dxinfocentre, condities

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
david_meyer30

Re: dxinfocentre, condities

Bericht door david_meyer30 » 05 jun 2016 22:48

nice ontvangst hier wel 87.5 FM danceradio.
DVB-T stick voor rtl8232 met DAB Player

plankie

Bericht door plankie » 06 jun 2016 11:31

Nog altijd leuke condities, veel duitse en sommige engelsen komen door.
@Leeuwarden

david_meyer30

Bericht door david_meyer30 » 06 jun 2016 11:34

Ja nog steeds goede condities.
DVB-T stick voor rtl8232 met DAB Player

fdboer

Bericht door fdboer » 06 jun 2016 11:48

Temperatuursinversie, was gisteren zelfs overdreven goed te zien op buienradar (het nep onweer boven de Noordzee).

plankie

Bericht door plankie » 06 jun 2016 20:21

Vanmiddag even wat minder, maar nu weer vrij sterke condities, op FM veel engelse (de meeste inclusief RDS en nagenoeg ruisvrij stereo) en een paar duitsers.

Op DAB+ alleen ontvangst op 208MHz (9D), 220MHz (11C) en 227MHz (12C), waar op 11C de zwaktse is (geen geluid op mogelijk met de SDR icm de gebruikte opstelling.

HansHeino

Bericht door HansHeino » 06 jun 2016 20:35

Nog nooit eerder gehoord hier in Zwolle, Optimaal FM 94.7 via de zijband op de 94.6, vanuit de richting Doetinchem (Vethuizen)... :cool:
Edit: Hmmm van korte duur.. piraat knalt eroverheen met kale draaggolf :roll:
Laatst gewijzigd door HansHeino op 06 jun 2016 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 06 jun 2016 20:38

Het is weer helemaal raak op DAB(+), vooral vanuit Engeland. Het hoogste aantal stations in één scan is nu 153! En dat op een gewone portable. Na handmatig nog eens alle kanalen af te gaan, kom ik op de volgende lijst.

5B - MTVNL*
6B - 6B Oost-Noord NL (bijna geen signaal, wel namen)
8A - 8A Randstad NL*
9D - 9D Noord-West NL
10B - Norwich
10C - North Yorkshire
11A - MTVNL* (afhankelijk van plaats ontvanger)
11A - SDL National (afhankelijk van plaats ontvanger)
11B - London 3
11C - DAB+* (NL nationaal commerciëel) (Engeland probeert 'm weg te drukken, maar dit lukt niet)
11D - D1 National
12A - London 2
12B - BBC National DAB (normaal hier MTVNL, maar deze werd door de BBC weggedrukt)
12C - NPO* (ijzersterk, geen Engelsman te bekennen)
12D - Essex
* Onder normale omstandigheden ook te ontvangen.

jessewillem

Bericht door jessewillem » 06 jun 2016 22:11

EtherScout schreef:11C - DAB+* (NL nationaal commerciëel) (Engeland probeert 'm weg te drukken, maar dit lukt niet)
Nu je het zegt, mij viel ook al op dat 11C zo nu en dan compleet niet meer binnenkort hier, ondanks dat ik nog relatief vlakbij Wieringermeer zit. Ik heb een vermoeden dat het ook hier door de Engelse multiplex komt. Een soort zelfde effect als 9D heeft, die hier zo nu en dan weggedrukt wordt door zijn zusje uit het zuidwesten.

Verder wederom de NRK mux uit Noorwegen te pakken gekregen hier, al was hij minder sterk dan gisteren. Ontvangst was alleen mogelijk op de bovenverdieping op het dakraam ;-) Gisteren ook nog een soort van indoorontvangst van die multiplex.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t3 ... 8194_o.jpg

De FM band heb ik vandaag overgeslagen, teveel stoorzooi tegenwoordig om er iets uit op te kunnen maken tussen al het geruis.
"Mag ik een gratis Shoutcast server?
Nee, zet die plannen maar in de Icecast ;-)"
Een random quote van iemand op dit forum.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 07 jun 2016 08:14

DAB(+) is nu echt helemaal los: 181 stations in één scan! Een absoluut record hier. Ook Noorwegen heb ik nog nooit eerder ontvangen.

5B - MTVNL (nl)
5C - DR Deutschland (de)
5D - MTVNL (nl)
6B - 6B Oost-Noord NL (nl)
7A - 7A Zuid NL (nl)
8A - 8A Randstad NL (nl)
8B - (wel signaal, geen namen)
9D - 9D Zuidwest NL (nl)
9D - 9D Noordwest NL (nl)
10B - Norwich (uk)
10C - North Yorkshire (uk)
10D - Herts Beds Bucks (uk)
11A - MTVNL (nl)
11A - SDL National (uk)
11B - Humberside (uk)
11C - DAB+ (nl)
11D - D1 National (uk)
12A - NDR NDS (de)
12C - NPO (nl)
12D - Norge Riks (no)
13B - DAB2 N (dk)
13F - Agder/Rogaland (no)

optimod

Bericht door optimod » 07 jun 2016 10:52

Het is ongekend de laatste dagen, en leuk voor de freaks. Maar eigenlijk is dit niet echt goed voor betrouwbare ontvangst van zenders hier in ons eigen land als de weersinvloeden zo heftig zijn. Ook weer een minpunt voor DAB+ dus...

jessewillem

Bericht door jessewillem » 07 jun 2016 12:18

optimod schreef:Het is ongekend de laatste dagen, en leuk voor de freaks. Maar eigenlijk is dit niet echt goed voor betrouwbare ontvangst van zenders hier in ons eigen land als de weersinvloeden zo heftig zijn. Ook weer een minpunt voor DAB+ dus...
DAB doet het hier stukken beter dan FM op het moment, die laatste is een grote puinzooi van zenders die allemaal amper binnenkomen. Vooral sinds de band volgestopt is met steunzendertjes is het zonder deze omstandigheden al een bak ruis.

Waarom DAB het beter doet, naar mijn idee, is door dat de toewijzing van frequenties een heel stuk beter geregeld is dan met FM. De frequenties van de landelijke DAB netwerken, 11C en 12C, worden niet hergebruikt door de naastliggende landen. Waar op het moment de meeste storing vandaan komt op de FM band. Ook de regionale frequenties hebben amper last van andere netwerken, op 9D na soms hier.

Dat ik nu een hoop uit Noorwegen, Engeland, België en Duitsland kan ontvangen op DAB+ is leuk, maar de Nederlandse zenders worden ook nog gewoon goed ontvangen.

ruudam

Bericht door ruudam » 07 jun 2016 16:24

Die zag ik aankomen, dat DAB beter bestand is tegen condities dan FM.
Maar het is natuurlijk grote onzin. Er is naar verhouding nog maar weinig in gebruik op DAB, ook in NL komen er nog veel kavels bij, net als in het buitenland.
En als het helemaal vol zit wordt DAB net zo'n grote, of nog grotere puinhoop dan FM. Groter omdat je niks meer hoort, bij FM hoor je, al is het gestoord, nog wel wat.

O ja, er zijn ook mensen die DAB beter vinden klinken dan FM. logisch, want DAB is nog niet overgeprocessed, wacht maar tot dat gebeurt, en met lage bitrates klinkt overgeprocessed DAB nog slechter.

jessewillem

Bericht door jessewillem » 07 jun 2016 17:08

ruudam schreef:Die zag ik aankomen, dat DAB beter bestand is tegen condities dan FM.
Maar het is natuurlijk grote onzin. Er is naar verhouding nog maar weinig in gebruik op DAB, ook in NL komen er nog veel kavels bij, net als in het buitenland.
En als het helemaal vol zit wordt DAB net zo'n grote, of nog grotere puinhoop dan FM. Groter omdat je niks meer hoort, bij FM hoor je, al is het gestoord, nog wel wat.

O ja, er zijn ook mensen die DAB beter vinden klinken dan FM. logisch, want DAB is nog niet overgeprocessed, wacht maar tot dat gebeurt, en met lage bitrates klinkt overgeprocessed DAB nog slechter.
Het klopt dat die opmerking er aan zat te komen. En met wat jij er aan toevoegt ben ik het ook eens. Als DAB meer mainstream wordt, wordt ieder leeg mogelijk kanaal waarschijnlijk ook wel gevuld zoals met FM ook gebeurd is. En dan is het feestje van DAB uit het buitenland ook voorbij.

Lokale omroepen komen er ook nog bij, als het van de grond komt bijvoorbeeld.

Maar voor nu is het toch beter bestand tegen condities, dan de oude FM band ;-)

Audio kwaliteit vind ik niet zo van hele belang bij DAB+, zolang het maar goed genoeg is. FM is gewoon beter daarin, al zijn daar ook de nodige excessen te vinden. Maar waar DAB+ gewoon wint voor mij is het gemak van zenders opzoeken, op een portable radio'tje weegt dat zwaarder naar mijn gevoel.

Debaser

Bericht door Debaser » 07 jun 2016 17:27

ruudam schreef:Die zag ik aankomen, dat DAB beter bestand is tegen condities dan FM.
Maar het is natuurlijk grote onzin.
Is het glas weer eens halfleeg?

DAB is zeker beter bestand tegen condities. De condities die we negen van de tien keer merken, zijn namelijk niet zo extreem als hierboven. In dat geval blijven de regionale kavels die erbij gaan komen gewoon netjes binnen hun eigen land, en heb je ook geen storing van landelijke kavels uit pak hem beet Noorwegen. België en Duitsland, kun je dan krijgen.
Be a debaser!

EtherScout

Bericht door EtherScout » 07 jun 2016 19:31

Er is inderdaad nog weinig in gebruik, maar nu al zijn er meer stations op DAB+ te ontvangen als via FM. En dit terwijl FM, zoals je zelf al zegt, inderdaad een puinhoop is. Het opruimen van die puinhoop gaat heel veel stations hun plekje kosten. Dat wordt dan kwa keuzevrijheid een 20e eeuws radioaanbod. Nee, lang leve de keuze op DAB+. Laten wij vooral niet terug gaan in de tijd...

Mijn ervaring is, (zie ook DX-rapport,) dat bij DAB+ het sterkste signaal gewoon wint. En zo zag ik dat de nog relatief zwakke VCR-mux op 11C nog prima stand houdt tegen de diverse Engelse muxen op dit kanaal. NPO is op 12C geen moment in gevaar geweest, ondanks dat 12C in Londen en in Denemarken met sterke zenders gebruikt wordt. En dat de twee 9D-muxen hier om de aandacht vechten, is niet erg. Hier zit ik buiten hun doelgebied. Wel grappig dat ik kan kiezen door de radio te verplaatsen. :wink:
ruudam schreef:O ja, er zijn ook mensen die DAB beter vinden klinken dan FM. logisch, want DAB is nog niet overgeprocessed, wacht maar tot dat gebeurt, en met lage bitrates klinkt overgeprocessed DAB nog slechter.
En waarom was er ook-al-weer overprocessing op FM? Oja, om die vreselijk slechte ruisdrempel te maskeren, zodat het lijkt alsof FM via de ether goed klinkt. Dit is helemaal niet nodig op DAB+, dus zie je dat dit dan ook helemaal niet gebeurt. (Los van het station een klankkleurtje te geven, maar dat is geen overprocessing.) Je hoeft er dus ook niet bang voor te zijn dat die overprocessing er alsnog komt op DAB+. :D

Plaats reactie