Geluid van vinyl verbeteren t.o.v. cd kwaliteit

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Studio-11

Re: Geluid van vinyl verbeteren t.o.v. cd kwaliteit

Bericht door Studio-11 »

Kerel, jij hebt echt een probleem. Ik kom hier op een forum, waar je een vraag mag stellen over techniek en soundprocessing en ik word bij de eerste reactie al doorverwezen naar Google.
Gelukkig zijn er mensen als v.ijl en remco_k die wél snappen hoe een forum werkt.

Daarbij heb ik niet eens gezegd dat het "allemaal" niet zo spannend is, ik had het alleen over de RIAA correctie. Da's het tweede al wat je uit verband trekt.
Zoals jij met je enorme kennis vast weet, is dat je de anti-skating en naalddruk nog in moet stellen als je platenspelers nieuw koopt. Dit heb ik ook gedaan volgens handleidingen. Waar ik het over had is de fysieke afstelling van het element. De uitlijning dus. Hier heb ik niks aan veranderd.

Het topic gaat ook helemaal de verkeerde kant op zo dus ik zal het hier maar bij laten. Excuses voor het stellen van een vraag.

Trouwens, die uitnodiging blijft staan. Ik ben erg benieuwd hoe jij mijn spelers optimaal zou instellen. Maar ik heb zo'n voorgevoel dat je dat niet gaat doen.

Mvg, Studio 11

Dukard

Bericht door Dukard »

Als ik het goed lees zijn de draaitafels direct aangesloten op de Airteq - intussen iets van 35 jaar oud - en vermoedelijk met de in de kanalen ingebouwde RIAA correctie. Dat zou mede de oorzaak kunnen zijn van je Sss-jes - de kwaliteit van deze printjes waren immers niet de beste.

Probeer anders gewoon eens een losse Pre-amp - uit ervaring kan ik zeggen dat er behoorlijke kwaliteitsverschillen zijn.

En als tweede: hoe oud zijn de naalden ?? ... m.a.w. hoeveel draaiuren ? ... Een versleten naald laat deze ongemakken namelijk ook horen.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....

wave

Bericht door wave »

Een naald probleem lijkt eigenlijk wat minder voor de hand te liggen, omdat TS schrijft het probleem met meerdere elementen te hebben. De tip om een losse RIAA pre-amp te gebruiken zou ik ook aan doen, maar waar ik ook nieuwsgierig naar ben: wat voor vinyl draait Studio 11? Is dat oud materiaal (zeg ‘55 - ‘75) of meer recent?
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

Jimboe

Bericht door Jimboe »

Ik denk dat dit allemaal niet direct iets te maken heeft met voorversterkers, de-essers, producties of processing. Mijn gevoel zegt me dat dit een combinatie is tussen versleten platen, minderwaardige elementen/naalden en tóch niet goed ingestelde naalddruk. Begin eens met behulp van een digitale naalddrukweger met het verhogen van de naalddruk tot het maximum dat de fabrikant van het element heeft opgegeven. Kijken wat dat doet.

Als dat niet helpt, ligt de oplossing waarschijnlijk bij de naaldvorm.
De meeste naalden zijn conisch van vorm en liggen vrij hoog in de groef. Ook DJ-exemplaren. (De meeste DJ-naalden staan juist bekend om hun slechte aftasting...)
Wat je nodig hebt voor echt goede weergave van vinyl is een naald met elliptische of Shibata(-achtige) slijping. Deze liggen veel dieper in de groef; het deel waar de gewone conisch geslepen naalden nooit komen. En het deel dat, ook bij versleten vinyl, vaak nog nooit afgespeeld is! Nadelen van deze naalden: duurder, kwetsbaarder, nog gevoeliger voor verkeerd instellen. Voordeel: je wist niet dat vinyl zo goed kon klinken.
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli

perikelen

Bericht door perikelen »

Studio-11 schreef:
29 dec 2019 21:02
Kerel, jij hebt echt een probleem.
Ok Boomer
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...

Studio-11

Bericht door Studio-11 »

De platenspelers worden zelden gebruikt, zeg 1 keer per maand. De originele naalden heb ik er net 2 maanden inzitten dus ik zou zeggen, als nieuw. Daarvoor gebruikte ik altijd mijn tonar element met verschillende naaldjes. Bijvoorbeeld de banana en de q.bert.
De q.bert klinkt hier beter dan de banana maar omdat die ook meer hoog weergeeft en iets beter stereo naar mijn mening, word het slissen ook erger.
Ik draai veelal vinyl van jaren 70 en 80 uit het piratengenre, maar ook nieuwer vinyl slist soms wel. Het spijtige is dat het altijd de dure singles zijn die slissen.

De pickups zitten rechtstreeks aangesloten op de Airteq, zonder de RIAA optie op de printen. De correctie gebeurd in de pick-ups zelf. Je kunt dit by-passen en een externe pre-amp gebruiken, ik heb dat geprobeerd met behringer pre-amps en dat maakte niet veel verschil.
Ik zal eerst eens andere naalden proberen en er zo'n weegschaal bij halen. Ook zal ik nogmaals de hoek controleren.

Welke naald zou je adviseren? Budget is niet echt een probleem, maar het moet wel leuk blijven...

Mvg
Studio 11

v.ijl

Bericht door v.ijl »

Welke naald zou je adviseren?
Dit is toch afhankelijk van het te gebruiken element.??
Ga voor een eliptsche naald.
Enige info over naalden: https://www.pickupnaald.nl/naalden/info-naalden.html
en dan is er koffie......

powersfred

Bericht door powersfred »

Als de vervormde s-klanken bij al het vinyl voorkomt heeft het niets van doen met versleten vinyl. Lijkt me stug dat al het vinyl naadje is.

Sleutelwoord is echt de juiste 'naalddruk. Als deze te laag is dan blijft de naald bij hoge tonen niet netjes op de bodem van de groef maar gaat hij iets hoger en stuitert heen en weer tussen de zijwanden van de groef. Hierdoor gaat het geluid bij de s- en de t-klank krasserig klinken. Hetgeen jij beschrijft. Je kunt beter een wat te hoge naalddruk dan een lage naalddruk hebben dus.

Als jij de lijn-uitgang van de Audio Technica gebruikt zoals je aangeeft helpt dat ook niet echt mee. Probeer de phono-uitgang maar eens. Cambridge Audio heeft uitstekende en betaalbare voorversterkers. Heb eerlijk gezegd niet zo'n groot vertrouwen in het materiaal van D&R, zeker met deze leeftijd.

Succes!

wally

Bericht door wally »

Vroeger werd er wel eens een dubbeltje op de elementhouder gelegd.. 😃

MFM

Bericht door MFM »

N.a.v. op Vijl’s en Jimboe’s verhaal even de doos met oude elementen uit de kast gehaald.
Daar zaten meerdere gebruikte (maar niet versleten) Ortofon elementen tussen. Elliptische, en inderdaad is er een behoorlijk verschil te horen met deze naalden.
Een aanrader!

DAZradio

Bericht door DAZradio »

Er zijn denk ik diverse oorzaken....
Als ik het goed heb zitten er standaard at95 elementen/naalden onder een at draaitafel.... dit zijn de best verkochte elementjes ter wereld en dat komt voornamelijk omdat ze foolproof zijn en verder nergens echt in uitblinken.

Tips voor naalden
Moet het een stootje kunnen hebben: een dj naald met een zogenaamd elliptische naald is de ortofon mk2 club... in de oude arkiv, broadcast e en gold zit ook diezelfde naald.
Een exoot is de grado dj200.... deze is helaas nogal onbekend, maar klinkt vele malen beter als de ortofon naalden.

Ben je best wel voorzichtig van jezelf en stel je de beste kwaliteit voorop ga dan voor een ortofon 2m red of blue, een nagaoka mp110 of een audio technica at440mlb.... sumiko pearl is ook een mooi element, evenals iets van goldring.... je kunt het zo gek maken als je maar wilt... maar gezien de kwaliteit van je draaitafel zou ik niet meer dan €80 besteden voor je naald plus element. Ga ook vooral niet voor een mc element in dit geval....

Waar je zoal op moet letten:

Checklist:
1. Staat je draaitafel wel goed horizontaal? Dit is de basis waar het allemaal begint.
- tip: koop zo’n rond gecentreerd waterpasding van 5 euro en je weet het....

2.
Naalddruk:
Ff kijken op de aanbevelingen van de leverancier... maar als stelregel:
voor dj naalden 2,5 tot 3 gram....
Voor hifi naalden 1,5 tot 2 gram....
Reden is een heel verhaal over frequenties door de veerconstante van de cantilever vs de massa van de arm vs de massa van het element.
Teveel druk is doorgaans te weinig hoog, te weinig naalddruk kan resulteren in een ongecontroleerde weergave van hoge tonen en te weinig lage tonen.... best wel kritisch dus die naalddruk.

3.Staat de arm wel horizontaal aan de plaat?
Stel eerst de juiste naalddruk in, leg er een plaat op en kijk of de arm dan wel horizontaal staat... (meeste armen zijn wel in hoogte verstelbaar). Dit is belangrijk omdat je vanuit het armscharnier naar je cantilever toe een constante Veermassa wilt hebben.

4. Staat De naald wel recht op de arm waaruit volgt dat de naald onder de juiste hoek in de groef staat....
te ver naar voren of achteren hellend geeft bijvoorbeeld een harde s klank of juist helemaal geen s klank. De naald tast dan de groef niet goed of af waardoor de trillingen door die groeven niet goed worden doorgegeven. (Dit resulteert in distortie).

5. Stel de zogenaamde overhang in....dit zorgt er kortgezegd voor dat de plaat op het begin, in het midden en aan het einde goed klinkt. Dit gaat over de plaats en de richting van de naald op en ten opzichte van de groef in relatie tot de richting en de lengte van de arm, en dat is wellicht het lastigste klusje... met die standaard Concorde elementen kun je dit niet doen... die zijn als compromis ontworpen voor 9 inch armen... als je echter een headshell met los element hebt, zoek dan even naar een bearwald sjabloon op internet of bestel een sjabloon bij bijvoorbeeld thakker.eu... wil je het helemaal goed voor elkaar hebben... koop dan een goede afstelplaat en een oscilloscope erbij zodat je bijna op de micrometer je naald en element kunt afstellen.

6. Antiskate
Mits je bovenstaand allemaal redelijk in orde hebt, is een goede stelregel voor antiskate dat de waarde van anti-skate gelijk of net iets minder is als de naalddruk die je hebt ingesteld... werkt in de praktijk altijd vrij goed. Grootste voorwaarde is wel dat alles goed horizontaal staat, anders is antiskate totaal zinloos. Antiskate zorgt ervoor dat de naald in het midden wordt gehouden van de groef... zonder antiskate trekt de voortgaande draaiende beweging de naald altijd naar een kant van de groef waardoor je naald enerzijds een groot gedeelte informatie mist in het kader van links /rechts, en anderzijds loopt de naald dan bovenop de ene kant van de groef in plaats van erin waardoor je naald én je platen sneller slijten...

7. RIAA en preamp....
Meestal gebruik je een zogenaamd mm element.... stel je preamp daarop in... als je de preamp op mc hebt staan terwijl je een mm element gebruikt versterkt deze ongeveer 10 keer teveel en gaan de hoge tonen inderdaad flink over de nek. De afsluitwaarde is ook belangrijk... maar meestal heb je die optie niet in het lagere prijssegment.
Een goede riaa correctie is WEL heel belangrijk.... zeker als je er nog zoiets als processing achter gaat zetten.
er zit een groot verschil in de diverse preamps.... ik adviseer standaard een Cambridge audio of musical fidelity bakkie... de instapversies zijn al goed genoeg en tig keer beter als die printjes in welk mengpaneel dan ook., (als je wilt weten hoe dit zit, kijk even naar de metingen van John Atkinson op stereophile.com).

8. Bij gebruik van processing worden foutjes in bovenstaande setup altijd extra versterkt....
Begin met een neutrale stand van de equalizer op je mengpaneel... eq doe je met processing.
Gebruik verder geen de-essers of maximizers of andere low budget zooi.... een compellor met stereotool is voldoende mits goed ingesteld.

Als je dan nóg sssss klanken hebt:
- zijn je naalden versleten
- is je vinyl versleten (gebeurd regelmatig met die olde ddr schlagers uit 1970)
- is er wat mis met je kabels
- heb je je preamphasize in je processing verkeerd staan (deze moet uit op een stream).
- heb je een level probleem waardoor er iets gigantisch over de zeik gaat.

Succes ermee....
concrete waves...

hvz

Bericht door hvz »

Ik denk niet dat een de-esser gaat helpen. Het enige wat je kunt doen is de S zachter maken, maar het slissen zit waarschijnlijk op een andere frequentie dan de S zelf, anders zou het redelijk gemaskeerd moeten worden (of het moet echt heel extreem zijn). Als het op een andere frequentie zit zou de-essen de S wel zachter maken maar het slissen niet.

Dus even een paar andere vragen:
- Kun je inschatten op welke frequentie het slissen zit? Wordt de S lager (meer van dat "vieze" hoog, sjjjj ipv sssss) of juist hoger (ik verwacht van niet want dat klink meestal juist fijn)?
- Kan het zijn dat het vooral in het laag zit? Vinyl met naaldproblemen kan makkelijk rare effecten in het L-R geven die als een soort rommel klinken, die makkelijk met de S mee kan gaan en daardoor misschien (als het niet *heel* laag is) als slissen kan overkomen.
- Kun je eens checken of je het nog steeds hoort als je in mono luistert? Ik heb eerder dit soort effecten op vinyl gehoord en die leken allemaal in de L-R te zitten. Je zou ook naar de L-R kunnen luisteren. Als je het in mono niet hoort en in L-R wel, dan is er wel iets te verzinnen om het weg te filteren - maar dat is dan niet een de-esser maar iets heel anders.

Plaats reactie