varianten van de bagger die ze al op het hoofdkanaal uitzenden is op zich al treurig genoeg.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 24 sep 2016 09:01

rvbracht schreef:
Noordzee schreef:
ruudam schreef: Geniet ervan, na 1-9-2017 zijn ze weg van 11C DAB, net als ClassicFM, R Maria en alle andere extra zenders.
Dat hoop ik toch niet. Juist het gevarieerde aanbod op DAB+ is ideaal. Dat Q-Music, Sky en 538 zo snel mogelijk dat proberen uit te hollen door allerlei vage nonstop varianten van de bagger die ze al op het hoofdkanaal uitzenden is op zich al treurig genoeg.
Arrow, Maria en Classic FM gaan niet weg. Deze stations gaan óf door op 11C (tweede station wordt niet verboden, het is allen niet langer verplicht) óf op een ander net.

Ik voorspel:
- Radio Maria zal extra ruimte verwerven in de oude en/of de nieuw te vormen bovenregiomuxen om de bestaande ruimte in 8A aan te vullen.
- Arrow kan op 11C blijven als BNR dat goed vindt. BNR heeft geen 128 kb/s nodig. Maar waarschijnlijk gaan ze voor eigen ruimte in de nieuwe muxen.
- Classic FM blijft waarschijnlijk wel op 11C, omdat de combinatie Talpa/TMG ruimte genoeg heeft in 11C. Classic FM is eigendom van TMG en dus geen externe huurder.
- De kans dat 10 Gold blijft, schat ik op 50%. Wel op 11C.
- De rest verdwijnt. Ook Sublime You.

De combinatie Talpa/TMG heeft vier A-kavels, samen goed voor 4x128=512 kb/s Deze ruimte is goed voor 4x128 of 4x104 + 1x96 of 4x88 + 2x80 of 6x72 + 1x80 enz.

Wim K.

Bericht door Wim K. » 28 sep 2016 11:23

Tot nu toe voegt DAB+ weinig toe, behalve onzinkanalen veroorzaakt door overregulering, het verplichte 2e kanaal per aanbieder. Ik heb diverse DAB+ radio's uitgeprobeerd en uiteindelijk gaf Sony de meest betrouwbare ontvangst. Maar ook een Sony ontvangt niets meer als er geen of onvoldoende signaal is. En dat is het probleem. De betrouwbaarheid. Ik woon bij Spijkenisse en daar is de dekking goed. De programmering is dat niet maar dat doet even niet ter zake, hopelijk verbetert dat nog. Als ik op Voorne-Putten rondrijd, dan wordt het voorbij Brielle richting Oostvoorne-Rockanje maar ook Hellevoetsluis, ronduit problematisch. Je kunt dit op de meest recente kaartjes dan ook goed zien. Ik vind dan ook dat een halfwassen product als DAB+ niet op deze manier moet worden aangeprezen. Ik kan overigens nergens vinden dat men bezig zou zijn, of dit in de toekomst zal gaan verbeteren. Het kaartje dat voor 2017 geldt laat nog steeds gebieden zien waar de ontvangst minder is. En als dat op een kaartje te zien is, dan is het in de praktijk helaas nog slechter! Nu begrijp ik best dat een en ander tijd kost. Maar een niet volmaakt product op de markt brengen kan zoveel betekenen als afhaken van frote groepen potentiële gebruikers. Als Calvé een nieuwe pindakaas op de markt brengt waarvan ze zeker weten dat het product nog niet af is, dan zal de eventuele gebruiker niet nog eens dat bewuste potje pindakaas gaan kopen en wie weet helemaal niets meer van Calvé. Ik oriënteer mij steeds vaker op internet dat betrouwbaarder is dan DAB+. En internetradio is denk ik de toekomst. Vanwege het aanbod.

Plaats reactie