Hoe echt zijn samengestelde hitlijsten?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Ingebruik

Re: Hoe echt zijn samengestelde hitlijsten?

Bericht door Ingebruik »

JulesKluivert schreef:
04 okt 2018 15:58
jessica schreef:
07 aug 2018 00:38
Herman ven Schippers schreef:
07 aug 2018 00:33

Hoe dan? Je hoeft toch geen antwoord door te geven? Alleen dat je wilt meespelen?
Uiteindelijk is er in een van de programma's op Q een winnaar. Let maar op dat de winnaar "toevallig" in het programma van Mattie en Marieke zit.
Haha ik moest toch nog even reageren jessica, want het geluid is uiteindelijk niet bij Mattie en Marieke geraden :lol:
Je bent me net voor, ik moest hier ook aan denken :-) Flauw misschien, maar toch.

Niet bij Mattie en Marieke, ook niet bij Domien, maar gewoon in de luwe ochtenduren bij Erik van Roekel :wink:

JulesKluivert

Bericht door JulesKluivert »

Ingebruik schreef:
04 okt 2018 16:36
JulesKluivert schreef:
jessica schreef:
07 aug 2018 00:38
Uiteindelijk is er in een van de programma's op Q een winnaar. Let maar op dat de winnaar "toevallig" in het programma van Mattie en Marieke zit.
Haha ik moest toch nog even reageren jessica, want het geluid is uiteindelijk niet bij Mattie en Marieke geraden :lol:
Je bent me net voor, ik moest hier ook aan denken :-) Flauw misschien, maar toch.

Niet bij Mattie en Marieke, ook niet bij Domien, maar gewoon in de luwe ochtenduren bij Erik van Roekel :wink:
Haha ja... we zitten hier kennelijk toch iets te vaak :))

jessica

Bericht door jessica »

JulesKluivert schreef:
04 okt 2018 20:50
Ingebruik schreef:
04 okt 2018 16:36
JulesKluivert schreef:

Haha ja... we zitten hier kennelijk toch iets te vaak :))
Opvallend. Valt me weer mee dan. Wel een gemiste kans. Nu kunnen ze het winnende moment niet een maand in een spotje herhalen om de ochtend of de nieuwe middagshow van Domien te promoten.

Greatski

Bericht door Greatski »

De aankomende weken krijgen we weer veel hitlijstjes.
Heeft het nog nut hier op te stemmen of maakt de redactie het zelf uit welke platen er in de lijst komen en de volgorde.
Wil het nog steeds weten :D

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Greatski schreef:
18 nov 2019 07:22
Heeft het nog nut hier op te stemmen of maakt de redactie het zelf uit welke platen er in de lijst komen en de volgorde.
Denk dat het in grote lijnen wel wordt bepaald door de stemmers, maar dat in de uiteindelijke lijst er wel wat wordt geschoven om de uren mooi vol te krijgen. Zodat het iets beter uitkomt, maar dat het dan gaat om liedjes die op 923 staan ipv 927. Zeg maar.

Orange

Bericht door Orange »

Herman ven Schippers schreef:
18 nov 2019 11:30
Greatski schreef:
18 nov 2019 07:22
Denk dat het in grote lijnen wel wordt bepaald door de stemmers, maar dat in de uiteindelijke lijst er wel wat wordt geschoven om de uren mooi vol te krijgen. Zodat het iets beter uitkomt, maar dat het dan gaat om liedjes die op 923 staan ipv 927. Zeg maar.
Daar ga ik ook vanuit (of is dat te naief?).
Het sturen zit vooral in de fase van het stemmen. Vaak zijn er diverse nummers in een lijst gezet om uit te kiezen. Dan zorg je ervoor dat die lijst beter scoort dan de nummers die alleen via een vrije keuze ingediend kunnen worden.

Zwarte IJsbeer

Bericht door Zwarte IJsbeer »

Volgens mij denken die radiostations dat de meeste luisteraars achterlijk zijn. We organiseren een Top 1000 maar we bepalen zelf uit welke liedjes de luisteraars mogen kiezen. Gewoon bang dat er platen in komen die ze er liever niet in hadden gehad. Wat is dan het nut van zo'n lijst. Vroeger had je de top 100 allertijden. Daarvoor kon je je eigen top 10 insturen, dat was tenminste eerlijk.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht

di-on-fm

Bericht door di-on-fm »

Veronica had zo'n 5 jaar geleden de Top 100 Aller Tijden op goede vrijdag nieuw leven ingeblazen.
Top 3 via een briefkaart invullen net als vroeger.
Graag minder Kensington op de radio

Ingebruik

Bericht door Ingebruik »

Zwarte IJsbeer schreef:
18 nov 2019 19:00
Volgens mij denken die radiostations dat de meeste luisteraars achterlijk zijn. We organiseren een Top 1000 maar we bepalen zelf uit welke liedjes de luisteraars mogen kiezen. Gewoon bang dat er platen in komen die ze er liever niet in hadden gehad. Wat is dan het nut van zo'n lijst. Vroeger had je de top 100 allertijden. Daarvoor kon je je eigen top 10 insturen, dat was tenminste eerlijk.
Vroeger was dan ook alles beter.

Toen had je ook nog piraten bijvoorbeeld en bestond commerciële radio officieel nog niet, dat waren nog eens tijden.

rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Zwarte IJsbeer schreef:
Wat vind je er van als Metallica met Master Of Puppets in de top 10 van de Zomer Top 100 op Sky Radio komt? :))
Offtopic is het nieuwe ontopic.

di-on-fm

Bericht door di-on-fm »

Q top 1000 Vandaag.
De Alarmschijf van vorige week Uncharted van Qensington komt nieuw binnen op nummer 413.
Lijkt mij toch sterk dat zo' n plaat zo hoog binnen kan komen, terwijl het nog maar een week oud is.
Graag minder Kensington op de radio

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Merk toch vaak dat de hitlijsten me vooral boeien in het begin, waar ik echt nog verrast kan worden door platen die ik niet ken. Zeg maar de nummer 2000 tot 1000 in de top2000. Of zoals nu bij de Kink1500, de eerste week vond ik echt gaaf. Maar nu begint mijn aandacht toch wel te verslappen.

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Zwarte IJsbeer schreef:
Dat is iets wat mij ook verbaasd. Als het een echte luisteraars top .... is, dan moeten die luisteraars ook kunnen kiezen. Zorg dan dat er minimaal uit alle Top 40 hits gekozen kan worden.

Radiofan500

Bericht door Radiofan500 »

di-on-fm schreef:
20 nov 2019 19:47
Q top 1000 Vandaag.
De Alarmschijf van vorige week Uncharted van Qensington komt nieuw binnen op nummer 413.
Lijkt mij toch sterk dat zo' n plaat zo hoog binnen kan komen, terwijl het nog maar een week oud is.
Maakt veel herinneringen los, ook gehoord wat de aanleiding van dit nummer is?

MFM

Bericht door MFM »

Zo moeilijk is het niet hoor.
Je hebt een radiozender met een vooraf bepaald duidelijk format.
Een paar maanden per jaar is de muziekredactie bezig om de top 1000/2000/10.000 etc voor te bereiden.

Luisteraars die in hun target groepen zitten worden blij gemaakt met een “enorme keuze” voorgeselecteerde liedjes waarbij ook uit een tiental “onverwachte maar stiekem toch wel fijn om op te stemmen pareltjes” kan worden gekozen.
Vrije keuze? Ja hoor, vul maar in! Want wij van de marketing en muziekredactie weten exact wat het gros van de doelgroep eventueel ook nog wil horen, dus die vrije keuze is in 99,9% erg voorspelbaar!

En na een leuke promoweek/toer/campagne wordt er met veel poeha een lijst gepresenteerd waarin uiteindelijk de bovenste 50 zeer voorspelbaar zijn, tot nummer 500 toch wel erg in de comfortzone van de doelgroep zit en de rest eigenlijk een opsomming is van de identiteit van de radiozender.

En ja, heb meerdere edities meegemaakt. -smok

Plaats reactie