[VARAgids] grootste radiomaker aller tijden

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Phoenix

[VARAgids] grootste radiomaker aller tijden

Bericht door Phoenix » 29 okt 2019 19:11

De VARAgids heeft een lijst gepubliceerd met de grootste grootste radiomakers aller tijden met Frits Spits op de eerste plek.

Top-5 radiosterren volgens de VARA-gids:
1. Frits Spits
2. Edwin Evers
3. Willem van Kooten, alias Joost den Draaijer
4. Felix Meurders
5. Tineke de Nooij

Kan iemand deze volledige lijst hier publiceren, zodat we deze hier kunnen bediscussiëren?
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Henkjan2016

Re: [VARAgids] grootste radiomaker aller tijden

Bericht door Henkjan2016 » 29 okt 2019 21:53

Ik mis de heer Grolleman

Osker

Bericht door Osker » 30 okt 2019 01:24

Frits spits was me te braaf. Andere tijd maar hij kleurde nooit buiten de lijntjes. Het was allemaal te weinig spontaan. Ik denk dat Evers ver voor de rest komt.

Andere groten zijn voor mij Peter Holland, Bart van leeuwen, Tom Mulder, Alfred Lagarde, Adam Curry en Robert Jensen. Meer recent denk ik aan Eddie Keur en Rob van Someren.

big T

Bericht door big T » 30 okt 2019 07:44

Frits kleurde niet buiten de lijntjes?
Ik herinner me nog dat hij een plaat gewoon 2 keer achter elkaar draaide, omdat hij het zo een mooi nummer vond.
Tineke de Nooij in zo een lijstje? Maakt het lijstje naar mijn gevoel direct zeer onbetrouwbaar.
Sent from my laptop using Windows

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 30 okt 2019 09:05

Eerst maar eens zien naar de volledige lijst. En waar ik op die lijst sta.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 30 okt 2019 16:58

Frits Spits is een goede radiomaker, maar deze plek begrijp ik ook niet zo. Ook ik vind Edwin Evers dan meer in aanmerking komen.

Het is natuurlijk ontzettend subjectief. Lex Harding is m.i. de man met meeste impact op radio in Nederland. Bart van Leeuwen is al heel lang radiomaker, succesvol en ontzettend veelzijdig. Arjen Grolleman vond ik geniaal. Jeroen van Inkel is de held van de jaren '80, maar nog steeds succesvol.

Grootste radiomaker? Het hangt vooral af van smaak en interpretatie. Zelf zou ik, alles afwegende, Bart van Leeuwen kiezen. Zeezender, verschrikkelijk goed beluisterde ochtendshow op radio 2, Bart en De Zwart, het zwarte gat, weer pionieren bij rtl, radio nationaal, radio 538, het latere Veronica, maar ook classic fm en nu weer Radio 5. Dat is zo een staat van dienst, heel bijzonder.

Maar ja, smaak.
Rock 'n roll is better than music!

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 30 okt 2019 17:53

De volledige lijst zie ik nergens, wel deze aanvulling: De top tien wordt afgemaakt door Lex Harding, Wim T. Schippers, Jeroen van Inkel, Han Hollander en Theo Koomen.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

GielBeelen

Bericht door GielBeelen » 30 okt 2019 20:05

Ik super trots dat ik erin sta (en nog wel de jongste ben ook 😅). Dus voor alle haters zet ik het hier met liefde neer.
En ja ik mis Gerard, Mattie, Coen & Sander, Robert en Frank ook maar hee dan moet je bij de zeer vakkundige :lol: :lol: jury zijn.

De radio bestaat een eeuw: wie zijn in die tijd de belangrijkste smaakmakers geweest? Voor welke legendarische namen zette je (en zet je) het toestel aan? Een vakjury van veertien radiokenners stelde een top40 samen.

40 SJORS FRÖHLICH

(1967)

‘Hij kan alles: sport, popradio, infotainment en nieuws’, aldus de jury. ‘Sjors kon al radio maken voordat hij kon lopen.’ De ex-hoofdre-dacteur van BNR Nieuwsradio – en per november burgermeester van Vijfheerenlanden – begint in 1982 aan zijn radiocarrière bij de NCRV met het jongerenprogramma Tussenuur. Wordt beroemd met The Magic Friends, Cappuccino en stand.nl en wint drie Marconi Awards. Rijdt ook acht jaar lang mee achterop de motor voor Radio Tour de France.

39 ERIK DE ZWART

(1957)

Radio Unique, Radio Caroline,

Radio Unique, Veronica,

TROS, Veronica, 538,

Talpa, Veronica: Erik hopt en springt en groeit van station naar station en terug en vooruit, plus nog allerlei zijweggetjes en bijdingetjes – áls het maar met radio te maken heeft. Zo is hij de man van de Top 40, richt hij samen met Lex Harding Radio 538 op, haalt hij Edwin Evers binnen en is hij sinds 2006 voorzitter van de Stichting Nederlandse Top 40. Tegenwoordig heeft hij radiostations ingeruild voor treinstations en treinen in het algemeen, en ook niet onbelangrijk: hij is de verteller van Thomas de Trein.

38 BOB USCHI & GABRI DE WAGT

(1911–1995) & (1921–2003)

Los van elkaar maakte dit duo schitterende, bijzondere en grensverleggende dingen maar samen zijn ze de grondleggers van de radio-(undercover)journalistiek in de jaren 50. Ze komen in 1948 met elkaar in contact en maken twaalf jaar lang spraakmakende, taboedoorbrekende series over bijvoorbeeld de louche praktijken van kwakzalvers en de toen nog hermetisch afgesloten medische wereld. ‘Met verborgen microfoons, een unicum!’

37 DONALD DE MARCAS (1933)

De man met de baard en de grote grijns: warm, kundig, en een stem die zo herkenbaar is, dat hij als enige nieuwslezer in deze lijst staat.

Na een lange carrière als hoorspelacteur (‘Okidoki!’), radiopresentator, verteller, cabaretier (onder meer bij de programma’s van Jan de Cler) vergaart hij zijn grootste faam als nieuwslezer bij de ‘Radionieuwsdienst, verzorgd door het ANP’ van 1982 tot zijn pensionering in 1998.

36 KEES SCHILPEROORT (1917–1999)

‘Mag ik het geluid nog één keer horen?’ In het programma Raden maar een veelgehoorde vraag.

De strekking: Schilperoort laat een geluid horen dat geraden moet worden door luisteraars en bij een misser wordt de pot met vijftig gulden verhoogd.

Simpel, maar memorabel. ‘Kees had zó’n markant geluid, je hoort ’m zo weer.’ Nadat Raden maar wordt gestaakt, krijgt het programma in 1981 een vervolg met De stemband (samen met Annette van Trigt en Erik de Zwart), waarbij een stem geraden moet worden. In 2003 wordt De stemband uitgeroepen tot leukste radioprogramma aller tijden.

35 JAN DE CLER (1915–2009)

Hij schrijft het lied Hup Holland Hup, maar deze radiomaker trekt in zijn hoogtijdagen ook acht miljoen (!) luisteraars. Met het KRO-radioprogramma Negen heit de klok. In dit programma vol liedjes, sketches, een live-orkest én publiek treedt hij samen met Alexander Pola op als het duo Dip en Dop. Ook schitterend: bij de voetbalwedstrijden die door zijn KRO worden uitgezonden, verzorgt hij voor, tijdens en na de wedstrijd een verslag op rijm. Dat is nog sneller pennen dan Nico Dijkshoorn bij DWDD, mensen. Op 40-jarige leeftijd laat hij zich omscholen tot huisarts, een beroep dat hij tot zijn 77ste blijft uitoefenen.

34 HANS HOGENDOORN (1947)

De stem van Radio 1 en vooral bekend van Met het oog op morgen..Alsinds1976klinkthetelke avond van de week: Buiten is het …graden, binnen zit…’

33 JACK SPIJKERMAN (1948) De steen en been show start in 1985 bij de VARA en wordt een groot succes. Samen met

Henk Westbroek en Dolf

Jansen introduceert hij niet-bestaande voorwerpen en het spel De Kwisbast vergeet ook niemand meer. Spijkerman is ook de eerste presentator van Spijkers met koppen, de opvolger van het legendarische In de rooie haan.

32 JAN PELLEBOER (1924–1992)

Lang, láng voordat Piet Paulusma de gezellige weerman wordt, is er al Jan Pelleboer. De eerste weerman met personality, die zon, regen en wolkenvelden uitvent alsof hij smeuïg nieuws te melden heeft – in plaats van de dan gangbare beschuitdroge mededelingen. Inclusief rapportcijfers (‘Ik geef het weer van vandaag een zeven.’), spreuken en wijsheden. Tot 1954 is hij te horen op Hilversum 3, daarna op televisie en bij de Wereldomroep.

31 LILY PETERSEN (1913–2004)

‘Hallo kinderen van het hele land!’ Wie erbij was (en dat waren héél veel kinderen) weet het nog:

Kleutertje luister van de AVRO, dat van 1946 tot 1975 te horen is. Slechts tien minuten per aflevering, maar dat was leuk!

En gezellig! Een soort Zappelin of Telekids avant la lettre, maar dan met alleen liedjes en verhaaltjes. Lily Petersen (toevallig echt een perfecte kleuterjuffennaam) presenteert het, samen met Herman Broekhuizen – geestelijk vader van liedjes als Helikopter, helikopter – en later Joop Stokkermans.

30 PETER VAN BRUGGEN (1948)

Presentator van Het weeshuis van de hits, dat van 1981 tot 1992 te horen is (met het ontroerende weesjongetje Morrison). Jury: ‘Ik ken de gedichtjes van Morrison nog woord voor woord’. ‘Fan-tas-tisch programma, geweldige presentator.’ ‘Een meester van de fantasie en beeldende radio.’ Van 1992 tot 1997 presenteert Peter van Bruggen de populaire ochtendshow The breakfastclub,,metjeannekooijmans.

29 RUUD DE WILD (1969)

Een instituut op de radio dankzij zijn ontregelkunde, dat soms doet terugdenken aan Jacques Plafond. Wisselt regelmatig van werkgever, maar blijft steeds terugkomen op de radio en terecht: ‘Weinig dj’s hebben zo veel humor als Ruud.’ ‘Ongeëvenaard.’

28 COR GALIS (1910-1997)

De man die van 1974 tot zijn dood De Stem van de VPRO was, heeft volgens een van de juryleden nog een minder bekende stempel op de radiogeschiedenis gedrukt: ‘Niemand kon zo heerlijk “Godverdomme!” op de radio zeggen.’

Ook bekend van het programma De hoogwerkers, waarin hij samen met Peter Flik via een hoogwerker op willekeurige balkons stapt en aanklopt. Galis geeft vervolgens zijn ongezouten mening over het interieur en dat valt niet altijd even lekker. Schitterend concept, mocht iemand (Talpa?) het programma willen recyclen.

27 BURNY BOS (1944)

Ko de boswachtershow (1974–1984) en Radio lawaaipapegaai (1976–1978) zijn enkele belangrijke wapenfeiten van Burny Bos, die in 1984 hoofd van de jeugdafdeling van de VPRO werd en de man achter Theo en Theo, Max Laadvermogen en Achterwerk in de kast.

De jury over zijn radioprogramma’s: ‘Zijn stemmetjes waren briljant. Burny bewees dat radio de ultieme verbeelding kan bewerkstelligen.’

26 WILLEM DUYS (1928-2011)

Een grootheid die van 1962 tot 1999 (37 jaar op rij!) het AVROprogramma Muziekmozaïek presenteert. Elke zondagochtend te beluisteren tussen half negen en half tien, waarbij Duys altijd weer zijn entree maakt met een zoetgevooisd: ‘Goedemorgen, lieve luisteraars!’ ‘Extreem invloedrijk in zijn muziekselectie’, aldus de jury.

25 A. DEN DOOLAARD (1901-1994)

Eigenlijk heet hij Bob Spoelstra, maar een pseudoniem past uitstekend bij deze man met een wonderlijk leven achter de rug (als schrijver, landloper, fascis-me-waarschuwer en misschien wel, misschien niet moordenaar van de minnaar van zijn vrouw).

Nederland leert hem vooral kennen tijdens de oorlog, als de stem (oké, samen met Lou de Jong en George Sluizer maar toch dé stem) van Radio Oranje.

24 GERMAINE GROENIER (1943-2007)

‘Met Germaine Groenier, vertel het eens?’

‘Ja, mijn man wil dus dat ik zijn penis in mijn mond neem. Ik vind dat heel moeilijk om te doen en daar maakt hij een probleem van.

[…] En als hij klaarkomt, wat moet je er eigenlijk mee doen?

Uitspugen of…’ Het programma Germaine sans gêne loopt maar twee jaar (1976–1978) bij – uiteraard – de VPRO, maar jongens, een uur over seks! In die tijd! Waarin luisteraars met al hun vragen terecht kunnen! En een immer kalme, vriendelijke en begripvolle Germaine (‘neem hem voor hij klaarkomt uit de mond’). Het roept nogal wat op: kritiek, complimenten, razernij en uiteindelijk vooral veel telefoontjes van studenten met nep-verhalen, wat het einde van dit ongekend populaire en taboedoorbrekende programma betekent.

23 JAN VAN VEEN (1944)

Jan deed ook allemaal dingen bij Veronica en de AVRO, maar Jan is vooral en bovenal één woord: Candlelight. Sinds 1967 (!) voor liefhebbers van tenenkrommende doe-het-zelf-roman-tiek-poëzie (‘Jij. Jij en ik. Samen voor altijd. Ik ben zo toegewijd.’

Et cetera), voorgelezen voor Jan.

‘Elk gedicht was voor mij. Hoopte ik’, biecht een jurylid op. En:

‘Jeugdsentiment van de bovenste plank.’

22 JACK VAN GELDER (1950)

Waarom zou je naar een voetbalwedstrijd kijken als je op de radio kunt luisteren naar Jack van Gelder?

Zijn stem, zijn enthousiasme, zijn kreten zijn legendarisch geworden, met als hoogtepunt: ‘Dennis Bergkamp! Dennis Bergkamp! Dennis Bergkamp! Dennis Bergkamp! Dennis Bergkamp! Dennis Bergkamp! Dennis Bergkamp! Ooooo, Frank de Boer speelt de bal op Dennis Bergkamp, en die...’ Meesterlijk meeslepend.

21 META DE VRIES (1941-2011)

Vanaf 1967 presenteert Meta samen met Roel Balten Juist op zondag: een afwisseling van muziek en tips over evenementen in Nederland. De impact? De politie belt van tevoren op om te vragen wat die tips precies zijn, zodat ze zijn voorbereid op waar het druk wordt in het land.

‘Er zaten weinig vrouwen bij de radio, maar Meta stond als een huis. Een vrouw die simpelweg heel goed was, en bij wie het niet draaide om het feit dat ze een vrouw was. Ze was de eerste vrouw op de publieke radio. Memorabele stem.’

20 EDDY STARTZ (1899–1976)

Oftewel de man van het programma Happy Station, dat eerst op de NV Philips Omroep Hol-land-Indië wordt uitgezonden en later bij de Wereldomroep. Hij is de stem voor al die Nederlanders in het buitenland, totdat hij in 1970 tegen zijn zin met pensioen gaat.

19 G.B.J. HILTERMANN (1914–2000)

Ook bekend als de buitengewoon intelligente Don Eduardo, of Guus, hoe dan ook: GéBéJé verwerft bekendheid met De toestand in de wereld op zondagmiddag bij de AVRO.

De invulling: zijn wekelijkse commentaar op de internationale politiek. Vaste prik in heel veel Nederlandse woonkamers tussen 1956 en 1999, die gretig luisteren naar de smakkende, gedragen praat, opgebouwd uit beeldschone zinsconstructies.

18 ALFRED LAGARDE (1948-1998)

Van Radio Noordzee via de VARA komt Alfred van der Garde, ook wel bekend als Big Al terecht bij Veronica, waar hij vooral furore maakte met Countdown café. Unaniem bezongen als unieke, gouwe gozer, ondanks zijn grote liefde voor drank en drugs. Uit een interview met Erik de Zwart na Lagardes dood: ‘Op een keer hadden we geregeld dat Nederland muziekland uitzond vanuit Kirchberg, in Oostenrijk. Een luxe-touringcar arriveerde met een aantal dj’s, onder wie Rob Stenders, Jeroen van Inkel en ook Alfred Lagarde. Alfred kwam de bus uit, viel voorover in de sneeuw en riep: “Is dit allemaal voor mij?” ’

Hij leert Nederland naar hardrock luisteren, is jarenlang de stem van Veronica en wordt herinnerd als ‘een geweldig ruig, whiskydrinkend, woest rock-‘nrolldier met een gouden hart.’ ‘Zelden kwamen er meer radiomensen bij elkaar, dan op zijn begrafenis. Wat een held.’ Als eerbetoon aan Lagarde heeft de VARAgids het film- en serieplatform delagarde. nl naar hem vernoemd.

17 IDA DE LEEUW VAN REES (1902–1987)

In oktober 1926 begint Ida de Leeuw van Rees, dan alleen in kleine kring bekend als de bedenkster van het blokpatroon (knippatronen op maat getekend) en mededirecteur van de modevakschool, met een radiocursus. Aanvankelijk doen 600 vrouwen die zich hiervoor hebben ingeschreven met haar mee, in 1932 zijn dit er al 32.000. Ze is populair onder huisvrouwen en haar AVRO-programma Met naald en schaar is een begrip. In 1963 moet ze met pensioen, en dat levert historische radio op. Al snikkend: ‘Lieve dames, ik neem afscheid van u, het valt me ontzettend hard, u voelt wel: dit is een levenswerk van mij geweest. Ik hoop dat het u allemaal goed gaat. Dag dag.'

16 MIA SMELT (1914-2008)

‘Tot tien uur bent u, huisvrouwen van Nederland, weer de baas in etherland. Een programma voor u, samengesteld door u, met de titel: Moeders wil is wet.’ Op het hoogtepunt stemmen twee miljoen vrouwen af op het allereerste radiomagazine van Nederland, met verzoekplaten en huishoudelijke rubrieken. Producer en presentatrice Mia zorgt van 1949 tot 1974 voor empowerment. In 1999 wordt ze door de paus benoemd tot Ridder in de Orde van de Heilige Paus Sylvester vanwege ‘de manier waarop zij in de naoorlogse jaren katholieke moeders en huisvrouwen stimuleerde en bemoedigde in het proces van zelfontwikkeling en educatie'.

15 ROB OUT (1939-2003)

In 1966 zet Willem van Kooten Rob Out achter de microfoon van Veronica, een man die veel lawaai maakt, een instinct heeft voor wat mensen leuk vinden en barst van de creativiteit. ‘Dé man achter het succes van Veronica’, aldus de jury. ‘Niet voor niets Mister Veronica’. Hij was het die de laatste woorden vanaf het zendschip sprak: ‘Bij het afscheid van Veronica sterft ook de democratie een beetje. Dat spijt mij. Voor Nederland’. Achter de schermen even beroemd om zijn liefde voor alcohol, dominante karakter en niet al te fijnzinnige management skills. Zo is er de anekdote waarin hij een medewerker na 36 uur doorwerken de opdracht geeft even een pakje sigaretten voor hem te halen, wat ze weigert, en hij haar ontslaat. Maar wát een maker.

14 PETE FELLEMAN (1921-2000)

Op ‘Amerikaanse toestanden’ zit Nederland vlak na de oorlog niet te wachten. Want Amerika, dat is ordinair en oppervlakkig, goedkoop en commercieel. En dan is daar Jaap Felleman, jazzliefhebber, die in 1947 bij de VARA Swing & Sweet, from Hollywood & 52nd Street gaat presenteren. Jazz is leuk! En Jááp is leuk. Hij stopt zijn zinnen vol alliteraties, bijvoeglijke naamwoorden en Amerikaanse termen die hij leert uit muziekblaadjes en gangsterfilms. En zijn stem druipt van de bruine suiker en gravel; diep, gebronsd, spannend. Daar hoort een Amerikaanse naam bij: Pete. Zonder dat het de bedoeling is, wordt hij Neerlands eerste dj en op zaterdag 2 juli 1949 presenteert ons’ Peet de eerste Hitparade (later LP-Parade).

13 GIEL BEELEN (1977)

Hoe moet je Giel omschrijven? Etterbak, vernieuwer, overlever, muziekfreak, sensatiezoeker, oerdomme opmerkingen, maar altijd nieuwsgierig, zoiets? Want hoe vang je een man die het fenomeen ‘livemuziek in de ochtendshow’ introduceert? Die twee uur achter elkaar Toppertje draait, zich laat pijpen door een hoer, het Glazen Huis en kleine bands groot maakt, een wereldrecord radiomaken neerzet (198 uur, ga d’r maar aan staan) en met uitspraken als ‘tussen neus en schaamlippen door’ op de proppen te komt? Smaakvol? Zéker niet altijd. Onderscheidend, dat wel. ‘En dat heeft een zender nodig: uitgesproken types’, aldus de jury. En: ‘Hij is een dj die altijd wat losmaakt bij zijn luisteraars. Door te shockeren, of door onverwacht te verbinden. Hij kan het allemaal. Dat hij daarbij over (zijn eigen) grenzen gaat, moet. Giel was vijftien jaar hét unieke en sterk onderscheidende gezicht van 3FM en deed wat niemand durfde.’

12 ROB STENDERS (1965)

Zwaargewicht Stenders wordt door de jury overladen met complimenten. ‘Hij leerde me om me uit te spreken, een mening te ventileren en niet bang te zijn voor wat anderen van je vinden, ondanks zijn eigen schuchtere karakter’, aldus Floortje Dessing. ‘Een dj als geen andere: onderkoeld, met zelfspot, hij stelt de muziek centraal en niet zichzelf.’ En recent nog een bewijs van goede smaak: Rob Stenders die in zijn uitzending 'zijn' Radio 2 op het matje roept nadat ‘Hoe het danst’ van Marco Borsato, Davina Michelle en Armin van Buuren tot Topsong is uitgeroepen. ‘Dat is de slechtste beslissing die ze in hun leven hebben genomen. […] Wat een verraad aan de muziek hebben wij bij Radio 2 gepleegd.’

Practice what you preach: dan ben je een grote hoor.

11 ANDRÉ VAN DUIN (1947) & (1948) & FERRY DE GROOT

De Dik Voormekaar Show van André van Duin en Ferry de Groot (eerst bij Radio Noordzee, later bij de NCRV) is in de jaren 70 en 80 een ongekende hit. ‘Radiogeschiedenis', aldus de jury. ‘Mijn fantasie sloeg op hol van dit soort radio.’ En: ‘André en Ferry maakten het meest speelse programma dat er ooit is geweest in Nederland. Hun show, met tientallen typetjes en de enorme chaos die daarbij ontstond, was een inspiratiebron voor een hele generatie radiomakers. Zonder Van Duin geen Evers.’

10 THEO KOOMEN (1929–1984)

Legendarische NOS-sportver-slaggever die tussen 1966 en 1980 de Nederlandse successen in het voetbal, schaatsen en (achter op de motor) de Tour de France nog grootser en meeslepender maakt dan ze al waren. Maar ook als er niets te melden valt in een wedstrijd, maakt hij er wat van. Koos Postema over zijn collega van Langs de lijn: ‘Als Theo bij een saaie wedstrijd zat die op zijn eind liep, konden we toch altijd rustig naar hem overschakelen. Dan kwam-ie erin, lachend, omdat hij wist wat er van hem verwacht werd, en schetste hij op prachtige wijze hoe het duister over het veld daalde, hoe de mist lichtelijk opkwam, hoe de meeuwen boven de doelgebieden cirkelden. De luisteraars vonden dat ook fantastisch.’ Genoteerd door de jury: ‘Met de kleur die Koomen aan zijn verslag gaf, is hij voor veel huidige collega’s nog steeds een voorbeeld.’

9 HAN HOLLANDER (1886–1943)

Han Hollander is de eerste voetbalverslaggever van Nederland.

Hij verslaat tussen 1928 en 1940 ruim vijftig interlands voor de AVRO. Deskundig én meeslepend, niet alleen bij voetbal maar ook bij andere sportevenementen, zoals de Olympische Spelen van 1936 in Berlijn. Met fatale gevolgen: hij ontvangt voor zijn diensten een ondertekende oorkonde van Hitler, waardoor hij zich na het uitbreken van de oorlog veilig waant – en dus niet onderduikt. In 1943 wordt de joodse Hollander afgevoerd naar Sobibór.

8 JEROEN VAN INKEL (1961)

De man van Curry & Van Inkel, Rinkeldekinkel en Stenders en Van Inkel heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten. Een van de juryleden: ‘Ik stond om zes uur op om Rinkeldekinkel te luisteren. Voor een puber ondenkbaar, die slapen liever.’ En: ‘Dikke vette stem, fenomenaal in het vollullen van intro’s. In al die jaren geen spat veranderd.’ Na programma’s bij Radio 538 en QMusic is Van Inkel tegenwoordig bij Omroep MAX te beluisteren, in de ochtend op Radio 5.

7 WIM T. SCHIPPERS (1942) In zijn programma Ronflonflon met Jacques Plafond spreekt Wim T. Schippers zijn gasten steevast aan met ‘joe’. Tussen 1984 en 1991 maakt hij 330 afleveringen. Absurdistisch, ontregelend, chaotisch. Minutenlange jingles worden gecombineerd met het telefonisch lastigvallen van willekeurige mensen in de rubriek ‘Wie zullen we nu weer eens bellen?’ en typetjes als Wilhelmina Kuttje. De jury: ‘In de broek gezeken van het lachen.’ ‘Jeugdsentiment en briljante radio.’ ‘Fuck het format. Zijn manier van ontregelen kreeg veel navolging.’ ‘Van het type Wim T. Schippers zijn er maar heel weinig gemaakt.’

6 LEX HARDING (1945)

Reinhard Lodewijk den Hengst is onder het pseudoniem Lex Harding nieuwslezer en dj bij Radio Veronica. Achter de microfoon is hij de langstzittende presentator van de Nederlandse Top 40 (19 jaar). En ook achter de schermen is hij een krachtpatser: hij introduceert de commerciele radio in Nederland – als mede-initiatiefnemer van Sky Radio en Radio 538 – en heeft een neus voor talent. Jeroen van Inkel, Adam Curry, Wessel van Diepen, Rob Stenders, Simone Walraven en Ruud de Wild krijgen dankzij Harding een plek op de radio.

5 TINEKE DE NOOIJ (1941)

De eerste vrouwelijke dj in Nederland presenteert vanaf 1962 bij Veronica elke ochtend tussen 10 en 11 uur het programma Koffietijd. Een van de (vrouwelijke) juryleden:

‘Zij was voor mij een inspiratiebron, een rolmodel. Ook vrouwen konden dus dj worden!’ Vooral dat maakt Tineke bijzonder.

Maar ook dat ze al zestig jaar aan de weg timmert en een dijk van een maker is met een eigen stem, fantastische techniek en timing, die bovendien als eerste vrouwelijke dj van Nederland ‘warmte en optimisme in de ether bracht’. Sinds 2010 maakt ze – met nog net zoveel plezier als vroeger – Tinekeshow op NPO Radio 5.

4 FELIX MEURDERS (1946)

In het jaar dat de radio honderd jaar bestaat, is Felix Meurders al meer dan een halve eeuw (sinds 1964) on air. En hoe!

Hij is misschien wel de enige in Nederland die zowel sport-, muziek-, informatie-, als entertainmentprogramma’s (alle genres die er zijn) op het allerhoogste niveau heeft gepresenteerd. ‘Een alleskunner’, noemt een van de juryleden hem dan ook. ‘Hij verenigt alle capaciteiten in zich die een allround radiomaker moet hebben: is zowel journalist als entertainer, kan interviewen en dj’en, houdt van inhoud en van vorm en is technisch slim. Maar bovenal is hij te roemen omdat hij zich van niets of niemand wat aantrok en niet bang was voor nog niet gebaande paden.’

3 JOOST DEN DRAAIJER (1941)

Willem van Kooten, alias Joost den

Draaijer, valt als dj bij Veronica meteen op door zijn expressieve, studentikoze spreekstijl vol woordgrappen en taalvondsten (zo is bij de bedenker van het woord ‘palingsound’). Hij introduceert de hitlijsten en horizontale programmering in Nederland. Werkt ook nog voor Radio Noordzee, de NOS (Joost mag niet eten) en Radio Monique. Wordt vanaf de jaren 80 zakenman. Met name onroerend goed had zijn belangstelling maar omdat het bloed kruipt waar het niet kan gaan, is hij ook grootaandeelhouder van Arrow Classic Rock en Arrow Jazz FM.

2 EDWIN EVERS (1971)

Eerder las u hoe radioprogramma’s soms miljoenen mensen trokken, en u zult denken: miljóénen? Meine gute! Maar bijna altijd zijn dat programma’s uit jaren dat de keuze niet bepaald reuze is, en tv nog niet of nauwelijks bestaat. Het is makkelijk vliegen vangen als er maar één pot stroop in een weiland staat. Maar Edwin Evers wordt groot, groter, grootst in een pannenkoekenhuis vol stroop. Er is in zijn tijd inmiddels een enorm aanbod aan zenders, aan dj’s, aan entertainmentsuiker kortom, en tóch willen e-nor-me aantallen luisteraars alleen hem – en dat ruim twee decennialang. Hij is de man die als eerste op de radio BN’ers als Johan Cruijff, Frank en Ronald de Boer, sidekicks heeft en een van de weinige échte radiosterren is. De jury: ‘Evers maakt strakke maar supertoegankelijke, vrolijke en oprechte radio. Vriend en vijand houden van deze allemansvriend met extreem veel talent.’ En: ‘Hij maakte de invloedrijkste ochtendshow van ons land.’

1 FRITS SPITS (1948)

Bij geboorte heet hij Frits Ritmeester maar heel Nederland kent hem als Frits Spits. De radiomaker die voor zijn werk talloze prijzen ontvangt, wordt door de jury een ‘pionier’, ‘grootheid’ en ‘vernieuwer’ genoemd. Zijn programma’s De avondspits (1978-1995), Tijd voor twee (1995-2013) en De taalstaat (vanaf 2014) worden in vele toonaarden geroemd en zijn de reden dat Spits met verreweg de meeste stemmen wordt verkozen tot de belangrijkste radiomaker van de afgelopen eeuw.

Hij maakte weleens een uitstapje naar tv, maar dat bleek zijn medium niet. Frits Spits is gemaakt voor radio.

Een greep uit de loftuitingen van de jury: ‘Een van de allerbeste sfeermakers en verhalenvertellers op de radio’. En: ‘Telkens opnieuw bedenkt Spits een bijzonder format dat een breed publiek aanspreekt en slim is opgebouwd met leuke rubrieken en spelletjes. Vervolgens perfect uitgevoerd met een heerlijk warme, vriendelijke radiostem.’ En tot slot: ‘Frits schat zijn publiek niet lager in, maar wil ze juist iets leren en meegeven.’

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers » 30 okt 2019 20:30

Een mooi lijstje met pioniers van de vaderlandse radio, meer dan terecht dat Giel hier in staat. Even als Stenders en De Wild. En ik denk - voor mezelf, ook meer dan terecht dat de namen die Giel in deze lijst zegt te missen, er dan ook juist niet in staan.

Janno

Bericht door Janno » 30 okt 2019 21:03

big T schreef:
30 okt 2019 07:44
Frits kleurde niet buiten de lijntjes?
Ik herinner me nog dat hij een plaat gewoon 2 keer achter elkaar draaide, omdat hij het zo een mooi nummer vond.
Tineke de Nooij in zo een lijstje? Maakt het lijstje naar mijn gevoel direct zeer onbetrouwbaar.
Tineke was de eerste vrouwelijke dj. Dat alleen al is een reden dat ze er in móét staan. Bovendien gaat ze al net zo lang mee als commerciële radio bestaat. Ze was trouwens in de tijd van zeezender Veronica meer dan dat meisje van koffietijd. Ze had ook een avondprogramma waarin ze vooral “progressieve” muziek draaide, zoals dat toen heette.
Tineke staat dus zeer terecht in deze lijst.

Bedankt voor de lijst, Giel. -bier

LokaleSter

Bericht door LokaleSter » 30 okt 2019 21:16

Tineke de Nooij werkt toch met een technicus? Ik mag toch hopen dat ze niet in de lijst staat vanwege het geslacht in haar boxer, maar vanwege haar kwaliteiten als radiomaker.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 30 okt 2019 21:39

Wim T Schippers volkomen terecht in de top 10.
Offtopic is het nieuwe ontopic.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 30 okt 2019 22:04

Zonder André van Duin geen Evers. En ook geen Van Someren.
Zonder Wim T. Schippers geen Ruud de Wild.
Zonder Jeroen van Inkel geen Ekdom.
Zonder Curry & Van Inkel geen Ekstra Weekend.
Zonder Lex Harding geen Volle Vrijdag gevoel. Geen Radio 538.

Deze namen zijn bepalend geweest voor de Nederlandse popradio. Tot op de dag van vandaag.

Felix Meurders hoort ook in dit rijtje, maar is van voor mijn tijd, dus ik kan daar moeilijk over oordelen.

Rob Out, was ook van voor mijn tijd, maar was naar mijn weten geen geweldige DJ. Hij lijkt mij als "grootste radiomaker aller tijden" in deze Top 40 over gewaardeerd.

Frits Spits als nummer 1 daar valt over te discussiëren. In zijn tijd kan hij zich onderscheiden van de rest, doordat hij als enige horizontaal te horen was. Was dat destijds Jeroen van Inkel geweest bijvoorbeeld dan had Spits niet op 1 gestaan. Wel is Spits met meerdere programma's op meerdere zenders succesvol geweest. Daarom staat 'ie mogelijk boven Evers.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 30 okt 2019 22:15

Als ik de lijst en de motivatie zie, bevestigt het wat ik eerder al postte. Veel is smaak. Natuurlijk staan er namen in die voor de hand liggen, maar er ontbreken er ook.

Frits Spits is inderdaad groot geworden omdat hij als enige horizontaal geprogrammeerd stond in de tijd dat goede radiozenders bij wet verboden waren. Het is een goede radiomaker, maar niet meer dan dat.
Rock 'n roll is better than music!

Bo Lus

Bericht door Bo Lus » 31 okt 2019 09:50

Velen zijn vergeten dat Tineke tussen 1976 en 2010! GEEN radioprogramma op de (landelijke) radio had. Zonder haar tv-werk was ze allang vergeten!

Plaats reactie