Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Debaser

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Debaser » 06 jan 2017 12:39

tophitsradio schreef:Volledig eens met bovenstaande reactie van rutgrrr. En nogmaals het maakt mij niet uit wat veronica wel of niet draait. Als het me niet bevalt zit ik zo op een andere zender. Maar ze draaien wel degelijk veel breder en zeker in de avonduren waar ze niet gebonden zijn aan clausules:
Maar in dat lijstje wat jij nu post, zitten bijna geen nummers die jonger zijn dan vijf jaar oud. Het belet ze dus niet om overdag ongeveer hetzelfde te draaien. Overigens is die avondse playlist wat mij betreft ook heel erg herkenbaar als de huidige Radio Veronica. Is het echt zo anders dan overdag of is dat slechts gevoel? Wat zijn de platen die overdag echt niet gedraaid worden?

Wat Veronica betreft. Mijn persoonlijke mening is dat het inderdaad een beetje plat is. Er zou wat meer verdieping in de playlist kunnen, maar dat is smaak en ik ben niet de gemiddelde luisteraar. Professioneel gezien: qua format is Veronica natuurlijk perfecte radio: Heel duidelijk gericht op een bepaalde doelgroep, het is altijd helder dat het om Veronica gaat. Een superherkenbaar format dus. En dat is goed. Luisteraars krijgen wat ze verwachten.
Be a debaser!

tophitsradio

Bericht door tophitsradio » 06 jan 2017 12:51

Debaser schreef:
tophitsradio schreef:Volledig eens met bovenstaande reactie van rutgrrr. En nogmaals het maakt mij niet uit wat veronica wel of niet draait. Als het me niet bevalt zit ik zo op een andere zender. Maar ze draaien wel degelijk veel breder en zeker in de avonduren waar ze niet gebonden zijn aan clausules:
Maar in dat lijstje wat jij nu post, zitten bijna geen nummers die jonger zijn dan vijf jaar oud. Het belet ze dus niet om overdag ongeveer hetzelfde te draaien. Overigens is die avondse playlist wat mij betreft ook heel erg herkenbaar als de huidige Radio Veronica. Is het echt zo anders dan overdag of is dat slechts gevoel? Wat zijn de platen die overdag echt niet gedraaid worden?

Wat Veronica betreft. Mijn persoonlijke mening is dat het inderdaad een beetje plat is. Er zou wat meer verdieping in de playlist kunnen, maar dat is smaak en ik ben niet de gemiddelde luisteraar. Professioneel gezien: qua format is Veronica natuurlijk perfecte radio: Heel duidelijk gericht op een bepaalde doelgroep, het is altijd helder dat het om Veronica gaat. Een superherkenbaar format dus. En dat is goed. Luisteraars krijgen wat ze verwachten.
Ik heb dat lijstje gepost omdat ze wel degelijk breder en frisser draaien dan voorheen. Wat ook klopt is dat ze nog steeds de herkenbare nummers van overdag draaien maar dan met per uur 3 recente hits. Overdag draaien ze nu ook veel breder dan voorheen. Tijdens drivetime 2 recente hits per uur en de overige uren 1 recente hit per uur.

Anna29

Bericht door Anna29 » 06 jan 2017 13:12

Ben het ook eens met rutgerrr, sommige mensen hier hebben weinig verstand van commerciële radio inderdaad of de wens is in dit geval de vader van de gedachte. Er is nu sprake van 4% marktaandeel, waar het vorige Veronica van Erik de Zwart, Bart v. leeuwen etc. gewoon goede zaken mee heeft gedaan want er was sprake van grote daling in 2014. Het laatste wat ze nu zouden moeten doen is de muziekmix ineens drastisch wijzigen zodat het bestaande publiek hard wegrent en dan moet je nog maar zien of je in het huidige landschap snel luisteraars terug wint. Dus een begrijpelijke keuze van Talpa om van het imago van Veronica tevens ook hun kracht te maken. Namelijk herkenbare Pop en Rock hits voor mannen van 25+. Er is wel al gesleuteld aan de muziek dat is voor mij duidelijk hoorbaar maar voor de doorsnee luisteraar zal het niet echt opvallen. Denk ik net genoeg om het iets gevarieerder te laten klinken.

LSideEd

Bericht door LSideEd » 06 jan 2017 19:51

Ik bedoel natuurlijk niet met brood jocks dat ze het niet voor het geld mogen doen. Maar als je de huidige jocks bij 110%NL neer zou zetten, dan zou dat ik denk 90% niks uitmaken. Als het geld maar op de rekening komt. Als ik zo de lijst zie van hierboven zie, dan blijkt maar weer dat Lenny Kravitz en Coldplay Queen en David bowie in al die jaren maar 4 singles hebben gemaakt. En het gaat echt niet om obscure b-kantjes. En natuurlijk is het commerciele radio. En moet er geld worden verdiend. En dat doe je uiteraard met een goede muzikale basis. Blijkbaar heb ik er geen verstand van, en vliegen de luister cijfers bij Veronica door het dak. Sommigen hier zouden zo bij Veronica kunnen werken. Tijdslot hier, Dennis Hoebee eruit muziek op de tweede of derde plaats. Duim omhoog voor de mensen bij radio2, ik heb zo'n idee dat er daar wel een aardig idee achter zit.Maar dat is een ander verhaal.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 06 jan 2017 20:40

Het draaien van slechts enkele nummers van bands / artiesten, is een mankement wat ik wel herken. Een station als Veronica, maar ook 100%NL, zou gevarieerder worden als dit verbreed zou worden. Er hoeven echt niet meer artiesten op de playlist en al helemaal geen obscure b-kantjes, maar wat meer hits per band / artiest zou veel meer variatie opleveren. Omdat het dezelfde bands / artiesten betreft, gaat dit ook niet ten koste van de herkenbaarheid.
Rock 'n roll is better than music!

spoonman

Bericht door spoonman » 06 jan 2017 20:58

Inderdaad er zijn hier mensen al snel tevreden met 1 of 2 nieuwe of andere liedjes. Ik ben het eens met oortjes. Je kan met dezelfde bands/artiesten een bredere playlist maken. Of neem ook de bands mee uit de alternatieve hoek die ook een hit hebben gescoord. Zoals Radiohead, Editors, Foo Fighters, Muse, Black Keys etc. Deze bands hebben ook allemaal liedjes gemaakt die voor de massa lekker in het gehoor liggen.

Oortjes

Bericht door Oortjes » 06 jan 2017 21:28

Dat laatste ben ik heel erg met je eens, maar maakt het station minder herkenbaar. Commercieel lijkt dat daarom minder verstandig.

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 06 jan 2017 22:19

Anna29 schreef:Ben het ook eens met rutgerrr, sommige mensen hier hebben weinig verstand van commerciële radio inderdaad of de wens is in dit geval de vader van de gedachte. Er is nu sprake van 4% marktaandeel, waar het vorige Veronica van Erik de Zwart, Bart v. leeuwen etc. gewoon goede zaken mee heeft gedaan want er was sprake van grote daling in 2014. Het laatste wat ze nu zouden moeten doen is de muziekmix ineens drastisch wijzigen zodat het bestaande publiek hard wegrent en dan moet je nog maar zien of je in het huidige landschap snel luisteraars terug wint. Dus een begrijpelijke keuze van Talpa om van het imago van Veronica tevens ook hun kracht te maken. Namelijk herkenbare Pop en Rock hits voor mannen van 25+. Er is wel al gesleuteld aan de muziek dat is voor mij duidelijk hoorbaar maar voor de doorsnee luisteraar zal het niet echt opvallen. Denk ik net genoeg om het iets gevarieerder te laten klinken.
Waar moeten de vrouwen naar luisteren die herkenbare popmuziek en rockmuziek willen horen?

Oortjes

Bericht door Oortjes » 06 jan 2017 22:26

Is dat laatste een commercieel interessante doelgroep, of zit deze in de categorie transsexuelen die van country houden?

Dat klinkt wat absurd, maar het is natuurlijk geen doel om alle doelgroepen te bereiken. Geen geld is geen radio!

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 06 jan 2017 22:42

Oortjes schreef:Is dat laatste een commercieel interessante doelgroep, of zit deze in de categorie transsexuelen die van country houden?

Dat klinkt wat absurd, maar het is natuurlijk geen doel om alle doelgroepen te bereiken. Geen geld is geen radio!
Oké, Radio Veronica richt zich op mannen, omdat er anders geen geld in het laatje komt. Welke zender van de Talpa radiogroep richt zich op vrouwen? Radio 10 met Somertijd lijkt niet echt op een vrouwenzender. En heeft Sky Radio de doelgroep mannen en vrouwen, of is Sky Radio de vrouwenzender van Nederland?

alex..

Bericht door alex.. » 06 jan 2017 22:56

Nu Veronica zo weekje onderweg is, zijn er voor mij wat noemswaardige punten.
Allereerst heb ik enkel de tijd gehad om wat van Niek, Tim en kort Dennis en Jeroen te luisteren.

- Niek zijn ochtendshow vind ik nogal kaal. Dan bedoel ik niet qua items, maar meer omdat hij er alleen zit.
Misschien is het gewenning na vele jaren Evers en Van Inkel luisteren, enkel een leuke discussie tussen DJ en sidekick over de actualiteit kan ik 's ochtends wel waarderen.
De laatste weken luister ik Frank Dane samen met Jelte. Persoonlijk vind ik dat perfect, een gesprek is mogelijk maar geen gesprek van 5+ minuten (de reden dat ik Evers niet meer luister).

- Jeroen vond ik een beetje laf. Nu verwacht ik geen personality show, maar wat ik hoorde was Wikipedia feitjes opgelezen als een filmtrailer. Alles kon net zo goed weer een voice-track zijn.

- Tim voelde vertrouwd. Een programma met tempo past hem goed en dat doet hij naar mijn mening ook goed. De talks zijn kort en kennen een duidelijk begin en eind, waardoor je geboeid blijft.

- Dennis vind ik prettig omdat hij een soort rust heeft in zijn show. Waar sommige DJ's hun talks vullen met zo veel mogelijk grappen, jingles en informatie (wat ook een kwaliteit kan zijn), doet Dennis dat naar mijn mening anders en dat kan ik waarderen.
Al voelt de show ook nog enigszins kaal, maar dat vult zichzelf aan.

-----
Dan de muziek. Het valt op dat het aandeel Pop een stuk groter is geworden t.o.v. van Rock (nu eerder 45%/55% naar mijn idee). Maar wat zijn de gekozen nummers om uit te kotsen.
Werkelijk 0 keer dat ik verrast werd door een oude pop of rock hit die wel leuk is, maar enigszins vergeten. Constant dezelfde artiesten met constant dezelfde platen.
Juist nu pop een groter aandeel heeft, had ik een leuke playlist verwacht.

Denk bij pop aan; 'Paolo Nutini - New Shoes', 'Nelly - Dilemma', of gewoon 'Justin Timberlake -LoveStoned'.
Denk bij rock aan; '3 Doors Down - Kryptonite', 'Editors - Papillon', 'Muse - Sing For Absolution'.
Knal meer van die 'Oja' Zero's erin Veronica!
En vergeet niet, oude dance platen waren ook vaak pop nummers, sluit ze niet totaal uit (the Prodigy om mee te starten). Ik had gehoopt dat Dennis als Dance Department man hier zich wel hard voor zou maken.

Dat geeft naar mijn idee een interessant randje aan de playlist, waardoor ik in ieder geval blijf luisteren.
Anders heeft Veronica mij binnen nu en twee weken verloren als luisteraar, langer hou ik diezelfde rits aan platen niet uit (zelfs niet als achtergrond geluid)...

Positief om af te sluiten, de jingles klinken erg fris en over het geheel heeft alles meer tempo en dat is fijn. Ze zijn een goede weg ingeslagen, maar de muziek loopt mijlen ver achter.

marbles

Bericht door marbles » 07 jan 2017 00:20

hele lijst
en er zit geen een nummer tussen waarvan ik denk, wow, die heb ik lang niet gehoord of wow, die ben ik vergeten.
Minder eenheidsworst op de radio please

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 07 jan 2017 01:07

marbles schreef:
hele lijst
en er zit geen een nummer tussen waarvan ik denk, wow, die heb ik lang niet gehoord of wow, die ben ik vergeten.
Nee, maar dat is ook precies de bedoeling! Het gaat Veronica om de herkenning. De doelgroep is voor een groot deel niet meer op zoek naar nieuwe muziek, maar heeft zijn (minder haar) smaak gevormd tussen grofweg z'n 14e en 24e. DIE nummers draait Veronica, plus nog wat smaakmakers die de luisteraar later ook wel meegekregen heeft, of recentere liedjes die er bij passen. Jij en ik en de andere RF'ers hebben dat niet. Dat is niet denigrerend naar luisteraars, of een "kijk ons eens leuk bezig zijn" voor de RF'ers, maar gewoon een kwestie van interesses.

Dit artikel geeft aan dat er zelfs een wetenschappelijke basis is voor het idee dat je smaak zich vormt tussen je 14e en 24e:

https://mic.com/articles/96266/there-s- ... .rPzMVejkx
Aan bovenstaande uitspraak kunnen geen rechten worden ontleend.

Phoenix

Bericht door Phoenix » 07 jan 2017 13:29

Patrick03 schreef:
Anna29 schreef:Ben het ook eens met rutgerrr, sommige mensen hier hebben weinig verstand van commerciële radio inderdaad of de wens is in dit geval de vader van de gedachte. Er is nu sprake van 4% marktaandeel, waar het vorige Veronica van Erik de Zwart, Bart v. leeuwen etc. gewoon goede zaken mee heeft gedaan want er was sprake van grote daling in 2014. Het laatste wat ze nu zouden moeten doen is de muziekmix ineens drastisch wijzigen zodat het bestaande publiek hard wegrent en dan moet je nog maar zien of je in het huidige landschap snel luisteraars terug wint. Dus een begrijpelijke keuze van Talpa om van het imago van Veronica tevens ook hun kracht te maken. Namelijk herkenbare Pop en Rock hits voor mannen van 25+. Er is wel al gesleuteld aan de muziek dat is voor mij duidelijk hoorbaar maar voor de doorsnee luisteraar zal het niet echt opvallen. Denk ik net genoeg om het iets gevarieerder te laten klinken.
Waar moeten de vrouwen naar luisteren die herkenbare popmuziek en rockmuziek willen horen?
Veronica, duh! Enkel de pop- en rockmuziek zal worden afgewisseld met commercials die op een mannelijk publiek gericht zijn.

Ik, als 40+ man, luister ook regelmatig naar (bijvoorbeeld) Radio 10 en Radio 538 ondanks dat ik buiten de primaire doelgroep val.

Het viel me op dat er deze week erg veel vrouwelijke kandidaten waren bij de prijsvraag rondom Guns 'n' Roses.
28-01-08 / 22-04-10

Verder gaan we gewoon ontopic natuurlijk.

Patrick03

Bericht door Patrick03 » 08 jan 2017 21:35

Phoenix schreef:
07 jan 2017 13:29
Patrick03 schreef:
Veronica, duh! Enkel de pop- en rockmuziek zal worden afgewisseld met commercials die op een mannelijk publiek gericht zijn.

Ik, als 40+ man, luister ook regelmatig naar (bijvoorbeeld) Radio 10 en Radio 538 ondanks dat ik buiten de primaire doelgroep val.

Het viel me op dat er deze week erg veel vrouwelijke kandidaten waren bij de prijsvraag rondom Guns 'n' Roses.
Dat is wel een leuk effect, een zender die zich op mannen richt krijgt veel vrouwelijke luisteraars. In de begin periode van Qmusic, was Qmusic erg geliefd bij mannen, terwijl Qmusic zich juist op vrouwen richtte.

Ik weet verder ook niet hoe Radio Veronica dit keer zich gaat richten op mannen. Reclames die gericht zijn op mannelijk publiek schrikt vrouwelijke luisteraars niet af, denk ik. De denkfout uit het verleden is vooral hoe dj's op Radio Veronica jaren geleden uitingen deden over vrouwen. Jaren geleden werden door dj's op Radio Veronica vrouwen neergezet als domme wezens die niet te begrijpen zijn. Nu Radio Veronica zich weer op mannen richt, is het verstandig om in elk geval ook toegankelijk te blijven voor vrouwelijke luisteraars. Vrouwen zijn vandaag de dag over het algemeen goed opgeleid, en nemen succesvol deel aan de samenleving. Mannen zullen het niet meer grappig vinden als dj's op de radio uitdragen dat vrouwen onontwikkeld zijn. Om bij de tijd te blijven moet Radio Veronica mannen aanspreken op een positieve manier, dus zonder die flauwe grapjes over vrouwen.

Plaats reactie