Luistercijfers mei-juni 2020

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Domol2

Re: Luistercijfers mei-juni 2020

Bericht door Domol2 »

jessica schreef: 28 jul 2020 11:22
Daan! schreef: 28 jul 2020 11:18 Om precies te zijn:
"Met mijn programma marktleider in de doelgroep ‘mannen/vrouwen 18-54j"
Als je maar ver genoeg uitsplitst ben je altijd wel in een of andere kleine subgroep marktleider.
Lotte van der Neven schreef: 28 jul 2020 10:01 538 heeft wel nog steeds verreweg de meeste absolute luisteraars.
Het probleem ligt bij 538 niet aan het absolute aantal luisteraars. Maar hoe lang de luisteraars luisteren naar deze zender. Blijkbaar is 538 in de loop der tijd minder interessant geworden om naar te luisteren en zijn de luisteraars minder lang gaan luisteren.
538 staat bij de meeste bedrijven ook aan als achtergrond behang wat ik zo al hoor. En in de zomerperiode verschilt het luister gedrag ook heel erg.
jordiv30

Bericht door jordiv30 »

Daan! schreef: 28 jul 2020 11:18 Om precies te zijn:
"Met mijn programma marktleider in de doelgroep ‘mannen/vrouwen 18-54j"
‘...die altijd hun speakers te hard hebben staan bij het aanzetten van Netflix en zich de tyfus schrikken van het opstartgeluid.’ Geen serieuze Tweet dus.

https://twitter.com/markvdmolen/status/ ... 58016?s=21
RealSunchaser

Bericht door RealSunchaser »

Hoe hoog zou Radio5 stijgen met een FM frequentie?
RealSunchaser

Q staat dan wel 2e maar het is qua luisteraars toch niet echt een bedreiging voor Radio2, zelfs als ze de grootste zouden zijn? Lijkt me dat t heel andere luisteraars zijn
Smid70

Bericht door Smid70 »

RealSunchaser schreef: 28 jul 2020 14:04 Q staat dan wel 2e maar het is qua luisteraars toch niet echt een bedreiging voor Radio2, zelfs als ze de grootste zouden zijn? Lijkt me dat t heel andere luisteraars zijn
Misschien lees ik niet goed maar alle aantallen luisteraars zijn toch hoger dan Radio 2?
RealSunchaser

Smid70 schreef: 28 jul 2020 14:09
Misschien lees ik niet goed maar alle aantallen luisteraars zijn toch hoger dan Radio 2?
Ja, maar de stijging lijkt me sowieso geen bedrijging voor Radio2, ook al worden ze ooit wellicht de grootste , omdat t me andere luitseraars lijken. Radio10 lijkt me eerder een bedreiging
marbles

Bericht door marbles »

Radiofan500 schreef: 28 jul 2020 11:26
IkbennlXD schreef: 28 jul 2020 11:10 Erg triest voor 3FM, echter Mark laat in een tweet weten marktleider met zijn programma te zijn, dat vind ik knap voor zo'n kleine zender
Ja, ook in een wel heel speciale doelgroep marktleider... Ik citeer: ‘mannen/vrouwen 18-54jr. die altijd hun speakers te hard hebben staan bij het aanzetten van Netflix en zich de tyfus schrikken van het opstartgeluid’.

Gewoon een grapje dus..
precies, leuk grapje dat sommigen hier serieus genomen hebben (omdat ze alleen het eerste deel gelezen hebben)
Minder eenheidsworst op de radio please
deradioluisteraar

Bericht door deradioluisteraar »

RealSunchaser schreef: 28 jul 2020 13:57 Hoe hoog zou Radio5 stijgen met een FM frequentie?
Zouden de luistercijfers van Radio 5 dan flink gaan stijgen, maar mogelijk ten koste van Radio 2? Zou dat een reden kunnen zijn om Radio 5 NIET op FM te zetten?
jessica

Bericht door jessica »

Ik denk dat Radio2 er wel iets last van zou hebben, maar toch ook Sky en Radio10 vermoed ik. Dus om het daarvoor niet te doen lijkt me geen goede reden.

Zelf vind ik 2% markt aandeel geen FM zender meer rechtvaardigen. Wel bedient 3FM nog steeds meer luisteraars dan Radio5. Maar die luisteraars luisteren wel ultrakort naar de zender. Ook zijn ze afgelopen jaren 1,3 miljoen luisteraars verloren van 2 mln naar 700.000
Willembever

Bericht door Willembever »

RealSunchaser schreef: 28 jul 2020 13:57 Hoe hoog zou Radio5 stijgen met een FM frequentie?
Dat is dé vraag en wat is de potentie. Gevoelsmatig zou je zeggen tussen de 8 en 9%. Wanneer je naar Vlaanderen kijkt, daar scoort VRT radio2 (zit voor mijn gevoel iets meer richting NPO radio5 dan naar NPO radio2) ruim 30% marktaandeel.

Daar zakt StuBru nu ook steeds meer weg, al is het (nog) lang niet zo dramatisch als met 3FM.

Het lijkt mij een goede strategie van de NPO om de FM frequentie van 3FM naar radio5 te hevelen. Van 3FM een online platform te maken met audio en video zoals nieuwsmagazine voor jongeren en een mogelijkheid voor het maken van een playlist oid. De Radio2 én Radio5 doelgroep in stapjes ongeveer 5 jaar jonger maken, dan kunnen ze samen misschien wel iets van 30% marktaandeel halen. En dan over een paar jaar een themazender/platform starten die de 65/70+ doelgroep gaat bedienen, want die komen nu al aardig in het gedrang met de huidige vernieuwing van radio5. Met een pure nieuwszender (NPO radio1) en een Klassiek/Jazz zender (NPO radio4) lijkt me dit een mooi breed en evenwichtig radioaanbod.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Eindelijk gebeurt er wat. Leuk!

100%NL stijgt weer, het station net Top 40 de best beluisterde commerciële zender, Radio 2 toch wat meer richting andere grote stations, steeds meer duidelijkheid over 3FM, Radio 5 die bewijst dat moderne distributie prima werkt. Bij Talpa en de NPO zal men niet direct juichen, maar voor de radiomarkt vind ik dit erg leuk.
Rock 'n roll is better than music!
Frankly

Bericht door Frankly »

@Willembever, ik kan mij hier helemaal in vinden . Goede visie.
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Q Music: ik ben geen fan, maar de Top 1500 van het Foute Uur was voor mij echt de allerleukste radioweek van 2020 tot nu toe! Wat hebben ze dat superleuk gedaan, ik weet zeker dat heel veel mensen daarvan genoten hebben. Stijging is dan ook zeker terecht wat mij betreft. Ik luister ook ieder weekend naar Bas van Nimwegen en vaak 's nachts naar Martijn Kolkman, maar voor de rest kan het station mij nog steeds niet bekoren, ik vind de meeste DJ's saai, Mattie & Marieke hebben weinig te melden en de muziekmix vind ik ook mwah. Maar ze doen leuke acties, zoals nu al wekenlang met de Zomerhits bingo. En de truc met de frequenties in de Randstad hebben ze natuurlijk erg slim gespeeld.

Radio Veronica wint flink ten opzichte van een jaar terug en heeft dat ook verdiend, vind ik. Die doen ook veel spraakmakende dingen: 60 jaar Veronica in mei, de 80s en 90s Top 890, de Long Versions lijst, enzovoorts. Muziekmix is sterk verbeterd, en ondanks dat ze een aantal DJ's hebben moeten inleveren, doen ze echt hun best om er wat van te maken, ik luister er met veel plezier naar.

538, dat doet me pijn want ik was jaren een trouwe luisteraar. Maar ze moeten daar toch voelen dat het ze door de vingers glipt, en niemand doet wat! Het leek zo goed te blijven gaan na het vertrek van Evers maar ze hebben het een jaar later alsnog zelf min of meer verprutst. Die gaan nog wel verder zakken. En als ze denken dat DJ's als Wietze en Igmar de toekomst van de zender moeten zijn, dan zelfs nog veel verder. Die jagen echt wel luisteraars weg.

En 3FM, hier worden er pagina's over vol geschreven, maar verder luistert er niemand meer. Hoeveel kansen willen ze zo'n Frank van der Lende bijvoorbeeld nog geven? En wanneer trekt zo'n jongen zelf z'n conclusie eens om een ander doel in zijn leven te gaan zoeken? Zonde van de vele centen die dit station elke dag kost.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Johanneke schreef: 28 jul 2020 21:34 Radio Veronica wint flink ten opzichte van een jaar terug en heeft dat ook verdiend, vind ik. Die doen ook veel spraakmakende dingen: 60 jaar Veronica in mei, de 80s en 90s Top 890, de Long Versions lijst, enzovoorts. Muziekmix is sterk verbeterd, en ondanks dat ze een aantal DJ's hebben moeten inleveren, doen ze echt hun best om er wat van te maken, ik luister er met veel plezier naar.
En dit over 0,2% verschil :???:
Rock 'n roll is better than music!
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Oortjes schreef: 28 jul 2020 21:44
Johanneke schreef: 28 jul 2020 21:34 Radio Veronica wint flink ten opzichte van een jaar terug en heeft dat ook verdiend, vind ik. Die doen ook veel spraakmakende dingen: 60 jaar Veronica in mei, de 80s en 90s Top 890, de Long Versions lijst, enzovoorts. Muziekmix is sterk verbeterd, en ondanks dat ze een aantal DJ's hebben moeten inleveren, doen ze echt hun best om er wat van te maken, ik luister er met veel plezier naar.
En dit over 0,2% verschil :???,
OH sorry nee,ze zijn tov vorig jaar 0,7 pct gestegen in 20-49.Had er wel ff bij gemogen
Plaats reactie