Luistercijfers mei/juni 2019

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Oortjes

Re: Luistercijfers mei/juni 2019

Bericht door Oortjes » 30 jul 2019 21:12

Pot schreef:
30 jul 2019 20:52
Oortjes schreef:
30 jul 2019 19:03
100%NL stijgt 0,5% na vorige maand. Dat is een hele leuke stap terug, zou leuk zijn als dat voortgezet wordt.
Ze zijn qua luisteraars niet eens zo erg op vooruit gegaan, maar de luistertijd wel. Ik vraag me af hoe veel ze kunnen stijgen in aantal luisteraars, omdat een groot deel van Nederland niet echt geïntereseerd is in (met name) Nederlandstalige muziek.
Het zal nooit een zender met 10% marktaandeel worden. Ik denk dat met 5% de rek er echt helemaal uit is.
Rock 'n roll is better than music!

RadioFan!

Bericht door RadioFan! » 30 jul 2019 21:21

Johanneke schreef:
30 jul 2019 16:37
RadioFan! schreef:
30 jul 2019 16:15
Interessant! De Top 40 zorgt dus toch voor een aanzienlijke stijging van bijna 3 procent op de vrijdagmiddag bij Qmusic.

http://radio.nl/819045/top-40-claimt-marktleiderschap-als-populairste-lijst-van-nederland
8

Geloof je dat echt? Rest van de week blijft 538 Q Music ruimschoots voor en op vrijdag gaat iedereen ineens zappen. Denk dat veel respondenten gewoon denken dat ze naar de Top 40 op 538 luisteren ipv de 538 Top 50, en het verkeerd ingevuld wordt. Kan me vergissen, maar dit is wel het meest bizarre persbericht van alle onzin vandaag. Ook 100% NL wat trots roept dat ze de grootste stijger zijn terwijl ze afgelopen maanden bijna een kwart van hun marktaandeel hebben ingeleverd, leuk dat gegoochel met cijfers.

Ook dat andere bericht van Q op Mediacourant, wat een gezwets 😀. Ze zouden nummer 1 worden als Evers weg zou gaan, maar uiteindelijk zijn ze amper gestegen en hebben ze de Top 3 nog altijd niet eens gehaald. Maar goed, wel een prima communicatie/ sales afdeling daar 👍🏻
Je vult niet per programma in. Je vult de zender in waar je naar luistert. Niet naar het programma dus, ik ben daar ook eens voor gebeld.

Je theorie klopt dus niet. ;)

radiofreak90

Bericht door radiofreak90 » 30 jul 2019 21:24

Johanneke schreef:
RadioFan! schreef:
Interessant! De Top 40 zorgt dus toch voor een aanzienlijke stijging van bijna 3 procent op de vrijdagmiddag bij Qmusic.

http://radio.nl/819045/top-40-claimt-marktleiderschap-als-populairste-lijst-van-nederland
Geloof je dat echt? Rest van de week blijft 538 Q Music ruimschoots voor en op vrijdag gaat iedereen ineens zappen. Denk dat veel respondenten gewoon denken dat ze naar de Top 40 op 538 luisteren ipv de 538 Top 50, en het verkeerd ingevuld wordt. Kan me vergissen, maar dit is wel het meest bizarre persbericht van alle onzin vandaag. Ook 100% NL wat trots roept dat ze de grootste stijger zijn terwijl ze afgelopen maanden bijna een kwart van hun marktaandeel hebben ingeleverd, leuk dat gegoochel met cijfers.

Ook dat andere bericht van Q op Mediacourant, wat een gezwets 😀. Ze zouden nummer 1 worden als Evers weg zou gaan, maar uiteindelijk zijn ze amper gestegen en hebben ze de Top 3 nog altijd niet eens gehaald. Maar goed, wel een prima communicatie/ sales afdeling daar 👍🏻
Ik vind die goed-nieuws-show persberichten echt zo tenenkrommend slecht. We kiezen een doelgroep/tijdvak zoeken net zo lang tot we ergens een stijging zien. Ik vraag me dan ook altijd af; voor wie doe je dit? De gewone consument leest die persberichten toch niet.

Maarja, ik zal eind deze week in de uitgesplitste cijfers duiken en hier plaatsen. Die zeggen iets meer

RadioFan!

Bericht door RadioFan! » 30 jul 2019 21:30

radiofreak90 schreef:
30 jul 2019 21:24
Johanneke schreef:
RadioFan! schreef:

Ik vind die goed-nieuws-show persberichten echt zo tenenkrommend slecht. We kiezen een doelgroep/tijdvak zoeken net zo lang tot we ergens een stijging zien. Ik vraag me dan ook altijd af; voor wie doe je dit? De gewone consument leest die persberichten toch niet.

Maarja, ik zal eind deze week in de uitgesplitste cijfers duiken en hier plaatsen. Die zeggen iets meer

Wilde dit net vragen. Top!

castmember

Bericht door castmember » 31 jul 2019 10:33

Na iedere publicatie van de luistercijfers weten de radiozenders in hun eigen doelgroep weer de pluspunten te vinden. We zetten de reacties van de zenders op een rijtje en zetten de cijfers er ook bij.

Mooie eerste alinea bij het Radiofreak artikel over de reacties op de luistercijfers.
https://www.radiofreak.nl/radiozenders- ... tercijfers

Het blijft toch altijd prachtig wat een marketing afdeling uit cijfers weet te halen. Ik vind het ook altijd verwonderlijk hoe cijfers geinterpreteerd worden en blijkbaar hoeveel diepgang er in de cijfers zit. Het is een circus wat ik liever langs mij heen laat gaan, zeker als je ziet hoe de cijfers vertaald worden door de zenders zelf. Het lijkt wel of meer data ook zorgt voor meer zelfverheerlijking.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

density1

Bericht door density1 » 31 jul 2019 10:38

Die goednieuws show interpreteren ze middels de uitgesplitste doelgroep en timeslot cijfers die hier doorgaans ook altijd komen te staan.

castmember

Bericht door castmember » 31 jul 2019 11:04

Ik zeg ook niet dat het niet gebaseerd is op feiten, maar als je op een gegeven moment je succes ophangt aan een mannelijk publiek tussen de 18 en 21 die op vrijdagmiddag het liefst linksdraaiende kwark eten terwijl ze naar je programma luisteren hoeveel zegt dat dan nog? Ik vind het opvallend hoe er naar de details in die cijfers wordt gekeken en de winst vooral op tijdslot X of Y wordt gezocht en niet op de hele linie.

density1

Bericht door density1 » 31 jul 2019 12:31

Helemaal mee eens.

Radio liefhebber

Bericht door Radio liefhebber » 31 jul 2019 12:57

castmember schreef:
31 jul 2019 10:33
Na iedere publicatie van de luistercijfers weten de radiozenders in hun eigen doelgroep weer de pluspunten te vinden. We zetten de reacties van de zenders op een rijtje en zetten de cijfers er ook bij.

Mooie eerste alinea bij het Radiofreak artikel over de reacties op de luistercijfers.
https://www.radiofreak.nl/radiozenders- ... tercijfers

Het blijft toch altijd prachtig wat een marketing afdeling uit cijfers weet te halen. Ik vind het ook altijd verwonderlijk hoe cijfers geinterpreteerd worden en blijkbaar hoeveel diepgang er in de cijfers zit. Het is een circus wat ik liever langs mij heen laat gaan, zeker als je ziet hoe de cijfers vertaald worden door de zenders zelf. Het lijkt wel of meer data ook zorgt voor meer zelfverheerlijking.
Zelfverheerlijking lijkt ook in andere takken van sport te gelden. Bruna presenteerde deze week voor de zoveelste keer een verlies, nu van anderhalf miljoen maar zegt al 5 jaar op rij dat ze winst gaan maken en meer winkels erbij krijgen.

castmember

Bericht door castmember » 31 jul 2019 17:48

De wondere wereld van Marketing afdelingen die zelfs uit iets extreem negatiefs nog een positief puntje weten te halen.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 31 jul 2019 18:51

castmember schreef:
31 jul 2019 17:48
De wondere wereld van Marketing afdelingen die zelfs uit iets extreem negatiefs nog een positief puntje weten te halen.
Wat is daar mis mee?

Zolang het beweerde correct is, is dat toch prima? Waarom moet alles negatief zijn? Je gaat toch niet als zenders negatieve zaken benadrukken als er ook iets positiefs te melden is?

En dat verhaal waar Johanneke mee komt, raakt ook kant noch wal. In haar wereld kan Q geen successen behalen, maar als zij die periode daadwerkelijk gewoon bovenaan staan in 10+, dan klopt het verhaal gewoon. En is de Top 40 dus gewoon populair. Meer populair dan het aftreksel op 538.

Dat een hitlijst ansich nog populair is anno 2019 is voor mij wel weer verwonderlijk, maar dat is weer een andere discussie.

Pot

Bericht door Pot » 31 jul 2019 22:10

'Ruud de Wild kan zijn jingles met “De nummer 1 van de middag” voorlopig opbergen. De middagdeejay van NPO Radio 2 is zijn leidende positie kwijtgeraakt aan Radio 538 met Coen & Sander en de Top 50.'
Bron: Radio.NL

Was te verwachten. Waarschijnlijk mede dankzij de vele vakantiedagen/weken van Ruud?
Oortjes open!

Phoenix

Bericht door Phoenix » 31 jul 2019 22:38

castmember schreef:
31 jul 2019 11:04
Ik zeg ook niet dat het niet gebaseerd is op feiten, maar als je op een gegeven moment je succes ophangt aan een mannelijk publiek tussen de 18 en 21 die op vrijdagmiddag het liefst linksdraaiende kwark eten terwijl ze naar je programma luisteren hoeveel zegt dat dan nog? Ik vind het opvallend hoe er naar de details in die cijfers wordt gekeken en de winst vooral op tijdslot X of Y wordt gezocht en niet op de hele linie.
De commerciële zenders kijken naar de resultaten binnen de belangrijke commerciële doelgroepen. De resultaten van de totale 10+ groep is voor hen minder relevant. Dat ook wordt gecommuniceerd als de belangrijke slots goede resultaten halen is ook niet meer dan logisch. Q heeft met Verschuuren en Veronica heeft met VI een groei gerealiseerd binnen deze tijdslots. Dat mag dan ook gezegd worden. Dit zijn goede keuzes geweest. En als Coen & Sander Ruud de Wild verslaan mag dat zeker gezegd worden na het hoog van de toren blazen van De Wild zelf.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Pot

Bericht door Pot » 31 jul 2019 23:13

Phoenix schreef:
31 jul 2019 22:38
als Coen & Sander Ruud de Wild verslaan mag dat zeker gezegd worden na het hoog van de toren blazen van De Wild zelf.
Voeg ik me bij aan. Als hij het een keertje vermeld in de uitzending of maar één jingeltje er van maakt is dat prima. Misschien is, inmiddels was, het ook wel een teken naar 538. Gijs heeft hetzelfde tijdens de lunch maar dan 1 jingle volgens mij. Maak er gewoon 'De Nummer 1 van Nederland' van ofzo (in het algemeen). Het is natuurlijk meer als marketingtrucje bedoeld, dat kan 538 nu gebruiken.
Oortjes open!

density1

Bericht door density1 » 31 jul 2019 23:23

castmember schreef:
31 jul 2019 17:48
Eens. De creatieve marketingmachine van Talpa draait elke maand overuren door in elke doelgroep iets positiefs te halen. Lachwekkend 😂

Plaats reactie