Veranderingen 538

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
4711

Re: Veranderingen 538

Bericht door 4711 »

Ik trek op een of andere manier 538 niet meer. Ondanks dat ik nog in de leeftijdscategorie val waar ze het meeste geld mee kunnen verdienen.
Wat is nu eigenlijk het echte probleem bij 538.
Dat is echt niet alleen evers. Ik kan me vinger er niet op leggen. Heeft iemand een goed verhaal waarom 538 niet meer pakt zoals vroeger.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

4711 schreef: 26 jul 2020 18:27 Ik trek op een of andere manier 538 niet meer. Ondanks dat ik nog in de leeftijdscategorie val waar ze het meeste geld mee kunnen verdienen.
Dat is echt niet alleen evers. Ik kan me vinger er niet op leggen. Heeft iemand een goed verhaal waarom 538 niet meer pakt zoals vroeger.
Er zit een verkeerde programma directeur op, Menno de Boer. Tevens vreemd dat deze man ook zelf nog op zender zit met programma.

Tevens zouden ze de Voice-over eens moeten vervangen, we hebben Wessel wel gehoord met dat geforceerde.

Verder klinkt het gewoon niet gezellig meer. Stations als Q, 2 en 10 doen dit wel uitstralen en profiteren hiervan
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Hoort-u-mij schreef: 26 jul 2020 18:51
4711 schreef: 26 jul 2020 18:27 Ik trek op een of andere manier 538 niet meer. Ondanks dat ik nog in de leeftijdscategorie val waar ze het meeste geld mee kunnen verdienen.
Er zit een verkeerde programma directeur op, Menno de Boer. Tevens vreemd dat deze man ook zelf nog op zender zit met programma.

Tevens zouden ze de Voice-over eens moeten vervangen, we hebben Wessel wel gehoord met dat geforceerde.

Verder klinkt het gewoon niet gezellig meer. Stations als Q, 2 en 10 doen dit wel uitstralen en profiteren hiervan
In dat laatste kan ik me helemaal vinden. Toen Q de programmering wijzigde (en Domien er onder andere bijkwam) merkte ik dat ik die zender veel gezelliger vond klinken dan 538 en dat er ook veel meer leuke interactie is met de luisteraar. 538 Had dat in mijnogen vroeger ook veel meer, maar dat is nu bijna helemaal verdwenen.

Verder vind ik (mar dat is ook een stukje persoonlijke smaak natuurlijk) de djs en programmering niet zo aanspreken. Frank Dane heb ik hierboven al aangegeven, Coen en Sander kunnen mij na al die jaren niet meer zo boeien en Ivo schreeuwt me te hard. Daniël vond ik bij de avondploeg altijd erg leuk maar vind hem de laatste tijd minder geïnspireerd klinken. Igmar staat echt stil (wat ik overigens jammer vind, vond dat bij SLAM altijd een groot talent), Wietze vind ik beter tot zijn recht komen met een sterke dj ernaast zoals Mattie in het verleden. Springen, naast talenten Bas en Mart, voor mij alleen Barend, Mark en Niek eruit, maar alleen dat is voor mij niet interessant genoeg om mijn radio weer op 538 te zetten.
Hoort-u-mij

Grootste probleem wat ook weer aansluit op jouw verhaal is, goede coaching van de dj's en programmering.

Menno de boer moet daar meer mee bezig zijn dan zelf 3 uur per dag op zender te zitten.
Johanneke

Bericht door Johanneke »

De Nachtwacht schreef: 26 jul 2020 19:30
Hoort-u-mij schreef: 26 jul 2020 18:51

In dat laatste kan ik me helemaal vinden. Toen Q de programmering wijzigde (en Domien er onder andere bijkwam) merkte ik dat ik die zender veel gezelliger vond klinken dan 538 en dat er ook veel meer leuke interactie is met de luisteraar. 538 Had dat in mijnogen vroeger ook veel meer, maar dat is nu bijna helemaal verdwenen.

Verder vind ik (mar dat is ook een stukje persoonlijke smaak natuurlijk) de djs en programmering niet zo aanspreken. Frank Dane heb ik hierboven al aangegeven, Coen en Sander kunnen mij na al die jaren niet meer zo boeien en Ivo schreeuwt me te hard. Daniël vond ik bij de avondploeg altijd erg leuk maar vind hem de laatste tijd minder geïnspireerd klinken. Igmar staat echt stil (wat ik overigens jammer vind, vond dat bij SLAM altijd een groot talent), Wietze vind ik beter tot zijn recht komen met een sterke dj ernaast zoals Mattie in het verleden. Springen, naast talenten Bas en Mart, voor mij alleen Barend, Mark en Niek eruit, maar alleen dat is voor mij niet interessant genoeg om mijn radio weer op 538 te zetten.
Erg herkenbaar! Zeker wat betreft Barend, Mark, Niek, Bas en Mart, maar voor mij idd niet genoeg de moeite om naar 538 te luisteren momenteel.

Daniel "minder geinspireerd" vind ik erg bescheiden verwoord, dat is gewoon inspiratieloos, is mijn mening. Zet daar Mart neer.
Hoort-u-mij

Zet daar iemand neer die de boel wakker doet schudden!
Deradiokenner

Bericht door Deradiokenner »

Het probleem is een beetje dat ze niks meer aansprekende proberen. Vroeger bij Evers was het altijd van heb je dat gehoord? Dat heb je nu niet meer. Coen en Sander zijn klaar, het sprankelende is er van af. Tijd om door te selecteren. Ook is het probleem dat ze geen aansprekende acties hebben en items het is nu alleen maar hits draaien en de luisteraar alleen betrekken in maak t of kraak t! Verder niks. Geen 53j8, geen aansprekend nachtprogramma. Alleen maar hits draaien en de luisteraar niet betrekken bij wat dan ook. Ook de programmering slaat nergens op. Waar ze jaren een ankerpunt hadden tussen 12-14 is dat nu weg. Greatest hits ingeruild voor Mark en Wietze wordt op een voetstuk geplaatst terwijl hij een van de slechtste dj’s is. Waar zijn de Tim klijn, Dennis Ruyers gebleven?
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Het verval van Radio 538 is allang geleden ingezet, ik denk ergens rond 2010. Edwin Evers heeft het nog lang kunnen verbloemen, maar sinds zijn vertrek zie je in welke armoedige staat hun programmering zich bevindt.

Als ik het huidige Radio 538 analyseer dan zitten alleen Mark Labrand en Barend van Deelen op een passende plek. Coen en Sander zijn typische NPO presentatoren, Frank Dane zit op het verkeerde tijdslot (de middag zou hem beter passen) en Niek van der Bruggen weggestopt in het weekeinde.

Of het helpt om de bezem erdoor te halen betwijfel ik. Ik denk dat Radio 538 voorbij is en zichzelf opnieuw moet uitvinden.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

538 probeert aan de ene kant de 'oude' ESO luisteraars vast te houden en andere kant te verjongen. Dit pakt verkeerd uit en maakt dat 538 vlees noch vis is.

In de ochtend zit een 'nieuwe' jock, Frank Dane, maar moet vasthouden aan de formule van zijn voorganger, Edwin Evers. Dat terwijl Dane voldoende talent en creativiteit heeft om een eigen programma te ontwikkelen.

Hoewel overdag altijd al 'music driven' is geweest zaten hier altijd 'sterke' namen. Dennis Ruyer en Tim Klijn worden hier boven al genoemd. De bezetting overdag is nu minder ten opzichte van de concurrentie. Ik zou ervoor kiezen om Niek van der Bruggen alle weekdagen op het lunchslot te zetten. Niek is misschien te licht voor de drive-time plekken, maar zeker te groot om enkel op vrijdagmiddag en zondagochtend neer te zetten. De 'fout' om Ivo van Breukelen de Top 40/Top 50 te laten doen zou ik alsnog herstellen door deze te geven aan Mark Labrand. Door Labrand alle weekdagen vanaf 14 uur te programmeren ontstaat er ook een consistente programmering. Herstel tevens Greatest Hits in ere en voorgaande maakt dat Ivo van Breukelen hiervan de dienstdoende jock wordt.

Ondanks dat ik hierboven kritiek lees over Coen & Sander presteren de heren nog goed genoeg binnen de doelgroep. Hierdoor zie ik voorlopig geen reden hieraan te tornen.

Barend van Deelen vind ik persoonlijk het grootste talent van 538. Op termijn moet hij ook doorschuiven naar een betere plek. Op dit moment verdient hij het om als vervanger op te treden van Dane of Coen & Sander. Helaas gebeurt dit niet.

Wietze de Jager is niet het grootste technische talent, maar kan wel personality radio maken. Met de juiste tweede man ernaast zou hij op termijn de ochtend of middag kunnen gaan doen.

Ik ben ervan overtuigd dat 538 de juiste mensen heeft, maar er moet meer herkenbaarheid en creativiteit terug komen. Op dit moment is 538 te risicoloos en te weinig spannend.
12-04-2020 : "De streken van Phoenix kennen we zo onderhand wel."
Pot

Bericht door Pot »

Ik kan me bij het bovenstaande grotendeels in vinden.
Ik vind Qmusic op dit moment ook leuker klinken. De jocks zitten veelal op de goede plekken en zijn meer open naar de luisteraar. Het muziekbeleid is makkelijker en breder en soms ook verassender. Top 40 en de Alarmschijf zijn aanwezig.

Coen en Sander zou ik niet weghalen bij 538. Ze hebben een trouwe groep luisteraars, een feest en bekendheid. Het is een uithangsbord van de zender. Bovendien scoren ze prima in hun doelgroep.

Het belangrijkste is dat Radio 538 een keuze gaat maken: groeien ze mee met de luisteraars (dus qua jocks, programma's en vooral muzikaal) of de duidelijke hitzender zoals ze waren. Die keuze moet je toch maken, anders zal collega Q ze definitief voorbij gaan, vrees ik.
Oren open!
WinnaarRadioring2023

Dit Radio 538 gaat 3FM achterna. Zo diep als ze daar gezonken zijn zullen ze vast niet zinken, maar als de oude luisteraar de zender niet meer herkent en de nieuwe luisteraar niet komt, dan is dat het begin van het einde.

Beter was Radio 538 meegegroeid met de millennials en was SLAM! voor de nieuwe, jonge generatie gebruikt.
Johanneke

Bericht door Johanneke »

WinnaarRadioring2023 schreef: 27 jul 2020 16:04 Dit Radio 538 gaat 3FM achterna. Zo diep als ze daar gezonken zijn zullen ze vast niet zinken, maar als de oude luisteraar de zender niet meer herkent en de nieuwe luisteraar niet komt, dan is dat het begin van het einde.

Beter was Radio 538 meegegroeid met de millennials en was SLAM! voor de nieuwe, jonge generatie gebruikt.
Nou nou, we slaan een beetje door volgens mij. Laten we eerst de nieuwe luistercijfers morgen eens afwachten. Al ben ik idd ook bang dat 538 verder gedaald zal zijn.

We noemen hier vaak Menno de Boer als schuldige, maar wat dacht je van die Paul Romer die doodleuk roept dat luisteraars niks merken van de bezuinigingen bij Talpa Radio? Een ergere baas zou ik me niet kunnen voorstellen, onbegrijpelijk!
Orange

Bericht door Orange »

Eerder postte ik onderstaand verhaal. Daar sta ik nog steeds achter, maar nog met de volgende twee aanvullingen:
- Mij viel het zaterdag en zondag na 18u op dat het format echt anders wordt. Muziek die mij als 40-jarige niet meer boeit. Iets teveel van die wannabee rappers. Van de week hoorde ik Gijs Staverman in een podcast zeggen dat het knappe van Q is dat je daar altijd hetzelfde feelgood gevoel hoort, of het nou 14 in de middag, midden in de nacht of 8 uur 's avonds is. Ik moest daar weer aan denken toen ik dus naar Igmar luisterde dit weekend. Je hoort teveel verschillende formats. Ik kan overdag prima luisteren naar 538, maar vanaf 18u blijkbaar al niet meer. Dus de radio ging op een andere zender en zondagochtend waren ze me daardoor ook kwijt.
- Ik gaf hieronder ook aan dat het van belang is een opvolger klaar te gaan stomen voor C&S. Maar als ik dat zo hoor in de ochtend, is dat team van Wietze. Ik had niet gedacht dat ooit te zeggen, maar ze maken er een leuke show van.
Orange schreef: 22 apr 2020 22:22 Ik ben het met je eens Daan! N.a.v. de luistercijfers van gisteren zat ik te denken hoe 538 zich kan versterken. Ben natuurlijk ook niet meer dan een radiofreak, maar toch een aantal gedachten:
- De ochtendshow heeft het verlies door het vertrek van Evers redelijk kunnen opvangen en wat mij betreft is het nog de beste ochtendshow van Nederland, maar het valt me wel op dat het afgelopen jaar de ochtendshow eigenlijk iedere dag hetzelfde is. Goed dat ze redelijk de lijn hebben doorgezet van ESO, maar zorg wel dat er wat gebeurt en ook wat verandert. Voorbeeld: ik luister iedere ochtend tussen 7.40 en 8.00u (sta ik het brood voor m'n kinderen te smeren). Iedere keer weer dat 'Wat vindt Nederland'. Ik vind het een leuke rubriek en vroeger ook bij ESO met 'een representatief onderzoek'. Maar iedere dag op hetzelfde tijdstip met dezelfde draaiorgel komt me op een gegeven moment de strot uit. Enfin, blijf jezelf uitvinden in de ochtendshow, want anders is stilstand achteruitgang.
- Ik zou de lunchshow weer terugbrengen incl. een leuk spel. Wat mij betreft door Niek v/d Bruggen (en zet Mart Meijer dan in het weekend met een sidekick). Het is nu echt 6 uur teveel hetzelfde waardoor het maar doorkabbelt.
- En Mark Labrand en Ivo van Breukelen zijn uitstekende dj's, maar kunnen echt niet tippen aan dj's als Dennis Ruijer en Tim Klijn. Ik zou Dennis Ruijer greatest hits laten doen (vanaf 9.30u) en dan Mark Labrand van 14 tot 16u. 538 is het vlaggenschip van Talpa, dus zet daar dan ook je beste dj's neer.
- De Coen en Sandershow vind ik lastig beoordelen, omdat ik er zelf totaal niet van hou. Maar je ziet aan komen dat dat een aflopende zaak wordt. Belangrijk dus om vast na te denken over een goed alternatief. Stoom het alternatief klaar net als bij Frank Dane is gedaan. En ik denk dat de kracht van een middagshow vooral overeind blijft als deze 2 uur duurt, gewoon van 16 tot 18u. Bij Ruud de Wild leek het laatste uurtje (lang geleden) wat in te zakken en nu met 2 uur op Radio 2 is hij weer aan het vlammen (heeft vast ook andere oorzaken). Ik zou er echt 2 uur van maken. Daarom snap ik ook de roep om VI op Veronica tot 19u te laten duren totaal niet. De kracht zit hem in de beperking. Hou het bij 2 uur per dag.
- Top 50 mag idd ook spraakmakender, met heldere ankerpunten. En ik vraag me af of Ivo van Breukelen daar nou echt de meest geschikte dj voor is. Mij lijkt Mark Labrand echt beter.
- Is dan vervolgens Ivo van Breukelen niet geschikt voor 18-21 en kan Barend van Deelen niet een levendig programma dragen tussen 21 (of vanaf 20u) en 24u dat jongeren weer naar 538 trekt?
WinnaarRadioring2023

Johanneke schreef: 27 jul 2020 16:16
WinnaarRadioring2023 schreef: 27 jul 2020 16:04 Dit Radio 538 gaat 3FM achterna. Zo diep als ze daar gezonken zijn zullen ze vast niet zinken, maar als de oude luisteraar de zender niet meer herkent en de nieuwe luisteraar niet komt, dan is dat het begin van het einde.

Nou nou, we slaan een beetje door volgens mij. Laten we eerst de nieuwe luistercijfers morgen eens afwachten. Al ben ik idd ook bang dat 538 verder gedaald zal zijn.

We noemen hier vaak Menno de Boer als schuldige, maar wat dacht je van die Paul Romer die doodleuk roept dat luisteraars niks merken van de bezuinigingen bij Talpa Radio? Een ergere baas zou ik me niet kunnen voorstellen, onbegrijpelijk!
Daarom zeg ik ook, zo diep als 3FM gezonken is zullen ze niet zinken. Maar feit is dat Radio 538 dalende is. Als ik naar de actuele luistercijfers verwacht ik dat ze een stabiele nummer 4 zullen worden. Te klein voor het tafellaken (Radio 2, Radio 10 & Q-music), maar te groot voor het servet (RPO, Radio 1 & Sky Radio).

Paul Römer moet je niet serieus nemen. Als je hoort hoeveel dj's er bij Talpa zijn wegbezuinigd kan je niet zeggen dat de luisteraars niets merken. Misschien dat die man het niet merkt omdat hij nooit naar zijn eigen radiostations luistert, maar de gemiddelde luisteraar van het moment merkt het verschil tussen non-stop en gepresenteerd wel.
freggel2

Bericht door freggel2 »

Ik ben het met je eens. Ook ik ben grotendeels afgehaakt van 538, terwijl dit toch echt veruit mijn favoriete zender is (geweest) van vroeger uit al. (mijn leeftijd is 37)
Voorheen was er inderdaad interactie met de luisteraar. Spannende acties zoals @Deradiokenner ook al aanhaalt zijn er niet meer.
In de avond vind ik Barend lekker wegluisteren. Een beetje praten over dit of dat.
Overdag is het saai, behang is het.
Toen Edwin Evers nog de ochtendshow deed was het gemoedelijk, gezellig in zijn show. Het was echt een afzonderlijke show.
Dit kon je vooral merken aan de jingles die hij draaide. Ze waren uniek en eigen gemaakt, met 1 kleine zin erin om te laten horen dat het om 538 ging.
De Jingles die Dane draait zijn ook eigen, maar hij draait ook veel meer de Jingles van 538 zelf erdoorheen, daar waar Evers dit nauwelijks deed, tot aan 09:00u.
En Evers kon je altijd wel verrassen, of boeien. Bij Dane vind ik echt dat alles te strak is. Bijna op de seconde / minuut af moet er een jingle worden ingestart, dan een item, en dat itemmag niet te lang duren dus afkappen en muziek draaien.
Bij Evers was dat beduidend minder, was het wat rustiger en niet zo'n sneltreinvaart die op automatische piloot draait. (tenminste zo voelde dat voor mij niet)

En dan komen Coen en Sander. Eindelijk weer eens een beetje gezelligheid op de radio, wat het ritme een beetje doorbreekt van de dag zelf op de 538.

En dan ook nog eens tijdblokken van 3 uur. Ikzelf vind dat echt ontzettend vervelend. Omdat ik luister naar welke DJ op welk uur zit, en aan de hand daarvan wist ik vaak hoe laat het is qua tijd. En afwisseling van een DJ is ook prettiger.

Op de dag is het vaak even een wikipedia feitje voorlezen en dan weer hits pompen. Soms een bericht voorlezen wat alleen voor de afzender leuk is.

Als ik de vergelijking maak met Radio2 is dat ze daar veel meer interactie hebben met de luisteraar, meerdere "spelletjes" op de radio.
JW staat op: De dobbelsteen, intro rally
Bart Arens: 60 seconden spel, en top 2000 shuffle
Gijs: Beat the minute
Rob Stenders: Donderdag is de dobbelstones
En allemaal hebben ze hun eigen jingles, bellen ze met de luisteraar of een of andere deskundige.

538 mist dit compleet.

Dan de vervangers van Frank Dane. Ik vind het vele male leuker / gezelliger met Wietze en Co. dan het team van Frank zelf. (en ik vond het eigenlijk nog leuker toen Wietze nog met Frederique de ochtendshow samen deed) het is wat losser allemaal.
Ik kan mij nog een tijd herinneren dat Frank Dane de vakantieperiode van Edwin Evers heeft vervangen en er een compleet andere ochtenshow heeft neergezet. Met een terugkerend belletje met Chris Zegers. Dat was altijd leuk. En zo zaten er nog een aantal andere dingen in.
Dat was echt een leuke vervangende show. Helaas is dat uiteindelijk weer teruggedraaid.
Die show was vele malen leuker / beter dan de show die Dane nu heeft.
Plaats reactie