DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Madurodam FM

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Madurodam FM » 05 nov 2019 11:12

Als ik in de app. van RadioNED kijk, dan zitten daar een dikke 600 internetradio in. Ik denk dat dik 90% van dat internetradio totaal te vergelijken is. Echt heel unieke radiostations, die zijn er op internet echt niet te vinden. Of ik heb ze nog niet gevonden, hou me graag aanbevolen.

Als die unieke radiostations er op internet niet zijn, dan zie ik het niet gebeuren dat die wel ineens op DAB+ terecht komen.
Teveel hit-, EDM en piratenmuziek op het Nederlandse web inderdaad, maar ze zitten er wel degelijk tussen... stations die echt iets bijzonders draaien.
Ik zou eerst je muzieksmaak moeten weten alvorens ik je tips kan geven LokaleSter :))
Of deze unieke stations ooit op DAB+ gaan uitzenden is afwachten. Daar hangt inderdaad een prijskaartje aan, en veel kleine zenders kunnen dat niet bekostigen. Ik heb mij ten tijden van de lokale DAB-testen laten verrassen door een aantal stations. Zo draaide Impact AM bijvoorbeeld veel drum 'n bass, reggae en dance-classics. Op Dance Radio Amsterdam geen stuiterhouse maar lekkere soulful dance en classics. Maar ook liefhebbers van smartlappen kwamen met Radio Olympia aan hun trekken en oude jaren '80 piraten als Groeistad, Centraal en Stad Den Haag waren ook weer te horen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 05 nov 2019 18:49

MFM schreef:
05 nov 2019 07:55
LokaleSter schreef:
05 nov 2019 00:10
big T schreef:
04 nov 2019 11:02

Hoe bedoel je dat er op het internet geen variatie is ?
DAB+ gaat in Nederland niet zo gevarieerd worden, daar is de markt te gesloten voor.
Er zijn maar 1 partijen die de commerciële touwtjes stevig in de (politieke) handen heeft.
Als ik in de app. van RadioNED kijk, dan zitten daar een dikke 600 internetradio in. Ik denk dat dik 90% van dat internetradio totaal te vergelijken is. Echt heel unieke radiostations, die zijn er op internet echt niet te vinden. Of ik heb ze nog niet gevonden, hou me graag aanbevolen.

Als die unieke radiostations er op internet niet zijn, dan zie ik het niet gebeuren dat die wel ineens op DAB+ terecht komen.
In Nederland is het armoe wat de diversiteit op de grote verzamelapps betreft.

Maar ondertussen zijn er tientallen migrantenomroepen, wijkradio’s, alternatieve muziekzenders en praatradio’s te vinden op het (Nederlandse) web.
Allemaal low profile en vaak niet eens met de behoefte om verder dan hun wijk of doelgroep uit te zenden.
Daar zou een lokale dab+ oplossing vaak zelfs te duur voor zijn.
Dus ze zijn er wel, maar schijnbaar niet groot genoeg of professioneel genoeg om verder te komen dan daar waar ze nu zijn. Laat staan om op dab+ terecht te komen.
Ik ga eens op zoek, want ik heb echt geen idee.

Wat betreft die verzamelapps, van RadioNED weet ik dat hij ieder radiostation uit Nederland en Vlaanderen er op zet die zich aanmelden.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 05 nov 2019 18:54

Madurodam FM schreef:
05 nov 2019 11:12

Teveel hit-, EDM en piratenmuziek op het Nederlandse web inderdaad, maar ze zitten er wel degelijk tussen... stations die echt iets bijzonders draaien.
Ik zou eerst je muzieksmaak moeten weten alvorens ik je tips kan geven LokaleSter :))
Of deze unieke stations ooit op DAB+ gaan uitzenden is afwachten. Daar hangt inderdaad een prijskaartje aan, en veel kleine zenders kunnen dat niet bekostigen. Ik heb mij ten tijden van de lokale DAB-testen laten verrassen door een aantal stations. Zo draaide Impact AM bijvoorbeeld veel drum 'n bass, reggae en dance-classics. Op Dance Radio Amsterdam geen stuiterhouse maar lekkere soulful dance en classics. Maar ook liefhebbers van smartlappen kwamen met Radio Olympia aan hun trekken en oude jaren '80 piraten als Groeistad, Centraal en Stad Den Haag waren ook weer te horen.
Wat betreft mijn muzieksmaak wordt ik redelijk goed bediend in Nederland. Als ik al naar internetzenders luister, dan is het voornamelijk Kink, Q-dance of Grand Prix Radio. Of als ik bij mijn vader ben, dan hoor ik de Reformatorische Omroep nog wel eens aanstaan. Die laatste zou ik echt van toegevoegde waarde vinden op de landelijke mux, maar vrees dat ze dat financieel niet gaan trekken.

Maar ik laat me graag verrassen wat betreft muziek. Als jij een internetradio kent die geen doorsnee muziek draait, ik ben erg benieuwd.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 05 nov 2019 19:46

Ik verwacht dat Impact AM en Dance Radio weer terug gaan komen op DAB+.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 05 nov 2019 21:12

Wel leuk dat je op de middengolf en DAB+ kan uitzenden.

density1

Bericht door density1 » 06 nov 2019 00:29

AMW.FM zat ook vanuit Zandvoort op DAB+ destijds.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 06 nov 2019 10:37

density1 schreef:
06 nov 2019 00:29
AMW.FM zat ook vanuit Zandvoort op DAB+ destijds.
Klopt, ook een mooie aanvulling aan het aanbod. En komen ook vast nog een aantal weer totaal andere stations bij. Ik kan niet wachten tot die muxen on-air komen... -bier

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 06 nov 2019 16:08

Wat betreft mijn muzieksmaak wordt ik redelijk goed bediend in Nederland. Als ik al naar internetzenders luister, dan is het voornamelijk Kink, Q-dance of Grand Prix Radio. Of als ik bij mijn vader ben, dan hoor ik de Reformatorische Omroep nog wel eens aanstaan. Die laatste zou ik echt van toegevoegde waarde vinden op de landelijke mux, maar vrees dat ze dat financieel niet gaan trekken.
Nu ben ik niet helemaal thuis in de verschillende geloofsovertuigingen, maar begrijp dat de katholieken hun eigen Radio Maria hebben en er in ons land ook tal van christelijke stations uitzenden. GrootNieuwsRadio, Rebecca Radio en Seven FM bijvoorbeeld met vooral gospel en relipop.
Ik verwacht dat Impact AM en Dance Radio weer terug gaan komen op DAB+.
Ik mag het hopen EtherScout, en dan benieuwd of ze hun uitzendingen beperken tot Leiden en regio Amsterdam (Amsterdam zelf doet zo te zien nog niet mee) of op meerdere muxen te horen zullen zijn.

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 06 nov 2019 20:36

Madurodam FM schreef:
06 nov 2019 16:08
Nu ben ik niet helemaal thuis in de verschillende geloofsovertuigingen, maar begrijp dat de katholieken hun eigen Radio Maria hebben en er in ons land ook tal van christelijke stations uitzenden. GrootNieuwsRadio, Rebecca Radio en Seven FM bijvoorbeeld met vooral gospel en relipop.
Er zijn inderdaad tal van christelijke radiostations in Nederland die religie vanuit hun eigen perspectief beleven. De Reformatorische Omroep bedient een publiek waarvan de zuil denk ik nog het meest overeind staat en die nu absoluut nergens bediend worden, vandaar dat ik het een toegevoegde waarde op internet zou vinden.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 12 nov 2019 16:39

Ach nee, dit gaat echt een soap worden... januari 2020 ? Geloof er niks van :sad:

http://radio.nl/819741/broadcast-partne ... veel-beter

piratenhenkie

Bericht door piratenhenkie » 12 nov 2019 18:30

Broadcast Partners heeft alleen maar een commercieel belang, met huidige consultatieprocedure valt er weinig te halen. De MTVNL frequentie worden al door BP beheert en kun je huren tegen belachelijke prijzen. Lekker zelf een vergunning aanvragen en een setje van HFprints installeren veel goedkoper. -bier

EtherScout

Bericht door EtherScout » 12 nov 2019 19:31

piratenhenkie schreef:
12 nov 2019 18:30
Broadcast Partners heeft alleen maar een commercieel belang, met huidige consultatieprocedure valt er weinig te halen. De MTVNL frequentie worden al door BP beheert en kun je huren tegen belachelijke prijzen. Lekker zelf een vergunning aanvragen en een setje van HFprints installeren veel goedkoper. -bier
Ojee, daar gaan wij weer: iedereen terug naar 48 kb/s en allemaal lekker betalen aan BP!?! Laat mij duidelijk zijn: BP moet van de lokale muxen afblijven! Het is ook slechts een lobbystuk. Het hoeft niet te betekenen, dat de overheid hier ook in mee gaat. Ik ga ervan uit van niet. Het huidige plan zit prima in elkaar.

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 13 nov 2019 09:28

Het is ook slechts een lobbystuk. Het hoeft niet te betekenen, dat de overheid hier ook in mee gaat
Was het tijdens de experimentenfase van lokale DAB+ ook niet zo dat de overheid de aanbevelingen van BP aannam ? Ze worden blijkbaar erg serieus genomen door het ministerie, en ik voel de bui dan al aankomen :???:

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 13 nov 2019 09:38

Idee van BP, ik herinner me nog het BP plan verbetering DAB, was in okt/nov 2017 en tijdens die avond in de tweede kamer zei men, zou in twee maanden kunnen. Nu twee jaar later krijgt het gestalte. -+dance

Weer een ander plan, en dan weer twee jaar wachten op het volgende plan van afstel DAB voor de lokale omroep?? -zzz

Misschien handig als omroepen van aaneengesloten gebieden zelf contact opzoeken, zoals IJmuiden bij Haarlem/Zandvoort. wwwwww

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 13 nov 2019 16:07

Broadcast Partners heeft alleen maar een commercieel belang
In hun uitnodiging voor de DAB+meeting komt ook het onderwerp "zelf alles onderling regelen versus via externe partners (zoals bijvoorbeeld Broadcast Partners)" ter sprake :)) :)) :)) https://mailchi.mp/broadcastpartners.nl ... 4ebaee9311

Plaats reactie