DAB ontvangst waardeloos, waar antenne in een cabrio?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
EugeneW

DAB ontvangst waardeloos, waar antenne in een cabrio?

Bericht door EugeneW »

In mijn Porsche 911 cabrio van 1986 -+dance heb ik onlangs een blaupunkt sqr 46 dab+ ingebouwd.
Met de standaard meegeleverde plakantenne aan de binnenkant van het raam had ik weinig
succes, om de 100 meter viel het signaal wel een keer weg :sad: . Hierna een bumper antenne
geprobeerd maar ook met hulp van de verkoper kregen we het DAB+ ontvangst niet goed :sad: .
Ook al contact gehad met Porsche Nederland met de vraag hoe ze dit vandaag de dag
oplossen maar ook dan komen we er niet uit :sad: .
Er zit geen rare elektronica in de auto, geen led verlichting die brand bij ontvangst etc.
Er moet toch een DAB antenne die ook voor mij werkt en niet lelijk ergens op de auto moet
zitten?
WinnaarRadioring2023

Re: DAB ontvangst waardeloos, waar antenne in een cabrio?

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Voor de 27MC bestaat er een 'no ground' antenne. Die dingen zijn er voor op een kunststof vrachtwagen dak of een Landrover Defender, maar kan je ook gebruiken door het ding in een boom te hangen. Misschien dat zoiets ook voor een DAB+ radio bestaat?
EugeneW

Bericht door EugeneW »

Ik heb al een plakantenne geprobeerd maar was ook geen succes.
Iemand ervaring met deze antenne https://www.venderparts.nl/shark-antenn ... Z0QAvD_BwE
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Als ik naar de afmetingen kijk, en dat vergelijk met de USB stekker, is de antenne te klein.
Plak antennes hetteb een goede Ground nodig, anders doen ze niets.

een halve golflengte straler, eind gevoed zal werken, maar day is een spriet van 75cm
Denk aan de EFD antenne van Procom.
EugeneW

Bericht door EugeneW »

Daarom is mijn vraag ook eigenlijk of er iemand ervaring heeft met echt een goede DAB antenne en het mooiste zou zijn dat dit in combinatie met dezelfde radio is. Ik wil best wat uitgeven voor een goede DAB antenne maar dan het liefst als iemand daar ook goede ervaring mee heeft gehad.
Urbenhuis

Bericht door Urbenhuis »

geen specifieke antenne, maar wel een algemene tip. kijk ook naar de richting van de antenne. alle radiostations in nederland zijn verticaal gepolariseerd. dus plaats een antenne verticaal en niet horizontaal.

(soms worden antennes horizontaal achter bumpers gemonteerd. dat is nadelig voor ontvangst, want èn de verkeerde richting èn erg laag bij de grond.)
altijd stereo en op meestal 2 wielen
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Ik zou zeggen op dak, maar dat gaat slecht met een cabrio.
Zeld heb ik een portable naast me staan met het sprietje omhoog.
fdboer

Bericht door fdboer »

In mijn auto zit de antenne in een van de achterramen (wagon) en dat werkt prima. Nu zal dat bij een cabrio niet lukken, maar raamantennes hoeven kennelijk niet per definitie slecht te zijn. De gemiddelde bijgeleverde plakantenne is een kwartgolf en zal derhalve een goede tegencapaciteit moeten zien, daarom wordt ook geadviseerd de grond op kaal metaal te monteren. Als dat niet kan of fatsoenlijk werkt zul je mogelijk een ander type antenne moeten zoeken. Persoonlijk zou ik een goede antenne op de kofferbak overwegen, maar die zul je wel zien natuurlijk. Of er nog andere types raamantennes zijn weet ik niet, daar heb ik me nooit in verdiept.
passie3105

Bericht door passie3105 »

Ik heb de Pioneer plak antenne al jaren in de auto en perfecte ontvangst. Geen uitval.
1 ding is heel belangrijk: Goede aarde dus het chassis van de auto moet goed bloot worden gemaakt.
Ik heb dat met een metaalboor gedaan en daar de metaalstrip opgeplakt.
MFM

Bericht door MFM »

Porsche heeft een mooie plek op de voorruit voor een dab+ antenne. Gewoon de oude laten vervangen voor een combi of dab+ versie via Porsche. Dat werkt prima, ook op een cabrio.
Denniss

Bericht door Denniss »

Er bestaan ook antenne splitters waarbij je je fm antenne kunt gebruiken, dit werkt echter alleen als die antenne niet versterkt is en geen band pass filters ingebouwd heeft. Een ouderwetse spriet dus.
Pim Tensen heeft veel van dat soort spullen
piratenhenkie

Bericht door piratenhenkie »

Gebruik hier een Dab+ radio van Pioneer met raam antenne, totaal geen uitval op de landelijke kanalen 11C en 12C.
Plaats reactie