Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
WinnaarRadioring2023

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

jessica schreef:
26 nov 2019 00:21
Louis van Gaal en Erik ten Hag zijn allebei best goede voetballers geweest. Misschien niet de absolute top, maar wel tijdenlang in de eredivisie gespeeld. Dus die zou ik als voetballer ook geen amateur willen noemen. Maar dit terzijde.

Als je de problemen bij 3FM goed analyseert zijn er eerst heel veel mensen bij 3FM weggelopen. Nu blijven de luisteraars redelijk constant maar gaan ze steeds minder minuten luisteren. Daar lijkt nu het grootste probleem te liggen.

Dus focus je er op hoe je de luisteraars die je nog hebt weer langer kunt gaan laten luisteren. Dit doe je door relevant te zijn en actueel en niet te voorspelbaar. Nu is er blijkbaar geen urgentie om lang naar 3FM te luisteren. Probeer dat te draaien. Van daaruit kun je weer bouwen naar meer luisteraars. Hou eerst de luisteraars die je nu hebt en laat ze langer luisteren.

Eigenlijk is dit de les van ieder bedrijf. Hou eerst je klanten tevreden en laat ze eventueel wat meer kopen voordat je je richt op nieuwe klanten en je de oude laat zitten en teveel attentie geeft aan nieuwe klanten. Dit is overigens een veel gemaakte fout.
Dat beeld klopt niet helemaal. Je moet 3FM niet zien als losse zender, maar als onderdeel van de NPO. De meeste luisteraars van 3FM zijn overgestapt naar Radio 2. En dat was ook het plan, wat perfect is uitgevoerd.

Het probleem van 3FM is dat ze niet in staat blijken om nieuwe luisteraars te trekken, om de jongere doelgroep aan te spreken. Daar ligt een probleem. De hoofdoorzaak ligt'm in het probleem waar de NPO heel vaak van beticht wordt, men kijkt in bij de publieke omroep niet verder dan Amsterdam. Het overduidelijke bewijs daarvan heet 3FM.

Het 3FM management zag het succes van FunX in de randstad en wilde in hun domheid dat format landelijk op FM brengen. De gemiddelde FunX luisteraar komt echter nauwelijks achter Hilversum, die heeft dus helemaal geen reden om over te stappen. De gemiddelde provinciaal trekt het format van FunX slecht, dus schakelde snel over naar het bekende format van Radio 2.

Dat de luistertijd terug blijft lopen heeft niets met het format te maken. Daarvoor moet je de oorzaak zoeken bij de radiomakers.

jessica

Bericht door jessica »

LokaleSter schreef:
26 nov 2019 01:28
Het 3FM management zag het succes van FunX in de randstad en wilde in hun domheid dat format landelijk op FM brengen. De gemiddelde FunX luisteraar komt echter nauwelijks achter Hilversum, die heeft dus helemaal geen reden om over te stappen. De gemiddelde provinciaal trekt het format van FunX slecht, dus schakelde snel over naar het bekende format van Radio 2.

Dat de luistertijd terug blijft lopen heeft niets met het format te maken. Daarvoor moet je de oorzaak zoeken bij de radiomakers.
Punt1 ben ik het volledig mee eens. Maar dat is gebeurt en niet meer terug te draaien. Die luisteraar ben je kwijt en krijg je niet meer terug. Geluk bij een ongeluk is dat de meeste luisteraars zijn overgestapt van 3FM naar Radio2.

Wat betreft punt2 heb ik ook nergens gezegd dat het teruglopen van het aantal minuten te maken heeft met het format wat ze nu hanteren. De laatste tijd is het aantal luisteraars redelijk stabiel alleen gaan ze steeds korter luisteren. Dit heeft inderdaad meer te maken met de radiomakers. Blijkbaar kunnen zij de radio niet interessant genoeg maken om lang te blijven doorluisteren.

Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

jordiv30 schreef:
25 nov 2019 17:05
Om te voorkomen dat we wéér gaan discussiëren over hoe 3FM volgens sommige forumgebruikers zou moeten klinken: wat vinden we van de Jaren ‘10 Daagse? Ik vind het een leuk concept, vooral omdat het verder gaat dan alleen maar simpel platen uit dat jaar wegtikken. Neem bijvoorbeeld Partij voor de Vrijdag: afgelopen vrijdag was er een speciale uitzending waarin werd teruggeblikt op Project X in Haren, met verschillende bellers en gasten in de uitzending. Ook de uitzendingen van bijvoorbeeld Jorien vind ik leuk om te luisteren deze week (met het Popduel bijvoorbeeld).

En voor de liefhebbers van Ekstra Weekend: Rob’s nachtprogramma van vrijdag op zaterdag bevatte afgelopen week veel jingles en items van dat programma als terugblik. Ik vind het een erg leuke en afwisselende week.
Ben er niet kapot van. Was voor mij met twee plaatjes + nieuwtjes per uur wel voldoende geweest. Vorige week ging ik daarom zappen alleen had 538 een 90 week en Q een top 1000 ... Dus dan maar de 10 daagse. Maar van mij hoeft het niet.

density1

Bericht door density1 »

jessica schreef:
26 nov 2019 02:51
LokaleSter schreef:

Punt1 ben ik het volledig mee eens. Maar dat is gebeurt en niet meer terug te draaien. Die luisteraar ben je kwijt en krijg je niet meer terug. Geluk bij een ongeluk is dat de meeste luisteraars zijn overgestapt van 3FM naar Radio2.

Wat betreft punt2 heb ik ook nergens gezegd dat het teruglopen van het aantal minuten te maken heeft met het format wat ze nu hanteren. De laatste tijd is het aantal luisteraars redelijk stabiel alleen gaan ze steeds korter luisteren. Dit heeft inderdaad meer te maken met de radiomakers. Blijkbaar kunnen zij de radio niet interessant genoeg maken om lang te blijven doorluisteren.
Dat heeft wel degelijk ook met de muziek te maken. Wat ik al eerder opperde is om een klok-format in te stellen waar de muziek veranderd in de loop van de dag. s' Ochtends en s' middags veel classics, aan het eind van de middag rond 16.00 tot in de nacht enkel en alleen nieuwe muziek.

WinnaarRadioring2023

jessica schreef:
LokaleSter schreef:

Ik zeg ook niet dat jij dat gezegd heb.😉

WinnaarRadioring2023

density1 schreef:
26 nov 2019 10:38
jessica schreef:
LokaleSter schreef:

Dat heeft wel degelijk ook met de muziek te maken. Wat ik al eerder opperde is om een klok-format in te stellen waar de muziek veranderd in de loop van de dag. s' Ochtends en s' middags veel classics, aan het eind van de middag rond 16.00 tot in de nacht enkel en alleen nieuwe muziek.
3FM heeft al een klok-format. Luister maar eens naar Frank en Eva. Meer moet het niet worden, dat was juist afgeschaft vlak voordat 3FM echt succesvol werd.

density1

Bericht door density1 »

Dat is geen klok-format en is alleen tijdens een programma, het gaat over de hele dagprogrammering van 's ochtends tot eind van de middag.

WinnaarRadioring2023

density1 schreef:
26 nov 2019 20:50
Dat is geen klok-format en is alleen tijdens een programma, het gaat over de hele dagprogrammering van 's ochtends tot eind van de middag.
Doe dat ook maar niet. De horizontale programmering met elk uur andere muziek was geen succes.

Dat er overdag wat meer classics gedraaid wordt is het punt niet, maar we moeten het ook niet gaan overdrijven.

density1

Bericht door density1 »

Elk uur andere muziek bedoel ik ook niet er moet wel lijn in blijven zitten.

Rudy Visser

Bericht door Rudy Visser »

Ze moeten Evers halen denk ik

SB92

Bericht door SB92 »

Sander had het vanochtend over het format rond 2017, dat hij met lood in zijn schoenen naar de studio ging. Vond het vrij openhartig.

Pot

Bericht door Pot »

Rudy Visser schreef:
27 nov 2019 11:11
Ze moeten Evers halen denk ik
En denk je dat dat gaat gebeuren? Sorry, blijf doordromen :wink: ik snap dat je dat graag wil zien, maar een beetje realist ziet Evers niet naar 3FM gaan. Bovendien vind ik dat hij niet bij dit 3FM past.
Oren open!

castmember

Bericht door castmember »

Dat eerste weet ik niet, volgens mij kan Evers bijna niet meer lachen van de kwartjes dus voor het salaris doet hij het niet, hij doet het omdat hij het een leuke uitdaging zou vinden. Ben het wel met je eens dat Evers helemaal niet past bij het huidige 3FM, hij klinkt veel te commercieel.
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!

Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

castmember schreef:
27 nov 2019 14:13
Dat eerste weet ik niet, volgens mij kan Evers bijna niet meer lachen van de kwartjes dus voor het salaris doet hij het niet, hij doet het omdat hij het een leuke uitdaging zou vinden. Ben het wel met je eens dat Evers helemaal niet past bij het huidige 3FM, hij klinkt veel te commercieel.
Ik ben benieuwd hoe iemand 'te commercieel' klinkt?

jessica

Bericht door jessica »

SB92 schreef:
27 nov 2019 11:16
Sander had het vanochtend over het format rond 2017, dat hij met lood in zijn schoenen naar de studio ging. Vond het vrij openhartig.
Dat was toch het format met heel veel rap en urban er in en dan ook nog slechte rap en urban.

Plaats reactie