Functie van de NPO

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.
Plaats reactie
Oortjes

Functie van de NPO

Bericht door Oortjes » 17 jun 2017 19:27

Regelmatig komt de discussie voorbij in andere topics, onlangs ook weer in het topic over de vernieuwingen bij 3FM:

Wat is de functie van de Nederlandse Publieke Omroep?

In het topic over 3FM was te lezen dat de NPO per inwoner net wat minder kost dat de Britse omroep, maar veel meer dan die van onze zuiderburen. Volgens mij is dat pas interessant als er duidelijkheid is over rol en belang van de publieke omroep. De vraag is dus wat jullie wel en niet thuis vinden horen op de publieke radio!
Rock 'n roll is better than music!

Patrick03

Re: Functie van de NPO

Bericht door Patrick03 » 17 jun 2017 20:59

Ik vind het uitzenden van reclame niet passen bij de publieke omroep. Het weggeven van prijzen aan luisteraars vind ik niet passen bij de publieke omroep. Luisteraars verleiden vind ik niet passen bij de publieke omroep. Het is geen taak van de publieke omroep, om luisteraars met mooie woorden ontspannen te maken.

Taken voor de publieke omroep: Het uitzenden van informatieve gesprekken. Aandacht besteden aan maatschappelijke thema's. Uitgebreide aandacht voor actualiteiten. Aandacht besteden aan sport, en luisteraars stimuleren om te gaan sporten. Het uitzenden van klassieke muziek, jazz muziek, en andere bijzondere muziekstijlen.

big T

Bericht door big T » 17 jun 2017 21:51

Publieke omroep, in het woord zelf zit het antwoord verstopt.
Het publiek bedienen, en dat in de grootste zin van het woord.
Ik ga me niet verleiden om op soorten en typen muziek te begrenzen, want dan laat je een taak liggen.
De taak van volgen wat het publiek wil en waar het voor betalen wil.
En daar zit een laag tussen namelijk de politiek, en met de verrechtsing van het land, is de opdracht dunner geworden.
En dit wordt afgedwongen door de geld kraan dicht te draaien.
Taken worden afgestoten, denk aan de wereld omroep en zender bazen willen onderzoek programma's beknotten.
Ik denk dat dit proces zo lang doorgaat, dat er niemand meer mee doet, zenders die werken en keurig content hebben.
Maar de kijker en luisteraar zijn niet meer in de zaal.
En dan is de stap om de stekker er geheel uit te halen snel gemaakt, de markt kan het beter is dan de noemer war het onder komt te vallen.
Ja brandjes maken en content aan te bieden waar ik niet op zit te wachten.
Maar het zijn mijn gedachten van wel twee cent :))
Morgen kan het weer anders zijn, want zo gaat het in een flexibele wereld waar niet mee bewegen stilstand is.
Sent from my laptop using Windows

Mark_5MW

Bericht door Mark_5MW » 19 jun 2017 15:32

Schaamteloos van Patrick geknipt/plakt plus wat extra:

Niet passen bij NPO:
Ik vind het uitzenden van reclame niet passen bij de publieke omroep.
Het weggeven van prijzen aan luisteraars vind ik niet passen bij de publieke omroep.
Luisteraars verleiden vind ik niet passen bij de publieke omroep.
Het is geen taak van de publieke omroep, om luisteraars met mooie woorden ontspannen te maken.
Afspiegelen aan commerciele omroep
Verzuiling vanwege focus op luistercijfers als figure of merit

Taken voor NPO:
Het uitzenden van informatieve gesprekken.
Aandacht besteden aan maatschappelijke thema's.
Uitgebreide aandacht voor actualiteiten.
Aandacht besteden aan sport, en luisteraars stimuleren om te gaan sporten.
Het uitzenden van klassieke muziek, jazz muziek, en andere bijzondere muziekstijlen.
Iedere populaire muzieksoort mag een eigen uurtje per week/maand krijgen

Theimon

Bericht door Theimon » 19 jun 2017 16:52

Dus ik begrijp dat entertainment uit den boze is op de NPO?

Oortjes

Bericht door Oortjes » 20 jun 2017 22:07

Theimon schreef:
19 jun 2017 16:52
Dus ik begrijp dat entertainment uit den boze is op de NPO?
Wat is entertainment? Radio Tour de France vind ik prima passen bij de NPO. Dat kan entertainment genoemd worden. Hetzelfde geldt voor Spijkers met koppen.

In mijn optiek is de publieke omroep er voor pluriforme nieuwsvoorziening en cultuur. Dat betekent landelijk één zender met nieuws, sport, achtergronden en opinie. Regionaal kan, op de wijze waarop dat nu ook gebeurt, m.i. de regionale nieuwsvoorziening en cultuur ingevuld worden.

Publieke muziekzenders zie ik geen reden voor. Muziek is commercieel prima te exploiteren en gesubsidieerd plaatjes draaien vind ik redelijk onzinnig. Het leidt alleen maar tot concurrentievervalsing en meer schaarste in de ether. Om diversiteit in de ether te waarborgen, is het dan wel van belang dat er randvoorwaarden komen voor private partijen. Het al bestaande maximum aantal zenders per private partij, is daar een goed voorbeeld van.

RV

Bericht door RV » 20 jun 2017 23:20

Deze discussie is al talloze malen uitgekauwd en herkauwd. Ik ben het niet eens met de stelling dat muziek maar aan de commercie moet worden overgelaten en de publieke omroep uitsluitend zwaarmoedige praatprogramma's moet presenteren. Een station als Radio 2 draait veel gewaagder dan een commercieel station ooit zou doen. Ik zit niet te wachten op die uitgekauwde plaatjes van Veronica, daarom luister ik radio 2. Een radio 5 is voor de commercie niet interessant maar voorziet wel in een behoefte. Het is Erik de Zwart praat dat de publieke omroep er uitsluitend is voor informatie, religie en andere culti onzin. Echter maar met 1 doel, om de eigen kas te spekken.

Bruce

Bericht door Bruce » 21 jun 2017 12:07

Functie van de NPO is voor alle leeftijden een interactieve platform te creëren waar ze dingen kunnen ontdekken, waar ze naast entertainment ook gestimuleerd worden om een positieve bijdrage te leveren aan onze maatschappij, waar ze de kans krijgen om mee te praten over verschillende onderwerpen, waar ze bronnen bieden om problemen op te lossen door middel van advies & verdieping, waar nieuws & trending topics neutraal gepresenteerd worden, waar ze dingen kunnen vinden om hun leven te verrijken, waar ze van leren en waar ze advies krijgen over de grote keuzes in het leven (werk, wonen, productinformatie, families, opleiding enz). Bij de NPO wordt er volgens mij gekeken naar kijk & luistercijfers, maar het is nooit een doel geweest om de hoogtste aandelen te hebben. Wel worden cijfers in de gaten gehouden dor de omroepen en programmamakers om het succes te peilen en om te kijken of ze inderdaad "iets" voor elke doelgroep hebben. Bij de radiodays in Amsterdam had JW Roodbeen het bijvoorbeeld over onze nationale kampvuurtjes - de Top2000 op Radio 2, Serious Request, de top 4000 op Radio 10 en andere brede acties die de Nederlander aan de radio gekluisterd houden.

tspronsen

Bericht door tspronsen » 21 jun 2017 21:49

Bruce schreef:
21 jun 2017 12:07
Functie van de NPO is voor alle leeftijden een interactieve platform te creëren waar ze dingen kunnen ontdekken, waar ze naast entertainment ook gestimuleerd worden om een positieve bijdrage te leveren aan onze maatschappij, waar ze de kans krijgen om mee te praten over verschillende onderwerpen, waar ze bronnen bieden om problemen op te lossen door middel van advies & verdieping, waar nieuws & trending topics neutraal gepresenteerd worden, waar ze dingen kunnen vinden om hun leven te verrijken, waar ze van leren en waar ze advies krijgen over de grote keuzes in het leven (werk, wonen, productinformatie, families, opleiding enz).

Heb je dit uit het mission statement van de NPO gekopieerd of zelf verzonnen? Ik vind het namelijk een opeenstapeling van holle kreten. In welke behoefte zou zo'n platform kunnen voorzien? We hebben al Google, Youtube, Facebook, Twitter, Wikipedia, fora en www.omaweetraad.nl om alles wat je wilt weten mee te kunnen opzoeken, mee te delen, over te discussiëren of om raad in te winnen. In jouw visie zou de NPO de V&D onder de omroepen worden: van alles wat en nergens echt goed in.

De term 'omroep' is afgeleid van omroeper: een persoon die in de steden het nieuws van algemeen nut omriep. Dat is m.i. ook de primaire taak van de NPO: het brengen van objectief nieuws via radio, tv en internet. Qua entertainment zou de NPO zich m.i. moeten richten op de doelgroepen die niet bediend worden door de commerciële omroepen. Mijn moeder vind 'Heel Holland Bakt' een geweldig programma maar ik denk niet dat dit voor commerciële omroepen interessant is, gezien de oudere doelgroep. Radio 2 en 3FM kunnen het permitteren om ook wat minder gangbare muziek te draaien wat je op een commercieël station niet zal horen. Zo kan de NPO naast de commerciële omroepen bestaan.

Natuurlijk schreeuwen commerciële omroepen zo nu en dan moord en brand. Zou ik ook doen. Want als je de NPO op radio, tv en internet marginaliseert dan is de kans groot dat hun marktaandeel stijgt.

My 2 cents.

Bruce

Bericht door Bruce » 22 jun 2017 14:34

Thanks for your 2 cents. much appreciated.

had gekund als ik het nu teruglees :-)

"Missie
De NPO verbindt en verrijkt het Nederlandse publiek met programma’s die informeren, inspireren en amuseren.
Visie
De NPO speelt een belangrijke rol in het leven van iedere Nederlander. Door de programma’s van de NPO ben je in staat mee te doen aan het gesprek van de dag, voel je je onderdeel van de samenleving en kun je je op jouw manier ontwikkelen en nieuwe werelden ontdekken."

Verder klopt het ook wat je zegt. Je mist alleen het stukje ontdekken, vaak zijn TV & radioprogramma's bronnen van nieuwe dingen (die je vervolgens via Google / Wiki verder uit kunt pluizen). NPO is wel een van de meest betrouwbare bronnen in NL (al moet ik zeggen dat de NOS wat achteruit is gegaan de afgelopen jaren).

Oortjes

Bericht door Oortjes » 22 jun 2017 18:16

Bruce schreef:
22 jun 2017 14:34
"Missie
De NPO verbindt en verrijkt het Nederlandse publiek met programma’s die informeren, inspireren en amuseren.
Visie
De NPO speelt een belangrijke rol in het leven van iedere Nederlander. Door de programma’s van de NPO ben je in staat mee te doen aan het gesprek van de dag, voel je je onderdeel van de samenleving en kun je je op jouw manier ontwikkelen en nieuwe werelden ontdekken."
Interessante toevoeging. Waar zit in deze missie en visie het verschil met een andere omroeporganisatie, bijv. RTL? M.a.w. waarmee wil de NPO verschil maken t.o.v. private omroepen? En wat is specifiek de visie op radio, hoe draagt bijv. 3FM bij aan deze visie?

Bruce

Bericht door Bruce » 23 jun 2017 12:09

[/quote]
Interessante toevoeging. Waar zit in deze missie en visie het verschil met een andere omroeporganisatie, bijv. RTL? M.a.w. waarmee wil de NPO verschil maken t.o.v. private omroepen? En wat is specifiek de visie op radio, hoe draagt bijv. 3FM bij aan deze visie?
[/quote]

Volgens mij is dat de missie van vrijwel alle mediapartijen. 1 grote verschil is dat NPO ervoor knokt om altijd kwaliteit op te dienen, waar de commerciëlen vaak kwaliteit laten schieten voor click bait, kijk bait, luister bait en wensen van adverteerders(geld). Logisch ok, want daar valt veel geld te verdienen en dara zijn ze echt goed in. Als voorbeeld kun je Divorce kijken..."sluip" reclame voor koffie & Volkswagen dat ook gewoon niet klopt. Best een leuk programma, maar mensen met erg veel geld in enorme huizen met enorme keukens drinken meestal geen Senseo. Iedereen in de serie rijdt in een splinter nieuwe VW...ook de mensen zonder werk. Wellicht let ik daar meer op dan een gemiddelde kijker, maar bijna gênant...maar kijkcijfers waren goed en de sponsoren vast blij.
Een ander verschil is dat NPO kijkers en luisteraars veel meer beschermd zijn. Alles moet binnen de lijntjes...er mag geen Non spot /aanhakende reclame plaatsvinden, sponsoring is gelimiteerd tot een minimum, reclameblokken zijn korter...en volgens mij zijn er ok strengere regels m.b.t. adverteren voor jongeren / kids. Daarnaast zijn ze onder streng toezicht van de regering en Reclamecode Commissie: salaris caps, samengevoegde omroepen, beperkte online mogelijkheden, laatst ook iets over beperken van concertkaarten, geen winst aan derden, bezuinigingen, bezuinigingen, bezuinigingen... Als je iets van RTL of SBS, YouTube enz online kijkt heb je eerst een commercial, na elke 10 mins weer een commercial, banners overal en een doos cookies waar je u tegen zegt. Als je NPO kijkt zie je meestal 1 commercial...of 2 korte en klaar. Als je een film kijkt op NPO is er geen onderbreking....bij SBS duurt een film 25 mins langer door 5 commercial blokken...de irritantste vaak 5 mins voor het einde van een film als je naar bed wilt. Vergelijk de sites van Ster & RTL / SBS adverteren maar.
Qua content volgt NPO de BBC als voorbeeld...RTL volgt de NPO (Z-docs RTL = 2 docs NPO, nu ook natuurprogramma's op RTL, NPO zend al jaren David Attenborough uit enz)...en SBS doet een beetje zijn eigen ding. Het is te gek dat de commerciële partijen geld neerleggen voor bijv. Champions League rechten zodat ze niet achter een Ziggo / Sport 1 decoder verdwijnen (zoals bij F1), maar toch vind ik het jammer dat deze dingen niet meer bij de NPO (of BBC trouwens) zitten. De commentaar was vaak beter was en iedere Nederlander met een TV kreeg de kans NL sporthelden (bijv. Max Verstappen) te kunnen zien.

Laatste punt voor nu. De NPO probeert relatief goedkope traditionele TV voor iedereen in leven te houden waar de commerciële TV zenders iedereen naar extra betaalde RTL XL / KIJK online platforms sturen. Ze proberen ook mooie radio te maken zonder in elk programma iets aan je te willen verkopen of data van je te verzamelen die ze aan derden kunnen verkopen om nog meer reclame door je strot te duwen. Ik las laatste iets dat heel NPO 12 euro per maand, per belastingbetaler kost. Als je kijkt wat ze daarvoor leveren is het toch top? De commerciëlen leveren blokbusters, leuke internationale series & andere "nodige" entertainent.

oh ja...toch nog iets...
De functie van 3FM? Een kweekvijver van nieuwe muziek & bron voor muziekliefhebbers...wat was de nieuwe slogan ook alweer? Music starts here oid? Het is ook een kweekvijver voor DJ's...die veel minder verdienen voor 10-20 uur radio per week dan de meeste tv presentatoren voor een paar uur werk per week, terwijl ze vaak grotere aantallen mensen veel langer moeten entertainen. Ze moeten nieuwe, jongere luisteraars trekken om het medium radio in stand te houden...maar hebben nu veel meer concurrentie dan voorheen voor alle ogen en oren...

ransbeek

Bericht door ransbeek » 23 jun 2017 21:29

Ik vind het uitzenden van reclame niet passen bij de publieke omroep. Het weggeven van prijzen aan luisteraars vind ik niet passen bij de publieke omroep. Luisteraars verleiden vind ik niet passen bij de publieke omroep. Het is geen taak van de publieke omroep, om luisteraars met mooie woorden ontspannen te maken.

Taken voor de publieke omroep: Het uitzenden van informatieve gesprekken. Aandacht besteden aan maatschappelijke thema's. Uitgebreide aandacht voor actualiteiten. Aandacht besteden aan sport, en luisteraars stimuleren om te gaan sporten. Het uitzenden van klassieke muziek, jazz muziek, en andere bijzondere muziekstijlen.

Helemaal mee eens. De publieke omroepen zijn pure concurrentievervalsing. Entertainment is geen taak voor de publieke. Ze zenden reclame uit en gappen dan nog een stuk uit belastinggeld. Deontologisch helemaal incorrect.

Plaats reactie