Rustig op Radio 8FM

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

EtherScout

Re: Rustig op Radio 8FM

Bericht door EtherScout »

LokaleSter schreef: 29 dec 2019 17:21 In mijn ideale situatie hoeft de belastingbetaler nooit te betalen voor veroordeelde overtreders. Als een radiostation door het AT voor de rechter wordt gebracht, en veroordeeld, dan zouden alle gemaakte handhaving- en berechting kosten op het radiostation verhaald moeten worden. Dat zou overigens bij ieder misdrijf moeten gebeuren.

In het geval van de NPO ligt dat lastiger, daar mag de belastingbetaler altijd betalen. Of dat nu linksom of rechtsom is. In dat geval zouden bestuurders hoofdelijk aansprakelijk gesteld moeten kunnen worden. Misschien niet financieel, maar een (tijdelijk) bestuursverbod in de publieke sector zou wel tot de mogelijkheden moeten behoren. En ook in dit geval, niet alleen de baas van zo'n SterrenNL (AT) of de NOS (Justitie), maar ook de eindverantwoordelijke minister en zijn ambtenaren.

Wat betreft de kavel voorwaarden. De overheid is in dezen zelf totaal onbetrouwbaar. Toen het CvdM verantwoordelijk was voor de handhaving waren er bepaalde regels. Nog los wat je van die regels vind, het kan niet zo zijn dat het AT de handhaving overneemt en er vervolgens zijn eigen interpretatie op de wetgeving loslaat, met als gevolg, enorm veel gezeik en onduidelijkheid. Het zijn misschien twee afdelingen, maar we hebben in dit land 1 overheid, dus moeten ze ook als 1 overheid naar buiten treden. Of ze dat nu leuk vinden, of niet.

Ik ken jouw pleidooi voor DAB+. Je gaat daarin echter volledig voorbij aan het feit dat die ingewikkelde kavel voorwaarden en de bijbehorende handhavings kosten er nog steeds zijn. Daar veranderd helemaal niets aan, tenzij alle kavel voorwaarden komen te vervallen. Waar ik voor 90% wel voorstander van ben.

Het grootste probleem, Q-Music Limburg, Radio 10 Brabant, Radio NL en Radio Continu, dat kan je alleen oplossen door het verbieden van het gebruik van meerdere kavels voor 1 radiostation. Gebeurd het wel, dan direct alle vergunningen afnemen en overnieuw veilen, waarbij de overtreder uitgesloten wordt van deelname.
Het probleem is, dat de huidige vergunninghouders - op papier - meestal wel degelijk voldoen aan de regels. De muziek op de A-kavels gaat nèt niet over het randje en de B-kavels zijn - op papier - allemaal keurig verdeeld over verschillende eigenaren. Op de B-kavels is de situatie het ergst: de meeste eigenaren maken zelf geen radio meer: ze laten het maken van 'hun eigen' programma aan anderen over. Juridisch gezien lijkt het prima volgens de regels te gaan en is het tegendeel juridisch gezien lastig te bewijzen.

Natuurlijk is er op het beleid van het ministerie, het AT en het CvdM sinds 2003 heel wat aan te merken. Zij hebben zich, volgens mij, behoorlijk verkeken op deze materie. Maar dat neemt niet weg, dat de situatie juridisch gezien zeer complex geworden is. Of had jij alle gebruikte trucs als RadioNL, Q-Limburg e.d. wel van tevoren aan zien komen?

Je wilt het gebruik van meerdere kavels voor één station verbieden. Natuurlijk ben ik het daarmee eens, maar wat is het geval: het ís al grotendeels verboden. Een A-kavelhouder mag geen B-kavel bezitten en een B-kavelhouder mag niet meer dan 30% aan FM-ruimte bezitten. De kavelhouders werken echter met verschillende BV'tjes (het bedrijf van RadioNL heeft er een flink aantal) en met 'productieovereenkomsten' met anderen (in de praktijk zijn ze dan tussenpersonen), waardoor het op papier toch weer klopt. Ga dát maar eens handhaven. En de regels veranderen om in te spelen op nieuwe trucs gaat ook niet zomaar: tijdens de wedstrijd mag je de spelregels niet aanpassen. Geen rechter zal daarin mee gaan. Ik zeg: veel succes ermee...

Ik wil inderdaad van die programmaclausules af, zonder dat de diversiteit afneemt. Dat is, samen met het overbodig maken van de huidige ketenvorming op FM, mijn belangrijkste reden om de FM uit te schakelen, anders is het parallel draaien van FM en DAB+, op de stroomrekening na, geen enkel probleem. Dit afschaffen van die clausules kan alleen na een nieuwe veiling. De eerstvolgende mogelijkheid daarvoor is 2022. Wij zullen dus nog twee jaar moeten aanmodderen met de huidige regels, maar daarna is er genoeg gelijkwaardige etherruimte voor de stations en kunnen wij eindelijk van deze ellende af zijn.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

EtherScout schreef: 29 dec 2019 19:47
LokaleSter schreef: 29 dec 2019 17:21 In mijn ideale situatie hoeft de belastingbetaler nooit te betalen voor veroordeelde overtreders. Als een radiostation door het AT voor de rechter wordt gebracht, en veroordeeld, dan zouden alle gemaakte handhaving- en berechting kosten op het radiostation verhaald moeten worden. Dat zou overigens bij ieder misdrijf moeten gebeuren.

In het geval van de NPO ligt dat lastiger, daar mag de belastingbetaler altijd betalen. Of dat nu linksom of rechtsom is. In dat geval zouden bestuurders hoofdelijk aansprakelijk gesteld moeten kunnen worden. Misschien niet financieel, maar een (tijdelijk) bestuursverbod in de publieke sector zou wel tot de mogelijkheden moeten behoren. En ook in dit geval, niet alleen de baas van zo'n SterrenNL (AT) of de NOS (Justitie), maar ook de eindverantwoordelijke minister en zijn ambtenaren.

Wat betreft de kavel voorwaarden. De overheid is in dezen zelf totaal onbetrouwbaar. Toen het CvdM verantwoordelijk was voor de handhaving waren er bepaalde regels. Nog los wat je van die regels vind, het kan niet zo zijn dat het AT de handhaving overneemt en er vervolgens zijn eigen interpretatie op de wetgeving loslaat, met als gevolg, enorm veel gezeik en onduidelijkheid. Het zijn misschien twee afdelingen, maar we hebben in dit land 1 overheid, dus moeten ze ook als 1 overheid naar buiten treden. Of ze dat nu leuk vinden, of niet.

Ik ken jouw pleidooi voor DAB+. Je gaat daarin echter volledig voorbij aan het feit dat die ingewikkelde kavel voorwaarden en de bijbehorende handhavings kosten er nog steeds zijn. Daar veranderd helemaal niets aan, tenzij alle kavel voorwaarden komen te vervallen. Waar ik voor 90% wel voorstander van ben.

Het grootste probleem, Q-Music Limburg, Radio 10 Brabant, Radio NL en Radio Continu, dat kan je alleen oplossen door het verbieden van het gebruik van meerdere kavels voor 1 radiostation. Gebeurd het wel, dan direct alle vergunningen afnemen en overnieuw veilen, waarbij de overtreder uitgesloten wordt van deelname.
Het probleem is, dat de huidige vergunninghouders - op papier - meestal wel degelijk voldoen aan de regels. De muziek op de A-kavels gaat nèt niet over het randje en de B-kavels zijn - op papier - allemaal keurig verdeeld over verschillende eigenaren. Op de B-kavels is de situatie het ergst: de meeste eigenaren maken zelf geen radio meer: ze laten het maken van 'hun eigen' programma aan anderen over. Juridisch gezien lijkt het prima volgens de regels te gaan en is het tegendeel juridisch gezien lastig te bewijzen.

Natuurlijk is er op het beleid van het ministerie, het AT en het CvdM sinds 2003 heel wat aan te merken. Zij hebben zich, volgens mij, behoorlijk verkeken op deze materie. Maar dat neemt niet weg, dat de situatie juridisch gezien zeer complex geworden is. Of had jij alle gebruikte trucs als RadioNL, Q-Limburg e.d. wel van tevoren aan zien komen?

Je wilt het gebruik van meerdere kavels voor één station verbieden. Natuurlijk ben ik het daarmee eens, maar wat is het geval: het ís al grotendeels verboden. Een A-kavelhouder mag geen B-kavel bezitten en een B-kavelhouder mag niet meer dan 30% aan FM-ruimte bezitten. De kavelhouders werken echter met verschillende BV'tjes (het bedrijf van RadioNL heeft er een flink aantal) en met 'productieovereenkomsten' met anderen (in de praktijk zijn ze dan tussenpersonen), waardoor het op papier toch weer klopt. Ga dát maar eens handhaven. En de regels veranderen om in te spelen op nieuwe trucs gaat ook niet zomaar: tijdens de wedstrijd mag je de spelregels niet aanpassen. Geen rechter zal daarin mee gaan. Ik zeg: veel succes ermee...

Ik wil inderdaad van die programmaclausules af, zonder dat de diversiteit afneemt. Dat is, samen met het overbodig maken van de huidige ketenvorming op FM, mijn belangrijkste reden om de FM uit te schakelen, anders is het parallel draaien van FM en DAB+, op de stroomrekening na, geen enkel probleem. Dit afschaffen van die clausules kan alleen na een nieuwe veiling. De eerstvolgende mogelijkheid daarvoor is 2022. Wij zullen dus nog twee jaar moeten aanmodderen met de huidige regels, maar daarna is er genoeg gelijkwaardige etherruimte voor de stations en kunnen wij eindelijk van deze ellende af zijn.
De huidige situatie heeft met jarenlang wanbeleid te maken, waarbij het Ministerie van Economische Zaken de dader is en het CvdM en AT medeplichtig. De feiten spreken voor zich.

Vooropgesteld, als radiostations zich aan de clausule houden, dan voldoen ze juridisch aan de eisen en kan niemand ze iets maken. Ook niet als ze de randen opzoeken.

Nadat in 100%NL in 2006 zijn kavel via de rechter heeft moeten afdwingen, volgden er in de periode 2009-2010 nieuwe rechtszaken. In dit geval eiste 100%NL handhaving ten opzichte van Radio NL die met regionale kavels een landelijk radiostation aan het opzetten was. Radio NL, maar ook de andere radiostations hebben dat uiteindelijk opgepakt door met regionale edities te gaan werken.

In 2011 konden radiostations hun kavel met 6 jaar verlengen, tot 31 augustus 2017. Dan zou er geen veiling komen, maar moesten ze in die periode wel een DAB+ netwerk gaan aanleggen. Of toen ook financieel iets geregeld is, dat durf ik echt niet te zeggen, maar dacht het wel.

Hoe dan ook, de radiostations gingen op dezelfde voet verder. Radio NL zat toen al op de frequenties van andere kavel houders. Radiostations als Hot Radio en Keizerstad FM waren toen al vervangen voor Radio NL.

In 2017 konden de radiostations hun kavel met 5 jaar verlengen, tot 31 augustus 2022, de periode waar we nu in zitten. Meen dat de uitrol van DAB+ dan echt klaar moet zijn. Daarnaast schijnen de zenders een behoorlijke korting te hebben gekregen op het in 2003 besproken veilingbedrag.

Lang verhaal kort, in de tijd dat 100%NL bestaat bestoken radiostations de overheid met rechtszaken om handhavingsverzoeken. Het Ministerie van Economische Zaken, het CvdM en het AT zijn dus sowieso sinds 2009 op de hoogte dat het niet klopt.

Jouw vraag, had ik de situatie rondom Radio NL en Q-music Limburg zien aankomen? Radio NL wel, Q-music is ontstaan door het falen van het ministerie.

Met de kennis van toen en de lopende rechtszaken had het ministerie bij het verlengen van de kavels in 2011 hadden de volgende voorwaarden moeten worden opgenomen:

- Kavel houders zijn verplicht om zelf een radiostation op het kavel te zetten, anders dient de licentie te worden teruggegeven.
- De studio van het radiostation moet zich in het uitzendgebied bevinden.
- De naam van een radiostation mag door 1 kavel houder gebruikt worden.

Radio NL had dan nooit op het kavel van andere kavel houders kunnen uitbreiden, het gebruik van de naam Radio NL was simpelweg onmogelijk geweest. Q-music Limburg bestaat sinds 2014, maar had dus nooit in de lucht kunnen komen.

Daarnaast, als het CvdM en/of AT vanaf 2003 gehandhaafd hadden op regiegerichtheid, dan had men die in 2011 al kunnen terugbrengen naar 10%, omdat men toen al had geweten dat 66% onhaalbaar was. Maar net als in 2011 heeft het ministerie niets geleerd in 2017, want veel kavels hebben nog steeds een clausule van de onmogelijk 60% of meer.

Maar goed, zo is de situatie nu. Bij de veiling in 2022 zijn er nieuwe mogelijkheden om het goed te regelen. Hoop dat men bij het ministerie dan inmiddels voldoende personeel met gezond verstand in dienst heeft, zodat de reeds gemaakte fouten niet opnieuw gemaakt worden.

Het zou goed zijn als men in 2022 alle publieke omroepen naar DAB+ verplaatst en aan de commerciële radiostations clausule vrije DAB+ kavels veilt met een looptijd tot 2040, waarbij een deel van de kavels een aan het DAB+ kavel aangepast FM pakket heeft dat afloopt op 31-12-2029 23:59:59 uur. Per dan moeten de radiostations het met DAB+ doen.

De FM is per 01-01-2030 volledig beschikbaar voor LPFM. Daar kan een radiostation op maximaal 1 FM frequentie uitzenden met 0.1 kW. Mocht de animo voor LPFM laag zijn en ruimtegebrek op DAB+, dan kan de overige ruimte nog altijd gebruikt worden voor regionale of landelijke radiostations. Al zal dat laatste denk ik wel meevallen. Maar goed, misschien is dit ook meer mijn wens.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

LokaleSter schreef: 29 dec 2019 02:20
EtherScout schreef: 02 dec 2019 09:45
Echtwel schreef: 02 dec 2019 08:45
- wat verwacht je dan ze zijn net begonnen en zoals iemand al melden radio10 en radio10 Brabant worden gewoon gerunt op luister cijfers want daar gaat het om de inkomsten daarvan dus gooi allebei op een hoop en ze krijgen er weer zoveel procent bij ...
Welkom in de wereld die commerciële radio heet. Om dit soort trucs te voorkomen, is volledige dekking ook voor iedere commerciële ethervergunning nodig. Regels en handhaving helpen te weinig, daarvoor zijn de stations te gehaaid en zijn de belangen te groot. Wij hebben in NL nu immers minstens 16 jaar ervaring met regels en handhaving en kijk eens wat er over is van de, ongetwijfeld ooit goed bedoelde, indeling en voorwaarden.

Dit kan op FM alleen met een kleiner landelijk aanbod. De dekking moet immers van De Cocksdorp tot Vaals en van Schiermonnikoog tot Cadzand aanwezig zijn en het aantal FM-frequenties daarvoor is beperkt. Je krijgt dan echter alsnog landelijke RadioNL-achtige constructies op de regionale kavels door stations die buiten de landelijke kavels vallen. Kortom, op FM gaat het probleem nooit helemaal opgelost worden. Daarvoor is een ander platform nodig.
16 jaar ervaring met regels, dat klopt. 16 jaar ervaring met handhaven, dat klopt niet.

Na 16 jaar weten we dat het AT pas een handhavingstraject opstart nadat ze daar door de rechter toe worden gedwongen. En dan ook nog alleen als het om commerciële radiostations gaat, want de uitspraak van handhaving tegen de NPO legt het AT alsnog naast zich neer.
Hier raak je een gevoelig snaar ik zou ook willen dat de AT geprivatiseerd wordt zodat ze ook kunnen optreden te de nos ;)
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
WinnaarRadioring2023

Echtwel schreef: 30 dec 2019 07:45
LokaleSter schreef: 29 dec 2019 02:20
EtherScout schreef: 02 dec 2019 09:45

Welkom in de wereld die commerciële radio heet. Om dit soort trucs te voorkomen, is volledige dekking ook voor iedere commerciële ethervergunning nodig. Regels en handhaving helpen te weinig, daarvoor zijn de stations te gehaaid en zijn de belangen te groot. Wij hebben in NL nu immers minstens 16 jaar ervaring met regels en handhaving en kijk eens wat er over is van de, ongetwijfeld ooit goed bedoelde, indeling en voorwaarden.

Dit kan op FM alleen met een kleiner landelijk aanbod. De dekking moet immers van De Cocksdorp tot Vaals en van Schiermonnikoog tot Cadzand aanwezig zijn en het aantal FM-frequenties daarvoor is beperkt. Je krijgt dan echter alsnog landelijke RadioNL-achtige constructies op de regionale kavels door stations die buiten de landelijke kavels vallen. Kortom, op FM gaat het probleem nooit helemaal opgelost worden. Daarvoor is een ander platform nodig.
16 jaar ervaring met regels, dat klopt. 16 jaar ervaring met handhaven, dat klopt niet.

Na 16 jaar weten we dat het AT pas een handhavingstraject opstart nadat ze daar door de rechter toe worden gedwongen. En dan ook nog alleen als het om commerciële radiostations gaat, want de uitspraak van handhaving tegen de NPO legt het AT alsnog naast zich neer.
Hier raak je een gevoelig snaar ik zou ook willen dat de AT geprivatiseerd wordt zodat ze ook kunnen optreden te de nos ;)
Het AT privatiseren lijkt me overdreven, maar een private tegenhanger die de overheid kan vervolgen lijkt me inderdaad wel een goed plan. Maar in dezen had ik het niet over de NOS, maar over de illegale NPO zenders op DAB+.

De rechter heeft gezegd dat het AT moet handhaven. In de praktijk betekend het dat men onder politie begeleiding de apparatuur in beslag moet nemen. Dat is tot op heden niet gebeurd en zal waarschijnlijk ook niet gebeuren.

Wat betreft de NOS, tegen de NOS ligt een aangifte bij justitie. Daar heeft het AT verder niets mee van doen.
retep

Bericht door retep »

JanL schreef: 28 dec 2019 15:32 De opvolger van 8FM staat in de startblokken. Classicsonly.nl
ondertussen is het nu clasdiconly, niet veel veranderd, www.radio8fm.nl word doorgestuurd naar www.https://classicsonly.nl/ site ziet er het zelfde uit als die van 8Fm alleen andere naam, zowel op digitale kabel en analoge kabel word als naam nog steeds 8FM aangegeven
density1

Bericht door density1 »

Niets veranderd dus, muziek niet aangepast. Enkel alleen de naam. Voegt dus niet veel toe, er zijn online immers al zoveel classics stations, en misschien nog wel beter ook.
JanL

Bericht door JanL »

density1 schreef: 01 jan 2020 14:31 Niets veranderd dus, muziek niet aangepast. Enkel alleen de naam. Voegt dus niet veel toe, er zijn online immers al zoveel classics stations, en misschien nog wel beter ook.
Er zijn meer platen toegevoegd aan de playlist. Classics Only is wel degelijk een ander product dan Radio 8FM.
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

Wat ik mij altijd afvraag bij dit soort zenders: zitten er nog mensen op te wachten? Ik zie net de playlist van classicsonly, en het zijn zeer standaard 80's en 90's-classics, zonder echte verrassingen. Dat wijkt niet af van een non-stop streampje van menig Talpa-zender, en kan ook gewoon een "radio"-playlist op Spotify zijn. Hoe willen ze hier nog geld mee verdienen?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
density1

Bericht door density1 »

Dat bedoel ik dus, voegt niets toe. Het is 1 van die miljoenen classics streams. En voor de naam hoef je ook niet te luisteren dus ik vraag me af waarom de naam 8FM moest verdwijnen van dit internetstation.
WinnaarRadioring2023

Kan zijn dat Radio 10 en/of Radio NL bij de kavel overname bedwongen hebben dat de naam 8FM verdwijnt.
progmog

Bericht door progmog »

waterveenmos schreef: 02 jan 2020 15:36 Wat ik mij altijd afvraag bij dit soort zenders: zitten er nog mensen op te wachten? Ik zie net de playlist van classicsonly, en het zijn zeer standaard 80's en 90's-classics, zonder echte verrassingen. Dat wijkt niet af van een non-stop streampje van menig Talpa-zender, en kan ook gewoon een "radio"-playlist op Spotify zijn. Hoe willen ze hier nog geld mee verdienen?
Toegankelijkheid helpt heirin. Radio is makkelijk in het gebruik: radio aanzetten en je hebt geluid. Ook in de auto zeer makkelijk. Zender komt automatisch in de zenderlijst. Zo te selecteren en toegankelijker voor de luisteraar en dus interessanter voor adverteerders. Spotify, streaming via de app etc. kost data, geld en lastiger om te gebruiken.
Feivel

Bericht door Feivel »

Voor wie zich afvraagt: ‘Hoe verdien je met dat format geld?’, vraag je eens af hoe Veronica of Radio10 geld verdient. Het is een format dat prima aan kan staan op kantoor, bij lokale bedrijven, bij de slager op de hoek, et cetera.
WinnaarRadioring2023

waterveenmos schreef: 02 jan 2020 15:36 Wat ik mij altijd afvraag bij dit soort zenders: zitten er nog mensen op te wachten? Ik zie net de playlist van classicsonly, en het zijn zeer standaard 80's en 90's-classics, zonder echte verrassingen. Dat wijkt niet af van een non-stop streampje van menig Talpa-zender, en kan ook gewoon een "radio"-playlist op Spotify zijn. Hoe willen ze hier nog geld mee verdienen?
Als je geld wil verdienen moet je doelen stellen en vervolgens uitvoeren.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Classic olny die site lijkt een soort sjabloon van de radio 8 FM randstad versie of vergis ik me nu ?
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
boxfm

Bericht door boxfm »

Echtwel schreef: 02 jan 2020 23:02 Classic olny die site lijkt een soort sjabloon van de radio 8 FM randstad versie of vergis ik me nu ?
Het is de 8FM Brabant website, maar met een ander logo erop. De 8FM Randstad site zag er heel anders uit: https://web.archive.org/web/20160313041 ... ndstad.nl/ (het archief werkt niet heel super).
Plaats reactie