Blind stereotool gebruiken

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.
Plaats reactie
jesse.wien

Blind stereotool gebruiken

Bericht door jesse.wien » 30 okt 2016 15:26

Beste Forumleden,

Ik ben voor mijn internetstation bezig een goede soundprocessing voor elkaar te krijgen. Ik wil daarvoor graag softwarematige processing gebruiken. Omdat ik blind ben gebruik ik een screenreader die voorleest wat er op het scherm staat. Helaas werkt stereotool hier niet goed mee samen. Ik kan stereotool op de standaard instellingen prima gebruiken maar de interface word niet weergegeven / uitgesproken. Ik heb ook de web interface geprobeerd maar dit helpt ook niet echt. Ik heb met meer geluk dan wijsheid een keer een preset geselecteerd gekregen maar verder instellen is niet mogelijk. Heeft iemand suggesties hoe dit op te lossen? Of andere software die beter toegankelijk is is ook welkom. Alvast bedankt.
Kan ik dit uitzetten?

Hoort-u-mij

Re: Blind stereotool gebruiken

Bericht door Hoort-u-mij » 30 okt 2016 15:35

Neem eens contact op met Hans de programmeur van ST, wie weet kan hij je helpen.

hvz

Bericht door hvz » 31 okt 2016 10:48

Hoi Jesse,

Stereo Tool werkt nu inderdaad niet samen met screenreader software. Ik heb lang geleden wel ooit versies gehad die dat ondersteunden (je bent niet de enige met deze vraag) maar dat is jaren geleden.

Sowieso denk ik dat als je meer wilt dan alleen presets instellen, het erg lastig wordt en je echt ontzettend veel geduld moet hebben. Er zijn alles bij elkaar (inclusief grafieken die je kunt tekenen) ruim 3000 settings, die laten voorlezen en dan stuk voor stuk gaan instellen zonder een overzicht te kunnen zien, bijv. bij multiband-compressie, is denk ik vrijwel ondoenlijk tenzij je een fotografisch geheugen hebt.

Ik zou eigenlijk adviseren om iemand anders het te laten opzetten, eventueel remote. Mocht je het toch zelf willen proberen, en het niet erg vinden dat je een jaren oude versie krijgt met veel minder features en ook beduidend minder goed geluid, dan kun je versie 6.32 nemen, da's de laatste die screenreader-software ondersteunde. Links staan op http://www.stereotool.com/download/ , zoek op 6.32. Je moet dan nog in Windows een environment variabele zetten, ST_BLIND moet 1 of YES zijn.

jesse.wien

Bericht door jesse.wien » 31 okt 2016 16:29

Thanks voor je reactie. Duidelijk, en ik kan me voorstellen dat de boel helemaal instellen best aardig wat werk is. Is het mogelijk om in de toekomst het wel mogelijk te maken om een preset te selecteren en een paar configuratie istellingen aan te passen? Dat zou al heel erg helpen, en in de web interface misschien niet al te moeilijk te maken, volgens mij gebruikt de normale interface een grafische schil die niet of nouwelijks te benaderen is met screenreaders.
hvz schreef:Hoi Jesse,

Stereo Tool werkt nu inderdaad niet samen met screenreader software. Ik heb lang geleden wel ooit versies gehad die dat ondersteunden (je bent niet de enige met deze vraag) maar dat is jaren geleden.

Sowieso denk ik dat als je meer wilt dan alleen presets instellen, het erg lastig wordt en je echt ontzettend veel geduld moet hebben. Er zijn alles bij elkaar (inclusief grafieken die je kunt tekenen) ruim 3000 settings, die laten voorlezen en dan stuk voor stuk gaan instellen zonder een overzicht te kunnen zien, bijv. bij multiband-compressie, is denk ik vrijwel ondoenlijk tenzij je een fotografisch geheugen hebt.

Ik zou eigenlijk adviseren om iemand anders het te laten opzetten, eventueel remote. Mocht je het toch zelf willen proberen, en het niet erg vinden dat je een jaren oude versie krijgt met veel minder features en ook beduidend minder goed geluid, dan kun je versie 6.32 nemen, da's de laatste die screenreader-software ondersteunde. Links staan op http://www.stereotool.com/download/ , zoek op 6.32. Je moet dan nog in Windows een environment variabele zetten, ST_BLIND moet 1 of YES zijn.
Kan ik dit uitzetten?

hvz

Bericht door hvz » 31 okt 2016 16:56

Als je de webinterface opent zit in de bovenste tab een standaard pull-down menu met presets. Je kunt deze tab ook los openen door top/ aan het eind van de URL toe te voegen, dat wordt dan zoiets: http://127.0.0.1:8080/top/

Plaats reactie