Processing Freak Day 2017

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.
Plaats reactie
DAZradio

Processing Freak Day 2017

Bericht door DAZradio » 21 nov 2016 15:21

Beste allemaal,

We zijn inmiddels ongeveer 6 jaar verder, en inmiddels zijn er veel ontwikkelingen gaande die, zo dachten wij, een nieuwe editie van de Processing Freak Dag weer interessant maken.

- Een nieuwe lichting / generatie soundprocessoren is inmiddels "up and running" uiteraard zijn we weer erg nieuwsgierig hoe e.e.a. in verhouding staat;
- We zien een verschuiving van FM naar DAB maar ook naar stream / internet;
- We zien globaal dat er steeds meer waarde wordt gehecht aan audiokwaliteit...

Ons lijkt het goed om open vragen te stellen:
klein schot voor de boeg:
- Wat is de behoefte, op dit moment, en in de toekomst, m.b.t. het beheersen van uw audiokwaliteit en het neerzetten van uw signature?
- Welke richting zou het op moeten met "audioprocessing"? moet het "louder" of juist meer Hi-Fi?
- moet de 15kHz regel worden losgelaten? (de meest recente ontwikkelingen laten toe om bijv. naar 18kHz te gaan)
- Hoe relevant en aktueel is het stokkemasker nog in dit hele kader?
- de verschuiving van FM naar Stream/internet brengt o.a. een ander type weergever met zich mee... (hoge kwaliteit oordopjes en headphones, smartphones, tablets, laptops etc...) is de huidige processing daar wel op ingericht?

Is er bijvoorbeeld een stukje aanvullende of gewijzigde wetgeving voor nodig? (een limiet aan de loudness / compressie en clipping?)
Is er behoefte aan specifieke software / hardware die er nu nog niet is, of er misschien wel is maar nog niet voldoet?
enz... enz... enz...

Graag horen wij wat jouw ideeën zijn!!!

Groeten,

Team PFD
concrete waves...

big T

Re: Processing Freak Day 2017

Bericht door big T » 21 nov 2016 15:40

Zelf zou ik graag meer over AM processing willen horen en zien.
Wat is daar nu allemaal mogelijk, en dit gezien de nieuwe gebruikers groep die er bij gekomen is.
Sent from my laptop using Windows

koenjer

Bericht door koenjer » 21 nov 2016 15:46

Met wat gebrek aan inzicht over de huidige audio chains bij de grote partijen, kom ik op de volgende vraag:

Dienen / gaan de processor giganten ook met een digitale versie te komen?
Bijvoorbeeld een "Virtuele processing" rol die op Vmware of Hyper-V kan draaien?

Dit zou een hogere beschikbaarheid kunnen garanderen voor de omroepen.
- Makkelijker onderhoud (bij redundant virtuele servers kan er 1 in onderhoud andere onair blijven)
- Uitwijk mogelijkheden

Audio middels IP, wat er voor zorgt dat er afgeweken kan worden van dure STL lijnen.
E.e.a. zou via redundante glasvezel verbindingen gekoppeld kunnen worden.
Wat over blijft een redundante IP Audio to MPX met final clipper.
En DAB / Streaming kan sowieso middels IP.

fmpiraat

Bericht door fmpiraat » 22 nov 2016 11:56

PFD leuk dat ook met de nieuwste technieken weer een freakday georganiseerd wordt. De vorige keren die ik erbij was was het een leuke leerzame dag.

- Wat is de behoefte, op dit moment, en in de toekomst, m.b.t. het beheersen van uw audiokwaliteit en het neerzetten van uw signature?
Voor mij persoonlijk is de behoefte om mede door mijn muzieksmaak en voorkeur voor processing, om juist een wat 'oudere' sound neer te zetten met de loudness die er tegenwoordig mogelijk is. Denk bij 'oudere' sound aan de sound van o.a. warsanis, omnia hot, orban8100 etc. Iets wat met de nieuwere topdozen soms moeilijk te maken is doordat ze erg helder worden en de loudness steeds meer uit de presence gehaald wordt, naar mijn mening.

Niet dat dit slecht is overigens, absoluut niet zelfs! Ik betrap me er zelf op dat ik ook vaak de helderst klinkende zender (a la SKY) er op laat staan, terwijl ik zelf een andere sound neerzet.

- Welke richting zou het op moeten met "audioprocessing"? moet het "louder" of juist meer Hi-Fi?
Een combinatie daarvan zou een goed compromis zijn, al vind ik de huidige Hi-Fi van bijv. omnia.11 en 8600 op het eerste gehoor voldoende. (ja helaas heb ik niet de mogelijkheid om urenlang met deze voor mij onbetaalbare processors te tweaken, maar luister naar de mogelijkheden op de IBC).

- moet de 15kHz regel worden losgelaten? (de meest recente ontwikkelingen laten toe om bijv. naar 18kHz te gaan)
Ja, voor zover mogelijk gebeurd dit zover ik weet ook.

Voor mij minder (piraat) maar, inderdaad als men zich aan de wet- en regelgeving wil houden is dit natuurlijk de norm.

- de verschuiving van FM naar Stream/internet brengt o.a. een ander type weergever met zich mee... (hoge kwaliteit oordopjes en headphones, smartphones, tablets, laptops etc...) is de huidige processing daar wel op ingericht?
Ja dat denk ik wel, de eindgebruiker kiest zelf met zijn/haar budget hoe en waar ze naar willen luisteren. Ik zie bijvoorbeeld op verschillende lokaties dat er ondanks de soundprocessing van de zender/stream zelf, er nog apart (vaak softwarematig) soundprocessing wordt toegepast om óf meer loudness te halen óf om een betere sound uit de speakers te halen (meer EQ dus).

Verder verwacht ik dat de loudnesswar nu wel over is. Als ik de 'verbeteringen' van afgelopen circa 10 jaar hoor dan lijkt me dat de loudness niet zoveel meer is toegenomen, zoals in de jaren 90 toen de digitale dozen de intreden maakten. Wat is de loudness winst tegenwoordig in vergelijking met de omnia.one/6 of de 8300/8400 in vergelijking met de nieuwe(re) dozen? Persoonlijk vind ik dat wel meevallen en moet je al liefhebber zijn om het op te merken. Tuurlijk is er loudness winst, dat is logisch maar ook in de frequentiegebieden waar je het hebben wilt? Voor mij helaas niet.

Een vorige keer op de PFD was er al een keer aandacht voor de voiceprocessing. Wat mij betreft mag dit als extra meegenomen worden als ik de geknepen spraak van sommige radiozenders hoor i.c.m. de veelal veel te hoog opgetrokken gate/expanders. Heel jammer om een onnatuurlijke spraak neer te zetten. Bij de piraten hier in oost/noordoost Nederland soms nog veel erger.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 22 nov 2016 16:46

Dan ook eens denken aan processing voor digitale stations zoals DAB en internet.
Juist dat DAB is volgens mij nog weinig bekend terwijl er steeds meer omroepen naar DAB gaan.
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

jessewillem

Bericht door jessewillem » 02 dec 2016 22:30

DAZradio schreef: - We zien een verschuiving van FM naar DAB maar ook naar stream / internet;
De verschuiving is er wel inmiddels, maar wel nog beperkt. Internet is voornamelijk van toepassing wanneer er een vaste lijn is, en DAB+ is nog wat beperkt naar mijn belevenis. FM blijft gewoon nog even belangrijk nu als 6 jaar terug, aangezien het nog steeds het meest gebruikte medium voor radio is.
- We zien globaal dat er steeds meer waarde wordt gehecht aan audiokwaliteit...
Dat moet tegenwoordig ook wel, anders verlies je van de andere mediums die er zijn. Overal heb je radio, maar ook Spotify e.d., lokale opgeslagen muziek et cetera. Als radio dan slechter klinkt, dan is de keus snel gemaakt bij de meesten. En helaas klinkt radio, naar mijn mening, slechter dan de andere opties. Vooral met FM zou er juist een hoop potentie moeten zijn een goede sound neer te zetten.
Ons lijkt het goed om open vragen te stellen:
klein schot voor de boeg:
Het neerzetten van signatures zal altijd wel een ding blijven, aangezien iedere processor er al een achterlaat natuurlijk. De een erger dan de andere, maar aanwezig is het wel. Daarnaast zal de gebruiker ook een signature achterlaten, aangezien ieder mens een ander idee heeft van een goed geluid.
Processing moet netter, aangezien de grootste concurrenten ondanks codecs netter klinken dan radio dat nu doet met de meeste zenders. Het is niet vreemd om bijvoorbeeld vervorming te horen vanwege de bass of s klanken.

Manieren om netter te klinken zijn bijvoorbeeld betere composite clipping en declipping. De eerste helpt een hoop doordat het extra hoog mogelijk maakt in het signaal, wat FM een stuk beter laat klinken. Eenmaal composite clipping op de zender, doet andere zenders met standaard L/R clipping een stuk minder net lijken qua hoog.

Declipping helpt doordat het de afgesneden pieken weer herstelt, waardoor de processor weer juiste informatie krijgt en dus ook beter zal klinken.
Het is niet verstandig om verder te gaan dan 16 KHz, aangezien niet iedere radio even goed de audio van de piloottoon kan scheiden. Daarnaast is het verschil tussen 16 KHz en 18 KHz voor de meeste mensen niet hoorbaar.

Om dit te kunnen realiseren is trouwens een composite clipper nodig die uitgebreider is dan wat de meeste merken in huis hebben. De enige die dit kunnen zijn Omnia, Stereo Tool en 2 niet gereleasde processors. Al die processors geven ook nog het voordeeltje van +/- 1 dB door beter om te gaan met de piloottoon en RDS.
Zolang het verplicht blijft, blijft dat altijd actueel ;-) Daarnaast is het ook geen gek idee om bandbreedte van het signaal binnen de perken te houden. Naast minder storing op andere zenders, helpt het ook met multipath bijvoorbeeld.
Eigenlijk is dit niet zo gek veel anders dan 10 jaar terug bijvoorbeeld. Toen waren er ook al oordopjes, headphones en laptops waarmee geluisterd werd naar internetradio. Nu doen we het nog steeds daarmee, naast smartphones en tablets. Maar de audio processing is niet anders geworden daarvoor. Het doel in dit geval is meestal om luid genoeg te blijven, maar wel ruimte voor dynamiek te houden.
Is er bijvoorbeeld een stukje aanvullende of gewijzigde wetgeving voor nodig? (een limiet aan de loudness / compressie en clipping?)
Aanvullende of wijzigen van de wetgeving ben ik geen voorstander van. Uiteindelijk blijft processing een keus van de zender. Als het verkeerd is, worden ze wel op afgestraft dankzij alle alternatieven die er tegenwoordig zijn.
Is er behoefte aan specifieke software / hardware die er nu nog niet is, of er misschien wel is maar nog niet voldoet?
Zelf zou ik graag meer concurrentie willen zien op het softwarevlak. Eigenlijk is daar nu maar 1 serieus pakket beschikbaar, en dat is Stereo Tool. Gelukkig ken ik, naast mijzelf, anderen die graag softwarematige processing programmeren dus wie weet hoe de markt zich gaat ontwikkelen.

Hardwarematig is er met 4 merken, die recent een product op de markt hebben gebracht, nog wel voldoende keuze. Maar waar ik bang voor ben, is dat er spelers niet meer mee kunnen komen en zo er een merk overblijft waar iedereen automatisch voor moet kiezen.
"Mag ik een gratis Shoutcast server?
Nee, zet die plannen maar in de Icecast ;-)"
Een random quote van iemand op dit forum.

Plaats reactie