Beste programma ooit?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Zwarte IJsbeer

Re: Beste programma ooit?

Bericht door Zwarte IJsbeer »

jessewien schreef:Ben 13 jaar, dus heb de meeste programma's die jullie noemen nooit meegemaakt, maar hier mijn top 3
1. Timur open radio
2. Giel
3. extra weekend.
Ja dan is het wel zonde dat je als 13 jarige de radio van vroeger niet hebt gekend. Ik ben opgegroeid met Radio Veronica toen ze nog op zee uitzonden. Als je radio zegt dan bedoel je eigenlijk Veronica hoewel het Veronica van nu niet te vergelijken is met dat van vroeger. Dat zijn 2 verschillende werelden. Je moet maar eens zoeken op youtube naar beelden uit die tijd.
Alle tv's de wereld uit, radio's aan de macht
Debaser

Bericht door Debaser »

Hoewel de Nederlandse radio zonder Veronica vanaf zee heel anders geklonken had, vind ik het overdreven om te stellen dat radio toen op het hoogtepunt was en dat het nooit beter is geworden. Het is in ieder geval overdreven om dat als feit te brengen.

Ik zeg al, de Nederlandse radio was zonder Veronica heel anders geweest dan nu, maar radio is gewoon doorontwikkeld. Er zijn altijd vernieuwende initiatieven geweest, denk aan de landpiraten eind jaren '70 en in de jaren '80, denk aan de opkomst van de commerciële zenders in de jaren '90, denk aan internetstations voor iedere niche tegenwoordig.

Je kunt dat jammer vinden, maar zo is het nu eenmaal. Als de luisteraars in de jaren '80, '90, '00 en van nu allemaal hadden gevonden dat het toppunt van radio betekent dat het zo klinkt als Veronica vanaf de Noordzee, dan hadden alle (mainstream) zenders wel zo geklonken. Dat is echter niet zo.

Dus ja: Veronica is heel belangrijk, maar het is zeker niet zo dat je nu iets belangrijks mist als je het niet kent. Radio is inmiddels op een heel ander punt. Wel is het als jonge radiomaker interessant om eens te luisteren hoe het vroeger ging. Daar word je nooit slechter van. Zie het als algemene ontwikkeling.
Be a debaser!
Digger

Bericht door Digger »

1. Jensen in de Ochtend (Veronica FM, beginperiode met Eddo, Jeroen en Jan erbij)
2. Stenders Vroeg Op (3FM, Yorin FM)
3. Ekstra Weekend (3FM)
4. Timur Open Radio (3FM)
NPO Radio 2 luisteraar!
Daan!

Bericht door Daan! »

Ook met 20 jaar heb ik Radio Veronica gemist.

1. Ekstra Weekend
2. Evers Staat op (4 jaar terug). Nu over zijn hoogtepunt heen.
3. MIDNR
star

Bericht door star »

1 Curry en van Inkel

2 De stemband.

3 50 pop (voor die tijd super programma) of wil wil wel.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Even een tussenstand van alle reacties.

De top 3:
1. Ekstra weekend
2. Stenders Vroeg
3. Avondland

In willekeurige volgorde, nummer 4 t/m 10 met evenveel punten:
- Curry en Van Inkel
- MIDNR
- Timur Open Radio
- De Avondspits
- Countdown Café
- Giel
- Mark in de Dark

Ik ben benieuwd naar de verdere reacties!
Rock 'n roll is better than music!
RMF

Bericht door RMF »

Ik heb ook niet veel meer meegemaakt van de meeste programma's die hier worden genoemd. Daarom ook in mijn top 3 wat recentere programma's.

1. Evers Staat Op: Edwin Evers vind ik één van de beste jocks van de hedendaagse Nederlandse radio. Prachtig programma met de typetjes, de sidekicks die goed zijn ingespeeld op Edwin en veel humor, ook al begint het een beetje voorspelbaar te worden nu.

2. Het oude Ruuddewild.nl: omdat mijn ouders en ik vroeger echte 538-luisteraars waren, ken ik het programma eigenlijk pas vanaf 2004, toen Ruud de overstap maakte naar die zender, gewoon om het simpele feit dat 3FM nauwelijks opstond bij ons thuis. Om het echt te kunnen beoordelen op radiowaarde was ik toen te jong, maar ik herinner me wel dat ik het als klein jochie prachtig vond om Ruud bezig te horen met z'n galmbak en het gelul dwars door platen heen. Als ik nu fragmenten uit die tijd terugluister en reacties op het forum uit die tijd teruglees, komen er weer allerlei herinneringen naar boven. Vooral de georganiseerde bende vond ik erg leuk. Het huidige Ruuddewild.nl vind ik dan weer minder. Vooral toen Niek er nog bijzat was het testosterongehalte erg hoog. Althans, zo lijkt het.

3. Effe Ekdom: een show die voorspelbaar is omdat de items steeds op dezelfde tijd terugkeren, maar toch ook weer verrassend. Details als de Bruine Ster en een Jingle uit de Oude Doosch zorgen, bij mij tenminste, steeds weer voor o ja-momentjes. En Gerard Ekdom heeft een geweldige stem en stijl van radiomaken.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Ondanks dat het onmogelijk is om één programma als beste te bestempelen hierbij toch een poging:

1. Stenders Vroeg (Op)
Tot op de dag van vandaag mis ik de (on)georganiseerde chaos van Stenders en zijn team.

2. Jensen in de Ochtend
De korte periode eind jaren '90 voor de sabbatical van Jensen.

3. Weeshuis van de Hits
Het eerste radioprogramma dat mijn aandacht trok.

Helaas heb ik vele andere programma's nu niet kunnen benoemen: De Avondspits, De Stemband, Stenders en Van Inkel, Shockradio, Curry & The Crew, Ronflonflon, Heksennest, e.v.a.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Bagare

Bericht door Bagare »

Beste programma ooit? Nou daar vraag je me wat zeg

1, NEDERLANDE TOP 40 met Wessel van Diepen (Radio 538)
2, AVONDLAND met Arjen Grolleman (Kink FM)
3, EVERS STAAT OP met Edwin Evers (Radio 538)
4, HITWEEK met Mark de Brouwer (Radio 10 FM)
TheAdrie1962

Bericht door TheAdrie1962 »

Ferry maat Soul show
Corne, s Disco show
Liever een KPN DAB+ sensatie dan de honderdste BP her-syngronisatie
Female RF

Bericht door Female RF »

Eerst even de grove nominatie-lijst, want met slechts een top 3 doe ik heel veel programma's te kort:

-Dance Trax, met name toen Martijn Krabbé het presenteerde. Stukje muzikale vorming op piepjonge leeftijd (ik kom uit '81, en heb stevige 'danceroots') + goede sfeer.
-For Those Who Like To Groove. Zelfde commentaar als bij programma hiervoor.
-Ministry Of Beats. Beetje vergeten, maar was in de vroege 00's de opvolger van Dance Trax, had een zeer goede muziekkeuze. En Edwin Diergaarde klinkt sowieso prettig in de oren.
-Het Ruuddewild.nl van +/- 2001 (toen nog op 3FM); zat een leuk-vilein randje aan, team van dj + sidekicks klopte precies. Toenmalige sidekick Jeroen Kijk In De Vegte heeft een soort humor en intonatie die ik goed trek.
-Rinkeldekinkel (toen nog op Radio 3). 1 uur lang vol gas, sterk jinglegebruik.
-De Avondspits. Alleen al door de intonatie van Frits Spits.
-Stenders & Van Inkel. De prehistorische Ekstra Weekend (en dan nog een stukje beter). Knallend je weekend in, prikkelende combinatie van dj's.
-Shock Radio. Die Flop 100 ben ik nooit meer vergeten.
-Stenders Vroeg; weer radio met een leuk-vilein randje, houd daarvan. Mis zoiets in de ochtend.
-Will Wil Wel. Gezelligheid troef.
-Nederland Muziekland. Ook weer zo'n gezéllig programma.
-Kort & Klijn (in het Radio 3-tijdperk), had spectaculair jingle-gebruik. En ik houd ook van die stem.
-En de Soulshow moet ook goed geweest zijn, afgaande op oude opnames.
-(Algemeen:) Hitparades als ze door Gijs Staverman, Erik De Zwart, Corné Klijn of Wessel Van Diepen gepresenteerd werden. Dat doet Jeroen Nieuwenhuizen tegenwoordig trouwens bijna even goed, als je de veranderde aard van de muziek even negeert.
-Wijbrand Van Der Sande's Radioravage op Radio Atlantis zou ik ook nog toe kunnen voegen, voor zover mensen dat kennen. Deze man had gerust naar een 'grote' zender gekund.

Valt me op dat ik bijna enkel publieke omroep-programma's noem. En dat er amper iets van na de vroege 00's bij zit. :???:

(Maar toegegeven: van recentere datum vind ik Ekstra Weekend een prima programma.)

Verder had Giel Beelen, in de tijd dat 'ie nog een jong, smoezelig & rebels mannetje was, een paar 'subtoppers' - de gladgestreken versie van Giel, anno nu, vind ik trouwens wat minder. Maar goed, als 'ie die ontwikkeling niet had doorgemaakt was 'ie uberhaupt niet meer op de radio geweest, gok ik. Daarnaast koester ik ook warme herinneringen aan de Magic Friends, maar dat is meer nostalgie dan dat het een briljant programma was.

Een top 3 is lastig, maar doe dit maar:

1) Stenders & Van Inkel (op gevoel en op basis van airchecks, want ik heb er slechts de laatste maanden van meegemaakt)
2) Dance Trax
3) Rinkeldekinkel (in het Radio 3-tijdperk)
Laatst gewijzigd door Female RF op 06 jan 2014 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
wasl89

Bericht door wasl89 »

Met mijn 24 jaar heb ik natuurlijk alle oude radioprogramma's gemist, toch heb ik een poging gewaagd.
Omdat ik louter alleen naar de publieke omroepen (Radio 2, 3FM, Radio 6) luister ziet mijn lijstje er zo uit:

1. Ekstra Weekend (3FM)
Was het beste radioprogramma ooit, veel goede muziek en een hoop onzin.

2. MetMichiel (3FM)
Vooral de rust die Michiel bracht en natuurlijk de fijne muziek. Daarnaast was de donderdag bier en pizza avond een vast gegeven! Michiel heeft mij door mijn middelbare school periode heen gehoplen.

3. Ekdoms After Dinner Trip en Effe Ekdom (Radio 6 / 3FM)
Ekdoms After Dinner Trip luister ik graag vanwege de fijne soul- en jazzmuziek. Effe Ekdom staat voor mij voor de ideale middagradio. Lekker vlot en spontaan en de onmiskenbare Gerard Ekdom.

4. Roodshow (Radio 2)
Uitleggen waarom ik dit programma zo leuk vind is niet mogelijk, het heeft 'iets'...

5. Helemaal Haandrikman (Radio 2)
Fijne stem en fijne muziek, weet mij altijd fijn de avond te laten beginnen.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ik zie heel goede, zelfs legendarische muziekprogramma's langskomen. Naast deze muziektoppers wil ik wil graag een paar totaal andere programma's toevoegen:

- Langs de lijn
- Met het oog op morgen
- Vroege vogels
- OVT

En natuurlijk:
- Radio Tour de France

Dit is ook radio, van minstens even hoge kwaliteit.
Orange

Bericht door Orange »

Mijn top3:
1. De Top40, en dan vooral uit de tijd dat ik met het gedrukte exemplaar en het cassettebandje klaar stond om een nummer op te nemen en er van baalde als Erik de Zwart weer eens door het intro/outro praatte. Maar ook daarna, en nu nog steeds, luister ik met genoegen naar de Top40.
2. Ruud de Wild, maar dan vooral uit zijn tijd met de 53N8 en later ook met RuuddeWild.nl in de tijd van "Er staan files en Tamaar weet waar".
3. Weeshuis van de Hits, natuurlijk met Morrisson. Dat zette vooral een plezierige sfeer neer.

Daarnaast nog vele programma's, maar dat kwam ook meer door de sfeer van toen, zoals de Veronica woensdag en vrijdag en 538 in haar begintijd. Niet specifiek een programma, maar fijn om daarnaar in het algemeen te luisteren.
radio12

Bericht door radio12 »

Mijn favoriete programma's allertijden rangschikken... bijna onmogellijk. Daarom een globale programmering met m'n toppers:

MA-DO
06-09 stenders vroeg (periode 2000-2004 -stenders, siebelink, dikeb)
09-12 goud van oud / gouden uren - diergaarde
12-14 lunch - jurgen vd berg
14-17 schiffers.fm
17-19 rinkeldekinkel
19-20 kunststof
20-23 theater vh sentiment
23-00 met 't oog op morgen

VR
06-09 stenders vroeg
09-12 goud van oud / gouden uren
12-15 ruuddewild.nl (periode 99-02 - ruud, kidv en de heer)
15-18 top 40 - wesseL v diepen
18-20 disco/soulclassics - corne klein
20-23 vrijdagavondkeet (periode 1997 - jensen, evers, eddo en jan papparazzi)
23-00 tros poster

ZA/ZO
06-09 ook goedemorgen - bart v leeuwen
09-12 ZA tros nieuwsshow/kamerbreed / ZO vroege vogels
12-14 ZA spijkers met koppen / ZO effe ekdom
14-17 langs de lijn
17-19 avondspits
19-21 ZA soulshow / ZO stenen tijdperk - jeffrey willems
21-00 ZA dance department met v diepen /ZO francis dix
Plaats reactie