Berhinger X-air18 Voice processing

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Laemers

Berhinger X-air18 Voice processing

Bericht door Laemers »

Hallo,

Ik heb thuis een Berhinger X-air18.
I.v.m Corona virus, doe ik mijn radio programma vanuit thuis uitzenden (#blijfthuis), en stream ik live mijn programma naar de hoofdstudio (lokale omroep)
Dat gaat vrij goed.

Alleen ik heb een vraagje over de voice-processing.
Ik weet dat iets kunt doen met diverse effect-processing in de software van Berhinger X-air18.

Welke voice/effect-processing kan iemand me aanraden voor radio / audio-streamen?

Alvast bedankt voor een reactie

Gr Harm
wave

Re: Berhinger X-air18 Voice processing

Bericht door wave »

Ik zou er een beetje terughoudend mee zijn. A) Omdat je materiaal uiteindelijk al door de on-air processing van de omroep heen gaat en B) er nog één of meer lossy trajecten tussen jouw Behringer en de zender zitten, wat cascade fouten kan geven.

Op het microfoonkanaal een EQ + een dynamics inserten is vrij standaard, en laat die niet te gek doen. Dynamics niet op het kanaal maar op een post-send, de zogenaamde parallel processing, is ook een goede om uit te proberen. Qua EQ: probeer de EQ1/EQ5 Tube EQ's eens die in dat ding zitten, bij een echt goed geëmuleerde Tube EQ heb je maar weinig nodig.

Vervolgens op de mainbus een dynamics als noodrem om te voorkomen dat je de encoder overstuurt, en dan goed luisteren wat er uiteindelijk op zender mee gebeurt. Als de plugin echt goed is dan zou je voor een sprankeltje in het hoog ook nog een rustige Maximizer op de mainbus (Behringer noemt dat 'Sound Maxer") kunnen prikken, maar bij een agressieve on-air processing kan dat goed fout gaan :))

Best een bijzondere setup trouwens voor een thuissetje, zo'n mixer! Hoe stuur je 'm aan, vanaf een tablet of heb je er een controller aan geknoopt?
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Laemers

Bericht door Laemers »

Hallo Wave,
allereerst bedankt voor jouw uitgebreide reactie :-)

ik heb 2 'blijf-thuis' uitzendingen achter de rug.
Dit zijn tevens ook meteen een soort test uitzendingen voor eventueel locatie uitzendingen.

Mijn algemene opstelling thuis:
Hoofd-pc windows 10 met 2 schermen met Software BPM studio + oude BPM controller met serieel aansluiting ;-) (en browser internet voor info), tablet met programma Tjingle erop, Laptop met externe geluidskaart traktor audio 6 i.c.m. programma simplecast voor de stream. Rode NT1-A studiomicrofoon (met plopkap + Mircofoon-Arm)

Eerste uitzending thuis was met mijn oude drive-inn dateq apollo mengpaneel en inderdaad met een echte externe audioprocessor ertussen, net voordat ie de stream laptop bereikt. Dit is de oude audioprocessor van de lokale omroep, die heb ik tijdelijk thuis.
In de thuis studio en op de stream klonkt het allemaal lekker.
Alleen de externe audioprocessor heeft een zeer zachte output, en ik kon ook niet harder zetten bij mijn stream programma of audio instellingen. of ik moet weer een kleine mixer ertussen zetten, maar ja, gaat dit ten goede van de kwaliteit?
Mijn IP stream van 320 Kbps stereo wordt automatisch opgepakt in de planning van Air-on studio in de Hoofd studio lokale omroep
Hierdoor ging het geluid door de huidige 'on-air processin'g van de omroep alle kanten. (oppompen).
In ieder geval, Geen goed, lekker of fijn geluid

Mijn tweede uitzending;
Dit keer zonder de dateq apollo mixer, maar met de Behringer X-air 18 en 'schuiven' met de muis.
Misschien ligt het aan mij, maar Dateq heeft ook een ander geluid of het ligt aan de kabel(s) ;-)
Behringer X-air 18 vond ik beter geluid.

Maar goed, bij de Behringer X-air blijft veel digitaal/ zonder verlies.
Het gaat via een goeie audio kabel naar de traktor audio 6 - stream laptop (alles zonder EQ of processing).
Alleen de Microfoon had ik bij de Behringer X-air, de EQ en de Noise-gate aanstaan.
Achteraf (bij het na beluisteren van mijn programma) stond de Noise-gate te agressief, waardoor ik meer een dof geluid had op mijn microfoon. Tijdens de uitzending had ik ook het gevoel van dof geluid, maar ik probeerde nog met de EQ te fixen. Maar ik dacht, misschien op de radio valt het wel mee. Het geluid van de muziek was nu wel goed, maar ik pas wel op dat ik niet in het rood ga bij de outputs en stream.

Eerlijk gezegd vond ik de audio-processor thuis of in de hoofdstudio lokale omroep voor mijn gevoel tijdens de uitzending lekkerder.
voller geluid of zo...Ik heb meer de 'touwjes' in mijn handen. ik hoor meteen wat de output is (radio-geluid)

Misschien dat ik toch een Behringer x-touch controller of zoiets koop.
Ik wil toch meer met mijn 'handen' schuiven i.v.m. kleine snelle aanpassingen

Op jouw vraag: Waarom een Behringer x-air 18 trhuis? Altijd handig toch... ;-) en een aanrader!!
Nou..Ik heb soms live muziek in de studio (kleine setting van 1-4 personen)
Ik zou aankomend 'live muziek op de radio' seizoen weer beginnen.
Dit keer met de X-air als try-out, maar ja.. dat zal nu wel effe duren (corana-virus).
Maar.... ik wil ook gewoon thuis uitproberen of er een goeie voice-processor (warm vol geluid) en andere effecten op de Behringer x-air zit.
Om lekker te oefenen of te 'klooien' ;-), je kent 't wel.
En.... ik heb meteen een goeie geluidskaart thuis met veel mogelijkheden.

oja... de bediening x-air met een tablet/laptop gaat ook prima.

Ook ideaal voor kleine band of bijvoorbeeld toneelverenigingen of zo..
Dat scheelt veel sleep werk. X-air weegt bijna niks, volgens mij +/-3 kg en het is een klein ding, en geen lawaai, nogmaals ideaal!!!

Gr Harm
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Leg mij eens uit hoe je een dof microfoon geluid krijgt door een verkeerd ingestelde noisegate. Als de gate te hoog staat kapt hij zachte geluiden helemaal af en als hij te laag staat werkt hij simpelweg niet.

Dof geluid komt in de eerste plaats door een verkeerd ingestelde (breedband) compressor cq limiter.
Laemers

Bericht door Laemers »

Aart Rietveld schreef: 07 apr 2020 14:57 Leg mij eens uit hoe je een dof microfoon geluid krijgt door een verkeerd ingestelde noisegate. Als de gate te hoog staat kapt hij zachte geluiden helemaal af en als hij te laag staat werkt hij simpelweg niet.

Dof geluid komt in de eerste plaats door een verkeerd ingestelde (breedband) compressor cq limiter.
Hallo Aart, Misschien is 'dof' een verkeerd woordkeuze.
Ik had de gate-noise van de microfoon echt veel te agressief staan.
Nu heb ik de gate-noise meer opengezet, en ik krijg nu een beter / natuurlijker/ duidelijker geluid.

Ik gebruik verder helemaal geen limiter of compressor (uitgeschakeld)

Maar.. ik wou graag willen weten, of er een goeie voice-processor op behringer x-air18 zit? ;-) (vol warm geluid)

Gr Harm
wave

Bericht door wave »

Open deurtje, maar een goed geluid begint bij een goede microfoon (die heb je wel), een goede opstellling/microfoon techniek en uiteindelijk ook de factor akoestiek. Ik denk dat je misschien eerst eens zou moeten spelen met de afstand tot je microfoon. Te ver weg, en het wordt hol. Maar te dichtbij, en je krijgt last van het proximity effect in de vorm van teveel laag (wat je ook als “dof” kunt ervaren). Begin eens op een cm of 15 afstand, en ga dan proberen cq. luisteren :D . Als je dat eenmaal goed hebt, dan zou je met een beetje EQ en dynamics alleen nog wat bij hoeven te tunen.
Gates kunnen heel nuttig gereedschap zijn maar in een plaatje/praatje selfsupporting programma is het nut i.m.h.o nihil, zelf zou ik ‘m niet prikken.

Voor de rest helemaal met je eens dat die Behringer X-lijn heel erg veel biedt voor de prijs. Zelfs je uitgaat van levensduur = 3-jarige garantietermijn, dan is het nog steeds een spotprijs :))
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Laemers

Bericht door Laemers »

thanks voor de tips...
het geluid is al stukken beter :-)

gr Harm
jensdelanger

Bericht door jensdelanger »

Interessant draadje.

In een andere setup kun je de XR18 zelfs ook als 6voudige voiceprocessor kunnen inzetten, aangezien de mixer 6 AUX- (monitor)outputs heeft.
Je kunt dus 6 sporen elk naar een eigen Aux-output routen. Dan blijft de master-output dus buiten gebruik. Sterker nog (ik denk even hardop), met de Master-out erbij kun je eigenlijk 8 mono signalen als aparte chain gebruiken. Gebruik je de master, middels de Panning op kanaal 7 en 8 als 2 losse mono-outputs. De mixer fungeert hier dus niet als mixer, maar als meervoudige processor waar de signalen parallel (dus gescheiden) door de channelstrips lopen.

Aangezien elk kanaal z'n eigen channelstrip heeft, met EQ en alle Dynamics processors, kun je dus elke microfoon helemaal processen. De keten wordt dan: live-tafel > insert-send > input xr18 > channelstrip > (fader >) aux-out > insert-return -> live-tafel.

Let hierbij dus wel even op hoe je je channelstrip t.a.v. je aux-outputs op de XR18 instelt.. (pre/post fader/strip enz)
Heb ik eens bij een lokatie-uitzending toegepast, werkte perfect. Betekent natuurlijk wel dat je voor de uitzending wel 'n totaalmixer nodig hebt met inserts op de microfoon inputs (of je gebruikt de XR18 als 6 voudige mic-preamp. Kan natuurlijk ook.)
Plaats reactie