DAB+ Publieke Omroep

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten
Plaats reactie
Debaser

Re: DAB+ Publieke Omroep

Bericht door Debaser » 04 mei 2016 11:42

Uncle2 schreef: Misschien is het technisch niet zo moeilijk maar het vergt wel mankracht. Iemand moet toch de titels invoeren in een systeem want ik kan me niet voorstellen dat dit automatisch gaat. Het net als met teletext. Dat verdwijnt omdat het te veel mankracht vergt. Uiteindelijk allemaal een kwestie van inzet en vooral geld.
Natuurlijk gaat dat wel automatisch. De radioprogramma's hebben een vast schema en de play-out geeft door welk nummer er wordt gespeeld. Alleen het oplossen van een crash vergt mankracht en die zal er wel niet (voldoende) zijn.

Overigens verdwijnt teletekst helemaal niet in Nederland.
Be a debaser!

EtherScout

Bericht door EtherScout » 05 mei 2016 13:10

Radio 1 Extra is verdwenen. Er schijnt geen toestemming (meer) voor te zijn. Zie Radio-TV-Nederland.

optimod

Bericht door optimod » 05 mei 2016 16:34

Wel weer plek voor een ander station nu.

JG van Straten

Bericht door JG van Straten » 06 mei 2016 16:54

Plek voor twee omroepen. Op de plek van NPO Test kan zo een ander station op.

passie3105

Bericht door passie3105 » 07 mei 2016 09:29

Of gewoon lekker naar EEP-3A ipv EEP-3B. Wordt de ontvangst een stuk beter !!!
Snap ook niet dat er nog steeds in EEP-3B wordt uitgezonden. (op het testkanaal na)
In Duitsland is ook alles in 3A.

jassy

Bericht door jassy » 07 mei 2016 09:52

Liever alles op minstens 96kbps en iets minder foutcorrectie dan het volledige ensemble volstampen met lage bitrates.. Ik vind dit een uitstekend compromis, zeker nu de NPO een heel goed netwerk heeft staan.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

optimod

Bericht door optimod » 07 mei 2016 10:05

Bitrate maakt niet zoveel uit, als de processing maar goed is en daar schort het nog wel eens aan.

2n2219

Bericht door 2n2219 » 07 mei 2016 10:54

jassy schreef:Liever alles op minstens 96kbps en iets minder foutcorrectie dan het volledige ensemble volstampen met lage bitrates.. Ik vind dit een uitstekend compromis, zeker nu de NPO een heel goed netwerk heeft staan.
Eens!
Een programma is een hinderlijke onderbreking van het testbeeld.

terrestrial

Bericht door terrestrial » 07 mei 2016 17:10

optimod schreef:Bitrate maakt niet zoveel uit, als de processing maar goed is en daar schort het nog wel eens aan.
Nee! Alles staat of valt met het bitrate en de codec. Als je processing gaat gebruiken om het geluid op te krikken zodat je minder bandbreedte denkt nodig te hebben ben je verkeerd bezig. En uiteraard dient je ingangssignaal altijd al goed te zijn.

Maar goed voor mij is dat logisch maar voor iemand met de handle "optimod" misschien niet. Je bent een fan van die apparaten of verkoop je ze?

optimod

Bericht door optimod » 07 mei 2016 17:31

terrestrial schreef:
optimod schreef:Bitrate maakt niet zoveel uit, als de processing maar goed is en daar schort het nog wel eens aan.
Nee! Alles staat of valt met het bitrate en de codec. Als je processing gaat gebruiken om het geluid op te krikken zodat je minder bandbreedte denkt nodig te hebben ben je verkeerd bezig. En uiteraard dient je ingangssignaal altijd al goed te zijn.

Maar goed voor mij is dat logisch maar voor iemand met de handle "optimod" misschien niet. Je bent een fan van die apparaten of verkoop je ze?
Daar ben ik het niet mee eens, alles valt of staat met goede processing, of het nu optimod is of wat anders (en nee ik verkoop ze niet). Met de bitrate kan niet zoveel mis mee zijn, zeker niet in AAC.

Debaser

Bericht door Debaser » 08 mei 2016 19:03

Als ik naar Q-Music Nonstop of 538 TOP 40 luister op DAB, dan vind ik die 48kbps zo slecht klinken, dat ik niet het vermoeden heb dat een processor dit kan verbeteren. Een goede encoder en een goede aanvoer wel.

Bij compressie worden gewoon nuances uit de muziek gehaald. Die krijg je met processing echt niet terug, hooguit kun je het geluid zou rechttrekken dat er zo'n wall of sound ontstaat dat je het verschil niet meer hoort. Maar of dat mooi is...
Be a debaser!

terrestrial

Bericht door terrestrial » 10 mei 2016 23:07

optimod schreef:
terrestrial schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, alles valt of staat met goede processing, of het nu optimod is of wat anders (en nee ik verkoop ze niet). Met de bitrate kan niet zoveel mis mee zijn, zeker niet in AAC.
ORLY? De hoeveelheid compressie wordt bepaald door jawel het bitrate, anders gezegd het weglaten van informatie. Bij een te laag bitrate kun jij processen tot je een ons weegt maar die verloren informatie komt niet terug. En daar gaat een optimod geen verschil in brengen hoe graag jij er ook in gelooft.

Dat we door steeds slimmere wiskundige algoritmes en sneller wordende cpu's steeds meer informatie in minder bitrate kunnen proppen is absoluut vooruitgang, maar kwaliteit is gewoon 1 op 1 te koppelen aan het bitrate. Dat er verschil zit in audio en eentje beter klinkt dan de andere dat heeft te maken met de bron kwaliteit maar als de bron altijd hetzelfde is zou er ook geen verschil zijn behalve als het bitrate verschilt.

optimod

Bericht door optimod » 11 mei 2016 00:02

DAB valt gewoon niet beter te krijgen. Processing kan het nog een beetje beter maken i.p.v. vlak en bijna processingloos uit te zenden met alle artifacts/bijeffecten van dien.

terrestrial

Bericht door terrestrial » 16 mei 2016 12:15

optimod schreef:DAB valt gewoon niet beter te krijgen. Processing kan het nog een beetje beter maken i.p.v. vlak en bijna processingloos uit te zenden met alle artifacts/bijeffecten van dien.
En hiermee toon je voor de zoveelste keer aan dat je geen kennis hebt van de materie.

DAB(+) is vergelijkbaar met bijv. DVB. Een DAB of DVB Mux heeft een bepaalde bandbreedte afhankelijk van de gekozen technische waardes (modulatie, symbolrate, foutcorrectie) Daarin kun jij makkelijk een audiostream van zeer hoge kwaliteit uitzenden, uiteraard kost dit meer bitrate en zal de mux sneller vol zijn. Het is een keus die de aanbieder maakt maar om te zeggen dat DAB niet beter kan, dan WIL je het niet begrijpen!

En processing kan het ingang audiosignaal zodanig bewerken dat ogenschijnlijk wat lekkerder klinkt. (overigens zijn de meningen daarover verdeeld) Maar als je het ontvangen signaal gaat meten zul je er achter komen dat het geen meetbare verbetering oplevert. Anders gezegd als je bepaalde delen in het audio voorrang geeft zal de encoder andere delen weer minder resolutie geven want je hebt maar een bepaalde hoeveelheid informatie die door het lijntje past en die hoeveelheid wordt bepaalde door de bitrate van de individuele stream. Geef je meer bitrate past er meer informatie en wordt de kwaliteit van het audio wel meetbaar beter en zal de processing waarschijnlijk ook nog beter tot z'n recht komen. Het punt blijft staan, alles staat of valt met het bitrate bitrate bitrate bitrate.

optimod

Bericht door optimod » 16 mei 2016 15:36

terrestrial schreef:
optimod schreef:DAB valt gewoon niet beter te krijgen. Processing kan het nog een beetje beter maken i.p.v. vlak en bijna processingloos uit te zenden met alle artifacts/bijeffecten van dien.
En hiermee toon je voor de zoveelste keer aan dat je geen kennis hebt van de materie.
Dat mag u vinden, ik ben een andere mening toegedaan.

Plaats reactie