Radio Eemland Amersfoort vanaf 1 september op DAB+ en online in regio Eemland e.o.

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Ane Sybesma

Re: Radio Eemland Amersfoort vanaf 1 september op DAB+ en online in regio Eemland e.o.

Bericht door Ane Sybesma »

De 95.4 op FM kwam volgens mij ook beschikbaar in Amersfoort. Als ze die erbij proberen te krijgen is het pas een echte herstart..

Ben in elk geval benieuwd.
density1

Re: Radio Eemland Amersfoort vanaf 1 september op DAB+ en online in regio Eemland e.o.

Bericht door density1 »

Daar zullen ze wel voor gaan. Weet niet wat de status is van die frequenties.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

big T schreef: 28 aug 2020 23:35
density1 schreef: 28 aug 2020 21:11 September 1989 waren de laatste muzieknoten te horen van het landelijk bekende illegale station Radio Eemland uit gedoogstad Amersfoort.
Landelijk?
Midden Nederland is landelijk begrijp ik dan :))
Er staat: het landelijk bekende, nu weet ik niet of dat zo was maar bekend waren ze zeker, ze zijn regelmaat in de landelijke media verschenen destijds. O.a. vanwege kamervragen aan de minister en bij een programma van de VARA.
density1

Bericht door density1 »

Radio Eemland was voor die tijd, 30 jaar geleden een echte lokale omroep, eigenlijk wat later Stadsomroep Amersfoort werd waar nog een paar oud gediende van dit Eemland naar toe gegaan zijn.
Eemland had veel lokale informatie, een eigen nieuws dienst en zelfs een jazz programma gepresenteerd door wijlen Math Meester. Ik vond het in die tijd best professioneel maar bleef er nooit bij hangen als luisteraar, er was destijds zoveel beters te beluisteren. Ik herinner me ook nog SuperRadio uit Amersfoort, dat vond ik zo slecht klinken. Hele slechte jingles, slechte DJ's dat was misschien wel de slechtste piraat uit de regio Amersfoort e.o. die tijd. Ik begrijp dat er ook een paar oud gediende van dit station bij het nieuwe Radio Eemland betrokken zijn, hopelijk zijn ze in die afgelopen 30 jaar wat beter gaan klinken.
jessica

Bericht door jessica »

density1 schreef: 31 aug 2020 17:50 Radio Eemland was voor die tijd, 30 jaar geleden een echte lokale omroep, eigenlijk wat later Stadsomroep Amersfoort werd waar nog een paar oud gediende van dit Eemland naar toe gegaan zijn.
Eemland had veel lokale informatie, een eigen nieuws dienst en zelfs een jazz programma gepresenteerd door wijlen Math Meester. Ik vond het in die tijd best professioneel maar bleef er nooit bij hangen als luisteraar, er was destijds zoveel beters te beluisteren. Ik herinner me ook nog SuperRadio uit Amersfoort, dat vond ik zo slecht klinken. Hele slechte jingles, slechte DJ's dat was misschien wel de slechtste piraat uit de regio Amersfoort e.o. die tijd. Ik begrijp dat er ook een paar oud gediende van dit station bij het nieuwe Radio Eemland betrokken zijn, hopelijk zijn ze in die afgelopen 30 jaar wat beter gaan klinken.
Hier eigenlijk hetzelfde ik luisterde ook wel eens naar die zenders in Amsersfoort waaronder Eemland destijds. Maar het pakte me nooit. In Baarn werd zoveel betere radio gemaakt en in de jaren daarvoor in Hilversum en Amsterdam. Hopelijk gaat Eemland nu wat vlotter en eigentijdser klinken.
density1

Bericht door density1 »

Weet wel dat Ruud de Wild ooit begonnen is bij Radio Eemland, hij ging later naar Digitaal FM Baarn. En nog een aantal oud Eemland DJ's maakte die stap.
density1

Bericht door density1 »

Eerste klanken even beluisterd maar daar is nog wel wat zaken die nog op orde gebracht mogen worden. Website zeer mager en karig. Waar is er een programmering, IS er überhaupt een programmering. Geluid met veel level issues, beetje dofjes en dunnetjes. Dan weer hard, dan weer zacht. Klinkt weer als een haastklus waar niet echt goed over nagedacht is. Afwachten dus maar dit zijn toch wel mijn eerste constateringen vooralsnog.
ottoderuig

Bericht door ottoderuig »

density1 schreef: 01 sep 2020 10:42 Klinkt weer als een haastklus waar niet echt goed over nagedacht is.
Ik vind het nogal voorbarig dat zo te stellen.
Oké, ik moet bekennen dat er soms een plaatje in zit die niet goed uit de verf komt.
Maar heel erg stoor ik mij er niet aan.
De processing is lekker rustig, een verademing als je schakelt naar zo'n "platgetrapte" hitzender.
Het format bestaat uit 1976 tm 1989, 2 x per uur 1 ouder, 1 jonger. Prima beluisterbaar.
Nee ik heb geen aandelen :cool:
Eemland Radio
In Midden-Nederland via DAB+ 10B
en www.studioeemland.nl
density1

Bericht door density1 »

Ik vind het behoorlijk vintage klinken, net of er een ouderwetse pompende compressor/limiter tussen staat juist. Clipt behoorlijk en is onrustig en het wisselt erg qua track hoe het klinkt, dat zou niet moeten mogen en gewoon constant goed moeten klinken. Zo moeilijk is dat niet om een beetje goede processing te regelen voor dat je begint, dat is echt geen rocket science hoor. StereoTool en Breakaway zijn je vriend.
Verder dacht ik dat ze echt wel iets van een programmering hadden, ik heb maar 1 programma gehoord tussen 9.00 en 11.00 vanochtend, daarna ging de jukebox weer aan. Beetje een tegenvaller als je afgaat wat er in het persbericht geschreven werd. Volgens de website zijn er maar 2 DJ's, terwijl er in het bestuur meer mensen zitten en zelfs ook DJ's meen ik dus dat mag nog wel even worden aangepast.
density1

Bericht door density1 »

Ze hebben zeker een 'cassettedeck limiter' of enkelbands compressor/limiter er nu tussen voor het geluid, net als vroeger. Staat lekker onrustig te pompen en te zuigen. :)) Voor even wel even leuk en vintage, maar niet om langer naar te luisteren en kan echt niet meer in deze tijd. Erg vermoeiend. Klankkleur is ook niet zo mooi, erg dofjes dus aan toonregeling wordt ook niet echt wat gedaan want zet er dan op zijn minst een equalizer tussen.
ottoderuig

Bericht door ottoderuig »

Dat roept herinneringen op aan míjn eigen zender long time ago :))

Afbeelding

Grapje natuurlijk hehe..
Via DAB+ klinkt het wel goed. Ik gok dat er bij de zender zelf nog wat wat aan de audio gedaan wordt.
Eemland Radio
In Midden-Nederland via DAB+ 10B
en www.studioeemland.nl
density1

Bericht door density1 »

Op hun DAB+ signaal ervaar ik exact hetzelfde. Zelfde feed zoals andere stations ook gewoon doen.

Radio Atlantis Rotterdam klonk ook zo, en nu nog steeds op internet.
density1

Bericht door density1 »

Zijn wat aanpassingen in het geluid gedaan zo te horen. Meer compressie en minder onrustige attack/release tijden zodat het klonk als een compressor/limiter. Misschien nu toch een decent processor of andere setting dus. Klinkt beter, maar het is zeker nog niet geweldig.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Wat me opvalt: het persbericht verwijst terug naar de roemruchte jaren van Eemland Radio (1976 - 1989). Tot op heden is zowel op de website als on-air daar weinig van te herkennen. De 3 op de website vermelde medewerkers lijken nooit op het oorspronkelijke Eemland Radio te horen geweest te zijn. Slechts 1 gepresenteerd programma in de dagprogrammering tot nu toe. De muziekmix klinkt als een spotify lijstje, onderbroken door zeer matige jingles.

Wat is de rol van alle oud-Eemland Radio medewerkers, die wel aan de bewuste reünie op EVA deelnamen in 2018? Gaan we deze nog horen?
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
density1

Bericht door density1 »

Weet ook niet wat de bedoeling is. Zoals gezegd begreep ik uit het persbericht dat er een heel team klaar stond om programma's te maken, maar dat blijkt dus niet bepaald het geval. In het bestuur zie ik zo al 2/3 mensen die in de programmering kunnen en die in het verleden programma hebben gedaan voor Eemland of elders. Dus ze hebben nu meer programmamakers in het bestuur dan in het huidige DJ team. De huidige 3 DJ's doen enkel maar een programma per week en dan dagelijks tussen 9.00 en 11.00 uur. Dat vind ik wel wat karig als de rest van de dag een jukebox/'Spotify' lijstje speelt met af en toe een jingle en 2x het nieuws wat ik ook al teveel vind op het heel en het halve uur.
De muziek is best leuk, maar ik hoor af en toe ook hele foute 90's voorbij komen met ook boybandjes. Maar dan ineens weer een muzikaalverantwoord bandje uit de jaren 80, dus het gaat een beetje alle kanten op in die classics die gedraaid worden. Ik hoor wel veel leuke radio plaatjes dus daar zou ik het vooral in zoeken want de rest hoor je al zoveel en wordt al gedraaid door alle andere mainstream classics zenders. Misschien is het ook wel een goed idee, en de basis is hier al voor, om van deze regio zender 1 grote reünie/tribute zender te maken met oud medewerkers van alle oud DJ's die in het verleden programma's hebben gemaakt bij de vrije radiostations in Amersfoort en Baarn. Het platforum is er, nu de invulling nog en de wil bij oud medewerkers om het weer te proberen. En soms is die wil er wel, en wordt er alles beloofd maar komt er uiteindelijk niets van terecht van al die beloftes. Dat is een bekend gegeven. En dan kom ik weer op een uitdrukking die ik eerder bezigde, dat is dan typisch een gevalletje 'hoop gelul, weinig wol'...
Plaats reactie