Dagelijkse luistercijfers

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Orange

Re: Dagelijkse luistercijfers

Bericht door Orange » 25 jul 2019 09:46

Calypso schreef:
25 jul 2019 07:20
Het probleem is dat er 1 ding erger is dan geen cijfers, namelijk onbetrouwbaren (of verkeerde) cijfers. Omdat je dan denkt dat je iets weet wat niet het juiste beeld geeft.

En dat is nu juist aan de hand met de cijfers van nederland.fm - er zitten zoveel haken en ogen aan die voor een willekeurig iemand al zichtbaar zijn, dat je je voor serieuze zaken niet moet gaan beroepen op deze cijfers. Doe je dat wel, dan is de kans groot dat je het doet omdat je er, als radiostation, voordeel bij hebt.
Huh? Die luistercijfers van nederland.fm zijn juist heel betrouwbaar. Betrouwbaarder dan de maandelijkse luistercijfers via een boekje. Het is alleen van belang te beseffen waar de cijfers van nederland.fm over gaan. Namelijk alleen over luisteraars via nederland.fm.

Calypso

Bericht door Calypso » 25 jul 2019 10:15

Henkjan2016 schreef:
25 jul 2019 08:55
Calypso schreef:
Radio liefhebber schreef:
24 jul 2019 22:49
Ik wil er alleen maar mee benadrukken dat er eindelijk eens realtime info wordt gegeven over de vraag die we hier op Radioforum continu stellen en waar we dan elke 3e soms wel 4e week van de maand met zijn allen naar verlangen. Cijfers... !!! Kom ik eens met mogelijke oplossing is het weer niet goed.
Het probleem is dat er 1 ding erger is dan geen cijfers, namelijk onbetrouwbaren (of verkeerde) cijfers. Omdat je dan denkt dat je iets weet wat niet het juiste beeld geeft.

En dat is nu juist aan de hand met de cijfers van nederland.fm - er zitten zoveel haken en ogen aan die voor een willekeurig iemand al zichtbaar zijn, dat je je voor serieuze zaken niet moet gaan beroepen op deze cijfers. Doe je dat wel, dan is de kans groot dat je het doet omdat je er, als radiostation, voordeel bij hebt.
Het gaat hem niet om deze site an sich, maar om het aanbod van realtime data.
En die site an sich doet alsof het representatief zou zijn, en dat is het niet. Het betreft alleen de kliks via nederland.fm.

Calypso

Bericht door Calypso » 25 jul 2019 10:23

Orange schreef:
25 jul 2019 09:46
Calypso schreef:

Huh? Die luistercijfers van nederland.fm zijn juist heel betrouwbaar. Betrouwbaarder dan de maandelijkse luistercijfers via een boekje. Het is alleen van belang te beseffen waar de cijfers van nederland.fm over gaan. Namelijk alleen over luisteraars via nederland.fm.
De bewuste site doet het voorkomen alsof ze een goede weergave bieden van luistercijfers, en dat doen ze niet. Dat is juist mijn betoog. Ze kunnen best heel betrouwbaar zijn (al heb ik daar ook mijn twijfels over, zie mijn eerdere bericht over "hoe meet je nu een unieke luisteraar"), maar dan nog zijn ze niet representatief als luistercijfers voor een branche.

Voorbeeld: De NPO heeft eigen apps en populaire eigen websites waarop ook via streams te luisteren is. Als ik NPO Radio 1 Tour de France wil luisteren via een stream doe ik dat via radio1.nl, niet via nederland.fm. Dus dat zorgt al voor heel veel vertekening.

Daarnaast bepaalt ook nederland.fm wie er op hun site vermeld staan en wie niet. Verzoeken om toegevoegd te worden worden structureel afgewezen met kulverhalen ("geen ruimte" terwijl 2 weken later er ineens wel ruimte is voor een net nieuw aangekondigd station), dus als je zelf al een selectie maakt van wat je in je cijfers meeneemt...

Bij 2e kamerverkiezingen een poll doen en alleen in de randstad vragen of je kiest voor "CDA", "PvdA", "VVD" of "Groen Links" zorgt ook voor een niet kloppend beeld.

Dat Nederland.fm z'n statistieken deelt: prima. Dat er, mede door de nederland.fm (als initiatiefnemer van die luistercijfersite) en door bezoekers ervan gedaan wordt alsof dit accurate cijfers over het (online) luistergedrag in Nederland geeft: onzin.

En dat ze doen alsof dit een goede graadmeter is, zie het persbericht van de topicstarter van spreekbuis.nl (vriendjes van nederland.fm en ook deelnemer in dit project):

"Radio wordt steeds vaker online geconsumeerd. Spreekbuis.nl, Internet Luister Onderzoek (ILO) en Nederland.FM brengen daarom de actuele online luistercijfers. Hiermee willen we een accurate onderzoeksmethodiek inzetten, als aanvulling op de huidige cijfers van NLO."

4711

Bericht door 4711 » 25 jul 2019 11:28

Volledig eens met dit verhaal. Daarbij heb ik regelmatig gemaild voor het plaatsen van een bekend regionaal station. Antwoordt was geen ruimte. Bijzonder verhaal lijkt mij.....Hoe representatief wil je zijn als je bepaalde stations niet geplaatst worden. Ik kies voor radioNED.

Ef Em

Bericht door Ef Em » 25 jul 2019 21:27

4711 schreef:
25 jul 2019 11:28
Volledig eens met dit verhaal. Daarbij heb ik regelmatig gemaild voor het plaatsen van een bekend regionaal station. Antwoordt was geen ruimte. Bijzonder verhaal lijkt mij.....Hoe representatief wil je zijn als je bepaalde stations niet geplaatst worden. Ik kies voor radioNED.
De enige manier om op Nederland.fm te komen is door een flinke zak geld mee te nemen. Het is puur een melkkoe voor de eigenaar. Gratis vermeldingen zijn zeer zeldzaam (ik denk alleen NPO)...

Het enige wat je met deze cijfers kan is zeggen dat de mensen die Nederland.fm gebruiken dat doen in de genoemde verhoudingen, rekening houdend met dat dit vooral werk/studie zal zijn en de ochtend/middagshow grotendeels hierbuiten vallen (want dan zitten mensen in auto/OV).

Misschien dat de meest beluisterde stations op Nederland.fm de zenders zijn met de slechtste eigen sites/apps of veel korte beluistering (zappers)? Dat soort dingen zou je allemaal moeten meenemen in dit soort statistiek voordat je er conclusies aan kan verbinden.

jessica

Bericht door jessica » 25 jul 2019 23:27

Ja het is meer het aantal kliks dan luistertijd. Wat ben je dan eigenlijk aan het meten?

Zenz

Bericht door Zenz » 26 jul 2019 12:12

De 'luistercijfers' die Nederland.fm publiceert zijn vanuit mijn optiek niet interessant, maar ik snap dat mensen er graag naar kijken bij gebrek aan betere data.

Achtergrond: ik ben bij Talpa verantwoordelijk voor de architectuur van de IP audio distributie. Onze partnerplayers (kleine players, bedoeld voor radioportals) worden in een iframe op onder meer Nederland.fm geplaatst. Daarmee behoren ze op dit moment tot de grootste van de 23 portals die onze stations voeren, en zijn ze goed voor 5-10% van de traffic (verschilt uiteraard per merk en station).

Omdat alle gebruikersinteractie plaatsvindt in die player, die zich in een iframe bevindt, heeft Nederland.fm alleen zicht op de allereerste actie (het aanklikken van de button) en de allerlaatste (het sluiten van het browservenster). Alles daartussen voltrekt zich buiten waarneming van de portal. En dat kan van alles zijn: play, pause, stationswisseling, click-out naar video of een van onze eigen sites...

Afgaan op de cijfers van Nederland.fm is een beetje als bij de portier van een nachtclub vragen welke platen die avond de meeste voetjes op de dansvloer kregen.

De enige partij die exact inzicht heeft in de manier waarop onze luisteraars onze streams beluisteren, zijn wij zelf. Daardoor weten we ook dat Nederland.fm luisteraars zich anders gedragen (in termen van time spent listening, retentie etc.) dan de luisteraars die via onze eigen websites luisteren, of via Sonos, of onze apps... dat verschilt nogal per platform en device.

We zien ook zulke grote verschillen in dit luistergedrag tussen onze stations onderling, dat we ons er niet aan wagen op basis van de cijfers van nederland.fm iets te zeggen over de performance van onze concullega's. Dat hoeft ook niet, want binnen de aan het NLO deelnemende stations worden ook gecorrigeerde, genormaliseerde (als in: identiek qua definitie en filtering op valide sessies) geaggregeerde streamcijfers gedeeld. We weten van elkaar hoe het gaat, qua streamcijfers.

En radio is zo'n klein wereldje dat we elkaar ook met plezier verder helpen. We concurreren op content, niet op techniek ;-)

Radio liefhebber

Bericht door Radio liefhebber » 26 jul 2019 12:53

Zenz schreef:
26 jul 2019 12:12
De 'luistercijfers' die Nederland.fm publiceert zijn vanuit mijn optiek niet interessant, maar ik snap dat mensen er graag naar kijken bij gebrek aan betere data.

Achtergrond: ik ben bij Talpa verantwoordelijk voor de architectuur van de IP audio distributie. Onze partnerplayers (kleine players, bedoeld voor radioportals) worden in een iframe op onder meer Nederland.fm geplaatst. Daarmee behoren ze op dit moment tot de grootste van de 23 portals die onze stations voeren, en zijn ze goed voor 5-10% van de traffic (verschilt uiteraard per merk en station).

Omdat alle gebruikersinteractie plaatsvindt in die player, die zich in een iframe bevindt, heeft Nederland.fm alleen zicht op de allereerste actie (het aanklikken van de button) en de allerlaatste (het sluiten van het browservenster). Alles daartussen voltrekt zich buiten waarneming van de portal. En dat kan van alles zijn: play, pause, stationswisseling, click-out naar video of een van onze eigen sites...

Afgaan op de cijfers van Nederland.fm is een beetje als bij de portier van een nachtclub vragen welke platen die avond de meeste voetjes op de dansvloer kregen.

De enige partij die exact inzicht heeft in de manier waarop onze luisteraars onze streams beluisteren, zijn wij zelf. Daardoor weten we ook dat Nederland.fm luisteraars zich anders gedragen (in termen van time spent listening, retentie etc.) dan de luisteraars die via onze eigen websites luisteren, of via Sonos, of onze apps... dat verschilt nogal per platform en device.

We zien ook zulke grote verschillen in dit luistergedrag tussen onze stations onderling, dat we ons er niet aan wagen op basis van de cijfers van nederland.fm iets te zeggen over de performance van onze concullega's. Dat hoeft ook niet, want binnen de aan het NLO deelnemende stations worden ook gecorrigeerde, genormaliseerde (als in: identiek qua definitie en filtering op valide sessies) geaggregeerde streamcijfers gedeeld. We weten van elkaar hoe het gaat, qua streamcijfers.

En radio is zo'n klein wereldje dat we elkaar ook met plezier verder helpen. We concurreren op content, niet op techniek ;-)
Bedankt voor je info !!

Orange

Bericht door Orange » 26 jul 2019 16:18

Ja, alleraardigst dat een Zenz bereid is hier met dit soort reacties te reageren. Geeft een mooie inkijk.

jessica

Bericht door jessica » 26 jul 2019 18:43

Zenz schreef:
26 jul 2019 12:12

Interessante info. Ik dacht al dat ze bij Nederland.fm alleen klikjes aan het meten waren zie mijn bovenstaande reactie. Het is inderdaad veel moeilijker om goed vergelijkbare internetcijfers te verkrijgen.

Plaats reactie