Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Johanneke

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door Johanneke »

Phoenix schreef: 31 jul 2020 18:03
jessica schreef: 28 jul 2020 22:21
Phoenix schreef: 28 jul 2020 22:05 Jaja. Radio Veronica is de grote commerciële winnaar. Daar waar Radio 2, Radio 10 en Radio 538 dalen, stijgt de zender van 4,5% naar 5,2% in de commerciële doelgroep ‘20-49’ ten opzichte van één jaar geleden. Dit is de grootste relatieve stijging onder alle landelijke FM-zenders. Dit zijn duidelijke cijfers en onderstrepen de goede weg die Veronica is ingeslagen. Maar als je deze knappe prestatie wilt downgraden, ga je gang.
Ik vind het ook knap wat er bij Veronica gebeurt. Helaas downgrade Talpa Veronica zelf door de programmering zo uit te kleden. Jammer iets meer investeren en Veronica had een mooie groeier kunnen worden.
De programmering is feitelijk maar erg minimaal uitgekleed. Er is wel afscheid genomen van een aantal jocks, maar het aantal gepresenteerde uren is minimaal afgenomen. Op weekdagen enkel het uurtje tussen middernacht en 1 uur en op zaterdag- en zondagavond is het vanaf 21 non-stop. Dit zijn sowieso minder beluisterde uren dus het is de vraag of de gemiddelde luisteraar hier iets van merkt. Radio 10 heeft zich ook jarenlang staande gehouden met non-stop uren vanaf 21 uur 's avonds en wist later zelfs enorme groei te realiseren ondanks deze non-stop uren.

Ik vind juist dat de programmering, zeker qua muziekmix en thema's, is verbeterd. Ik begrijp dat morgenavond Dennis Ruyer weer op zender is vanwege de '80's maand. Persoonlijk hoor ik liever Ruyer dan Jurjen Gofers. Ik hoor hem nu de finale van de Top 770 doen samen met Celine Huijsmans. Dan is het toch te hopen dat hij de ochtend mag gaan overnemen van Giel Beelen.

Met het afscheid van Giel Beelen kan Veronica ook de definitieve keuze voor een stoere oldieszender maken. Bij de start van Beelen wilde Veronica toch vooral als het oude 3FM gaan klinken met artiesten als Kensington, Miss Montreal en Wulf. Veronica zal er goed aan doen dat los te laten en zich te richten op oldies en classics vanaf de jaren '70 tot nu met een stoere, typische Veronica, presentatie. Met steeds wisselende thema's zoals Back to the '70's/'80's, Top 890 en de Long Version Top 121 houdt Veronica het muzikaal fris en heeft het een "excuus" om bepaalde platen buiten de reguliere playlist te draaien. Ik zou het ook toejuichen als Goud van Oud wordt opgerekt tot 12 uur, waarmee ook in de dagelijkse programmering een excuus hebt om buiten de reguliere playlist te draaien. Tijdens Goud van Oud kan dan ook eens ABBA o.i.d. worden gedraaid. Twee van dit soort Fout van Oud nummers per uur houdt het fris.

Daarbij heeft Veronica uitstekende jocks, die niet onder doen voor de jocks van bijvoorbeeld Radio 2. Want los van persoonlijke smaak ... Is Jan-Willem Roodbeen beter dan Dennis Ruyer? Is Bart Arens beter dan Lindo Duval? Is Gijs Staverman beter dan Tim Klijn? Is Ruud de Wild beter dan Veronica Inside? Is Wouter van der Goes beter dan Martijn Muijs?
Kan me volledig vinden in wat je schrijft. Programmering is niet echt slechter geworden door het vertrek van een aantal jocks, ze hebben het mooi opgelost.
Orange

Bericht door Orange »

Smid70 schreef: 31 jul 2020 19:55
Orange schreef: 31 jul 2020 19:21 De jocks doen niet onder voor de dj's van Radio 2? Volgens mij is het in veel gevallen andersom: ze zijn beter dan de jocks van Radio 2.
Nou, nee. Afgezien van Dennis Ruyer vindt ik het maar een inwisselbare dj's zonder eigen smoel. Dus nee, absoluut niet beter of zelfs gelijkwaardig aan de radio 2 dj's.
Tja, dat zal dan wel persoonlijk zijn. Bart Arens en Frank van 't Hof. Wat mij betreft kunnen ze niet tippen aan dj's als Tim Klijn en Lindo Duvall. Helemaal niet inwisselbaar, maar uniek en heel goed in hun vak. Beiden ook goede drive-timeradio gemaakt. Klijn als vervanger van Evers en Lindo ook een langere periode in de middag op 538.
maaikey

Bericht door maaikey »

...wat heeft Marisa met Femke te maken?”

Zenden op ongeveer dezelfde tijd toch? Marisa had ik nog nooit gehoord en ‘t viel me op dat ze een heel goeie playlist bij elkaar regelt (via keuze uit verzoekjes), mooie stem ook. Luisterde eerst vaak Fem. (ook tof) en nu al paar keer Maris. Dat. :-)
jessica

Bericht door jessica »

density1 schreef: 31 jul 2020 18:19 In ieder geval is de soap/gate VI TV ook ten einde. Die gaan helemaal nergens heen en zijn er dus gewoon weer 2x per week vanaf 11 september...
Ze zitten vanaf volgende week vrijdag al meer dagen dan ooit op TV want dan begint de championsleague al weer en daarvoor gaat heel veel dagen achter elkaar gespeeld worden.

Over Veronica. Ik vind vooral in het weekend dat er nu wel erg weinig DJ's zitten. Meestal maar 4 per dag die dan ook nog allemaal 3 urige shiften maken. Daarvoor alleen al luister ik liever naar Radio2 daar hebben ze meestal 2 uur durende shiften.

Ik vind Frank van 't Hof, Bart Arens en Wouter van de Goes eigenlijk allemaal prettigere DJ's dan op Veronica. Ze hebben allemaal een eigen stijl, maar lijken niet op elkaar. Daar hou ik van. Frank van 't Hof moest ik wel aan wennen, maar nu vind ik hem wel goed. Vooral in het Platenpaleis.

Dezelfde 4 DJ's die je op Veronica hoort in het weekend hoor je ook op Radio10. Dat vind ik wel armoe. Daarom vind ik dat Talpa zijn presentatie zelf heeft gedowngrade. Ik vind het zelf niet meevallen. De muziek vind ik wel beter en gevarieerder geworden. Dus met het een op de goede weg en met het ander niet.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 01 aug 2020 01:39 Ik vind Frank van 't Hof, Bart Arens en Wouter van de Goes eigenlijk allemaal prettigere DJ's dan op Veronica. Ze hebben allemaal een eigen stijl, maar lijken niet op elkaar. Daar hou ik van. Frank van 't Hof moest ik wel aan wennen, maar nu vind ik hem wel goed. Vooral in het Platenpaleis.
Persoonlijke smaak dus. Over de stijl van Van der Goes hebben we het eerder al gehad.
jessica schreef: 04 aug 2016 21:57 Wouter van der Goes had ik al een keertje vermeld. Misschien een goede radiomaker, maar persoonlijk vind ik hem niet passen op dat tijdstip.
Zijn stijl komt bij mij over als een aangeleerde manier van spreken en kan vermoeiend overkomen. Maar opnieuw een kwestie van smaak en dat maakt hem niet tot een betere of slechtere jock dan zijn tegenhanger op Veronica.
jessica schreef: 01 aug 2020 01:39 Dezelfde 4 DJ's die je op Veronica hoort in het weekend hoor je ook op Radio10. Dat vind ik wel armoe. Daarom vind ik dat Talpa zijn presentatie zelf heeft gedowngrade. Ik vind het zelf niet meevallen. De muziek vind ik wel beter en gevarieerder geworden. Dus met het een op de goede weg en met het ander niet.
Het is inderdaad jammer dat jocks dubbele shifts draaien op twee zenders. Ik vind het overigens klasse dat je dat niet merkt aan de presentatie van Lindo Duval. Een gemiddelde luisteraar weet niet dat Silvan, Lindo en Jasper op dezelfde dag op 10 en Veronica te beluisteren zijn. Dat het armoe is ben ik met je eens, maar niet dat het een downgrade is, omdat het in de prestatie zelf niet is terug te horen.
12-04-2020 : "De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel."
Janno

Bericht door Janno »

Hoe kan je jocks beoordelen zonder uit te gaan van persoonlijke smaak? Is er een maatlat die je langs dj’s kan leggen waardoor je een feitelijk kwaliteitsverschil kan aantonen? Ik denk het niet. Vanwege de 70’s maand heb ik sinds lange tijd weer regelmatig naar Veronica geluisterd en voor mij zijn er 2 deejays die er positief uitspringen. Dat zijn Marisa (prettige stem, behoorlijke muziekkennis/interesse) en Tim Klijn (prettige stem en algeheel sympathieke uitstraling).
De voorkeur van nogal wat mensen hier voor Dennis Ruyer snap ik niet. Ongetwijfeld is het een aardige kerel en verstaat hij zijn vak, maar ik vind zijn stem niet prettig. Hij klinkt een beetje als Alfred Lagarde, maar dan aangedikt en dan net dat beetje teveel. Dat vond ik vroeger al toen hij bij 538 greatest hits presenteerde. Daar kan hij waarschijnlijk niets aan doen en veel mensen hebben er geen moeite mee, maar ik wel.

Bovenstaande is volledig gebaseerd op persoonlijke smaak en mening. Hieraan kunnen geen feitelijkheden worden ontleend. :wink:
jessica

Bericht door jessica »

Janno schreef: 01 aug 2020 10:20 Hoe kan je jocks beoordelen zonder uit te gaan van persoonlijke smaak? Is er een maatlat die je langs dj’s kan leggen waardoor je een feitelijk kwaliteitsverschil kan aantonen? Ik denk het niet. Vanwege de 70’s maand heb ik sinds lange tijd weer regelmatig naar Veronica geluisterd en voor mij zijn er 2 deejays die er positief uitspringen. Dat zijn Marisa (prettige stem, behoorlijke muziekkennis/interesse) en Tim Klijn (prettige stem en algeheel sympathieke uitstraling).
De voorkeur van nogal wat mensen hier voor Dennis Ruyer snap ik niet. Ongetwijfeld is het een aardige kerel en verstaat hij zijn vak, maar ik vind zijn stem niet prettig. Hij klinkt een beetje als Alfred Lagarde, maar dan aangedikt en dan net dat beetje teveel. Dat vond ik vroeger al toen hij bij 538 greatest hits presenteerde. Daar kan hij waarschijnlijk niets aan doen en veel mensen hebben er geen moeite mee, maar ik wel.

Bovenstaande is volledig gebaseerd op persoonlijke smaak en mening. Hieraan kunnen geen feitelijkheden worden ontleend. :wink:
Is inderdaad persoonlijk smaak Janno. Helemaal gelijk. Ik vind de DJ's van Veronica ook niet slecht. Maar persoonlijk vind ik ze meer op elkaar lijken dan op Radio2. Ik vind afwisseling van stijl fijn, maar een ander vind dezelfde presentatie de hele dag fijner. Gewoon voorkeur.

Ik moet ook zeggen dat je soms aan iemand gaat wennen. Wouter van der Goes vond ik in het begin ook vermoeiend om naar te luisteren. Nu nog wel een beetje maar ik luister niet iedere dag naar hem. Dat helpt. Frank van 't Hof kon ik ook niet goed naar luisteren. Nu nog steeds niet als hij duo programma's doet. Dan wordt het snel te druk. Maar bijvoorbeeld bij het platenpaleis doet hij het heel goed. Daar mis ik Marc Adriani helemaal niet meer. Maar het is inderdaad persoonlijke smaak.

Dat dezelfde DJ's draaien hoe professioneel ook op 2 zenders zoals bij Veronica en Radio10 vind ik slecht. Het geeft geen eigen gezicht aan je zender. Maar is wel lekker goedkoop. Welkom bij de commerciële radio.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Janno schreef: 01 aug 2020 10:20 Hoe kan je jocks beoordelen zonder uit te gaan van persoonlijke smaak?
Jessica deelt, wellicht onbedoeld, een compliment uit aan de Veronica jocks, want ze zouden teveel op elkaar lijken. Dat is exact wat gevraagd wordt van een jock op een commerciële zender. Dat je je aanpast aan de uitstraling van de zender.
jessica schreef: 01 aug 2020 11:15 Ik vind de DJ's van Veronica ook niet slecht. Maar persoonlijk vind ik ze meer op elkaar lijken dan op Radio2.
Luister podcasts met Gijs Staverman, Wouter van der Goes en Ruud de Wild over hun periode bij Q Music maar eens terug. Zij moesten klinken alsof het elke dag zomer was en ze op teenslippers liepen. Bij andere commerciële zenders is dit natuurlijk niet anders. Als je dan vind dat de jocks op elkaar lijken is dit een groot compliment voor de jocks en zender.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Dan zal ik het compliment even teniet doen, ik vind de dj's bij Veronica niet op elkaar lijken. Dat vind ik trouwens wel fijn. Ik houd er van veschil te horen.
Rock 'n roll is better than music!
Janno

Bericht door Janno »

Jammer... voor Veronica. Er is serieus een grote kans dat ik Stenders was gevolgd naar Veronica, terwijl ik al jaren radio 2 luister. Ik denk dat het goed zou zijn geweest voor de luistercijfers van Veronica en voor de concurrentie in het radiolandschap in het algemeen. Nu lijkt alles toch een beetje op elkaar en volgens mij zou Stenders voor een ander geluid kunnen zorgen als hij de vrije hand kreeg.
Orange

Bericht door Orange »

Janno schreef: 01 aug 2020 10:20Hoe kan je jocks beoordelen zonder uit te gaan van persoonlijke smaak? Is er een maatlat die je langs dj’s kan leggen waardoor je een feitelijk kwaliteitsverschil kan aantonen? Ik denk het niet.
Ik denk het wel. Alhoewel ik die meetlat niet hier uit mijn mouw kan schudden. Maar natuurlijk zijn dj's te beoordelen. Daarbij zijn er denk ik algemene maatstaven en ook specifieke maatstaven per radiostation en soort programma. Een radiocoach kan er vast wat opnoemen.
Smid70

Bericht door Smid70 »

Phoenix schreef: 31 jul 2020 22:24
Smid70 schreef: 31 jul 2020 19:55
Orange schreef: 31 jul 2020 19:21 De jocks doen niet onder voor de dj's van Radio 2? Volgens mij is het in veel gevallen andersom: ze zijn beter dan de jocks van Radio 2.
Nou, nee. Afgezien van Dennis Ruyer vindt ik het maar een inwisselbare dj's zonder eigen smoel. Dus nee, absoluut niet beter of zelfs gelijkwaardig aan de radio 2 dj's.
Ik geef nog aan dat het een kwestie van smaak kan zijn, maar jij brengt het als een vaststaand feit. Prima, maar onderbouw dan allerminst waarom Bart Arens een betere jock is dan Lindo Duval. Of waarom Staverman een betere jock is dan Tim Klijn.
De Veronica jocks zijn volgens jou inwisselbaar, maar bedoel je hiermee dat de Radio 2 jocks Arens, Staverman en Van der Goes niet inwisselbaar zijn?
Nogmaals, prima dat je een andere persoonlijke voorkeur hebt, maar aangezien je het als feit brengt hoor ik graag de onderbouwing.
Dat vind ik.
Van der Goes vind ik zeker niet inwisselbaar, heeft een mooie venijnige tone of voice.

Bij Veronica weet ik nu soms niet wie de dj van dienst is, klinken bijna allemaal hetzelfde. Hoe je dat als positief kunt beoordelen is mij een raadsel. Een goed radio heeft die verschillende dj’s ook nodig anders wordt het een saaie bende.

Vind wel dat Veronica beter te pruimen is dan, zeg, 2 jaar terug.
Janno

Bericht door Janno »

Orange schreef: 01 aug 2020 22:38
Janno schreef: 01 aug 2020 10:20Hoe kan je jocks beoordelen zonder uit te gaan van persoonlijke smaak? Is er een maatlat die je langs dj’s kan leggen waardoor je een feitelijk kwaliteitsverschil kan aantonen? Ik denk het niet.
Ik denk het wel. Alhoewel ik die meetlat niet hier uit mijn mouw kan schudden. Maar natuurlijk zijn dj's te beoordelen. Daarbij zijn er denk ik algemene maatstaven en ook specifieke maatstaven per radiostation en soort programma. Een radiocoach kan er vast wat opnoemen.
Er zijn uiteraard algemene maatstaven waaraan een dj moet voldoen. Je moet verstaanbaar zijn, enig enthousiasme kunnen uitstralen en een beetje grammaticaal fatsoenlijke zinnen uit je strot kunnen krijgen. En zo zullen er nog wat criteria zijn. In die zin heb je gelijk. Maar we hebben het hier niet over beginnende dj's die nog gekneed moeten worden door een radiocoach. Waar we over praten zijn dj's die al jaren meedraaien en hun sporen hebben verdiend. Die beoordeel je over het algemeen toch puur op persoonlijke smaak. Als ze feitelijk niet aan de algemene maatstaven hadden voldaan waren ze geen dj geworden.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Smid70 schreef: 01 aug 2020 23:22 Van der Goes vind ik zeker niet inwisselbaar, heeft een mooie venijnige tone of voice.
Van der Goes is inwisselbaar. Hij is ingewisseld door Ruud de Wild.
Smid70 schreef: 01 aug 2020 23:22 Bij Veronica weet ik nu soms niet wie de dj van dienst is, klinken bijna allemaal hetzelfde.
Als je het verschil niet hoort tussen Giel Beelen, Dennis Ruyer, Tim Klijn, Wilfred Genee, Jan-Joost van Gangelen en Martijn Muijs, de vaste jocks op de weekdagen, raad ik je aan eens langs de dokter te gaan. :))
Plaats reactie