Het rommelt bij de NLCR

Discussieer over de regionale omroepen
het Radiomannetje

Re: Het rommelt bij de NLCR

Bericht door het Radiomannetje » 29 dec 2016 00:54

Echtwel schreef:Graag terug naar het onderwerp.lachen dat NLCR geld vraag van kleine stations om zich aan te sluiten met een groot bla bla verhaal keizerstad is daar in getrap net als nog wat kleine zenders die geloof ik 500 euro lidmaatschap geld betaald hebben en voor wat?een club die uit elkaar valt dus ... iedereen gaat weer voor zijn eigen Toko ....
Ik denk toch dat je verkeerd ingelicht bent, want die bedragen om je bij de NLCR aan te sluiten zijn per jaar toch wel een stukje hoger heb ik ergens opgevangen. En serieus noem jij Keizerstad een kleine zender ? Daar denk ik toch wel wat anders over dit zijn zenders waar toch serieuze bredragen per maand binnen komen omdat Radio Nl deze frequenties huurt.
En het is niet vreemd dat er sommige radio zenders weglopen bij de NLCR als al het geld op gaat aan rechtszaken om Radio NL uit de wind proberen te houden.
Omdat Nico veel frequenties huurt tegen behoorlijke bedragen per maand zullen die vergunninghouders niet tegen hun geldverstrekker ingaan tijdens een vergadering, dus krijg je een vreemde verhouding binnen zo een club. Ik denk dat degene die los staan van Radio NL de koppen bij elkaar moeten steken en zelf een goede club moeten oprichten waar ze op gelijke voet met elkaar kunnen omgaan, en zaken aan de orde stellen die wel zoden aan de dijk zetten. -smok -smok
Als radiomaken niet zo verslavend zou zijn ! Had ik tijd over.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 29 dec 2016 09:16

het Radiomannetje schreef:
Echtwel schreef:Graag terug naar het onderwerp.lachen dat NLCR geld vraag van kleine stations om zich aan te sluiten met een groot bla bla verhaal keizerstad is daar in getrap net als nog wat kleine zenders die geloof ik 500 euro lidmaatschap geld betaald hebben en voor wat?een club die uit elkaar valt dus ... iedereen gaat weer voor zijn eigen Toko ....
Ik denk toch dat je verkeerd ingelicht bent, want die bedragen om je bij de NLCR aan te sluiten zijn per jaar toch wel een stukje hoger heb ik ergens opgevangen. En serieus noem jij Keizerstad een kleine zender ? Daar denk ik toch wel wat anders over dit zijn zenders waar toch serieuze bredragen per maand binnen komen omdat Radio Nl deze frequenties huurt.
En het is niet vreemd dat er sommige radio zenders weglopen bij de NLCR als al het geld op gaat aan rechtszaken om Radio NL uit de wind proberen te houden.
Omdat Nico veel frequenties huurt tegen behoorlijke bedragen per maand zullen die vergunninghouders niet tegen hun geldverstrekker ingaan tijdens een vergadering, dus krijg je een vreemde verhouding binnen zo een club. Ik denk dat degene die los staan van Radio NL de koppen bij elkaar moeten steken en zelf een goede club moeten oprichten waar ze op gelijke voet met elkaar kunnen omgaan, en zaken aan de orde stellen die wel zoden aan de dijk zetten. -smok -smok
Je heb een punt.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 29 dec 2016 10:48

Ik vind dan ook dat er een verbod moet komen op doorverhuren. En er moet bij de veilingen voorrang zijn voor stations zonder frequentie. Heb je al een B-kavel? Dan doe je mee in de tweede ronde, als er in de eerste ronde geen kavelloze belangstellenden voor dat betreffende kavel blijken te zijn. Je mag wel in de eerste ronde meedoen als je bij winst je oude kavel opgeeft, dat dan weer opnieuw geveild wordt. Zo kan je als bestaand station toch groeien. Voor de rest kunnen de regels hetzelfde blijven als bij de laatste B-kavelveiling: 10% regiogerichtheid voor B-kavels en het hoogste geldbedrag wint.

Ik vind dus dat de verkeerd gebruikte kavels (verhuren, opsplitsen, te weinig op de regio richten, enz.) en de kavels met een idioot hoog regiogerichtheidbod (in deze gevallen niet eens naar de inhoud kijken, die percentages zijn sowieso onhaalbaar) ingetrokken moeten worden. En dan veilen volgens bovenstaande regels. Zo hebben veel meer stations een kans. En ontstaat er als bonus een veel gevarieerder aanbod op DAB+.

het Radiomannetje

Bericht door het Radiomannetje » 29 dec 2016 13:14

EtherScout schreef:Ik vind dan ook dat er een verbod moet komen op doorverhuren. En er moet bij de veilingen voorrang zijn voor stations zonder frequentie. Heb je al een B-kavel? Dan doe je mee in de tweede ronde, als er in de eerste ronde geen kavelloze belangstellenden voor dat betreffende kavel blijken te zijn. Je mag wel in de eerste ronde meedoen als je bij winst je oude kavel opgeeft, dat dan weer opnieuw geveild wordt. Zo kan je als bestaand station toch groeien. Voor de rest kunnen de regels hetzelfde blijven als bij de laatste B-kavelveiling: 10% regiogerichtheid voor B-kavels en het hoogste geldbedrag wint.

Ik vind dus dat de verkeerd gebruikte kavels (verhuren, opsplitsen, te weinig op de regio richten, enz.) en de kavels met een idioot hoog regiogerichtheidbod (in deze gevallen niet eens naar de inhoud kijken, die percentages zijn sowieso onhaalbaar) ingetrokken moeten worden. En dan veilen volgens bovenstaande regels. Zo hebben veel meer stations een kans. En ontstaat er als bonus een veel gevarieerder aanbod op DAB+.
Sterker nog het is verboden om je vergunning door te verhuren ,alleen er zijn verhuur contracten gemaakt in de vorm van een productie overeenkomst. Het grote probleem is dat het CvdM simpel weg de andere kant op kijkt en deze verbondenheid domweg niet wil handhaven. Ze blijven maar volhouden dat het geen verhuur is, omdat het de echte contracten die eronder liggen niet opvraagd, en wil onderkennen dat er fijtelijk verhuurd word.
Diegene die niet daadwerkelijk op zijn eigen kavels zijn eigen station uitzend zou zijn vergunning gewoon moeten inleveren.
Daarna zouden de kavels opnieuw geveild moeten worden aan een nieuwe partij die wel zelf uitzend, en daarbij dat je maar 1kavel mag hebben. Alleen wanneer niemand anders dat kavel wil mag een bestaande partij mee dingen voor een extra kavel met een maximum van twee of hooguit drie, binnen 2 provincies .
Pas dan kan er een goed regionaal speelveld ontstaan. Nu hangt het van verhuren en samenwerken aan elkaar waar Silvius maar liefst 5 radio stations heeft verworven door alles aan elkaar te knopen. Zover ik heb begrepen lopen hierover ook nog rechtszaken maar weet het niet 100% zeker. We zullen het meemaken hoe het allemaal gaat uitpakken nu er door het AT wel ingegrepen gaat worden. En dat heeft weer direct gevolgen voor de NLCR.
-smok -smok
Als radiomaken niet zo verslavend zou zijn ! Had ik tijd over.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 29 dec 2016 13:37

het Radiomannetje schreef:
EtherScout schreef:Ik vind dan ook dat er een verbod moet komen op doorverhuren. En er moet bij de veilingen voorrang zijn voor stations zonder frequentie. Heb je al een B-kavel? Dan doe je mee in de tweede ronde, als er in de eerste ronde geen kavelloze belangstellenden voor dat betreffende kavel blijken te zijn. Je mag wel in de eerste ronde meedoen als je bij winst je oude kavel opgeeft, dat dan weer opnieuw geveild wordt. Zo kan je als bestaand station toch groeien. Voor de rest kunnen de regels hetzelfde blijven als bij de laatste B-kavelveiling: 10% regiogerichtheid voor B-kavels en het hoogste geldbedrag wint.

Sterker nog het is verboden om je vergunning door te verhuren ,alleen er zijn verhuur contracten gemaakt in de vorm van een productie overeenkomst. Het grote probleem is dat het CvdM simpel weg de andere kant op kijkt en deze verbondenheid domweg niet wil handhaven. Ze blijven maar volhouden dat het geen verhuur is, omdat het de echte contracten die eronder liggen niet opvraagd, en wil onderkennen dat er fijtelijk verhuurd word.
Diegene die niet daadwerkelijk op zijn eigen kavels zijn eigen station uitzend zou zijn vergunning gewoon moeten inleveren.
Daarna zouden de kavels opnieuw geveild moeten worden aan een nieuwe partij die wel zelf uitzend, en daarbij dat je maar 1kavel mag hebben. Alleen wanneer niemand anders dat kavel wil mag een bestaande partij mee dingen voor een extra kavel met een maximum van twee of hooguit drie, binnen 2 provincies .
Pas dan kan er een goed regionaal speelveld ontstaan. Nu hangt het van verhuren en samenwerken aan elkaar waar Silvius maar liefst 5 radio stations heeft verworven door alles aan elkaar te knopen. Zover ik heb begrepen lopen hierover ook nog rechtszaken maar weet het niet 100% zeker. We zullen het meemaken hoe het allemaal gaat uitpakken nu er door het AT wel ingegrepen gaat worden. En dat heeft weer direct gevolgen voor de NLCR.
-smok -smok
Hmm, het is dus nóg zotter dan dat ik al dacht. Er wordt over de gehele breedte gewoon systematisch vals gespeeld in het regionale commerciële wereldje. Concurrentie wordt onmogelijk gemaakt en de pot wordt stiekem verdeeld! Ik zou bijna zeggen: allemaal intrekken en opnieuw beginnen. En dan nu goed. Als ik de minister was...

Delphi

Bericht door Delphi » 29 dec 2016 15:48

Volgens mij wordt het gros van die kavels verhuurd omdat er geen droog brood te verdienen valt met regionale commerciële radio. Niet uit vreugde of uit compassie met de huurder. En blijkbaar is aan elkaar knopen tot een (bijna) landelijk kavel de enige manier om er wel geld mee te verdienen. Het blijft tenslotte commerciële radio, hoe jammer het ook is dat de verscheidenheid na dertien jaar wel verdwenen is.
Doe het goed of doe het niet...

EtherScout

Bericht door EtherScout » 29 dec 2016 16:30

Delphi schreef:Volgens mij wordt het gros van die kavels verhuurd omdat er geen droog brood te verdienen valt met regionale commerciële radio. Niet uit vreugde of uit compassie met de huurder. En blijkbaar is aan elkaar knopen tot een (bijna) landelijk kavel de enige manier om er wel geld mee te verdienen. Het blijft tenslotte commerciële radio, hoe jammer het ook is dat de verscheidenheid na dertien jaar wel verdwenen is.
Het getuigt ook niet van enige creativiteit op radiogebied. Als je zo creatief met de regeltjes kunt klooien, dan kan je die creativiteit ook in het radioprogramma stoppen, lijkt mij. En het kan best, er zijn genoeg kleintjes die het wel redden. En DJ's zijn duur? Er zijn er zat die al blij zijn als ze mógen draaien. Maak daar gebruik van! Als je geen B-kavel kunt runnen, lever 'm dan in, zodat iemand anders het kan proberen.

Ook die monopolievorming door alles maar op te kopen moet stoppen. Op veel plekken zijn (bijna) alle kavels van één partij: schandalig! Als je niet tegen concurrentie kunt, dan moet je niet commercieel gaan...

RV

Bericht door RV » 29 dec 2016 18:38

Ik denk dat het snel afgelopen is met de kartelvorming uit Sneek. Als het AT goed handhaaft komen ze waarschijnlijk snel tot de conclusie dat 64% regiogerichtheid niet gehaald wordt. Met verzoeknummers op radio NL en 8FM Noord redden ze simpelweg dat percentage niet. En dan komen de vorderingen en dwangsommen vanzelf. En probeer dan je station nog maar eens winstgevend te houden. Het wordt, mijn inziens, nu alleen maar gerekt met procedures en dat zwartboek maar ik kan mij niet voorstellen dat de Haagse politiek een nacht minder om slaapt. Want ze hadden ook kunnen kiezen voor opnieuw veilen en blanco doorstarten met 10% regiogerichtheid. Maar daarvoor koos men niet. En die keuze wordt evenmin aangetipt in het "zwartboek" .

rvbracht

Bericht door rvbracht » 30 dec 2016 20:08

Ik snap ook niet (behalve onzekerheid) dat de radiozenders niet gekozen hebben om de boel opnieuw te veilen.
Dan hadden ze meteen ook de juiste regiogerichtheid percentages kunnen scoren, en ook nog eens voor een veel lager bedrag.

Plaats reactie