Processing 3FM mee in veranderingen?

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.
Plaats reactie

Soundprocessing 3FM: Niet aankomen of tijd voor vernieuwing

Niet aankomen! Nog steeds de beste sound voor het station
6
30%
Tijd voor nieuwe processing, betere geluidskwaliteit, minder drukkend
8
40%
Het mag van mij nog wel voller, luider en vetter!
3
15%
Anders / Geen Mening / Weet niet
3
15%

Totaal aantal stemmen: 20

Denniss

Processing 3FM mee in veranderingen?

Bericht door Denniss » 03 sep 2016 13:29

Hoi,
nu men bij 3FM druk bezig is het hele station te re-stylen, waarbij ze het rigoureus willen aanpakken (volgens Domien in 50 jaar 3fm, kxradio) vroeg ik me af of het weer eens tijd is om de processing onder de loep te nemen. De huidige sound gaat al weer meer dan 10 jaar mee, komt natuurlijk ook omdat het een van de vetst klinkende is van de FM band.
Uit de tijd dat de 'loudness-war' een grotere rol speelde dan nu, vooral gericht op FM dus.
Enige tijd geleden heeft Studio Brussel haar sound veranderd, er zit nu o.a. meer dynamiek in, zonder dat het station zachter klinkt.
Is dat ook een idee voor 3FM, of moeten ze daar vooral niet aankomen omdat de huidige sound zo'n lekkere luide wall of sound is?

Ik zal er eens een poll aan wagen...

Dennis

optimod

Re: Processing 3FM mee in veranderingen?

Bericht door optimod » 03 sep 2016 16:05

Gebruikt Studio Brussel ook een Optimod 8500 net als 3 trouwens? Weet wel dat Q Music Vlaanderen een Omnia.11 heeft staan en die klinkt geweldig toen ik van de zomer door Vlaanderen reed. Heel mooi clean. Alleen weet ik niet of daar de nieuwe G-Force processing al op draait. Die software schijnt echt geweldig te zijn. Luid maar toch met dynamiek.

Urban FM

Bericht door Urban FM » 11 okt 2016 21:43

Voor de FM band heeft het, denk ik, nog weinig zin. In 2022 gaat alles wat op de 3 meter band on air staat waarschijnlijk toch off air om plaats te maken voor DAB+ Het enige wat ze nu nog mogen veranderen wat mij betreft is die storende eerste bas kick dat regelmatig te horen is in diverse nummers.

RadioRambo

Bericht door RadioRambo » 14 okt 2016 13:44

Hoe iemand de sound van 3FM de beste van Nederland kan vinden snap ik echt niet. Er zit weinig stereo verbreding op waardoor het in de auto altijd heel nauw klinkt. De sprankeling is nergens te vinden, niet in de muziek en niet in de stemmen. De voice-processing lijkt qua EQ echt minimaal en daardoor is het allemaal erg dof. In de muziek hoor je vooral veel modderig hoog en de kick in de bas klinkt als karton.

Jimboe

Bericht door Jimboe » 14 okt 2016 17:22

Denniss schreef:De huidige sound gaat al weer meer dan 10 jaar mee
Opmerkelijk dat bijna niemand hier door lijkt te hebben gehad dat in de eerste helft van 2015 de hele keten is vervangen en van de grond af opnieuw is ingeregeld. Per platform zelfs aparte processing. Niemand over gehoord :))
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli

Delphi

Bericht door Delphi » 14 okt 2016 17:38

Beschouw het als een compliment, zou ik zeggen. Alles omgooien zonder dat 't gelijk opvalt...
Doe het goed of doe het niet...

powersfred

Bericht door powersfred » 14 okt 2016 18:36

Met alle respect RadioRambo maar kan het niet aan jouw afluisterapparatuur liggen?

In mijn optiek- en die van velen, klinkt 3FM juist erg open; dus niet zo platgeslagen als menig andere zender.

Die bassclipper staat bij 3FM gewoon op hard en dat is een keuze. Ikzelf kies ook altijd voor de harde variant omdat het veel meer punch geeft. De stand medium maakt het laag vaak wat stroperig vind ik. Overigens is de eerste kick die vervormt op 3FM al een behoorlijke tijd een stuk minder/milder. Waarschijnlijk is de slider van de bassclipper wat verder omlaag gebracht en/of de attacktijd van band 1 & 2 omlaag gebracht.

Overigens vind ik dat 3FM juist geen wall-off-sound geluid heeft, gelukkig niet. Zou erg vermoeiend zijn om naar te luisteren. Voor een wall-off-sound geluid moet je bij Q zijn. Ik word eerlijk gezegd doodmoe om er naar te luisteren, puur het geluid. Wellicht ook de ouderdom :mad:

Jimboe

Bericht door Jimboe » 15 okt 2016 22:10

Delphi schreef:Beschouw het als een compliment, zou ik zeggen. Alles omgooien zonder dat 't gelijk opvalt...
Doe ik ook :) Maar opvallend is het wel; van 8500 naar 8600 is een hoorbare stap, laat staan van 8500 naar 6300...

- Multatuli

Denniss

Bericht door Denniss » 17 okt 2016 22:09

Het was me inderdaad niet opgevallen, ik heb er ook niets (zelfs niet hier :) over gelezen of gehoord! Is de processing bij de zenders dan ook vervangen?

Misschien moet ik er eens een nieuw topic aan wijden, of clippen e.d. op FM nog 'zin' heeft, in een tijd dat mensen een zender in een lijstje selecteren in plaats van over de band te scrollen. :smile:

Dennis

Jimboe

Bericht door Jimboe » 18 okt 2016 15:50

Bij de zenders wordt alleen MPX gebakken en geprakt, daar is niets gewijzigd. Verder is alle processing vervangen; er klinkt geen platform nog hetzelfde.

Daar staat heel mooi tegenover dat er hier vóór die tijd regelmatig werd beweerd dat er wat veranderd was, toen dat juist absoluut niet het geval was :')

- Multatuli

powersfred

Bericht door powersfred » 18 okt 2016 17:08

Eerlijk gezegd een wat eigenaardige post Jimboe. Op het moment dat een 8500 wordt vervangen door een 8600, daar hier melding van gemaakt wordt (o.a. ik) dan is dat toch een behoorlijke verandering meen ik?!

Voorts stel jij dat er geen enkel platform meer hetzelfde klinkt. Ik kan alleen oordelen over 3FM en daar, zoals eerder gepost, bemerk ik alleen een miniem verschil in het laag. Kortom minieme veranderingen aan het beste geluid van Nederland m.i.z.

PatrickvdHoek

Bericht door PatrickvdHoek » 18 okt 2016 19:29

Internet, FM en DAB+ hebben aparte processing. Discussie opgelost.

DAZradio

Bericht door DAZradio » 21 nov 2016 15:03

Nu je het zegt... mis al een tijdje wat "scherpte" in het hoog... 't lijkt wat milder allemaal.
laag lijkt wat dieper om mijn dyn's maar ook minder punch... kan 't kloppen dat 't wat meer opgeschoven is richting "mainstream" / wat minder brutaal is geworden? (vond het de moeite niet waard om het te vermelden, dacht dat het een kleine aanpassing was op de bestaande chain...)
Als dit een compleet nieuwe chain is, dikke complimenten voor het, zo goed als, behouden van de sound! -bier
concrete waves...

koenjer

Bericht door koenjer » 21 nov 2016 20:15

@ Jimboe, dicht bij het vuur zo te horen :)

Wellicht kun je ons wat opheldering geven waarom diverse keuzes zijn gemaakt?
Wat mij als luisteraar in het algemeen stoort is de mate van compressie. Wanneer je overschakelt naar duitse FM of DAB zenders
is er merkbaar minder compressie en de daar op volgende luistermoeheid.

Dat niemand "de eerste" wil zijn op FM kan ik mij wel voorstellen, maar waar de keus weg komt om ook op DAB zoveel compressie toe te passen is mij nog een raadsel. (waarbij radio 10 Gold een uitzondering is (dus niet de gewone radio 10))

Niet uit bevooroordeling, maar luister voor de aardigheid Radio Oost uit Overijssel eens. Helaas draaien ze niet zoveel muziek maar
als muziek liefhebber word je wel blij van de sound.

DAZradio

Bericht door DAZradio » 21 nov 2016 21:42

Helemaal eens @Koenjer.... voor kleine bouwradio's, wekkers, en goedkope autoradio's met standaard speakers kan zware processing weleens gunstig uitpakken.... zaken als spraakverstaanbaarheid en het zogenaamde 'lock on loudness' principe, waarbij mensen loudness als betere ontvangst ervaren, zijn ook voordelen bij heftige processing.... daarnaast heeft zware processing op fm voordelen mbt signaal/ruis verhouding in de grensgebieden van het ontvangstgebied....

Maar het klinkt uiteindelijk gewoon ruk in vergelijking met de originele opname op een dikke hifi installatie.
RTV oost is inderdaad een positieve uitzondering! Typisch voorbeeld van de processing in je eigen voordeel gebruiken. Het Zelfde geld vind ik ook voor sublime fm.

Even terug naar de voordelen van heftige processing;
- tegenwoordig is de dekking van de publieke omroepen dermate goed dat men zich niet al te druk hoeft te maken over ruis in de grensgebieden....
- spraakverstaanbaarheid kan ook wel met een paar dB minder compressie en zonder clipping.
- De wekkerradio en de bouwradio kunnen ook best wel een streepje harder worden gezet.

Ik ben van mening dat op dab en op stream eigenlijk geen sprake hoeft te zijn van overmatige limiting en clipping... beetje leveling en multibandcompressie zou m.i. Wel voldoende zijn. Sterker nog, ik vind dat dit best wel wetmatig vastgelegd mag worden voordat daar ook die ellendige loudness war uitbreekt.

Daarnaast ben ik van mening dat de publieke omroepen een voorbeeld functie hebben... als we daar nu eens beginnen met het introduceren van "normale" audio...(beetje zoals rtv oost) dus niet helemaal plat geprocessed, maar met enige vormen van dynamiek en herkenbaarheid van de verhoudingen van het originele muziekstuk.... in hoever zou dit haalbaar kunnen zijn? Wanneer krijgen we hifi op de radio? Technisch is dit zeer goed mogelijk... nu alleen nog iemand met genoeg lef om het gewoon te gaan doen! Iemand met een lange termijn visie die zich richt op de mensen die langer dan een half uur radio luisteren en niet op mensen die blijven hangen omdat jouw station harder klonk als dat andere.... en vijf minuten later luistermoe zijn en toch maar weer verder zappen.
concrete waves...

Plaats reactie