Muziek

Wil je vormgeving laten horen of wil je iets vragen over vormgeving? Dat kan hier!

Moderator: admin6

Pascal. K

Re: Muziek

Bericht door Pascal. K »

Ik vraag me af hoe het idd zit met syndicated programma’s, als uitzendende partij ben jij verantwoordlijk
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Pascal. K schreef: 24 jan 2021 15:34
WinnaarRadioring2023 schreef: 24 jan 2021 15:12
Pascal. K schreef: 24 jan 2021 14:09 Volgendsmij weet bijna niemand wat de volledige regels zijn.

Ook het toezicht er op is 0, dus men doet nu gedogen
Jawel, de regels zijn heel simpel. Kopiëren van auteursrechtelijk beschermde content is bij wet verboden.

In dit geval echter heeft de maker er belang bij dat het op de radio wordt uitgezonden. Sterker nog, veel muziek die op de radio wordt gedraaid is gemaakt om op de radio uit te zenden.

Dat maakt het al wat ingewikkelder, maar is af te kopen middels het betalen voor muziekrechten.

Het pijnpunt zit echter in het op legale wijze verkrijgen van muziek. Een liedje tegen betaling downloaden uit de online muziek winkel is een manier, maar als je alle liedjes die ooit in de Top 40 hebben gestaan wilt downloaden, ben je al gauw 6000 liedjes verder. Even los van de kosten, daar gaan heel wat uurtjes werk in zitten.

Vandaar de terechte openingsvraag, hoe kan je op legale wijze de discotheek van je radiostation aanschaffen.
Maar online aankopen is voor privé gebruik, net als de cd. Dus officieel ook weer niet toegestaan voor broadcasting.

Ik draai als dj in het land, vroeger veel naar buitenland gegaan met mappen vol gebrande cd’s. Controle gehad maar werkelijk niets over gebrande en kopieerde cd’s en de herkomst
Als een radiostation een muziek koopt is dat een zakelijke transactie. Net als met een mengpaneel of een laptop mag je die belastingtechnisch helemaal niet privé draaien, aangezien dat als verkapt loon wordt gezien.

Ik weet alleen niet of de online muziek webshops ook de mogelijkheid bieden om een zakelijke transactie te doen.

Overigens wel een aanvulling op mijn eerdere post, je mag auteursrechtelijke content alleen kopiëren voor eigen gebruikt. Jouw favoriete cd kopiëren voor in de auto mag dus wel, dat kopie draaien in een club of op de radio mag niet.
sverrips

Bericht door sverrips »

https://progressieverock.nl powered by LinuxRadio.Tools, a linux radio automation !
WinnaarRadioring2023

big T schreef: 24 jan 2021 16:45 Ik bleef even hangen in de gedachten dat je muziek zelf moet hebben op vinyl of een andere drager.
Maar de mensen die een programma aanleveren bij mij, daar heb ik niet alle muziek zelf van.
Dan hang je toch al met de regel van in eigen bezit of bonnetje?
Dat is in principe het eenvoudigste. Het lijkt mij echter niet te controleren of dat liedje wat jij 12 jaar geleden als wav op jouw schijf heb gezet legaal of illegaal is verkregen.
WinnaarRadioring2023

In de voorwaarden staat dat je Spotify niet commercieel mag gebruiken. 99% van de lokale radiomakers doet dat als hobby voor een publieke omroep. Daar is weinig commercieels aan denk ik zo.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

WinnaarRadioring2023 schreef: 24 jan 2021 18:01
big T schreef: 24 jan 2021 16:45 Ik bleef even hangen in de gedachten dat je muziek zelf moet hebben op vinyl of een andere drager.
Maar de mensen die een programma aanleveren bij mij, daar heb ik niet alle muziek zelf van.
Dat is in principe het eenvoudigste. Het lijkt mij echter niet te controleren of dat liedje wat jij 12 jaar geleden als wav op jouw schijf heb gezet legaal of illegaal is verkregen.

Dat kan wel, bij de legale download sites krijg je bij de meeste gewoon een factuur van aankoop en bij eigen kopie heb je als het goed is een aantoonbaar exemplaar in de kast.
Laatst gewijzigd door Pascal. K op 24 jan 2021 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

WinnaarRadioring2023 schreef: 24 jan 2021 18:04
In de voorwaarden staat dat je Spotify niet commercieel mag gebruiken. 99% van de lokale radiomakers doet dat als hobby voor een publieke omroep. Daar is weinig commercieels aan denk ik zo.
Maar er staat ook in de voorwaarden dat het alleen voor eigen gebruik is en niet ten openbaring aan derden.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

WinnaarRadioring2023 schreef: 24 jan 2021 18:04
Zie ook dus de zin er na en ontdek dat uitzenden dus niet mag:

U belooft en gaat ermee akkoord dat u de Spotify-service gebruikt voor uw eigen persoonlijk, niet-commercieel gebruik en dat u de Spotify-service of de inhoud niet zult verspreiden of overdragen.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Persoonlijk gebruik betekent thuisgebruik of luisteren op de fiets of onderweg in de trein of tijdens het autorijden. Of op het schoolplein. Zakelijk gebruik betekent het beluisteren van Spotify op het werk, in een restaurant, café, club of winkel. Bovendien geeft artikel 24 van de Spotify legal terms aan dat Zweeds recht van toepassing is op de gebruiksvoorwaarden.
sverrips

Bericht door sverrips »

We gaan hier dus duidelijk niet uitkomen, tenzij.......

Het volgende:

Stichting BREIN <contact@stichtingbrein.nl>
13:55 (16 minuten geleden)
aan mij

Beste Stephan Verrips,

Ik raad u aan om terug te gaan naar Buma Stemra en daar te overleggen welke muziek bronnen er binnen de licentie vallen, zij kunnen u vertellen via welke kanalen u muziek kunt afnemen voor uw radio station. Een en ander zal ook terug te vinden zijn in de licentie voorwaarden.

Wanneer u een CD koopt betaalt u alleen voor het privégebruik van deze muziek, met het afsluiten van een radio licentie bij Buma/Stemra en Sena betaald u om de muziek via uw radiostation ten gehore te brengen aan uw luisteraars, ik zie niet waarom het gebruik van een CD niet mogelijk zou zijn.

Met vriendelijke groet,
Carla de Bruin

Ik heb dus een mail naar buma stemra gestuurd met de vraag of ze willen aangeven hoe ik legaal aan muziek kom voor mijn internetradio zender. Ze zullen als het goed is met bronnen komen die legaal zijn. Wordt vervolgt !
https://progressieverock.nl powered by LinuxRadio.Tools, a linux radio automation !
sverrips

Bericht door sverrips »

Pascal. K schreef: 24 jan 2021 19:34 Persoonlijk gebruik betekent thuisgebruik of luisteren op de fiets of onderweg in de trein of tijdens het autorijden. Of op het schoolplein. Zakelijk gebruik betekent het beluisteren van Spotify op het werk, in een restaurant, café, club of winkel. Bovendien geeft artikel 24 van de Spotify legal terms aan dat Zweeds recht van toepassing is op de gebruiksvoorwaarden.
Voor het gebruik van muziek op mijn bureau op mijn werk ben ik vandaag overgestapt van Tidal naar tunify.com Die heeft wel een kleinere muziekdatabase, maar lijkt wel een van de betere te zijn en mag op de zaak ! Wel 30 euro per maand kwijt, maar geen gedonder dus ! Ik kan niet zonder muziek en wil wel de muziek kunnen draaien die ik wil, 30 euro of niet.
Feivel

Bericht door Feivel »

Ik zou niet te veel op de Buma helpen. Het antwoord is meer dan eens: ‘Misschien kan Google u helpen’, of je krijgt een linkje naar een pagina op de website die niet over de door jou gestelde vraag gaat.

Eerlijk gezegd? Ik denk niet dat de Buma er mee zit waar je je muziek weghaalt, of in ieder geval niks controleert. Ze krijgen hun centjes en zijn blij ;).
big T

Bericht door big T »

En vergeet ook de Sena niet als belang hebbende club.
Ik ga niets veranderen of iets doen, tot nu aan toe is iedereen blij.
In mijn contract met Buma Sena staat niets in over hoe ik aan muziek kan komen of bronnen.
Wel staan er veel andere dingen in :smile: maar daar gaat dit topic niet over.
WinnaarRadioring2023

Pascal. K schreef: 24 jan 2021 19:27
WinnaarRadioring2023 schreef: 24 jan 2021 18:01

Dat kan wel, bij de legale download sites krijg je bij de meeste gewoon een factuur van aankoop en bij eigen kopie heb je als het goed is een aantoonbaar exemplaar in de kast.
En hoeveel mensen denk jij dat die factuur na 12 jaar nog hebben? Ik bedoel, die cd geloof ik wel, maar het is toch gek als je een factuur 12 jaar lang bewaard. Dat doe je voor een televisie toch ook niet.
WinnaarRadioring2023

sverrips schreef: 25 jan 2021 14:13 We gaan hier dus duidelijk niet uitkomen, tenzij.......

Het volgende:

Stichting BREIN <contact@stichtingbrein.nl>
13:55 (16 minuten geleden)
aan mij

Beste Stephan Verrips,

Ik raad u aan om terug te gaan naar Buma Stemra en daar te overleggen welke muziek bronnen er binnen de licentie vallen, zij kunnen u vertellen via welke kanalen u muziek kunt afnemen voor uw radio station. Een en ander zal ook terug te vinden zijn in de licentie voorwaarden.

Wanneer u een CD koopt betaalt u alleen voor het privégebruik van deze muziek, met het afsluiten van een radio licentie bij Buma/Stemra en Sena betaald u om de muziek via uw radiostation ten gehore te brengen aan uw luisteraars, ik zie niet waarom het gebruik van een CD niet mogelijk zou zijn.

Met vriendelijke groet,
Carla de Bruin

Ik heb dus een mail naar buma stemra gestuurd met de vraag of ze willen aangeven hoe ik legaal aan muziek kom voor mijn internetradio zender. Ze zullen als het goed is met bronnen komen die legaal zijn. Wordt vervolgt !
Dan is het feitelijk eigenlijk heel simpel. Ongeacht hoe je aan de muziek komt, als je betaald voor uitzending is het altijd legaal.

Blijft alleen de vraag over, hoe kom je legaal aan een volle discotheek.
Plaats reactie