DAB+ Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
fdboer

Re: DAB+ Publieke Omroep

Bericht door fdboer » 19 nov 2016 13:33

De grote internet knooppunten zijn meervoudig uitgevoerd en er moet veel gebeuren voor die omvallen. Daarnaast is het internet veerkrachtig omdat het verkeer via andere routes omgeleid kan worden.

De FM en DAB+ netwerken worden centraal aangestuurd, en als dat wegvalt zitten alle zenders zonder signaal. De FM zenders zou je nog lokaal kunnen aansturen, maar voor de DAB+ zenders wordt dat lastig omdat alle zenders in een SFN exacte hetzelfde gemoduleerd moeten worden aangezien de zenders elkaar anders gaan storen. In beide gevallen is het dan ook beter om er voor te zorgen dat er alternatieve aanvoer routes zijn om je netwerk in de lucht te houden. Reduntatie is het sleutelwoord.

Eén grote AM zender is gemakkelijk aan te sturen door er een mannetje heen te sturen en audio in te koppelen, maar die ene grote AM zender kun je net zo gemakkelijk langdurig uit de lucht helpen door er een mannetje heen te sturen ...

Debaser

Bericht door Debaser » 19 nov 2016 13:55

fdboer schreef:De grote internet knooppunten zijn meervoudig uitgevoerd en er moet veel gebeuren voor die omvallen. Daarnaast is het internet veerkrachtig omdat het verkeer via andere routes omgeleid kan worden.
Allemaal goed en wel, maar de praktijk leert dat er nogal eens eens storingen zijn bij providers. Daar zit het 'gevaar'. In het afgelopen jaar heeft KPN twee flinke storingen gehad en Ziggo heeft er een paar avonden helemaal uitgelegen. Er is dus in de praktijk best wel een risico als je voor alles bouwt. Steeds meer mensen hebben ook één provider voor alles, omdat dit voordeliger is. Dan is de kans op offline gaan nog groter.

Is dat een onoverkomelijk probleem? Ik denk van niet, maar het betekent wel dat je helemaal niets hebt op dat moment. Overigens: Als terrorist of wat dan ook, target je dus de ISP's, niet het netwerk.

Daar komt bij, en dat blijf ik gewoon herhalen: Internet is voor 99 procent unicast. Mobiel internet voor 100 procent. En dat is niet geschikt voor grote zenders als dit het enige medium is. Ik reken nog maar eens voor: een stream van 128kbps (eigenlijk te weinig volgens de audiofielen hier) waar 1 miljoen mensen naar luisteren: Dan heb je het dus over meer dan 120 Gigabit. Dat kost nogal wat aan uplinks en data hoor (denk aan meer dan 25 cent per Mbps).

Broadcast blijft dus nog wel even relevant. En in tegenstelling tot de glas-is-half-leeg-conservatieven vind ik DAB+ wel prima. Geluidskwaliteit valt over te twisten, maar de keuze is in ieder geval een duidelijke verbinding en de ontvangst... Tja, sorry. Maar ik rij veel door het land en heb nooit problemen. Dat terwijl de radio op FM soms tussen 3 frequenties die het allemaal net niet zijn staat te schakelen omdat er gewoon te veel kleine (steun)zenders zijn.

Ik zie dus een duidelijke verbetering. Komt bij dat een opvolger voor zo'n standaard er niet zomaar is. Daar wordt jaren over overlegd door werkgroepen. Dat zie je dus aankomen. Ik weet niet of er al zo'n overleg is voor de opvolger van DAB.
Be a debaser!

terrestrial

Bericht door terrestrial » 19 nov 2016 15:54

Dat hele streamings gebeuren is een grap en wordt nauwelijks gebruikt. Ze willen je dit wel laten geloven dat iedereen online luistert maar als men het massaal zou gaan gebruiken gaat het bakken met geld kosten en is de lol er snel vanaf. Gewoon uitzenden via de ether, kabel of satelliet heeft altijd de voorkeur.

2n2219

Bericht door 2n2219 » 19 nov 2016 21:40

Debaser schreef:
Broadcast blijft dus nog wel even relevant. En in tegenstelling tot de glas-is-half-leeg-conservatieven vind ik DAB+ wel prima. Geluidskwaliteit valt over te twisten, maar de keuze is in ieder geval een duidelijke verbinding en de ontvangst... Tja, sorry. Maar ik rij veel door het land en heb nooit problemen. Dat terwijl de radio op FM soms tussen 3 frequenties die het allemaal net niet zijn staat te schakelen omdat er gewoon te veel kleine (steun)zenders zijn.

Ik zie dus een duidelijke verbetering. Komt bij dat een opvolger voor zo'n standaard er niet zomaar is. Daar wordt jaren over overlegd door werkgroepen. Dat zie je dus aankomen. Ik weet niet of er al zo'n overleg is voor de opvolger van DAB.
Met goede spullen kom je een heel eind met DAB+. Ontvangst zal waarschijnlijk een combinatie van de mogelijkheden blijven, maar internet heeft zich wel nadrukkelijk gemeld. Zelf ook weinig problemen met de DAB+ ontvangst.
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 20 nov 2016 10:17

2n2219 schreef:
Debaser schreef:

Met goede spullen kom je een heel eind met DAB+. Ontvangst zal waarschijnlijk een combinatie van de mogelijkheden blijven, maar internet heeft zich wel nadrukkelijk gemeld. Zelf ook weinig problemen met de DAB+ ontvangst.
Dit is allemaal waar. Toch maak ik mij wel zorgen, omdat DAB+ in Nederland op dit moment op veel plekken een zwakker signaal neerzet dan FM. Natuurlijk is het signaal in heel Nederland te ontvangen, maar zo denken de meeste consumenten niet. Zij zijn gewend dat 'de radio' het gewoon doet, zelfs al kostte 'ie geen drol, zelfs al is de antenne afgebroken, enz. Dan kan je wel zeggen dat ze goede spullen moeten kopen, (en terecht) maar zo gaat het in de werkelijkheid nu eenmaal niet.

Nee, DAB+ moet op signaalsterkte concurreren met FM. En die signaalsterkte is in Nederland toch echt enorm groot. Er is altijd wel een zware zender in de buurt. Hier is dat Slam FM op 95,2: daarvoor heeft de radio niet eens een antenne nodig. En dit is niet normaal, maar het is wel de werkelijkheid. Consumenten zijn dit nu gewend.

Kwa systeem is DAB+ ècht een hele verbetering ten opzichte van FM: veel meer stations in de vrije ether, echte SFN-netwerken, ruimte voor echte landelijke dekking, heel eenvoudige bediening. Er is maar één oplossing voor de stagnatie van vandaag: overal een ècht krachtig DAB+signaal neerzetten. Niet alleen in de grote stad, maar overal. De belangrijkste kanalen moeten gewoon meer dan 90% deep-indoor-dekking hebben.

big T

Bericht door big T » 20 nov 2016 11:01

De publieke hebben in oost Drenthe een prima dekking, commercieel blijft ver achter.
Lees moet een grote buitenantenne aan te pas komen om deze te ontvangen.
Leuk is dan wel dat ontvangst van Denemarken dan plots ook geen probleem meer is.
Te gek voor woorden :D
Sent from my laptop using Windows

jassy

Bericht door jassy » 23 nov 2016 08:24

Alles weer naar 3A... En Test is weer weg.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

doc_nl

Bericht door doc_nl » 23 nov 2016 09:25

Niet alles is naar 3A, alleen de hoofd zenders (en FunX), de rest staat op 3B

jassy

Bericht door jassy » 23 nov 2016 11:43

Ja dat bedoelde ik eigenlijk, alles weer als vroeger.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

EtherScout

Bericht door EtherScout » 23 nov 2016 11:59

jassy schreef:Alles weer naar 3A... En Test is weer weg.
Het zal wel een foutje geweest zijn: per ongeluk een oude config teruggezet. Gelukkig maar, nu heeft Nederland weer in ieder geval weer zes (zo goed als) landelijk dekkende DAB+stations. Volgens Radio-TV-Nederland zit nu zelfs Soul & Jazz op 3A. Kan je dat bevestigen?

glokhoff

Bericht door glokhoff » 23 nov 2016 12:02

EtherScout schreef:Volgens Radio-TV-Nederland zit nu zelfs Soul & Jazz op 3A. Kan je dat bevestigen?
Gewoon even de link naar de DAB monitor aanklikken in Jassy's signature :wink: Soul & Jazz zie ik daar op 3B, FunX op 3A protectie level.

jassy

Bericht door jassy » 30 nov 2016 08:06

Vanmorgen voor het eerst gemerkt dat NPO 12C door condities uit evenwicht wordt gewerkt. Normaal heb ik hier altijd volle uitslag in de auto maar vanmorgen wiebelde hij vrolijk heen en weer en heb ik twee drops gehad. Tegelijkertijd kwam 7A heel erg sterk door, dus ik vermoed storingen vanuit het zuiden. Ook 12A VRT, 12B RTBF en 11A Norkring uit Belgie komen prima door.

Op 11C zal het wel niet anders zijn geweest maar die heb ik niet gecontroleerd.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 30 nov 2016 09:56

jassy schreef:Vanmorgen voor het eerst gemerkt dat NPO 12C door condities uit evenwicht wordt gewerkt. Normaal heb ik hier altijd volle uitslag in de auto maar vanmorgen wiebelde hij vrolijk heen en weer en heb ik twee drops gehad. Tegelijkertijd kwam 7A heel erg sterk door, dus ik vermoed storingen vanuit het zuiden. Ook 12A VRT, 12B RTBF en 11A Norkring uit Belgie komen prima door.

Op 11C zal het wel niet anders zijn geweest maar die heb ik niet gecontroleerd.
Condities maken etherradio leuk. Deze charme van etherradio, plus de vrije gratis ontvangst, maakt mij een groot voorstander van goede DAB+netten in plaats van alleen maar radio via mobiel internet. Hoewel de netten naar mijn idee nog niet af zijn, is het toch goed om te lezen dat het huidige 12C-net grotendeels overeind blijft in dergelijke omstandigheden. Het is er immers voor de luisteraars. DX'en is een hele leuke bijzaak. :D

Roy_01

Bericht door Roy_01 » 07 dec 2016 22:04

Vanmiddag een Calearo 7677932 antenne laten plaatsen.
Werkt echt perfect zoveel beter dan de standaard Dab antenne van VW. Van den haag tot aan kop van noord Holland vol signaal op npo en commerciëlen en maar 1 onderbreking in een tunnel. Iedereen die in een buitengebied woont met mindere dekking raad ik deze antenne aan.

Radiodigi

Bericht door Radiodigi » 13 dec 2016 10:15

Roy_01 schreef:Vanmiddag een Calearo 7677932 antenne laten plaatsen.
Werkt echt perfect zoveel beter dan de standaard Dab antenne van VW. Van den haag tot aan kop van noord Holland vol signaal op npo en commerciëlen en maar 1 onderbreking in een tunnel. Iedereen die in een buitengebied woont met mindere dekking raad ik deze antenne aan.
Ik heb deze antenne al twee jaar op mijn auto zitten en ik kan bevestigen dat de ontvangst met deze antenne goed is. Over het algemeen kan ik alle beschikbare radiostations binnen hun verzorgingsgebied goed ontvangen. Sommige stations doen het ook buiten hun verzorgingsgebied redelijk tot goed. 9D ZW, 11C en 12C geven in België ontvangst op verschillende plaatsen in Vlaanderen, vaak tot aan de Franse grens. Omgekeerd doen 11A en 12A uit België het redelijk tot goed tot bij Rotterdam en Gorinchem. En 11D en 5C geven ontvangst tot aan Ede-Wageningen. (zie ook mijn blog: http://www.radiodigi.nl/blog/veel-luist ... to-antenne).

Plaats reactie