Rustig op Radio 8FM

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Plaats reactie
Ane Sybesma

Re: Rustig op Radio 8FM

Bericht door Ane Sybesma »

EtherScout schreef: 03 nov 2019 20:02 Er is maar één oplossing: FM uit en over naar DAB+ . Op DAB+ hebben landelijke stations namelijk wel landelijke dekking....
Alleen te weinig dekking in huis... Dus laat die FM maar aan totdat DAB echt een alternatief is. Verder geloof ik niet dat de regiozenders wel geld gaan verdienen met uitzenden op DAB.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ane Sybesma schreef: 04 nov 2019 10:13
EtherScout schreef: 03 nov 2019 20:02 Er is maar één oplossing: FM uit en over naar DAB+ . Op DAB+ hebben landelijke stations namelijk wel landelijke dekking....
Alleen te weinig dekking in huis... Dus laat die FM maar aan totdat DAB echt een alternatief is. Verder geloof ik niet dat de regiozenders wel geld gaan verdienen met uitzenden op DAB.
Dat gebrek aan DAB+dekking in huis gaat niet verbeteren, totdat de stations een goede reden hebben om er geld in te steken. Die reden komt er pas, als de FM uitgezet wordt. Dat betekent, dat als je het aanpakt zoals je beschrijft, je kan wachten totdat je een ons weegt. Neem van mij aan, dat die DAB+binnenhuisdekking er na de uitschakeling van FM echt wel komt, anders verliezen ze luisteraars.

Dat laatste is afwachten. Ze zijn dan in ieder geval van die dubbele kosten (FM en DAB+) af. De luisteraars gaan het in ieder geval echt niet zonder radio doen als de FM verdwijnt.
EtherScout

LokaleSter schreef: 04 nov 2019 09:58 Waarom kunnen FM en DAB+ niet gewoon naast elkaar bestaan? Dan is er ruimte voor nog meer radiostations.
Weet je wat dat kost? En daarbij: het wordt hoog tijd voor een ècht gelijk speelveld.
Orange

Bericht door Orange »

LokaleSter schreef: 03 nov 2019 20:44
EtherScout schreef: 03 nov 2019 20:18
LokaleSter schreef: 03 nov 2019 20:08 Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat vooral de handhaving van de B-kavels beter moet. Het is regionale radio, dus kunnen regionale radiostations daar iets mee doen. Denk aan regionale muziek, regionale commercials, regionaal nieuws. Zet je er ook nog een regionale radiomaker neer, dan ben je helemaal spekkoper. Wel zou er altijd plek moeten zijn voor een regionale omroep uit de regio.
Helaas, werkte het maar zo. Het is het landelijke geld dat in deze altijd wint. Er zijn altijd mazen in de wet. Kaveleigenaren hebben al sinds 2003 de mogelijkheid om precies te doen wat jij wilt, maar één voor één kozen ze toch voor de centen. En zat zal zo blijven, zo lang die frequentieschaarste blijft bestaan. Die schaarste moet weg en dat gaat helaas ècht niet met FM. Er is en blijft daar te weinig ruimte.
Dat is niet overal zo. Simone FM draait veel regionale commercials en werkt met regionale radiomakers. Radio Continu is hetzelfde verhaal en draait bovendien ook veel regionale muziek. Die omroepen zijn beide geworteld in hun regio en weten daar goede, regionale radio voor te maken.

Dat men voor het grote geld heeft gekozen, dat is absoluut onjuist. De meeste regionale omroepen zaten buiten hun eigen regio en hebben de etherfrequenties uit armoede maar verhuurd aan onze vrienden uit Sneek.

Regionale radio kan niet ingedeeld worden volgens Haagse tekentafels. Die fout is in 2003 gemaakt, met als gevolg dat het ene na de andere radiostation omviel door gebrek aan geld. Inmiddels weten we ook dat men er niets van geleerd heeft, gezien de beoogde indeling van de publieke streekomroepen.
Wat mij betreft is de vraag of er eisen aan die regionale kavels gesteld moeten worden (behalve dat je geen netwerken mag creeeren). Volgens mij waren er mooie regionale radiozenders als 8FM, Hotradio en Decibel die echt wat toevoegden. Hun regionale informatie was wellicht beperkt, maar doordat ze regionaal uitzenden, straalden ze wel iets regionaals uit en hadden ze echt een functie (iig 8FM en Hotradio) in hun regio. Door de regionale eisen werd het steeds lastiger om dat goed in te vullen. Maar wat was er met die zenders gebeurd als de regionale eis er niet was geweest?
EtherScout

Orange schreef: 04 nov 2019 10:46 Wat mij betreft is de vraag of er eisen aan die regionale kavels gesteld moeten worden (behalve dat je geen netwerken mag creeeren). Volgens mij waren er mooie regionale radiozenders als 8FM, Hotradio en Decibel die echt wat toevoegden. Hun regionale informatie was wellicht beperkt, maar doordat ze regionaal uitzenden, straalden ze wel iets regionaals uit en hadden ze echt een functie (iig 8FM en Hotradio) in hun regio. Door de regionale eisen werd het steeds lastiger om dat goed in te vullen. Maar wat was er met die zenders gebeurd als de regionale eis er niet was geweest?
Het klopt wat je zegt. Daarom heeft de overheid al geleerd van het fiasco rond het bieden op een percentage regiogerichtheid. Nieuw te veilen kavels gaan nu voor het vaste percentage van 10%, plus de regel dat je in totaal niet meer dan 30% van de bevolking mag bereiken. Die 10% valt ongeveer binnen de hoeveelheid die 8FM en HotRadio in het begin brachten, dus deze eis is redelijk en niet verstorend. Met een nieuwe veilingronde zijn de oude problemen met de regiogerichtheid dus opgelost.

Maar hiermee los je niet het hele probleem op. De druk om mee te gaan in ketenvorming of in landelijke constructies als 10 Brabant is hiermee niet weggenomen. Landelijke FM-ruimte is niet alleen onvolledig, maar het is ook schaars en daardoor heel erg duur. Zo duur, dat ketenvorming voor o.a. RadioNL een veel interessantere optie werd dan bieden op een A-kavel. Deze constructies zie je in heel Europa op FM ontstaan, dus niet alleen in Nederland. Neem die schaarste weg en de landelijke druk op de B-kavels verdwijnt. En dat kan toch echt alleen door FM helemaal te vervangen door DAB+.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

EtherScout schreef: 04 nov 2019 10:27
Ane Sybesma schreef: 04 nov 2019 10:13
Dat gebrek aan DAB+dekking in huis gaat niet verbeteren, totdat de stations een goede reden hebben om er geld in te steken. Die reden komt er pas, als de FM uitgezet wordt. Dat betekent, dat als je het aanpakt zoals je beschrijft, je kan wachten totdat je een ons weegt. Neem van mij aan, dat die DAB+binnenhuisdekking er na de uitschakeling van FM echt wel komt, anders verliezen ze luisteraars.

Dat laatste is afwachten. Ze zijn dan in ieder geval van die dubbele kosten (FM en DAB+) af. De luisteraars gaan het in ieder geval echt niet zonder radio doen als de FM verdwijnt.
Dan laten ze het wat mij betreft voor wat het is. Ik heb liever goede FM ontvangst dan een paar extra zenders. De speciale zenders beluister ik wel via internet. En voor DAB kan ik altijd nog een antenne op het dak zetten..
perikelen

Bericht door perikelen »

EtherScout schreef: 03 nov 2019 20:02Dat gebrek aan DAB+dekking in huis gaat niet verbeteren, totdat de stations een goede reden hebben om er geld in te steken. Die reden komt er pas, als de FM uitgezet wordt. Dat betekent, dat als je het aanpakt zoals je beschrijft, je kan wachten totdat je een ons weegt. Neem van mij aan, dat die DAB+binnenhuisdekking er na de uitschakeling van FM echt wel komt, anders verliezen ze luisteraars.
Ik denk dat je je daarin vergist... Er komt geen betere dekking binnen want dat is simpelweg nooit een uitgangspunt geweest. Het gaat om mobiele dekking (lees buiten). De demping van bebouwing is op DAB frequenties ingrijpender dan op de FM frequenties. Voor de babyzendertjes van de lokalo's is het helemaal onbegonnen werk.

Remember Digitenne? Thuis luisteren doe je maar via kabel of internet... (WiFi)
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...
EtherScout

perikelen schreef: 04 nov 2019 16:18
EtherScout schreef: 03 nov 2019 20:02Dat gebrek aan DAB+dekking in huis gaat niet verbeteren, totdat de stations een goede reden hebben om er geld in te steken. Die reden komt er pas, als de FM uitgezet wordt. Dat betekent, dat als je het aanpakt zoals je beschrijft, je kan wachten totdat je een ons weegt. Neem van mij aan, dat die DAB+binnenhuisdekking er na de uitschakeling van FM echt wel komt, anders verliezen ze luisteraars.
Ik denk dat je je daarin vergist... Er komt geen betere dekking binnen want dat is simpelweg nooit een uitgangspunt geweest. Het gaat om mobiele dekking (lees buiten). De demping van bebouwing is op DAB frequenties ingrijpender dan op de FM frequenties. Voor de babyzendertjes van de lokalo's is het helemaal onbegonnen werk.

Remember Digitenne? Thuis luisteren doe je maar via kabel of internet... (WiFi)
Je noemt Digitenne. Nu is Digitenne een van de sterkste DVB-T-netten van Europa, dat een voor DVB-T verbazend groot gebied met binnenhuisdekking haalt. Er heeft zelfs een tijdje een DVB-H-netwerk gedraaid, (waar geen hond naar keek,) wat nóg sterker was. Voorbeeld: voor buitenontvangst is zender Oegstgeest helemaal niet nodig. Die staat er voor de binnenhuisdekking.

Bij DAB+, met aanzienlijk lagere frequenties dan DVB-T, is dit nog een stuk makkelijker haalbaar. Zelfs voor de lokale muxen. Je mag een dekkingsgebied vullen. Het is een kwestie van voldoende (steun)zenders in dat gebied plaatsen met voldoende vermogen. Zo lang je op een bepaalde afstand buiten dat gebied onder een bepaalde signaalsterke blijft, zit je goed.

Hoe denk je dat de telecomproviders, met nóg hogere frequenties, die binnenhuisdekking halen? Die blijven ook niet hangen in 'mobiele dekking (lees buiten)'. Het kan dus wel degelijk.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Orange schreef: 04 nov 2019 10:46
LokaleSter schreef: 03 nov 2019 20:44
EtherScout schreef: 03 nov 2019 20:18

Helaas, werkte het maar zo. Het is het landelijke geld dat in deze altijd wint. Er zijn altijd mazen in de wet. Kaveleigenaren hebben al sinds 2003 de mogelijkheid om precies te doen wat jij wilt, maar één voor één kozen ze toch voor de centen. En zat zal zo blijven, zo lang die frequentieschaarste blijft bestaan. Die schaarste moet weg en dat gaat helaas ècht niet met FM. Er is en blijft daar te weinig ruimte.
Dat is niet overal zo. Simone FM draait veel regionale commercials en werkt met regionale radiomakers. Radio Continu is hetzelfde verhaal en draait bovendien ook veel regionale muziek. Die omroepen zijn beide geworteld in hun regio en weten daar goede, regionale radio voor te maken.

Dat men voor het grote geld heeft gekozen, dat is absoluut onjuist. De meeste regionale omroepen zaten buiten hun eigen regio en hebben de etherfrequenties uit armoede maar verhuurd aan onze vrienden uit Sneek.

Regionale radio kan niet ingedeeld worden volgens Haagse tekentafels. Die fout is in 2003 gemaakt, met als gevolg dat het ene na de andere radiostation omviel door gebrek aan geld. Inmiddels weten we ook dat men er niets van geleerd heeft, gezien de beoogde indeling van de publieke streekomroepen.
Wat mij betreft is de vraag of er eisen aan die regionale kavels gesteld moeten worden (behalve dat je geen netwerken mag creeeren). Volgens mij waren er mooie regionale radiozenders als 8FM, Hotradio en Decibel die echt wat toevoegden. Hun regionale informatie was wellicht beperkt, maar doordat ze regionaal uitzenden, straalden ze wel iets regionaals uit en hadden ze echt een functie (iig 8FM en Hotradio) in hun regio. Door de regionale eisen werd het steeds lastiger om dat goed in te vullen. Maar wat was er met die zenders gebeurd als de regionale eis er niet was geweest?
Die regionale eis was niet het probleem, de absurd hoge regio gerichtheid, dat was het probleem. Als die regionale jongens 3 commercials uit de regio uitzenden, dan zou het probleem al opgelost moeten zijn. Bij wijze van spreken.
WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef: 04 nov 2019 10:29
LokaleSter schreef: 04 nov 2019 09:58 Waarom kunnen FM en DAB+ niet gewoon naast elkaar bestaan? Dan is er ruimte voor nog meer radiostations.
Weet je wat dat kost? En daarbij: het wordt hoog tijd voor een ècht gelijk speelveld.
De FM kan je ook uitschakelen voor landelijke radiostations en de situatie creëren dat een radiostation slechts 1 FM frequentie mag gebruiken.
perikelen

Bericht door perikelen »

EtherScout schreef: 04 nov 2019 22:31Je noemt Digitenne. Nu is Digitenne een van de sterkste DVB-T-netten van Europa, dat een voor DVB-T verbazend groot gebied met binnenhuisdekking haalt. Er heeft zelfs een tijdje een DVB-H-netwerk gedraaid, (waar geen hond naar keek,) wat nóg sterker was. Voorbeeld: voor buitenontvangst is zender Oegstgeest helemaal niet nodig. Die staat er voor de binnenhuisdekking.
Dank voor de toelichting. Wist ik niet. Maar waar ik eigenlijk op doelde is de manier waarop dat destijds ingevoerd werd toen bleek dat de telecommers serieus geld over hadden voor de frequenties. Overigens is de techniek tegenwoordig aan de gebruikerskant zo goed als dood?
EtherScout schreef: 04 nov 2019 22:31Het kan dus wel degelijk.
Dat ontken ik niet, maar het is niet zoals het bedacht is.
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...
Orange

Bericht door Orange »

LokaleSter schreef: 05 nov 2019 00:03
Orange schreef: 04 nov 2019 10:46 Wat mij betreft is de vraag of er eisen aan die regionale kavels gesteld moeten worden (behalve dat je geen netwerken mag creeeren). Volgens mij waren er mooie regionale radiozenders als 8FM, Hotradio en Decibel die echt wat toevoegden. Hun regionale informatie was wellicht beperkt, maar doordat ze regionaal uitzenden, straalden ze wel iets regionaals uit en hadden ze echt een functie (iig 8FM en Hotradio) in hun regio. Door de regionale eisen werd het steeds lastiger om dat goed in te vullen. Maar wat was er met die zenders gebeurd als de regionale eis er niet was geweest?
Die regionale eis was niet het probleem, de absurd hoge regio gerichtheid, dat was het probleem. Als die regionale jongens 3 commercials uit de regio uitzenden, dan zou het probleem al opgelost moeten zijn. Bij wijze van spreken.
Ik vermoed dat we met 'regionale eis' en 'regio gerichtheid' hetzelfde bedoelen.
WinnaarRadioring2023

Orange schreef: 05 nov 2019 09:24
LokaleSter schreef: 05 nov 2019 00:03
Ik vermoed dat we met 'regionale eis' en 'regio gerichtheid' hetzelfde bedoelen.
Als bij regionale radiostations vanaf het begin een regiogerichtheid was geweest van 10%, dan was daar in ieder geval nooit discussie over gekomen. Alle regionalen die ik ken zenden ook regionale commercials uit en doen daarmee wat mij betreft al aan de regionale eisen. Als de radiomaker van dienst dan ook nog een regionaal nieuwsberichtje meeneemt, dan zijn ze heel goed bezig.
boxfm

Bericht door boxfm »

LokaleSter schreef: 05 nov 2019 19:00 Als bij regionale radiostations vanaf het begin een regiogerichtheid was geweest van 10%, dan was daar in ieder geval nooit discussie over gekomen. Alle regionalen die ik ken zenden ook regionale commercials uit en doen daarmee wat mij betreft al aan de regionale eisen. Als de radiomaker van dienst dan ook nog een regionaal nieuwsberichtje meeneemt, dan zijn ze heel goed bezig.
Aan de andere kant hebben sommige zenders het zichzelf te moeilijk gemaakt door te hoge regiogerichtheid te bieden. Percentages van 60% zijn daarbij niet raar geweest. De hoge percentages zijn wel een (logisch) gevolg van de onderlinge biedingsstrijd, ze wilden natuurlijk het kavel winnen.

Overigens geldt de regiogerichtheid over de uitzendtijd per uur. Dit is 60 minuten min de reclame. Dus als er 6 minuten reclame is, dan geldt de regiogerichtheid over 54 minuten. Nieuws (ook landelijk) telt dan weer wel mee als regiogerichtheid, net als weerbericht etc. Dat is ook direct de reden waarom RadioNL (in ieder geval eerst) ieder half uur een uitgebreid weerbericht heeft etc.
WinnaarRadioring2023

boxfm schreef: 05 nov 2019 19:13
LokaleSter schreef: 05 nov 2019 19:00 Als bij regionale radiostations vanaf het begin een regiogerichtheid was geweest van 10%, dan was daar in ieder geval nooit discussie over gekomen. Alle regionalen die ik ken zenden ook regionale commercials uit en doen daarmee wat mij betreft al aan de regionale eisen. Als de radiomaker van dienst dan ook nog een regionaal nieuwsberichtje meeneemt, dan zijn ze heel goed bezig.
Aan de andere kant hebben sommige zenders het zichzelf te moeilijk gemaakt door te hoge regiogerichtheid te bieden. Percentages van 60% zijn daarbij niet raar geweest. De hoge percentages zijn wel een (logisch) gevolg van de onderlinge biedingsstrijd, ze wilden natuurlijk het kavel winnen.

Overigens geldt de regiogerichtheid over de uitzendtijd per uur. Dit is 60 minuten min de reclame. Dus als er 6 minuten reclame is, dan geldt de regiogerichtheid over 54 minuten. Nieuws (ook landelijk) telt dan weer wel mee als regiogerichtheid, net als weerbericht etc. Dat is ook direct de reden waarom RadioNL (in ieder geval eerst) ieder half uur een uitgebreid weerbericht heeft etc.
Dat wist ik dan weer niet, dacht dat commercials ook meetelden als regiogerichtheid.

Het is inderdaad een keuze van de radiostations geweest om met een achterlijk hoge regiogerichtheid aan te komen. Maar die veiling was in 2003, die contracten zijn inmiddels al diverse malen verlengt. Men had met verlengen die contracten toch ook we kunnen verbeteren -> regiogerichtheid naar 10% brengen.
Plaats reactie