Geen DAB+ in Luxemburg ?

Forum voor al het nieuws over buitenlandse radiostations en dj's.
Plaats reactie
Madurodam FM

Geen DAB+ in Luxemburg ?

Bericht door Madurodam FM » 28 jun 2016 15:54

Binnenkort met de auto op vakantie, en daarbij passeren wij Luxemburg. Ik probeer alvast op te zoeken welke stations ik daar via DAB+ kan ontvangen, maar zie ik het nu goed en heeft Luxemburg geen stations op DAB+ ? Dat zou mij namelijk echt verbazen. Hoe klein dan ook, Luxemburg is een echt medialand. Kijk alleen al naar de RTL zenders in Europa. Middengolf, FM, satelliet radio, ze waren er steeds bij....maar waarom geen DAB+ ? Weet iemand hier misschien meer over deze keuze ?
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

ruudam

Re: Geen DAB+ in Luxemburg ?

Bericht door ruudam » 28 jun 2016 16:39

Als dat echt zo is kan Luxemburg als het verstandigste medialand uitgeroepen worden door zich niet bezig te houden met DAB.
In het kleine landje kan kennelijk alles en iedereen goed op de FM terecht, dus waarom omschakelen.
Wil je naar Luxemburg luisteren dan zet je m op Lange golf 234, kan je hier al doen, en waarschijnlijk een groot deel van je reis. Dit is het meest beluisterde programma in Frankrijk, in grote steden daar en Lux ook op FM.

dab radio

Bericht door dab radio » 28 jun 2016 16:43

Je kunt de Duitse en Belgische wel ontvangen. Vorig jaar nog met vakantie geweest in Luxemburg.
Als je naar Frankrijk gaat, is het ook nog dun bezaait.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 28 jun 2016 18:11

In Luxemburg heb je (vrijwel) alleen maar RTL, een commerciële monopolist. DAB+ zorgt voor heel veel ruimte voor kleine en grotere concurrenten in de ether. En daar houden monopolisten niet van.

Maar DAB+ komt er daar heus wel als de ontvangers standaard in auto's meegeleverd gaan worden.

DX'r

Bericht door DX'r » 28 jun 2016 20:21

Madurodam FM schreef:Binnenkort met de auto op vakantie, en daarbij passeren wij Luxemburg. Ik probeer alvast op te zoeken welke stations ik daar via DAB+ kan ontvangen, maar zie ik het nu goed en heeft Luxemburg geen stations op DAB+ ? Dat zou mij namelijk echt verbazen. Hoe klein dan ook, Luxemburg is een echt medialand. Kijk alleen al naar de RTL zenders in Europa. Middengolf, FM, satelliet radio, ze waren er steeds bij....maar waarom geen DAB+ ? Weet iemand hier misschien meer over deze keuze ?
Inderdaad Luxemburg heeft geen DAB of DAB+

doc_nl

Bericht door doc_nl » 29 jun 2016 14:18

Ze zijn wel aan het testen geweest, maar geen concrete plannen kunnen vinden...

https://www.youtube.com/watch?v=uw603gzf5UY

Debaser

Bericht door Debaser » 30 jun 2016 18:52

EtherScout schreef:In Luxemburg heb je (vrijwel) alleen maar RTL, een commerciële monopolist. DAB+ zorgt voor heel veel ruimte voor kleine en grotere concurrenten in de ether. En daar houden monopolisten niet van.
Nou, er zijn wel meer partijen in Luxemburg hoor. Die hebben alleen weinig slagkracht en weinig te willen.

Qua RTL is het trouwens wel grappig om te vermelden dat RTL4, 5, 7 en 8 in Luxemburg gewoon via de digitale ether te ontvangen zijn. Gratis.
Be a debaser!

Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM » 30 jun 2016 20:41

Ik geloof dat de populaire radiozenders Eldoradio en L'essentiel ook eigendom zijn van RTL. Blijft er verder weinig over aan andere partijen :sad:
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"

Plaats reactie