Studio monitoring

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Your Choice

Studio monitoring

Bericht door Your Choice » 19 aug 2019 18:47

Beste mede forum leden,

Hoe hebben jullie de sound op de studio monitor geregeld?
Ik maak zelf gebruik van de d&r airlite en het geluid naar de computer toe wordt behandeld met breakaway broadcast processor voordat het de zender op gaat.
Maar ik zit ermee dat het geluid kaal naar de monitors gaat en vooral met geluidsniveau verschillen.
Hoe hebben jullie dit geregeld?
Ik heb nu momenteel een dbx venu360 ertussen staan voor me monitors en dat klinkt wel al stukken beter.

Mvg Joeri

v.ijl

Re: Studio monitoring

Bericht door v.ijl » 20 aug 2019 11:01

Maar ik zit ermee dat het geluid kaal naar de monitors gaat en vooral met geluidsniveau verschillen.
Ik neem aan geluidsniveau verschillen per track.. Er van uitgaande dat je Mp3's gebruikt: éerst met Mp3-gain al je tracks normalizen, volume normalizing... Dan via breakaway (de home versie http://www.claessonedwards.com/home-audio/) op een 2de/3de hands PCtje je monitor systeem aansturen.......
en dan is er koffie......

remco_k

Bericht door remco_k » 20 aug 2019 11:51

Je wilt de on air audio (de geprocessde audio) horen op je monitors (en optioneel ook phones). Dat is wat meestal wordt gedaan in studio's. Tenminste, als de latency ervan niet te groot is.

Gelukkig heeft de Airlite (en de Airmate en elke andere broadcast tafel) een "Air input".
Daar steek je je on air signaal op wat uit breakaway komt. Dan op je mixer nog ff de juiste knoppen indrukken, et voila, on air audio op je monitors en phones.
Zie de manual hoe je dit inschakelt, maar het zal vast een knop zijn waar on air bij staat. 😄
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

Your Choice

Bericht door Your Choice » 21 aug 2019 10:40

Bedankt voor het antwoord, het klopt dat je het met een extra pctje en uirgang break away kan oplossen maar het gaat om de latency vertraging. Tijdens live hoor je jezelf dan later terug in de studio.

remco_k

Bericht door remco_k » 21 aug 2019 12:48

Breakaway kan vast wel in een vorm van low latency mode worden gezet. Toch? En anders is er vast wel andere processing software waarmee dat wel kan.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming compleet met gratis web app, statistieken en SSL support!

rutgrrr

Bericht door rutgrrr » 21 aug 2019 22:27

Je zou, als je softwarematige processing teveel vertraging oplevert (meer dan 0.1 seconden is al lastig), kunnen kiezen voor een analoge processor specifiek voor de studio. Bijvoorbeeld een Warsanis (warfanif) of bijvoorbeeld een mutliband compressor zoals een Aphex Dominator. Die laatste kun je online nog wel vinden en kun je voor rond de 200 euro vinden op marktplaats.

Hang die analoge processor dus niet in je airchain (wat naar je zender of stream gaat), maar gebruik ze alleen voor afluisteren in de studio om het on-air signaal te "faken".
Offtopic is het nieuwe ontopic.

Plaats reactie