Berichtgeving NOS over mondkapjes

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.

Moderator: admin6

WinnaarRadioring2023

Re: Propaganda bij de NOS

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Zwarte Stoomboot schreef: 24 jul 2020 13:47
WinnaarRadioring2023 schreef: 24 jul 2020 12:47 Dat googelen met cijfers, dat is iets wat men graag doet bij de NPO en het RIVM.

Maar om op die mondkapjes te komen, vanmorgen in ‘Spraakmakers Op 1’ ging de discussie over mondkapjes tussen voorstanders, medestanders en mensen met corona angst. Relativerende geluiden waren niet te horen, afwijzende geluiden alleen door de gasten die zichzelf een vraag stellen om hun verhaal te kunnen vertellen.

In dat halve uurtje was de NPO er zeker niet voor alle Nederlanders.
Ik werk vandaag, dus ik heb geen tijd om de uitzending terug te luisteren, maar op de website zie ik
Over de daadwerkelijke effectiviteit van mondkapjes zijn experts het niet eens. Ook over het psychologische effect zijn de meningen verdeeld. Het brengt het risico van schijnveiligheid mee, waarbij mensen denken dat het mondkapje voldoende beschermt en de 1,5 meter afstand niet gehouden hoeft te worden. "Vandaar dat het alleen wordt geadviseerd op plekken waar de 1,5 meter niet gehouden kan worden."

Tegelijkertijd zou het constant zien van mondkapjes en geconfronteerd worden met de maatregel ervoor kunnen zorgen dat mensen zich meer bewust zijn van het virus en maatregelen beter in acht nemen. "Daar is de literatuur niet eenduidig over."
Klinkt toch niet zo heel erg als propaganda.
Goed verhaal, maar ik heb het over hetgeen er in de uitzending te horen was, niet over wat er op de internetsite staat. Bovendien gaat het er om dat als je 3 gasten uitnodigt om het al dan niet verplicht dragen van mondkapjes te bespreken, dat er best 1 tussen mag zitten die goed kan beargumenteren waarom het dragen van een mondkapje een slecht idee is. En als je dan 2 luisteraars in de uitzending haalt over mondkapjes, zoek dan op zijn minst een voor- en een tegenstander. Dat is evenwichtige journalistiek.

De discussie bij Spraakmakers (of beter gezegd, de NPO) is vaak, wij bepalen de koers (het dragen van een mondkapje is een goed idee) en de gasten mogen discussiëren over de details (moet het alleen in de winkel of ook op straat). En dan noemt de NPO dat een evenwichtig programma waarbij alle meningen aan bod komen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

rutgrrr schreef: 23 jul 2020 22:07 Dit virus is echt, het is hardnekkig en er gaan gewoon mensen aan DOOD.
Covid 19 is een vevelende ziektes. Er zijn veel erger virussen dan Corona, maar ik gun het niemand. Dat is echter niet de discussie. De vraag is of de berichtgeving van de NOS over mondkapjes ongenuanceerd eenzijdig is, anders gezegd op propaganda lijkt. Ik kreeg gisteren echt dat beeld, met een stroom eenzijdige berichtgeving op Twitter. Misschien zat er gisteren een eindredacteur met persoonlijk belang, wat ook kwalijk zou zijn.

Overigens lijkt het dat de NOS meeleest. Vandaag lijkt de berichtgeving weer iets genuanceerder, waarvan een goed voorbeeld van wordt gegeven door Zwarte Stoomboot (kan die naam nog wel tegenwoordig :wink: )
Zwarte Stoomboot schreef: 24 jul 2020 07:25 Feit is dat toen we nog geen maatregelen hadden de ziekenhuizen in snel tempo vol stroomden. Mensen die (indirect) anders beweren moeten niet een podium krijgen alsof ze gelijk hebben.
Feit is ook dat de ziekenhuizen weer leeg gestroomd zijn met uitsluitend maatregelen die gedrag sturen. Tot de dag van vandaag neemt het aantal ziekenhuisopnames niet toe. Er is geen mondkapje in openbare ruimtes aan te pas gekomen. Dat geluid mag ook een podium krijgen en krijgt het volgens mij veel te weinig.
Rock 'n roll is better than music!
jessica

Bericht door jessica »

Oortjes schreef: 24 jul 2020 21:31 Feit is ook dat de ziekenhuizen weer leeg gestroomd zijn met uitsluitend maatregelen die gedrag sturen. Tot de dag van vandaag neemt het aantal ziekenhuisopnames niet toe. Er is geen mondkapje in openbare ruimtes aan te pas gekomen. Dat geluid mag ook een podium krijgen en krijgt het volgens mij veel te weinig.
Eens met bovenstaande.
Overigens laat Diederik Gommers (woordvoerder van de IC's in Nederland) van zijn vakantieadres in Zeeland eenzelfde geluid horen. Hij zegt en ik citeer: "Ik heb meegekregen dat het aantal besmettingen van het coronavirus oploopt. Toch vind ik de huidige cijfers geen reden voor nieuwe maatregelen. Op dit moment is daar geen aanleiding voor. We zien geen toename van het aantal mensen in ziekenhuizen en ook niet op de intensive cares. Dus dat gaat goed. Het aantal besmette mensen neem toe, maar dat komt doordat we extra testen."

Dit is precies hetzelfde als ik een aantal berichten geleden al had geconcludeerd uit de cijfers. Procentueel zijn er zelfs minder besmettingen. Maar tegenwoordig kunnen journalisten heel slecht cijfers intepreteren. Het lijkt ook wel of ze het leuk vinden om slecht nieuws te brengen. Breng het gewoon naar waarheid. Maar nee het moet met sensatie worden gebracht en liefst slecht nieuws om mensen bang te maken.
big T

Re: Berichtgeving NOS over mondkapjes

Bericht door big T »

Dus? Wij van de media doen slecht werk!
Stoere koppen en hijgerig alles na kauwen, wat ging er door je heen toen je 'vul gebeurtenis' in?
Gedegen hoe en waarom en waar vandaan berichtgeving doen.
Altijd de verschillende kanten belichten en altijd denken aan uitspraken van beroemde mensen voor ons;
Jou mening is niet de mijne, maar ik verdedig hem omdat ik vind dat tegengestelde meningen opvattingen gehoord moeten worden.
En juist dat, dat geeft inhoud aan onze vrijheid.
Durashift

Bericht door Durashift »

jessica schreef: 25 jul 2020 00:15 (..)

Eens met bovenstaande.
Overigens laat Diederik Gommers (woordvoerder van de IC's in Nederland) van zijn vakantieadres in Zeeland eenzelfde geluid horen. Hij zegt en ik citeer: "Ik heb meegekregen dat het aantal besmettingen van het coronavirus oploopt. Toch vind ik de huidige cijfers geen reden voor nieuwe maatregelen. Op dit moment is daar geen aanleiding voor. We zien geen toename van het aantal mensen in ziekenhuizen en ook niet op de intensive cares. Dus dat gaat goed. Het aantal besmette mensen neem toe, maar dat komt doordat we extra testen."

(..)
Hmm, hoorde ik vanochtend juist op radio 1 in een kort interview dat die Gommers geschrokken was van de drukte in een lokale HEMA te Vlissingen (was hij gestrand met de zeilboot) en hij dus wel een mondkapjeplicht voorstaat. Nu was het zijn eerste keer in een winkel sinds de start van de corona crisis.. dus misschien moet hij nog ff wennen? Ongetwijfeld zal die beste man het druk zat hebben.. maar in al die weken nog niet één keer in een supermarkt of bij een bakker/slager naar binnen geweest.. dat vind ik wel wat elitair.. Als je je uit wilt spreken over hoe de samenleving zich op een bepaald punt moet gedragen, ga dan ook onderdeel uitmaken van die samenleving, denk ik dan.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Voorbeeld van een genuanceerd artikel met een kop die stemming maakt:
Coronagezant: nu ingrijpen om nieuwe lockdown te voorkomen- https://nos.nl/l/2341779

Misschien dat ik daar niks van moet zeggen, maar het lijkt mij goed als admin6 ook bij de NOS gaat ingrijpen!
Oortjes

Bericht door Oortjes »

big T schreef: 25 jul 2020 09:15 Altijd de verschillende kanten belichten en altijd denken aan uitspraken van beroemde mensen voor ons;
Jou mening is niet de mijne, maar ik verdedig hem omdat ik vind dat tegengestelde meningen opvattingen gehoord moeten worden.
En juist dat, dat geeft inhoud aan onze vrijheid.
Eens, en dan is de nadruk op één kant van het verhaal slechte journalistiek. Of hijgerig, zoals jij het noemt.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Oortjes schreef: 25 jul 2020 11:28 Voorbeeld van een genuanceerd artikel met een kop die stemming maakt:
Coronagezant: nu ingrijpen om nieuwe lockdown te voorkomen- https://nos.nl/l/2341779

Misschien dat ik daar niks van moet zeggen, maar het lijkt mij goed als admin6 ook bij de NOS gaat ingrijpen!
Hoe het bij de NOS zit weet ik niet, maar feit is wel dat de gemiddelde 'viroloog' in de doelgroep valt van mensen die (ernstig) ziek worden. Het is dus ook mogelijk dat die mensen uit eigenbelang handelen.
Plaats reactie