Je eigen AM zender beginnen?

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Plaats reactie
Echtwel

Re: Je eigen AM zender beginnen?

Bericht door Echtwel » 09 okt 2019 18:19

v.ijl schreef:
09 okt 2019 14:24
Echtwel schreef:
09 okt 2019 13:51
Meteen doen 250 mW vrij geven op AM en FM ben ik voor ( waar kan ik tekenen ) :-p
We hebben het nu alleen over de AM.
Het topic "Je eigen FM zender beginnen" verwacht ik over een jaar of vijf!
Snap ik AM is ook prima maar ik denk dat de FM over 10 jaar of 15 is maar goed door met de topic
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

EtherScout

Bericht door EtherScout » 10 okt 2019 10:13

Dus niemand vind het erg als iemand in de toekomst zó veel plekken verwerft en niet gebruikt, dat anderen het nakijken hebben? Dus een mogelijke poging om onterecht gebruik te maken van een (slapende) regel, die dit moet voorkomen, is erger dan ander onterecht gedrag? Er zijn frequenties genoeg, dus de kans dat deze regel ooit gehandhaafd hoeft te worden is klein. Dus dan blijft het signaal dat hiervan uitgaat over: doe iets met je vergunning, al is het maar één keer in de maand. Daar is toch niets mis mee? Ik pleit niet voor actieve controle.

big T

Bericht door big T » 10 okt 2019 12:55

Je hebt problemen met 2 zaken, veel frequenties in bezit, en wat is de definitie van veel?
En het niet aanzetten, omdat jij dat niet kunt horen of er wat aan staat.
Ik? Beide kan mij niet boeien.
Komt nog bij, welke andere heb je het steeds over?
Deze andere heeft nu ook kansen en keuze, maar de andere maakt er geen gebruik van.
Sent from my laptop using Windows

Wouter01

Bericht door Wouter01 » 10 okt 2019 14:40

Het zou toch zo mogen zijn dat je binnen een half jaar naar toewijzing van je frequentie hem in gebruik moet nemen. Verschillende mensen hebben een frequentie aangevraagd in de vorige periode en niets aangezet dus het lijkt mij redelijk dat je een half jaar krijgt en daarna wordt hij weer ingenomen en eventueel opnieuw uitgegeven dan krijgt iedereen een kans.

big T

Bericht door big T » 10 okt 2019 17:12

Dat weet jij niet of ze wel of niet aan staan, een zender rond om het huis, staat ook aan.
Gelukkig is het dus niet zo van wat je graag wilt.
Tenzij jij voor deze exercitie wilt gaan betalen van controle?

tspronsen

Bericht door tspronsen » 10 okt 2019 17:28

Wouter01 schreef:
10 okt 2019 14:40
Het zou toch zo mogen zijn dat je binnen een half jaar naar toewijzing van je frequentie hem in gebruik moet nemen. Verschillende mensen hebben een frequentie aangevraagd in de vorige periode en niets aangezet dus het lijkt mij redelijk dat je een half jaar krijgt en daarna wordt hij weer ingenomen en eventueel opnieuw uitgegeven dan krijgt iedereen een kans.
Welk probleem zou dit oplossen? Een vergunninghouder kan dan een babyfoon aanzetten met zee geluiden en zo voldoen aan de voorwaarden. Daar wordt niemand beter van.

Volgens mij hebben we het nu over een hypothetisch probleem. Er zijn zo’n 10 frequenties beschikbaar die in heel Nederland gebruikt mogen worden en maar een handje vol van in gebruik zijn. Er is dus nog ruimte genoeg voor iedereen die zijn geluk op de middengolf wil wagen.

Als het ooit zover komen dat iemand echt geen frequentie kan krijgen dan is hij/zij gewoon te laat. Dat is jammer maar niet het einde van de wereld.

Wouter01

Bericht door Wouter01 » 10 okt 2019 17:37

Er is een landelijk meetnet van het agentschap dus of het wel of niet aanstaat is eenvoudig te controleren. Als iemand wil betalen om zeegeluiden te laten horen dan moet hij of zij dat zelf weten, het voorkomt wel dat mensen een frequentie aanvragen en er dan om een of andere reden er niets mee doen zodat ze iemand die wel wat wil geen kans heeft.

big T

Bericht door big T » 10 okt 2019 17:57

Nogmaals, die iemand is er niet.
En het meetnet, weleens gekeken tot en vanaf er gemeten wordt?
Het zo wie zo moeilijk en een arbeids intensief werkje om iedere keer betrouwbare meet gegevens te krijgen van middengolf zenders.
3 dB verschil heb je door natuurlijke variatie al snel.
En stel dat je de zender alleen aanzet als het donker is?
Dan moet je echt heel dicht bij de zender gaan meten, je meet zo een andere op de frequentie.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 10 okt 2019 19:52

Wat mij betreft kunnen al die controleambtenaren, meetnetten en bijbehorende kosten achterwege blijven. Het enige wat ik wil, is dat het officieel de bedoeling is, dat een vergunninghouder iets doet met het stukje ether dat hij/zij in exclusief bruikleen gekregen heeft. Geen cijfers, geen meetwaardes, alleen dit. Ik wil dat gebruik de norm is en dat een vergunninghouder die het wel erg bont maakt, op zijn/haar verantwoordelijkheid gewezen kan worden.

De meeste vergunninghouders zijn goed bezig. Radio T-Pot is een van die goede voorbeelden. Ik heb veel respect voor dit station.

big T

Bericht door big T » 10 okt 2019 21:35

Dank je voor de mooie woorden.
Als je gaat kijken wie geen zender aan heeft, de mooi praters niet.
Het grootste gedeelte doet pressies waar het voor bedoelt is, hobby radio maken.
Verders niet druk om maken denk ik dan.

jessica

Bericht door jessica » 11 okt 2019 02:03

In Amsterdam was in het begin een zender die 24 uur per dag de vogeltjes dans draaide. Was denk ik meer een publiciteitsstunt maar dat mag gewoon op AM. Dat is juist mooi. Als je helemaal niets wilt doen en toch lekker betalen. Ook goed wat mij betreft. Bij controle moet je altijd gaan meten. En als je vind dat 1 x per maand zenden genoeg is. Moet je wel toevallig op die dag meten. Dat is allemaal heel lastig en onnodig duur. Nu zijn er gewoon nog vrije frequenties aan te vragen. Dus voorlopig speelt het probleem niet.

Herbert Visser

Bericht door Herbert Visser » 11 okt 2019 11:28

jessica schreef:
11 okt 2019 02:03
In Amsterdam was in het begin een zender die 24 uur per dag de vogeltjes dans draaide. Was denk ik meer een publiciteitsstunt maar dat mag gewoon op AM. Dat is juist mooi. Als je helemaal niets wilt doen en toch lekker betalen. Ook goed wat mij betreft. Bij controle moet je altijd gaan meten. En als je vind dat 1 x per maand zenden genoeg is. Moet je wel toevallig op die dag meten. Dat is allemaal heel lastig en onnodig duur. Nu zijn er gewoon nog vrije frequenties aan te vragen. Dus voorlopig speelt het probleem niet.
[/quote

Nee hoor, was geen publiciteitsstunt maar gewoon omdat het kon :-). Na een aantal maanden is de vogeltjesdans vervangen door nonstop het volledige ouvre van The Beatles (echte lekkere middengolfmuziek) tot vandaag precies een week geleden, toen op een rustige middag qua weer de straler van de Isotron-antenne plotseling doormiddenbrak (terwijl ie toch heel wat stormen had overleefd en on-air bleef). Maar dat ding wordt weldra gerepareerd en daarna draait het weer met 1 watt PEP zenderuitgangsvermogen (en gezien de 12dB demping van de Isotron een daadwerkelijk uitgestaald zendvermogen van 60 milliwatt EMRP). Daarmee is m'n signaal overdag hooguit in de omliggende straten goed te ontvangen, voorzover er in dat gebied überhaupt nog iemand is met een AM radio en de AM-functie van die radio ook gebruikt.

jessica

Bericht door jessica » 11 okt 2019 17:30

Herbert Visser schreef:
11 okt 2019 11:28
jessica schreef:
11 okt 2019 02:03
Nee hoor, was geen publiciteitsstunt maar gewoon omdat het kon :-). Na een aantal maanden is de vogeltjesdans vervangen door nonstop het volledige ouvre van The Beatles (echte lekkere middengolfmuziek) tot vandaag precies een week geleden, toen op een rustige middag qua weer de straler van de Isotron-antenne plotseling doormiddenbrak (terwijl ie toch heel wat stormen had overleefd en on-air bleef). Maar dat ding wordt weldra gerepareerd en daarna draait het weer met 1 watt PEP zenderuitgangsvermogen (en gezien de 12dB demping van de Isotron een daadwerkelijk uitgestaald zendvermogen van 60 milliwatt EMRP). Daarmee is m'n signaal overdag hooguit in de omliggende straten goed te ontvangen, voorzover er in dat gebied überhaupt nog iemand is met een AM radio en de AM-functie van die radio ook gebruikt.
Afgelopen zomer kon ik hem nog wel ontvangen buiten op het balkon. Heb ik af en toe in de middag wel een uurtje naar je station geluisterd. Buiten ontvang ik je wel maar binnen niet zo goed. Gewoon op een kleine Am porable radio. Dus ik denk dat af en toe iemand je signaal nog wel opvangt. :smile:

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 16 okt 2019 20:43

Dat is nog wel een hele natte droom van me, mijn eigen lokale radiostation op de middengolf. Lekker veel klassiekers draaien uit lang vervlogen tijden, afgewisseld met lokaal nieuws en achtergronden. Gewoon, omdat het kan.

Echtwel

Bericht door Echtwel » 16 okt 2019 20:50

LokaleSter schreef:
16 okt 2019 20:43
Dat is nog wel een hele natte droom van me, mijn eigen lokale radiostation op de middengolf. Lekker veel klassiekers draaien uit lang vervlogen tijden, afgewisseld met lokaal nieuws en achtergronden. Gewoon, omdat het kan.
Wat let je ? Mij de te veel regels voor 1 watt je aan vraag aan agentschap telecom vind ik normaal moeten de HAM amateurs ook doen . De rest vind ik onzin .( let wel dit is mij persoonlijk mening en bedoel ik alleen voor de 1 watt vergunning) ik meen al vaker dit soort respons op deze site gelezen te hebben op dit en andere forums
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)

Plaats reactie