Radio NL wordt gekweld door geboorteregels

Discussieer over de regionale omroepen
Plaats reactie
Echtwel

Re: Radio NL wordt gekweld door geboorteregels

Bericht door Echtwel » 17 okt 2016 17:22

Fiatpanda schreef:Hef dit topic maar op a.u.b.
Radionl,8fm,joyradio gaan voor maart 2017 allemaal omvallen.
We spraken voor een internet interview een bevriende collega. Die deed een boekje open.
Waar ik woon hebben mensen sowieso al niks met smartlap muziek. Maar het omvallen van deze holding komen er mooie kansen voor nieuwkomers
En waar haal jij wijsheid vandaan ,je noemt geen bron niks, nee vriend de klein omroepjes vallen om
Wild FM Radio Paradijs ect die bundeling van krachten zoals 8fm ect maak dit soort stations alleen maar sterkker..

DX'r

Bericht door DX'r » 17 okt 2016 18:43

Fiatpanda schreef:Hef dit topic maar op a.u.b.
Radionl,8fm,joyradio gaan voor maart 2017 allemaal omvallen.
We spraken voor een internet interview een bevriende collega. Die deed een boekje open.
Waar ik woon hebben mensen sowieso al niks met smartlap muziek. Maar het omvallen van deze holding komen er mooie kansen voor nieuwkomers
Jammer want 8FM is een goeie zender.
O.a. Decibel en Wild FM kunnen beter omvallen die voegen werkelijk nix toe aan het Nederlandse radiolandschap

het Radiomannetje

Bericht door het Radiomannetje » 20 dec 2016 22:50

boxfm schreef:
het Radiomannetje schreef: Oh ja lokale omroepen mogen ook niet alleen maar Nederlandstalig draaien, maar moeten ook aan de ICE norm voldoen . dus Informatie Cultuur en Educatie. En geen lokale plaatjes draaien. En daar wordt wel op gecontroleerd iets wat bij Radio NL dus bewust niet wordt gedaan.
Sterker nog, bij lokale omroepen tellen lokale plaatjes/artiesten NIET mee voor de ICE, tenzij er een volledig uur aan lokale artiesten wordt besteed.

Wat dat betreft denk ik dat de regionale commerciele zenders het qua regionale content makkelijker hebben dan lokale omroepen. Meer mogelijkheden en trucjes. En die (legale!) trucjes kan RadioNL veel makkelijker toepassen, indien ze de edities meer standalone maken. Eigen playlisten, regionaal weerbericht, wellicht regionaal nieuws ism met een krant, etc. Dan heb je inderdaad geen landelijk programma meer, maar dmv voicetrack kan je wel een programmering bieden.
Een nieuw bericht op Radio.nl

Rechter fluit AT terug na afwijzing handhavingverzoek regio radio

Medianieuws

De Rechtbank van Rotterdam heeft afgelopen week het besluit van het Agentschap telecom (AT) om een handhavingverzoek ten aanzien van een groot aantal regionale FM-kavels af te wijzen vernietigd. De zaak was ingediend door Rato Zendtechniek en de KRCO.

Rechter fluit AT terug na afwijzing handhavingverzoek regio radioHandhavingverzoek
In de zomer van 2015 dienden Rato en de Vereniging ter bevordering en ondersteuning van Kleine Regionale Commerciële Omroepen (KRCO) bij het AT een verzoek tot handhaving van de kavels B10, B13 en B28 tot en met B37 in. Deze kavels worden gebruikt door RADIONL. Enkele frequenties worden gebruikt door Waterstad FM, Simone FM, radio Continu en Radio 8FM Noord & Oost.

Voor deze FM-kavels geldt dat op elk een bepaald percentage van de programmering op de regio gericht moet zijn. Voor een aantal van deze kavels loopt dit percentage op tot 64%. Op een groot deel van deze kavels wordt het programma van RADIONL uitgezonden. Tot september van dit jaar was op deze kavels het semilandelijke gepresenteerde programma van de volkszender te horen, waarbij alleen de reclame en enkele jingles verschilden per FM-frequentie. Pas sinds enkele maanden wordt het programma van RADIONL gedurende vier uur per dag regionaal ontkoppeld.

Afwijzing door AT
Het AT wees het verzoek tot handhaving van al deze kavels echter af. Rato zou geen rechtstreeks belang hebben op handhaving, omdat deze partij geen FM-frequentie heeft en dus geen concurrent zou zijn. De KRCO zou geen belang hebben, omdat zij geen vergunning zou hebben. Ook het ingediende hoger beroep wees het AT af.

Saillant detail is dat Rato meedeed aan de verdeling van FM-kavels in 2008, maar buiten spel werd gezet door het hoge percentage van 64% regiogerichtheid dat Nico Silvius, eigenaar van RADIONL, bood voor deze frequenties. Ook enkele leden van de KRCO hebben interesse om FM-kavels te exploiteren. Met argusogen moesten Rato en KRCO toezien dat de afgelopen jaren op vrijwel geen enkele van deze kavels aan het verplichte percentage regiogerichtheid werd voldaan en het AT hier niet tegen op heeft getreden.

Rechter stelt Rato en KRCO in het gelijk
Zowel Rato al de KRCO besloten het besluit van het AT om het handhavingverzoek af te wijzen aan te vechten bij de rechter.

Afgelopen week deed de Rechtbank van Rotterdam uitspraak in beide zaken. De rechter heeft het besluit tot afwijzing door het AT vernietigd. Rato zou wel degelijk belang hebben, omdat deze ten tijde van het indienen van het verzoek concrete plannen had om uit te gaan zenden. Inmiddels is Rato met Memories AM actief op de middengolf.

“Hoewel het handhavingverzoek er niet direct toe hoeft te leiden dat een vergunning wordt ingetrokken is een mogelijke uitkomst van handhaving wel dat dit (uiteindelijk) gebeurt,” aldus de rechter. Ook de KRCO zou voldoende belang hebben, aangezien enkele leden concrete plannen hebben om te gaan uitzenden of inmiddels al uitzenden, via AM bijvoorbeeld. Bij het vrijkomen van kavels zouden zij de mogelijkheid krijgen om deze te verwerven.

De rechter draagt het AT op binnen zes weken een nieuwe beslissing op het bezwaar te nemen. In de praktijk komt het erop neer dat het AT niet anders kan besluiten om het handhavingverzoek te gaan uitvoeren.

Druk op AT steeds hoger
Met de nieuwe uitspraak van de rechter wordt de druk op het AT om te gaan handhaven steeds groter. Eerder floot de rechter het AT al terug, omdat het de kavelvoorwaarden had gewijzigd in het voordeel van de vergunninghouders. De rechter oordeelde dat dit alleen mag bij een nieuwe uitgifte. Het CBb hield deze uitspraak in hoger beroep overeind.

Daarnaast oordeelde de rechter dat muziek alleen als regiogerichtheid meetelt indien de artiest of een significant deel van de betreffende band in het uitzendgebied van de vergunning is geboren.

Inmiddels is ook de relatie tussen de vergunninghouders en het AT flink bekoeld. Dinsdag heeft de NLCR, waarin de regionale commerciële radiostations verenigd zijn, een zwartboek over het beleid van het AT aan de Tweede Kamer aangeboden. [Radio.NL]
Als radiomaken niet zo verslavend zou zijn ! Had ik tijd over.

jassy

Bericht door jassy » 21 dec 2016 08:14

Nou, waar waren Rato en de KRCO dan toen Cuijck 95,3 werd verdeeld? Want deze frequentie is ook naar de gevestigde orde gegaan. Ik vraag mij af wat clubs als Rato en KRCO anders denken te gaan doen met deze frequenties als dat de huidige partijen doen.
Check live de details van de ensembles op 11C (Commercieel), 12C (NPO) en 6B (DAB Oost) op

http://www.dabmonitor.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

retep

Bericht door retep » 21 dec 2016 12:56

jassy schreef:Nou, waar waren Rato en de KRCO dan toen Cuijck 95,3 werd verdeeld? .
op Ameland is deze wel gegaan naar een partij die nog geen etherfrequentie had, dus ze zijn er dus wel, en natuurlijk kan een bestaande partij ook gewoon op een vrijgekomen frequentie bieden.

rvbracht

Bericht door rvbracht » 21 dec 2016 22:12

jassy schreef:Nou, waar waren Rato en de KRCO dan toen Cuijck 95,3 werd verdeeld? Want deze frequentie is ook naar de gevestigde orde gegaan. Ik vraag mij af wat clubs als Rato en KRCO anders denken te gaan doen met deze frequenties als dat de huidige partijen doen.
Dat heeft te maken met ping, ping, ping, ping...
Er waren schijnbaar genoeg gegadigden heb ik begrepen, maar die hebben niet de financiële middelen die TiDa wèl blijkt te hebben.

DX'r

Bericht door DX'r » 22 dec 2016 15:08

retep schreef:
jassy schreef:Nou, waar waren Rato en de KRCO dan toen Cuijck 95,3 werd verdeeld? .
op Ameland is deze wel gegaan naar een partij die nog geen etherfrequentie had, dus ze zijn er dus wel, en natuurlijk kan een bestaande partij ook gewoon op een vrijgekomen frequentie bieden.
de LOA heeft het ooit geprobeerd en moest toen de zender weer uitzetten duzz -zzz

13-12-16 Lokale Omroep Ameland per 1 sept. 2017 weer terug op FM 89.4 MHz
De LOA keert weer terug in de ether op FM 89.4 MHz. De omroep nam 31 maart 2012 voor het eerst deze zendfrequentie in gebruik en heeft hem op 1 juli 2014 verlaten vanwege deze reden. Tevens zal de omroep straks ook te ontvangen zijn via DAB+ in noordwest Nederland op kanaal 9D.
Bron http://radio-tv-nederland.nl/index.html

Echtwel

Bericht door Echtwel » 15 feb 2017 10:44

https://mediamagazine.nl/radionl-fouten ... richtheid/

Ik denk dat men een punt heeft en niet de AT maar het C V D media de boel moet toetsen op inhoud

EtherScout

Bericht door EtherScout » 15 feb 2017 12:51

Echtwel schreef:
15 feb 2017 10:44

Ik denk dat men een punt heeft en niet de AT maar het C V D media de boel moet toetsen op inhoud
Ik wordt moe van Nico Silvius. Die man wíl het maar niet begrijpen...

big T

Bericht door big T » 15 feb 2017 12:56

Echtwel schreef:
Ja dat denk ik ook, dan hou je het ook zuiver.
Sent from my laptop using Windows

boxfm

Bericht door boxfm » 15 feb 2017 14:11

rvbracht schreef:
21 dec 2016 22:12
jassy schreef:Nou, waar waren Rato en de KRCO dan toen Cuijck 95,3 werd verdeeld? Want deze frequentie is ook naar de gevestigde orde gegaan. Ik vraag mij af wat clubs als Rato en KRCO anders denken te gaan doen met deze frequenties als dat de huidige partijen doen.
Dat heeft te maken met ping, ping, ping, ping...
Er waren schijnbaar genoeg gegadigden heb ik begrepen, maar die hebben niet de financiële middelen die TiDa wèl blijkt te hebben.
Vind het wel opvallend dat RATO wel geld heeft om procedures aan te spannen (je loopt toch altijd het risico te verliezen en dan alles te moeten betalen), maar geen 24.000 euro heeft om een frequentie te kopen. Persoonlijk krijg ik dan het idee dat ze nooit de financiële middelen hebben gehad om een serieuze kanshebber te zijn voor regionale frequenties.
EtherScout schreef:
15 feb 2017 12:51
Echtwel schreef:

Ik wordt moe van Nico Silvius. Die man wíl het maar niet begrijpen...
Nico is duidelijk zijn eigen toko aan het verdedigen, doet hij al heel lang. Waarbij niet altijd een compleet beeld werd geschetst naar buiten. Bijvoorbeeld eerder had hij het over opgelegde regiopunten op radionl.fm. Vermeld er alleen niet bij dat hij zelf het percentage heeft geboden om die frequenties te bemachtigen.

Ben het wel eens dat het CvdM voor het toetsen een betere en meer logische partij zou zijn. Zij toetsen immers de publieke omroepen (lokaal/regionaal/landelijk) al. En het is wel een kwalijke zaak dat het AT, als Nico's bewering klopt, een toetsing tussen 19.00-07.00 uur heeft gedaan.

PierementLover

Bericht door PierementLover » 15 feb 2017 21:38

-knip-

RV

Bericht door RV » 15 feb 2017 21:54

Prachtig allemaal wie wat moet toetsen. Maar aan de zgn productieovereenkomsten waardoor een radiostation op 4 frequenties is te horen wordt door de politiek maar voor lief genomen.

DX'r

Bericht door DX'r » 15 feb 2017 22:13

Kamer wil betere verstandhouding tussen radiosector en AT

http://radio.nl/812763/kamer-wil-betere ... ctor-en-at

wat een soap :lol: :)) -smok

marco de graaf

Bericht door marco de graaf » 15 feb 2017 22:31

Gaat weer lekker met radio nl.
In de regio Arnhem / Nijmegen op een hoop frequentie te beluisteren.
Elst 88.5
Arnhem 89.6
Westervoort 95.5
Nijmegen 94.2

En dit kan allemaal gewoon? Er kunnen minimaal 2 zenders uit 88.5 & 89.6 Deze hebben nul komma nul toevoeging. Programma is gelijk aan 95.5
Ik voel hier weer een nieuw proces tegen radio nl opkomen.

Een kat in het nou maakt rare sprongen. :))
Als het straalt, dan is het goed.

Plaats reactie