Luistercijfers juli-augustus 2019

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Radbi

Re: Luistercijfers juli-augustus 2019

Bericht door Radbi » 04 okt 2019 11:47

Johanneke schreef:
25 sep 2019 09:03
Radbi schreef:
24 sep 2019 21:41
RadioFan! schreef:
24 sep 2019 21:23

Wim van Helden (13u-16u) meldt op zijn Instagram dat hij samen met Menno Barreveld (10u-13u) de nummer 1 is in 20-49 jaar.
En Lex Gaarthuis meldt dat hij en sidekick Lexie (Laat met Lex) marktleider zijn geworden in de doelgroep 20-34 jaar.
Laat met Lex is eindelijk weer een leuke avondshow op de radio. Ik laat er de televisie echt voor uit.
Maar dat ze nu zelfs marktleider zijn in 20-34, zegt ook wel iets over 538 en Q Music op deze uren. Lex en Lexie noemen hun programma zelf altijd "niet goed, maar wel gezellig". De shows op 538 en Q 's avonds laat zijn daarentegen niet goed, en al helemaal niet gezellig. :lol: (mijn mening)
Mee eens! Gewoon een leuke, gezellige en frisse show op de late avond, waarvoor je de tv uitzet of naar luistert als er geen bal op tv is. En een gezellig programna is een goed programma😃. Ze waren eerder ook marktleider in de doelgroep 20-49.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 05 okt 2019 08:46

jessica schreef:
30 sep 2019 21:44
Freaks zullen gepersonaliseerde content willen. Een doorsnee luisteraar waarschijnlijk niet.
Ik neem jou als forumlid zeer serieus, maar deze laatste twee zinnen kun je niet menen. Tuurlijk wil ook een doorsnee luisteraar muziek en content afgestemd op zijn voorkeur of interesse van dat moment. Zodra de technologie dit breed en makkelijk toegankelijk maakt lopen de luisteraars weg bij Sky.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Jurhermans83

Bericht door Jurhermans83 » 05 okt 2019 10:17

Phoenix schreef:
05 okt 2019 08:46
jessica schreef:
Freaks zullen gepersonaliseerde content willen. Een doorsnee luisteraar waarschijnlijk niet.
Ik neem jou als forumlid zeer serieus, maar deze laatste twee zinnen kun je niet menen. Tuurlijk wil ook een doorsnee luisteraar muziek en content afgestemd op zijn voorkeur of interesse van dat moment. Zodra de technologie dit breed en makkelijk toegankelijk maakt lopen de luisteraars weg bij Sky.
Kan ik me ook in vinden. Dat zorgt ervoor dat radio altijd een belangrijke rol blijft spelen. Inspelen op het moment.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 06 okt 2019 23:30

Jurhermans83 schreef:
05 okt 2019 10:17
Phoenix schreef:
jessica schreef:
Kan ik me ook in vinden. Dat zorgt ervoor dat radio altijd een belangrijke rol blijft spelen. Inspelen op het moment.
Ik snap die gedachtengang niet. Er groeien vanaf nu (sterker nog, vanaf 2008) mensen op voor wie de smartphone het belangrijkste media-consumptie device is. Hoe op dat device nieuws, muziek of video wordt geconsumeerd is ook aan zeer grote verandering onderhevig op dit moment. Radio verliest zijn urgentie steeds meer voor steeds meer mensen.

De rol van radio neemt hoe dan ook alleen maar af. Het wordt letterlijk een ouwe-lullen-medium en als het commercieel niet meer interessant is wordt FM verlaten, net zoals dat met AM gebeurd is. Het zal nog wel een jaar of 20 duren maar het medium is ten dode opgeschreven.

Oei, wat doe ik hier nog eigenlijk? :))
Offtopic is het nieuwe ontopic.

jessica

Bericht door jessica » 07 okt 2019 01:26

Jurhermans83 schreef:
Phoenix schreef:
jessica schreef:
Inspelen op het moment vind ik iets anders dan gepersonaliseerde content aanbieden. Ik denk dat niet iedereen hier in geinteresseerd is en dat ook niet iedereen dat gaat worden. Ik ben bijvoorbeeld ook totaal niet geinteresseerd in persoonlijke reclame.
Je hebt ook nog zoiets als een gezamelijkheidsgevoel. Bij voetbal heb je dat in extreem als het Nederlands Elftal speelt maar ook bij andere dingen bijvoorbeeld: Je staat in de file en je luistert naar Edwin Evers (jaartje geleden) en je weet dat met jou 10.000 mensen dat op hetzelfde moment doen. Die horen allemaal dezelfde plaat. Dezelfde aankondiging en het zelfde nieuws. Dat is leuk om te ervaren. Ik zou het veel minder ervaren als ik wist dat iedereen op dat moment zijn eigen plaat zou horen. Ik geloof nooit dat 100% van de huidige luisteraars dat zou willen. Misschien 50% en dan denk ik dat ik het nog hoog inschat. Mensen dan namelijk dingen naast radio luisteren. Auto rijden, werken, hardlopen etc. Kortom ze willen gewoon iets horen en daar niet te veel moeite voor doen. Kortom alleen gewoon een zender opzetten en luisteren.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 07 okt 2019 18:23

Grotendeels ben ik het met Jessica eens. Ik denk niet dat mensen per se willen horen wat anderen ook horen, maar ik denk ook niet dat massa's zitten te wachten op gepersonaliseerde content. Ten eerste luisteren veel mensen in groepsverband, bijvoorbeeld op het werk. Op momenten dat mensen alleen luisteren, bijvoorbeeld in de auto, mag het niet te veel moeite kosten. Het moet wel amusant en informatief zijn, wat een breed gedeelde behoefte is. Dat hangt echt niet af van de exacte plaat die gedraaid wordt, meer van het genre.

Er zal ook wel een doelgroep zijn voor meer gepersonaliseerde content, maar Sky Radio zal daar niet aan ten onder gaan.
Rock 'n roll is better than music!

jessica

Bericht door jessica » 08 okt 2019 00:30

Oortjes schreef:
07 okt 2019 18:23
Grotendeels ben ik het met Jessica eens. Ik denk niet dat mensen per se willen horen wat anderen ook horen, maar ik denk ook niet dat massa's zitten te wachten op gepersonaliseerde content. Ten eerste luisteren veel mensen in groepsverband, bijvoorbeeld op het werk. Op momenten dat mensen alleen luisteren, bijvoorbeeld in de auto, mag het niet te veel moeite kosten. Het moet wel amusant en informatief zijn, wat een breed gedeelde behoefte is. Dat hangt echt niet af van de exacte plaat die gedraaid wordt, meer van het genre.

Er zal ook wel een doelgroep zijn voor meer gepersonaliseerde content, maar Sky Radio zal daar niet aan ten onder gaan.
Precies. Sky en andere stations zullen misschien wel wat lagere luistercijfers krijgen, maar dat gaat bij alle stations plaatsvinden. Er vind ook een verschuiving plaats door luisteren naar podcasts. Nu is dat nog relatief klein, maar dat gaat ook nog groeien. Dit zie ik op den duur meer marktaandeel weghalen bij radio dan gepersonaliseerde content. Maar ja dit is een persoonlijke inschatting.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 08 okt 2019 19:30

jessica schreef:
07 okt 2019 01:26
Jurhermans83 schreef:
Phoenix schreef:

Inspelen op het moment vind ik iets anders dan gepersonaliseerde content aanbieden. Ik denk dat niet iedereen hier in geinteresseerd is en dat ook niet iedereen dat gaat worden. Ik ben bijvoorbeeld ook totaal niet geinteresseerd in persoonlijke reclame.
Je hebt ook nog zoiets als een gezamelijkheidsgevoel. Bij voetbal heb je dat in extreem als het Nederlands Elftal speelt maar ook bij andere dingen bijvoorbeeld: Je staat in de file en je luistert naar Edwin Evers (jaartje geleden) en je weet dat met jou 10.000 mensen dat op hetzelfde moment doen. Die horen allemaal dezelfde plaat. Dezelfde aankondiging en het zelfde nieuws. Dat is leuk om te ervaren. Ik zou het veel minder ervaren als ik wist dat iedereen op dat moment zijn eigen plaat zou horen. Ik geloof nooit dat 100% van de huidige luisteraars dat zou willen. Misschien 50% en dan denk ik dat ik het nog hoog inschat. Mensen dan namelijk dingen naast radio luisteren. Auto rijden, werken, hardlopen etc. Kortom ze willen gewoon iets horen en daar niet te veel moeite voor doen. Kortom alleen gewoon een zender opzetten en luisteren.
Maar Edwin Evers is dan ook iemand waarvoor de massa de radio nog aan zet, inderdaad. Maar zit men nog te wachten op een standaard DJ die de tijd meld, het weer en filenieuws oplepelt en een voorgekauwde playlist opleukt met wikipedia feitjes?
Phoenix schreef:
29 sep 2019 11:31
... en de laatste 10 jaar is het aantal kanalen en mogelijkheden waartoe de consument content tot zich kan nemen fors toegenomen. Met muziek, uitgekauwde wikipedia-feitjes, fileberichten, weerbericht en tijdmelding gaan radiozenders het verschil niet maken op lange termijn.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 08 okt 2019 21:16

Als de muziek goed is, is er niks mis met een dj die zich beperkt tot het noodzakelijke. Ik ben er van overtuigd dat goede muziek met enkel noodzakelijke informatie veel luisteraars kan trekken.

Ik weet niet wat Wikipedia feitjes in dit verband doen. Ik hoor ze zelden en dat voegt volgens mij weinig toe. Nieuws, weer en verkeer voegen wel wat toe.
Rock 'n roll is better than music!

Plaats reactie