Orange schreef: ↑13 feb 2020 13:08
LokaleSter schreef: ↑12 feb 2020 19:52
Orange schreef: ↑11 feb 2020 23:08
Sorry hoor LokaleSter, maar daar geloof ik echt niets van. Dat betekent namelijk dat je gemiddeld zo'n 4.100 euro per maand kan factureren. Haal daar nog pensioen, verzekeringen, vakantiegeld e.d. vanaf. Dan nog belasting betalen. En dan reken ik nog dat je 40 uur per week werkt. Je spreekt nog over opleidingen wat ook tijd kost en je hebt ook nog tijd nodig voor administratie, acquisitie e.d. Dat heb ik dan ook nog niet meegerekend, dus is er eigenlijk nog minder dan die 4.100 euro te declareren.
Uit jouw bericht maak ik op dat het jou dan helpt dat je reiskosten dan declareren en dat je die niet hebt. Dat helpt jou dan nog. Edwin moest de reiskosten zelf betalen.
Tja, je hoeft mij niet te geloven. Ik geloof de cijfers van de boekhouder. Vraag me wel af, heb je enig idee wat de kosten/baten zijn? Wil het e.e.a. best even voor je toelichten.
Dank voor het toelichten.
Maar jouw toelichting is wel wat discutabel. Paar puntjes:
- Jij doet administratie, opleiding, acquisitie allemaal bovenop de 40u werken. Dan kan je zeggen dat dat allemaal geen probleem is, maar feitelijk werk je dan dus meer dan 40u en dan zou je dus meer moeten verdienen.
- Een premie voor arbeidsongeschiktheid en pensioen van 400 euro is heel laag. Wat staat daar tegenover? Vast minder dan wanneer je in loondienst bent.
- Vakantiepremie zit er bij: ja, dus moet je die er vanaf trekken, want bij mensen in loondienst zit die er niet bij in en komt die eens per jaar er extra bij.
- Reiskosten: jij hebt nog geluk dat je kan fietsen, maar een opdrachtgever is ook weleens verder weg. Sommigen hebben een uurtarief incl. reiskosten en dan tikken de kosten wel aan.
- Aantal werkbare weken/dagen: is dan wel echt het maximale. 6 weken vakantie, feestdagen, ziek zijn. Dan is 46 weken veel.
Er is niets discutabels aan. Jij gaat uit van eigen aannames, ik van de simpele feiten. Om op jouw punten in te gaan.
- Ik reken niet in werkweken van 40 uur, ik reken tenminste 2000 betaalde uren per jaar.
- Opleidingen gebeuren in de sector waarin ik werk veelal op zaterdag. Dat geldt ook voor mensen in loondienst, die daar geen cent voor betaald krijgen.
- Die premie is normaal en vergelijkbaar met het bedrag dat een werkgever voor jouw als werknemer betaald. Net als iemand in loondienst krijg ik 2 jaar doorbetaald bij arbeidsongeschiktheid, alvorens in de bijstand te belanden. Er van uit gaande dat ik tot het pensioen werk krijg ik ongeveer een gelijk pensioen als iemand die in loondienst heeft gewerkt.
- Vakantiegeld wordt van het brutoloon van een werknemer ingehouden. Dat is geen extraatje, maar een koekje van eigen deeg.
- Ik ben zo verstandig om een kilometervergoeding te vragen en in mijn eigen woonomgeving te gaan werken. Kwestie van afspraken en keuzes maken.
- In loondienst werk je 45 weken per jaar. 5 feestdagen en de rest is vakantie. Die feestdagen had ik even niet meegerekend.
Even voor je beeldvorming. Ik ken de kosten die een werkgever in mijn sector maakt om een werknemer. Als ik dat bedrag zou nemen, dan zou ik aan een kleine 1700 werkuren per jaar voldoende hebben om evenveel te verdienen als in loondienst. Bij een gelijk aantal uren houd ik netto zo'n €3.500,- per jaar meer over dan mijn collega die bij mijn opdrachtgever in loondienst is. Daarvoor loop ik wel meer risico, maar dat is een keuze waar ik mij prettig bij voel.
Reken je niet rijk dat je in loondienst bent, dat is echt niet zo. Maar wees ook niet jaloers op iemand die ZZP-er is, die heeft echt niet zoveel meer te besteden (sterker nog, bij een slecht jaar is het minder).