Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Phoenix

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Phoenix »

Debaser schreef:Wel opvallend dat het met BNN een music driven programma wordt. BNN houdt er wel van om 3FM naar haar hand te zetten met afwijkende formats van wat tot dan toe gebruikelijk is. Dit is overigens geen waardeoordeel.
Ik vind een music driven programma op de landelijke popzender geen afwijkend format. Of je moet 3FM zien als een personality zender waarbij muziek bijzaak is (geworden). Juist een verademing dat muziek weer centraal wordt gezet. Hoop dat 3FM dit ook doorzet in andere programma's. Meer muziek, minder gelul.

Welke afwijkende formats van BNN bedoel je verder?
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Debaser

Bericht door Debaser »

3FM is juist met name music driven, en dat lijkt me logisch voor een muziekzender. Alleen in Giel, Effe Ekdom en de Coen & Sandershow wordt relatief meer gekletst dan in andere programma's. Moet kunnen natuurlijk, de muziek voert ook daar namelijk nog steeds de boventoon. Het is geen Amerikaanse personality radio, zullen we maar zeggen. Dat 'muziek weer centraal wordt gezet op 3FM' klinkt dus wel heeeel erg dramatisch. Maar, 3FM is ook geen strakke 3-aan-2-hitradio.

Wat ik bedoel met afwijkend is dat er kennelijk een music driven programma op dit tijdslot komt. Een tijdslot dat in ieder geval de afgelopen tien jaar (maar met tussenpozen daarvoor natuurlijk al langer) juist bekend is gaan staan om een format met 40/60 geklets en muziek. Iets dat ook nog eens goed gevreten werd door de luisteraar. Dat vind ik opvallend. Nogmaals, ik snap dat het programma in niets zal gaan lijken op Ekstra Weekend, dat lijkt me ook logisch, maar nu is het verschil wel weer heel groot. Zeg maar van 18 tot 22 uur het Weekend Request-idee, als ik het zo lees.

Naar mijn smaak hadden ze beter talenten als Barend en Wijnand op dat slot kunnen zetten. Als die op vrijdagavond een show doen die ze nu op zondagavond doen, dan wordt er (veel) meer muziek gedraaid maar wordt het idee van een vrijdagavondkroeg nog wel een beetje overeind gehouden. Dan was het verschil minder groot geweest, terwijl dat programma van die jongens in niets lijkt op EW.

Wat betreft BNN en afwijkende formats: We hebben het dan over details hè en met name vergeleken met de voorganger. In @Work werd bijvoorbeeld veel meer nieuwere muziek gedraaid dan in het goed scorende Arbeidsvitaminen (iets dat later overigens weer minder is geworden), denk aan de gepresenteerde zaterdagavondprogramma's die ineens op dance gericht moeten zijn, denk ook aan de introductie van de commerciële 538-dance door het binnenhalen van Tiësto. Allemaal maar details, maar het is wel duidelijk.
Be a debaser!
u111549

Bericht door u111549 »

Debaser schreef:Wat betreft BNN en afwijkende formats: We hebben het dan over details hè en met name vergeleken met de voorganger. In @Work werd bijvoorbeeld veel meer nieuwere muziek gedraaid dan in het goed scorende Arbeidsvitaminen (iets dat later overigens weer minder is geworden), denk aan de gepresenteerde zaterdagavondprogramma's die ineens op dance gericht moeten zijn, denk ook aan de introductie van de commerciële 538-dance door het binnenhalen van Tiësto. Allemaal maar details, maar het is wel duidelijk.
Laatste stukje niet helemaal waar. Tiësto begon een nieuwe (alternatieve) stijl aan te nemen waar in de mixes ook steeds alternatiever werden en vol met '3fm' muziek zaten. Past dus niet bij 538 en wel bij 3fm. Daarnaast hebben ze het zaterdagavond dance muziek idee niet echt van de commercielen maar meer van het Britse 3fm broertje BBC Radio One. En de muziek op dr 3fm zaterdagavond is verre van commerciële Dance. Juist heel experimenteel en nieuw.
Love leven, love radioforum. Mooi.
Debaser

Bericht door Debaser »

Natuurlijk is de stijl van Tiësto veranderd, maar dat maakt zijn muziek niet minder commercieel. Het feit alleen al dat het Tiësto is, maakt dat het al verkoopt zonder dat iemand het ooit gehoord heeft :wink:. Natuurlijk was het een mooie marketingspin van 3FM en BNN om het zo te verkopen alsof Tiësto meer bij 3FM zou passen. Feit is natuurlijk dat Tiësto die Club Life sets toch wel maakt en ze vervolgens verkoopt aan ieder radiostation dat genoeg biedt. Alleen 3FM betaalt iets meer zodat ze het 'thuisstation' van Tiësto kunnen zijn. Waarmee ik overigens absoluut niet wil zeggen dat het slecht is dat het programma van Tiësto op 3FM komt hoor. Allesbehalve. Prima show met internationale allure. En ja, hij maakt progressievere muziek tegenwoordig.

De dance op 3FM was een aantal jaar geleden overigens wel experimenteler naar mijn mening. Wat dat betreft is bijvoorbeeld het wegvallen van 3voor12 Whitenoise een grote aderlating geweest.
Be a debaser!
jessica

Bericht door jessica »

Ik had Barend en Wijnand ook eerder de vrijdag, zaterdag en zondagavond laten presenteren en dan geen nachtprogramma meer. Maar ze hadden ook de zaterdag en zondagavond horizontaal kunnen geven aan hen. Timur is denk ik wel leuk op de vrijdagavond. Zelf vind ik Ramon minder. Luister is liever naar Timur solo maar dat is persoonlijke smaak. Nu vind ik in de weekendprogrammerin toch nog veel eilandjes. Zou beter kunnen.
Daan!

Bericht door Daan! »

Timur Open Radio heet voortaan Open Radio met Timur en Ramon. Ik dacht eerst dat het gewoon Open Radio zou gaan heten en dat de tekstschrijver 'met Timur en Ramon' erachter had gezet, omdat het door deze twee jongens gepresenteerd wordt, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Mij lijkt zo'n lange programmanaam niet meer passen bij deze tijd waarin alles snel en kort moet. Alleen Open Radio had ook volstaan. Wat is jullie mening hierin?
Axel

Bericht door Axel »

Ik vind de naamsverandering erg goed, omdat beide heren de show tot de show maken! De naam is dan wel lang, maar je weet wel meteen door wie het gepresenteerd word.
Debaser

Bericht door Debaser »

In de praktijk wordt het natuurlijk toch al vaak Open Radio genoemd. Dat er dan in de TOTH en af en toe een langere jingle tussen door 'met Timur en Ramon' achter wordt geroepen lijkt me niet zo'n punt ;-).
Be a debaser!
Ef Em

Bericht door Ef Em »

Axel schreef:Ik vind de naamsverandering erg goed, omdat beide heren de show tot de show maken! De naam is dan wel lang, maar je weet wel meteen door wie het gepresenteerd word.
Het gaat wel verwarrend worden als ze er een keer niet zijn, dan wordt 't "Open Radio met Timur en Rámon" zonder Timur en Rámon maar met bijvoorbeeld Sander Hoogendoorn. :))
Axel

Bericht door Axel »

Als ze dr niet zijn dan word het gewoon Open Radio (evt. met naam van presentator erachter).
Daan!

Bericht door Daan! »

3FM heeft sinds vandaag ook een nieuwe vormgeving in gebruik. Ik heb alleen de toth gehoord.
Axel

Bericht door Axel »

Hoe was Michiel in de ochtend? Heb zelf niet de mogelijkheid gehad om te luisteren. Wat een vreselijke uuropener btw.
wasl89

Bericht door wasl89 »

Michiel was nogal druk, was ik niet van hem gewend....
De nieuwe uuropener en andere jingles vind ik nou ook niet echt geweldig, te druk.
Debaser

Bericht door Debaser »

Heb maar een stukje gehoord. Of hij echt heel druk was, weet ik niet maar ik gok dat hij vooral nog even zijn plekje moet vinden en dat er toch ergens ook wel wat zenuwen waren. Na dik acht jaar in de avond is het ook gewoon weer iets heel nieuw opbouwen en een heel ander soort programma.

Wat de vormgeving betreft: Ook niet mijn smaak, maar in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk zijn de jingles al een hele tijd best druk. Zal wel een trend zijn. Gemiddelde luisteraar haakt daardoor niet af hoor.
Be a debaser!
Daan!

Bericht door Daan! »

Dat ze zenuwachtig waren zeiden zowel Domien als Michiel zelf ook al op twitter. Is de vormgeving niet wennen? Ik vind het wel lekker klinken. Sneller dan het vorige pakket.
Plaats reactie