NPO radio 2

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.
DAZradio

NPO radio 2

Bericht door DAZradio » 13 dec 2016 15:43

óf ik verbeeld me wat... maar volgens mij wordt er flink aan de sound van radio 2 gewerkt op 't moment... :D
Hoor een wat opener mid en hoog... en een wat vetter / meer indrukwekkend beeld lijkt 't wel.
Wel wat aan de drukke kant nog... zou mooi zijn als 't wat meer richting hifi ging met wat meer dynamiek....

nog meer mensen die 't horen? :lol:
concrete waves...

Musicbox87

Re: NPO radio 2

Bericht door Musicbox87 » 13 dec 2016 16:31

Nu jij het zegt! Verleden week viel me dat ook al op. dat sommige presentaters een iets andere stem hadden!

DAZradio

Bericht door DAZradio » 13 dec 2016 21:28

vorige week viel het me nog niet echt op eigenlijk... vanmorgen, midden in het programma van Bart Arens tussen twee platen door, leek het alsof er óf een processor en/óf een presetswap werd doorgevoerd... AGC had duidelijk even een paar seconden nodig om weer in te dalen. daarna tonaal nogal een groot contrast in "sound".

Nu even geluisterd op wat serieuzere monitoring en tot de conclusie gekomen dat er echt wat radicaal veranderd is... zowel on-air als ook kabel/digitaal.

Even heen en weer zappend:
op kabel:
Veel vlakker (neutraler) als bijv. 3FM, 538, Q, sky enz... minder "oomph" daarentegen niet zo mooi gebalanceerd en dynamisch als bijv. Sublime en rtv oost...

On air lijkt het wat anders: hoor nog aardig wat geclip in het presence gedeelte zo het lijkt... wel mooi open zo trouwens! (stemmen en instrumenten in dat frequentiegebied staan mooi los!) misschien iets meer rust nog wenselijk in het algemene geluidsbeeld... gaat nu wel erg snel allemaal (release wat minder snel? en misschien AGC wat minder heftig laten werken... vooral band 2...(of zijn het stiekum meer banden AGC?)

Daarentegen zou was meer power vanuit het laag / midlaag ook wel wenselijk zijn (i know... subjectief) vooral voor spraak misschien ook wel wenselijk... dat mooi diepe laag van een paar jaar terug op radio 2 was briljant! mis ook nog wat "kick" in het midlaag nu... bij de meeste stations is die kick aardig plat geprakt door overmatige compressie en limiting op die band... misschien dat Radio 2 daarin Hét verschil nu kan maken? (als je dan toch bezig bent... :D )

Het zou zo mooi zijn als, juist radio 2, wat toch meer een "music driven radiostation" is, een mooi open klinkende, neutrale en meer dynamische processing zou gaan toepassen (wellicht onder bewind van de nieuwe zendermanager?) ik denk dat JUIST zoiets zeer positief gaat opvallen als signature! (less is more).
concrete waves...

powersfred

Bericht door powersfred » 15 dec 2016 10:33

Oh oh oh....Radio 2 niet zo.....

Het geluid staat gewoonweg te vervormen. Luisterde vanochtend Ekdom (92.6FM). Eerste gedachte welke bij me opkwam, harshness.

Bij het nummer Lola's Theme ging werkelijk alles mis. Het stond gewoon te kraken. Vooral het gebied rond de 900 hertz is veel te aanwezig. Het geluid klinkt erg druk/vermoeiend. Ik dacht dat we zo langzamerhand wat meer teruggingen naar meer dynamiek en een rustiger audiobeeld. Tenminste in Duitsland en een aantal zenders in België doen dat wel.

Radio 2 klonk in het verleden al redelijk plat maar dit is het andere - ongewenste - uiterste. En voor er iemand reageert met de dooddoener dat het allemaal een kwestie van smaak is....IM-distortion is altijd ongewenst en heeft niets met 'taste' te maken.

DAZradio

Bericht door DAZradio » 15 dec 2016 11:23

[quote="powersfred"]Oh oh oh....Radio 2 niet zo.....

Het geluid staat gewoonweg te vervormen. Luisterde vanochtend Ekdom (92.6FM). Eerste gedachte welke bij me opkwam, harshness.

Bij het nummer Lola's Theme ging werkelijk alles mis. Het stond gewoon te kraken. Vooral het gebied rond de 900 hertz is veel te aanwezig. Het geluid klinkt erg druk/vermoeiend. Ik dacht dat we zo langzamerhand wat meer teruggingen naar meer dynamiek en een rustiger audiobeeld. Tenminste in Duitsland en een aantal zenders in België doen dat wel.

Radio 2 klonk in het verleden al redelijk plat maar dit is het andere - ongewenste - uiterste. En voor er iemand reageert met de dooddoener dat het allemaal een kwestie van smaak is....IM-distortion is altijd ongewenst en heeft niets met 'taste' te maken.[/quote]

Precies dit ja! :wink: :D
Lijkt wel een fabriekspresetje dat er even op is gezet... Hoog/mid/laag staan niet in verhouding op 't moment... mid is wel mooi open... maar staat te hard!
Lijkt me geen goede zaak als ze zo de top2000 ingaan.... :sad:

Waar blijft de Omnia.11 / G-force?! -+dance :D
concrete waves...

AcksRadio

Bericht door AcksRadio » 15 dec 2016 11:37

Verandering van soundprocessing is al 3 of 4 weken geleden doorgevoerd.

Helemaal mee eens, het geluid vervormd regelmatig en hangt voortdurend in het plafond.
Persoonlijk word ik er gewoon moe van om naar te luisteren.
Klinkt allesbehalve natuurlijk, zwaar geforceerd en compleet kapot gecomprimeerd.
Ik neem aan dat er professionele technici werken achter de schermen bij radio 2.
Nou, als je goed luistert trek je dat wel in twijfel.
Wat is het doel hiervan? (alles vet te laten klinken waarschijnlijk!)
Daarbij komt ook nog dat alle programma's steeds drukker worden.
Ik haak steeds vaker af.

DAZradio

Bericht door DAZradio » 15 dec 2016 12:44

Mee eensch...

Radio 2 (laat staan de NPO in het algemeen) zou zich niet moeten mengen in de loudness war!
Doel zou "kwaliteit" moet zijn: kwaliteit als in natuurgetrouwe weergave zonder commerciële doeleinden (lees loudness)!
Laat NPO de trendsetter zijn van ons belastinggeld en laat ze daar eens beginnen met "Duitse processing".
Behoud luisteraars boven winnen luisteraars lijkt me een prima lange termijn visie! :roll:
concrete waves...

Urban FM

Bericht door Urban FM » 18 dec 2016 23:05

Ut zal wel. Via Ziggo digitaal is het iig niet om aan te horen. Er zit al maanden een enorme vervorming op. En dat is de laatste weken niet veranderd. Het blijft jammer dat ook digitaal verkracht moet worden om maar zo hard mogelijk te zijn.

DAZradio

Bericht door DAZradio » 19 dec 2016 10:41

Via Ziggo (kabel / digitaal) heb ik de indruk dat Radio 2 echt zwaar achterblijft... het mist alle context... helemaal als je heen een terug schakelt naar Sublime (schoolvoorbeeld van hoe ik vind dat e.e.a. zou moeten klinken óf 3FM, schoolvoorbeeld van hoe een signature sound prefect past bij de zender).

Als je het on air (FM) geluid van radio 2 nu zou moeten omschrijven kom ik helaas niet verder als:
- het gaat te hard en het is nog te druk.
- Het past niet bij de verwachtingen die een doelgroep zou kunnen hebben bij Radio 2 (tenzij ze per direct gaan beginnen met een CHR Loud programma met heavy metal en progressive rock muziek).
- geen definitie (het is, zowel via de kabel als ook on air, 1 brei met geluid...)
- nihil dynamiek (het is platter dan plat) je hoort het goed in het midlaag... geen punch en geen sublaag...
- verhoudingen zijn nogal uit context (geen laag, geen hoog, 1 grote bak met mid.)
- in het midhoog vervormt het nog weleens.
- Muziek staat daarnaast ook nog eens ver van de verhoudingen van de originele opname af!!!

Erg jammer dit gezien de top 2000 aanstaande is waar toch wel langdurig mensen naar gaan luisteren. (na 10 minuten haak ik af, krijg er nog net geen hoofdpijn van).
Ik snap niet dat het niemand opvalt binnen de organisatie, en ik kan me bijna niet voorstellen dat dit "bewust" gecreëerd is gezien de kennis die er wel degelijk rond schijnt te lopen binnen de gelederen van NPO...... ik snap... stilstand is achteruitgang... maar dit is zeker geen vooruitgang.

Afijn... de beste stuurlui staan wellicht aan wal... Dus als je hard roept moet je ook de oplossingen achter de hand hebben...
Dus... mochten jullie hulp nodig hebben @radio 2... stuur maar een PM, dan maken we het nog ff voor elkaar deze week. -smok I
concrete waves...

big T

Bericht door big T » 19 dec 2016 10:48

Dus een goed geprocest C-QUAM signaal klinkt beter dan de geluids muur van radio2?
In dat licht gezien is AM zo gek nog niet :D
Klopt hoogste toon is 10 KHz met 3 db afval op 12 KHz, das de norm voor stereo AM.
Sent from my laptop using Windows

DAZradio

Bericht door DAZradio » 20 dec 2016 10:10

haha Big-T, niet in de war met IBOC?
maar ik volg de link ff niet met C-Quam... (als in Amplitude modulatie context).

In het kader van de 10kHz... (beter gezegd; het gehele presence gebied) dat zou bij radio 2 wel een dB-tje minder mogen...
Als ze nu eens het volgende zouden doen (optimod modus aan)
- attack in band 1 wat sneller, en een dB-tje meer gain... (laag iets dikker aanzetten, meer sublaag genereren)
- attack in band 2 wat sneller, release wat langzamer en ca 1,0dB meer gain, iets meer kick en wat dikkere aanzet van het stem gebied.
- release in band 3 en 4 wat langzamer en tussen de 0,5 en 1,0dB minder gain, attack staat wel aardig goed zo, dit gebied moet mooi open blijven... niet teveel gain of EQ-en in dit frequentiegebied...
- band 5 in dienst zetten van band 4... band 5 mag er wel mooi "bovenop" liggen zodat het wat air meegeeft...

- overall 1dB minder referencelevel, hard clipper aan en als bovenstaand dan geen rustigere beeld meebrengt: AGC in band 2 iets minder attack en iets langzamere release.

indien er een Omnia.11 staat... dan flink aan het werk met de AGC sectie...
concrete waves...

Jimboe

Bericht door Jimboe » 24 dec 2016 06:40

DAZradio schreef: (...) de kennis die er wel degelijk rond schijnt te lopen binnen de gelederen van NPO......
Soms krijgt iemand van buiten de opdracht...
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli

DAZradio

Bericht door DAZradio » 25 dec 2016 08:55

@jimboe; dat snap ik, maar dat lijkt me geen excuus om als eindverantwoordelijke (de managert in dit geval?) ermee akkoord te gaan om vlak voor hét belangrijkste event van de zender (top2000 red.) zo'n drastische switch te maken en het vervolgens niet "af" te (laten) maken... en de verantwoordelijkheid voor degenen die er "mee te maken hebben" de verantwoordelijke erop aan te spreken cq te motiveren cq ervan te overtuigen om er wat aan te doen.
wat er ook moge staan... met elk (flagship) apparaat is een beter resultaat te behalen dan nu het geval is.

Hoe dan ook, snob2000 er maar op dan... -bier

Goede kerstdagen allemaal!
concrete waves...

WQHT

Bericht door WQHT » 26 dec 2016 19:04

Beste allemaal,

Inderdaad niet om aan te horen. Er zal toch verdomme wel iemand bij Radio 2 werken die hoort dat alle dynamiek verdwenen is en het regelmatig vervormd. Net hoorde ik het nummer 'Sure know something' van Kiss. Dat zou eruit moeten knallen. Gatverdamme, wat klonk dat smerig.

Tot een jaar of 2 terug werd radio 2 bemand door presentatoren, zoals Frits Spits en Sander de Heer. De sound was toen prima. Vergelijk de spraak van Frits eens met dat van Gijs. Gijs is bijna niet te verstaan, zo smerig gemoduleerd.

Ik denk overigens wel te weten wat het is: je ziet al die DJ's van het ter ziele 3FM, nu switchen naar Radio 2, om dat ook de nek om te draaien. Om te beginnen gaan we de sound eens even processen. Die suf gecomprimeerde oortjes van ze weten gewoon niet beter. Ik ben al een tijd geleden afgehaakt en luister nu met veel plezier naar Radio M en Radio NH. Fijne lichte muziek met heldere spraak.

Wat die gesjeesde DJ's overigens niet in de gaten hebben is dat ze de V&D van de radio zijn. Op naar de 0 zetels, zullen we maar zeggen.

DAZradio

Bericht door DAZradio » 27 dec 2016 10:22

Ik denk niet dat het te maken heeft met de dj's.... alhoewel ik wel vind dat ze capabel genoeg moeten zijn (gezien de grote hoeveelheid belastinggeld die ze op hun rekening bijgeschreven krijgen) om slechte kwaliteit en slecht klinkende audio te kunnen signaleren en terug te koppelen naar de technicus van dienst.

Ik juich de transformatie van npo 2 van harte toe... er zat een te groot gat tussen 3FM en radio 2....
als je kijkt naar hoe 3FM klinkt (past perfect bij de programmering en de doelgroep) dan ligt het daar niet aan. Wat dat betreft is radio 2 mijns inziens wel op de goede weg.

Een "Sound" begint , enerzijds, vaak met een demo van een processor en een preset die wordt gemaakt door iemand van de "dealer".... anderzijds zou een "sound" dan moeten worden getoetst (door mensen met hele goede oortjes) een soort van ontwerpproces met heen/terug feedback.

De toetsing voorafgaand aan het onair zetten van een processor of prestet zou dan moeten zijn op bijvoorbeeld de visie van de radiozender (bijvoorbeeld door middel van een uitgebreide doelgroep / format analyse: wat is mijn doelgroep/wat wordt mijn doelgroep, spreek ik mannen of vrouwen aan of allebei, wat is het content / de verhouding van /tussen mijn muziek en spraakprogramma, in welke regio's heb ik de meeste luisteraars en wat is de psychoaccoustische aard van deze doelgroep (giga verschil in tonale interpretatie tussen bijv. Randstad en oost Nederland!!!) wil ik luisteraars kortstondig binden of heb ik luisteraars die wat langer luisteren (bij radio 2 denk ik vooral dat laatste!) wat is mijn / wordt mijn imago? (Wil ik een kwaliteitszender met enigzins tijdloze muziek (top2000) en goede dj's zijn, of wil ik mij meer richten op korte termijn luisteraars met meer hitformat en korte trends? (Het een volgt uit het ander... keuzes keuzes keuzes).... alles heeft betrekking op hoe de preset het best kan worden ingeregeld... wordt het luid en zonder dynamiek met een verhoogde loudness in presence? Dan kies je voor korte termijn impact en korte termijn luisteraars en doe je het kwaliteitsgevoel teniet... kies je voor wat meer dynamiek met een wat warmere textuur dan kies je voor de luisteraar die zijn radio langer afstemd op jouw zender en geeft de sound een hoogwaardiger gevoel van kwaliteit waar een andere doelgroep (de 30+ ers die dat geschreeuw op 538 en 3FM beu zijn geworden) zich mee willen identificeren.

Enfin:
Als zonder deze (complexe) vergelijking en vraagstukken en visie e.e.a. wordt voorgeschoteld aan een manager dan klinkt het al gauw "prima".

Volgens mij mist er dus het een en ander aan (interne) feedback richting de presetmaker en wellicht mist het de "presetmaker" aan ervaring en kunde.

De sound van het station is de non-verbale communicatie van je zender! Onderschat dit niet
concrete waves...

Plaats reactie