NPO radio 2

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.
WQHT

Re: NPO radio 2

Bericht door WQHT » 27 dec 2016 16:16

Toen 'vroeger' het nieuws werd gelezen, was dat slechts spraak. Nu zit er een pingel onder. Waarom? Omdat ze bang zijn dat mensen zenuwachtig worden als er even geen muziek is. Dat zijn dezelfde mensen die denken dat harde muziek in een winkel de verkoop verbetert. Ik heb nieuws voor ze: vele mensen haken juist af als er iets op de achtergrond klinkt als het nieuws wordt gelezen. Zoals ik.

Waarom klinkt de spraak van Gijs zo smerig? Omdat Gijs dit zo wil. Hij denkt dat ie lekker goed bezig is. Zijn oren doen het niet goed. Het goede geluid van radio 2 is verdwenen na de komst van Ekdom. Dat soort jongens stellen het gewoon als voorwaarde: Het moet smerig klinken. Dat de luistercijfers straks kelderen, interesseert ze geen ene zak; dan gaan ze ergens anders wel weer de boel verzieken, want er is altijd wel weer 1 of ander station die brood ziet in dit soort mannetjes.

Het radio 2, zoals we dat kenden, moest de nek om worden gedraaid. En dat zal ze ook gaan lukken. Succes ermee, ik ben weg.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 27 dec 2016 16:42

WQHT schreef:Toen 'vroeger' het nieuws werd gelezen, was dat slechts spraak. Nu zit er een pingel onder. Waarom?
In mijn omgeving hoor ik hierover negatieve dingen: Toen vroegâh het nieuws werd gelezen werd er gelezen, nu wordt alles afgeraffeld..... Snel, sneller, snelst! Dit is dus zeer vermoeiend....
en dan is er koffie......

RolFM

Bericht door RolFM » 27 dec 2016 19:44

WQHT schreef:Toen 'vroeger' het nieuws werd gelezen, was dat slechts spraak. Nu zit er een pingel onder. Waarom? Omdat ze bang zijn dat mensen zenuwachtig worden als er even geen muziek is. Dat zijn dezelfde mensen die denken dat harde muziek in een winkel de verkoop verbetert. Ik heb nieuws voor ze: vele mensen haken juist af als er iets op de achtergrond klinkt als het nieuws wordt gelezen. Zoals ik.
Kun je de cijfers hier even publiceren? Anders is het geen nieuws, maar slechts een mening. Van één persoon.
WQHT schreef:Waarom klinkt de spraak van Gijs zo smerig? Omdat Gijs dit zo wil. Hij denkt dat ie lekker goed bezig is. Zijn oren doen het niet goed. Het goede geluid van radio 2 is verdwenen na de komst van Ekdom. Dat soort jongens stellen het gewoon als voorwaarde: Het moet smerig klinken. Dat de luistercijfers straks kelderen, interesseert ze geen ene zak; dan gaan ze ergens anders wel weer de boel verzieken, want er is altijd wel weer 1 of ander station die brood ziet in dit soort mannetjes.
Luistercijfers die zakken vanwege processing? Hahahahahaha! Verplaats je eens in een niet-radiofreak.
WQHT schreef: Het radio 2, zoals we dat kenden, moest de nek om worden gedraaid. En dat zal ze ook gaan lukken. Succes ermee, ik ben weg.
Verandering is altijd heel eng. Brrr. Laten we alles houden zoals het is. Dat is altijd beter.

wave

Bericht door wave » 27 dec 2016 19:59

DAZradio schreef: De sound van het station is de non-verbale communicatie van je zender! Onderschat dit niet
In een soundprocessing draadje is het natuurlijk de knuppel in het hoenderhok gooien :)) maar: ik denk dat voor zenders als Radio 2 het belang van "de sound" juist overschat wordt. Radio 2 is, net als de regionale zenders, een muziek & informatiezender die 90% van de tijd lekker op de achtergrond kabbelt. De voornaamste technische eisen die een luisteraar daaraan stelt zijn de basis van die goeie ouwe TPP: goed verstaanbare spraak en een goede balans tussen spraak en muziek. En of dat nou wordt bereikt door correct 'schuiven' en een combi van een rustige compressor en de EMT266 limiter of een XYZ soundprocessor zal 99% van de luisteraars een oliebol wezen.

Want was ook alweer de oorspronkelijke reden voor soundprocessing? Eén: programmamakers die zelf gingen schuiven, ongehinderd door basiskennis van Technische Programma Presentatie. Om dat toch nog een beetje in balans te laten klinken, mocht de processing "ingrijpen" vanaf -20 dB. Twee: om de dekkingsproblemen die her & der door ZeroBase ontstonden op te lossen. Wat later -onder aanvoering van 538 en Sky- is uitgemond in de huidige loudness war. Kijk voor de grap maar eens met de regionale markt, waar omroepen als Drenthe en Fryslan -die pas op het laatste moment de EMT266 verruilden voor soundprocessing- met minimale processing de hoogste luistercijfers scoorden :)) Uiteindelijk gaat het bij de 'varia' zenders toch om de content.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

Ingebruik

Bericht door Ingebruik » 27 dec 2016 20:31

WQHT schreef:Toen 'vroeger' het nieuws werd gelezen, was dat slechts spraak. Nu zit er een pingel onder. Waarom? Omdat ze bang zijn dat mensen zenuwachtig worden als er even geen muziek is. Dat zijn dezelfde mensen die denken dat harde muziek in een winkel de verkoop verbetert. Ik heb nieuws voor ze: vele mensen haken juist af als er iets op de achtergrond klinkt als het nieuws wordt gelezen. Zoals ik.

Waarom klinkt de spraak van Gijs zo smerig? Omdat Gijs dit zo wil. Hij denkt dat ie lekker goed bezig is. Zijn oren doen het niet goed. Het goede geluid van radio 2 is verdwenen na de komst van Ekdom. Dat soort jongens stellen het gewoon als voorwaarde: Het moet smerig klinken. Dat de luistercijfers straks kelderen, interesseert ze geen ene zak; dan gaan ze ergens anders wel weer de boel verzieken, want er is altijd wel weer 1 of ander station die brood ziet in dit soort mannetjes.

Het radio 2, zoals we dat kenden, moest de nek om worden gedraaid. En dat zal ze ook gaan lukken. Succes ermee, ik ben weg.
Wat een onzin. Zo werkt het totaal niet.

En ja, t klinkt nu niet al te best, maar zover ik weet is het ook nog niet 'af'.

Denniss

Bericht door Denniss » 27 dec 2016 20:39

Tja, en om eerlijk te zijn, van alle NPO zenders vind ik de muziek nog het best klinken op Radio 1.

big T

Bericht door big T » 27 dec 2016 20:45

Radio 2 klink zo als geluid klinkt als je alle dynamiek gebruikt, om maar zo luid mogelijk te zijn.
Gelukt dus, en de luisteraar vind het prachtig, hoor de mensen die in bellen.
Mooi is anders, maar luid is het wel.
Operatie geslaagd, volgende.....
Sent from my laptop using Windows

DAZradio

Bericht door DAZradio » 27 dec 2016 22:41

@big t: kweenie of het "missie geslaagd" is... dat het lomp hard gaat is een feit temeer getuige de dorrough en rtw meters die strakker als ooit bewegingsloos in de hoek blijven liggen....
knuppel in het hoenderhok gooien mag van mij ook wel buiten dit forum! Met als doel: het behoud van audiokwaliteit... en de discussie daarover aanzwengelen in een prettige dialoog met gedreven mensen :cool:

De vraag is meer: hoever gaan we nog? In de vs zijn er al diverse psychoaccoustische wetenschappelijke onderzoeken geweest en gaande over de impact van "loudness" en "enhancing" op het luistergedrag van luisteraars en het bereiken van bepaalde doelgroepen... een interessante conclusie uit meerdere onderzoeken is dat de luisteraar inderdaad luistermoe wordt en daadwerkelijk gaat "zappen". Slechte of te luide processing gaat je op langere termijndus wel degelijk luistercijfers en dus ook opbrengsten kosten.

In Duitsland heeft men simpelweg een wettelijke limiet ingesteld aangaande max. rms compressie... resultaat? In één woord: geweldig! Wat een rust en dynamiek!

Daarnaast vind ik dat de basis van "waarom is er ook alweer processing nodig" inmiddels aardig is gepasseerd; het gaat nu niet meer om zaken als spraakverstaanbaarheid of consistentie van volume, (daartoe waren immers leveling en m.b. compressie voldoende) met wat limiting om binnen grootvader stokkie te blijven.... maar het gaat inmiddels om wie het luidst is en wie er welke signature neerzet.
Volgens mij was preamphasis in eerste instantie bedacht om ruis in de randgebieden mbt ontvangst tegen te gaan... m.i. Heeft dit niets of nauwelijks iets met loudness te maken imho.

De luisteraar vind het geweldig? Daar ben ik het nog niet mee eens!
Ik irriteer me eraan, en mij vrouw vraagt zich inmiddels bij npo 2 af waar de bas is en waarom het zo schel klinkt (en dat is een prima voorbeeld van de doorsnee luisteraar die s'morgens ff wat muziek opzet tijdens het sporten en wat muziek "op heeft staan" op de achtergrond tijdens het werk).

Mijn vraag is dus: hoe kunnen we er met elkaar voor zorgen dat de audiokwaliteit op de Nederlandse radio niet verslechtert maar beter gaat worden? Wie gaat deze dialoog aan?
concrete waves...

big T

Bericht door big T » 28 dec 2016 08:10

'Wij' kunnen er heel snel wat aan doen, niet meer luisteren.
En ik ga er van uit dat er gewild zo geprocest wordt.
Het kan en er zal vast wel een gladde prater met mooie schoenen (inc varkensleren zolen) in de klimaat gecontroleerde vergader paleizen hebben betoogd, dat het beter is zo.
Niemand heeft het zo en dan ben je de eerst die het zo heeft met een uniek geluid.
Dit natuurlijk met een prachtige, natuurlijk in 3D, power point presentatie de aanwezigen inpakken.
En dat voor een totaal bedrag, dat kan je niet laten lopen.

Boven staande met de nodige humor lezen :))

Maar hoe kan het anders dat je vlak voor je grootste publieks trekker, zo je geluid om zeep geholpen hebt?
Dit kan toch niet onbedoeld door een stagiaire gebeurt zijn, in een poging te onderzoeken voor zijn scriptie wat gebeurt er als ?
Nee dit is gewild, dat is mijn conclusie. (tot zo ver)
Sent from my laptop using Windows

Debaser

Bericht door Debaser » 28 dec 2016 12:48

De meeste luisteraars merken hier echt niets van hoor. Ik luister altijd op DAB+, daar is het geluid wel iets anders dan op FM, maar nog steeds erg flauw. Niet krachtig. Wel veel volume overigens.

Maar het is een keuze geweest van mensen die er dagelijks mee bezig zijn, dus er is vast een reden voor. En die zal niet zoveel te maken hebben met Powerpoint presentaties.
Be a debaser!

MichielM

Bericht door MichielM » 28 dec 2016 13:38

Als ik radio 2 aanzet, waar ik een relatief klein bedrag belasting voor betaal, hoor ik geluid zonder storingen. Volop tevreden.

Was laatst was ik wel een beetje verbolgen toen mijn Spotify account waar ik veel meer voor betaal het niet deed.

Wilde toen ook gaan roepen op een forum dat ik er niet meer naar luister. Maar ik bedacht me. Want, who cares?
Ben vervolgens lekker gaan slapen en de volgende dag was alles weer goed.

Jimboe

Bericht door Jimboe » 28 dec 2016 16:20

DAZradio schreef:Als zonder deze (complexe) vergelijking en vraagstukken en visie e.e.a. wordt voorgeschoteld aan een manager dan klinkt het al gauw "prima".
Precies dit. Als de uitvoerende partij alle wensen van de opdrachtgever klakkeloos uitvoert, krijg je een brij. Enige vorm van tegengas/ander perspectief is essentieel, al denken sommigen daar heel anders over.
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli

DAZradio

Bericht door DAZradio » 28 dec 2016 18:20

Uiteraard is het essentieel dat de uitvoerende partij (de opdrachtgever) een goed eisenpakket in de markt zet, en uiteraard is het zaak dat tijdens de aanbesteding deze eisen worden geverifieerd. De belangrijkste slag is echter eis validatie... en daarvoor dient de opdrachtgever ter zake kundige mensen in dienst te hebben en dient hij tot in detail zijn uitgezette scope te kunnen onderbouwen, zowel objectief maar ook subjectief.

Mijn speciale aandacht gaat momenteel uit naar een white papier van onze grote vriend bob orban... iets over maintaining audioquality in a broadcastchain. Conclusie is zo'n beetje : less is more. De man heeft dit zowaar als functie in zijn apparaten geknutseld.... afijn... staan een boel waarheden in...

Daarnaast zou ik willen opteren voor een breed gedragen stukje "mening"... misschien wel de soort van principekwestie welke een soort van ongeschreven wet kan worden voor alle zenders in Nederland... namelijk het behoud van een bepaalde hoeveelheid dynamiek. Dit zou mijns inziens een aantal kanten moeten opwerken:
1. Zendermanagers die zich hieraan houden door een maximale grens aan te houden m.b.t. Toe te passen compressie, limiting en clipping (lees: blokgolven).
2. Fabrikanten die dit door het toepassen van slimme monitoring en functies faciliteren
3. Een overheid die hier een slim kader voor opsteld en opneemt in de telecomwet (gelijk een legitieme manier om eindelijk eens van dat stokkemasker af te komen op Fm en om te voorkomen dat zenders op stream en digitaal domein ook zeer zwaar gaan processen.

Vrij abstract allemaal nog... maar het wordt vast wel concreter naarmate dit verder uitgewerkt wordt.

Moraal gezien hebben we ook best wel wat redenen om minder hard te gaan processen.... vind ik....
1. De afluisterapparatuur van de gemiddelde luisteraar is tegenwoordig flink beter en luxer als vroeger... waardoor de extra compressie die het geluid door de zogenaamde wekkerradioluidsprekertjes moet persen steeds minder nodig wordt.
2. Preamphasis regelt grotendeels al het tegengaan van ruis in het hoge tonen gedeelte op de grensgebieden van het stralingsdiagram... uiteraard is hier ook altijd nog wel wat compressie / limiting voor nodig om dit enigzins normaal te laten klinken... maar in Nederland of al places is zware processing hiervoor totaal ovrerbodig (want klein landje zonder bergen of veel wolkenkrabbers).
3. Mensen stellen meer eisen aan audiokwaliteit, vooral omdat men ook vaak online luistert... men heeft al gauw een redelijke thuisbios of een sonos setje staan waarop platte audio gewoon smerig klinkt. men kan simpel vergelijken met spotify of met eigen platencollectie op de HD. Als je als radiozender dan een stukje kwaliteit wilt leveren zul je hieraan tegemoet moeten gaan komen lijkt me.
4. Ik vind dat het bevorderen van audiokwaliteit moet beginnen bij onze publieke omroepen.... npo HOEFT niet deel te nemen aan een loudnesswar! zei moeten het voorbeeld stellen... temeer vanwege het landelijke, bijna storingsvrije, bereik en de uitstekende mogelijkheden die ze daar hebben... misschiendat dit overheidshalve ook kan worden opgelegd.

Ik kan zo nog wel een paar dingen bedenken... maar dan wordt het verhaal erg lang.
momenteel hebben wij plannen om een script op te stellen over hoe dit Verder uitgewerkt gaat worden... dus ook het vergelijk met wat er momenteel wel en niet mogelijk is binnen de huidige wetgeving... ik vind dat dit wat smarter moet worden als de Duitse itu normering; het moet een wat breder kader omvatten zodat er meer mogelijkheden over blijven... peak loudness is m.i. Wat anders als rms loudness en rms compressie. Daarentegen zouden we het ook kunne hebben over een maximale distortie normering door toedoen van clipping.

als je graag meer informatie wilt of zelf goede ideeen hebt of graag wilt mee discussiëren over hoe de complexe lobby op te zetten, stuur dan even een Pm of reageer gewoon hieronder.
concrete waves...

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot » 28 dec 2016 21:58

Toch ook maar eens met een kritisch oor geluisterd. Er is naar te luisteren, maar mooi is het niet. Het klinkt helaas al net zo levenloos als 3FM. De gemiddelde luisteraar zal er misschien niet wakker van liggen; er klinkt muziek, de spraak is verstaanbaar en het is best aardig in balans met elkaar. Maar het kan zeker mooier zonder op luidheid in te leveren.

powersfred

Bericht door powersfred » 30 dec 2016 11:00

Tuurlijk is er naar te luisteren Zwartestoomboot maar ik vind het PURE MINACHTING naar luisteraars om ons met zulks geluid horrendol te maken. Zelfs niet processing freaks geven aan dat het erg druk/onrustig klinkt, dus onzin dat alleen wij als kenners er last van hebben.

Ik luisterde afgelopen woensdag Stenders en om een typisch voorbeeld te noemen, het nummer van Macklemore & Ryan Lewis. Het gaat helemaal nergens over. Het geluid staat te vervormen en is dodelijk vermoeiend om naar te luisteren.

Nadien hoor je You'll never walk alone, het is eigenlijk gewoon lachwekkend wat er van dit prachtige nummer overblijft....Stenders, toch al niet bedeeld met een open stem geluid klinkt als een astmapatiënt die de trein niet gehaald heeft, verschrikkelijk. Dus al met al na een kwartiertje is mijn gehoor vermoeid en haak ik maar af en zet Studio Brussel maar op, heerlijk en wat een contrast, zo kan het dus ook.

Weet je waar de preset van NPO Radio 2 erg op lijkt? Op die hitradio preset van Eric Holzhauer van Showbizz.nl waar hij in het verleden 'furore' mee maakte. Multiband drive nagenoeg open, snelheid op fast en nog meer achterlijke instellingen voor muziek-georiënteerde formats. Gevolg, geen enkele dynamiek meer, vervorming, zeker rond het 800 hz. gebied en dodelijk vermoeiend om naar te luisteren.

Dus wie weet heeft de NPO Radio 2 preset wel de naam Eric H.?

Plaats reactie