Berichtgeving NOS over mondkapjes

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.

Moderator: admin6

Oortjes

Berichtgeving NOS over mondkapjes

Bericht door Oortjes »

Ik open mijn Twitter: tweets van de NOS dat mondkapjes nodig zijn in meerdere varianten. Vervolgens open ik Google Nieuws: hetzelfde. Op NU.nl of bij kranten lees ik verschillende geluiden, maar bij de NOS alleen maar dat mondkapjes nodig zijn.

Los van het feit dat gedrag belangrijker is dan lapjes in de bestrijding van een virus, is het buitengewoon eenzijdige berichtgeving. Het doet me denken aan berichtgeving zoals ik in de jaren '80 bij mijn toenmalige vriendin achter het IJzeren Gordijn hoorde.

Ervaren jullie ook propaganda door de NOS? Zou er een commercieel belang zijn? Of politieke inmenging?
Rock 'n roll is better than music!
jessica

Re: Propaganda bij de NOS

Bericht door jessica »

Oortjes schreef: 23 jul 2020 20:26 Ik open mijn Twitter: tweets van de NOS dat mondkapjes nodig zijn in meerdere varianten. Vervolgens open ik Google Nieuws: hetzelfde. Op NU.nl of bij kranten lees ik verschillende geluiden, maar bij de NOS alleen maar dat mondkapjes nodig zijn.

Los van het feit dat gedrag belangrijker is dan lapjes in de bestrijding van een virus, is het buitengewoon eenzijdige berichtgeving. Het doet me denken aan berichtgeving zoals ik in de jaren '80 bij mijn toenmalige vriendin achter het IJzeren Gordijn hoorde.

Ervaren jullie ook propaganda door de NOS? Zou er een commercieel belang zijn? Of politieke inmenging?
De NPO en NOS in het speciaal zijn gewoon de propaganda zender van de overheid. Geen kritische vraag is er gekomen in de hele periode van Corona. De NOS straalt precies uit wat de regering wil. En ja ze worden beloond. Er wordt niet bezuinigd bij de publieke omroep. Zelfs voor 20 uur mogen ze reclame blijven uitzenden. Als je er op let is het echt verschrikkelijk. Ze maken de beeldvorming hoe Den Haag het wil. Nu met de mondkapjes. Eerst wordt het publiek er zo mee geconfronteerd en bang gemaakt dat het overal echt nodig is en dan per 1 september wordt het natuurlijk verplicht in winkels, opbenbare gebouwen en in drukke winkelstraten. Je kan er gewoon op wachten.

Kortom ik ervaar het net zo.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Oortjes, kun je eens linken naar de artikelen waar je kritiek op hebt? Ik vind het nogal wat om berichtgeving gelijk als propaganda aan te merken, alleen omdat de boodschap je kennelijk niet bevalt. Mijns inziens probeert de NOS zo neutraal mogelijk te zijn, op het krampachtige af, dat wel. Commercieel belang? HOE dan?

Verder een vraag voor jessica: WAT heeft de politiek te winnen bij een mondkapjesplicht? NIETS. Het wordt een impopulaire maatregel, geen enkele politicus neemt die graag. De enige reden ervoor is het beperken van het aantal besmettingen. Er zit geen NWO, Illuminati of samenzwering achter. Als wel, dan hoor ik het graag.

Dit virus is echt, het is hardnekkig en er gaan gewoon mensen aan DOOD. Dat kun je beperken door als mens je verantwoordelijkheid te nemen naar je medemens en bijvoorbeeld een mondkapje te dragen. Wetenschappelijk onderzoek toont elke keer weer opnieuw aan dat dit WERKT.

Mensen nemen deze pandemie gewoonweg niet serieus. Dan krijg je dus een tweede golf. Je ziet in de VS waar dat toe kan leiden: het grootste aantal besmettingen en doden ter wereld.
Offtopic is het nieuwe ontopic.
rvbracht

Bericht door rvbracht »

Niet alleen bij de NOS, maar bij alle mainstream media.
Iedereen lijkt nu ineens mondkapjes te willen, onder het motto "baat het niet, dan schaadt het niet", zonder enig wetenschappelijk bewijs, want alle landen doen het ook. Zoiets is geen toeval, maar afgesproken werk, waarschijnlijk van bovenaf opgelegd.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

rutgrrr schreef: 23 jul 2020 22:07 Oortjes, kun je eens linken naar de artikelen waar je kritiek op hebt? Ik vind het nogal wat om berichtgeving gelijk als propaganda aan te merken, alleen omdat de boodschap je kennelijk niet bevalt. Mijns inziens probeert de NOS zo neutraal mogelijk te zijn, op het krampachtige af, dat wel. Commercieel belang? HOE dan?

Verder een vraag voor jessica: WAT heeft de politiek te winnen bij een mondkapjesplicht? NIETS. Het wordt een impopulaire maatregel, geen enkele politicus neemt die graag. De enige reden ervoor is het beperken van het aantal besmettingen. Er zit geen NWO, Illuminati of samenzwering achter. Als wel, dan hoor ik het graag.

Dit virus is echt, het is hardnekkig en er gaan gewoon mensen aan DOOD. Dat kun je beperken door als mens je verantwoordelijkheid te nemen naar je medemens en bijvoorbeeld een mondkapje te dragen. Wetenschappelijk onderzoek toont elke keer weer opnieuw aan dat dit WERKT.

Mensen nemen deze pandemie gewoonweg niet serieus. Dan krijg je dus een tweede golf. Je ziet in de VS waar dat toe kan leiden: het grootste aantal besmettingen en doden ter wereld.
Mag ik je er aan herinneren dat de naderende DOOD de enige zekerheid in het leven is. Ook jouw toekomst wordt iedere dag korter.

Als het om mondkapjes gaat kan ik de NOS niet op propaganda betrappen. Men doet wel aan angstzaaien om de geesten rijp te maken zodat ook wij straks verplicht kunnen worden om een mondkapje te dragen.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Mensen hier hebben niet door hoe de wetenschap werkt.

Er is wetenschappelijk aangetoond dat het aantal besmettingen weer toeneemt in Nederland, dat een tweede golf dreigt (zie de curves in vergelijkbare situaties in andere landen!) en dat mondkapjes helpen. Het RIVM zuigt geen dingen uit een of andere duim. Wetenschappelijk onderzoek wordt bovendien als sinds het begin van het internet uitgewisseld, dat heeft een reden. Zo kunnen we hier met de kennis van anderen maatregelen nemen voordat de vlam echt opnieuw in de pan slaat en alle IC's weer vol liggen en er niet alleen ouden van dagen en zwakken doodgaan, maar ook op het oog gezonde mensen, want virussen muteren.

Ik laat deze "discussie" hier verder voor wat ie is. Ik kan niet tegen complete kolder als "afgesproken werk, waarschijnlijk van bovenaf opgelegd" en "de geesten rijp te maken zodat ook wij straks verplicht kunnen worden om een mondkapje te dragen". Dat is samenzweringsdenken gevoed door een bubbel van ongefundeerde berichtgeving.
Offtopic is het nieuwe ontopic.
jessica

Bericht door jessica »

rvbracht schreef: 23 jul 2020 23:04 Niet alleen bij de NOS, maar bij alle mainstream media.
Iedereen lijkt nu ineens mondkapjes te willen, onder het motto "baat het niet, dan schaadt het niet", zonder enig wetenschappelijk bewijs, want alle landen doen het ook. Zoiets is geen toeval, maar afgesproken werk, waarschijnlijk van bovenaf opgelegd.
Helemaal eens! Scherp gezien.
Nog even over hoe de mainstream media ons bang maken. Vooral met besmettingen. De afgelopen dagen kan je de tv of radio niet aanzetten of je wordt bang gemaakt met meer besmettingen. Even wat cijfers op een rij. Want cijfers om die goed te lezen daar hebben ze in de mainstream media erg veel moeite mee.

begin juni zijn er 48.812 mensen getest. Hiervan werden er 986 als besmet getest dit is dus ongeveer 2,0% positief.
De afgelopen week werden er veel meer mensen getest namelijk 81.269 Hiervan werden er als 817 als besmet getest. Dit is 1,0% positief.

Zowel in de absolute aantallen als de procentuele aantallen zie ik geen toename. Hoe kan iedereen dit dan roepen op tv en radio in mainstream media?
Het is ook logisch dat als je meer mensen gaat testen je meer besmettingen zult vinden. Je moet altijd procentueel kijken.
Ik zie gewoon een daling. Maar het is veel bangmakerij want in landen om ons heen worden overal mondkapjes gedragen.

Dit is inderdaad van bovenaf opgelegd en niet moet alles in het werk gesteld worden om dit in NL ook zo te krijgen. De Mainstream media werkt hier lekker aan mee. Zonder enige kritische vraag en zonder goed de cijfers te analyseren wat er werkelijk aan de hand is.

In het begin werd corona als een zeer dodelijk virus weggezet 5 tot 6% van de mensen die het zouden krijgen zou er aan sterven. Dit sterftecijfer blijkt ongeveer tussen de o,1% en 0,2% te liggen. Niet ver verwijderd van het sterftepercentage aan griep want dit is 0,1%.

Nu er dus niet zoveel mensen sterven als in begin verteld wordt de focus verlegd naar het aantal besmettingen. Nooit wordt er bij verteld dat 90% van alle mensen die corona hebben gehad al weer hersteld zijn. Deze cijfers worden continue hoog gehouden. Steeds wordt gezegd 15 miljoen mensen zijn besmet met corona terwijl 14 miljoen mensen al weer hersteld zijn. Onnodig bang maken noem ik dit.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Ik begin het gegoochel met cijfers en de complottheorieën wel een beetje zat te worden.
Ik neem aan dat ook jullie niet denken dat mensen in opdracht van een geheim genootschap (of zo) op intensive care-afdelingen worden opgenomen.

De ic's lagen een paar maanden terug toch echt vol met mensen die ernstig ziek waren geworden door corona. De zorg moest alle zeilen bij zetten, reguliere behandelingen werden uit uitgesteld. Er dreigde zelfs een tekort aan ic-bedden. Dat het aantal zieken daarna is afgenomen kun je toeschrijven aan de maatregelen die zijn genomen én het feit dat verreweg de meeste mensen zich aan die maatregelen hebben gehouden.

Dat het aantal afneemt is niet het bewijs dat het virus weinig voorstelt, maar het bewijs dat de maatregelen werken. Hoe vervelend die maatregelen overigens ook zijn.

Nu alles en iedereen de versoepeling in gaat, zie je overal kleine en grotere uitbraken. Bijna altijd het gevolg van te veel mensen te dicht bij elkaar. Op familiefeestjes, in de kroeg, noem maar op. Logisch ook: er is nog steeds geen vaccin. In dat opzicht is de situatie ten opzichte van maart niet veranderd. Het virus is nog steeds even besmettelijk.

De mensen die roepen dat we van alle maatregelen af moeten krijgen soms best zendtijd, maar veel minder dan het officiële standpunt van regering, RIVM en GGD. Logisch toch? Die zijn namelijk verantwoordelijk voor de maatregelen waar we allemaal mee te maken hebben. En een tegengeluid is op zich prima. Daar moet ook ruimte voor zijn, maar realiseer je wel dat dit niet gaat over smaak (is iets mooi of lelijk). Feit is dat toen we nog geen maatregelen hadden de ziekenhuizen in snel tempo vol stroomden. Mensen die (indirect) anders beweren moeten niet een podium krijgen alsof ze gelijk hebben.

Het aantal zieken en doden valt cijfermatig gezien best mee *omdat* we maatregelen hebben genomen. Jessica redeneert andersom en vindt de maatregelen (en de berichten in de media daarover) kennelijk onzin, omdat er weinig doden zijn. Dat is het omdraaien van oorzaak en gevolg!
big T

Bericht door big T »

Oortjes schreef: 23 jul 2020 20:26 Ervaren jullie ook propaganda door de NOS? Zou er een commercieel belang zijn? Of politieke inmenging?
Ik heb geen twitter, dus kan niet in je voorbeeld in gaan maar gezien de stijl van de media, en de nos, zie ik daar geen verstrengeling van belangen in.
Wel een afvlakking van het vak journalist, en als dit verward wordt met het wordt van boven af opgelegd etc, dan zegt het mij dat wij dus ook afvlakken.
En dat wij steeds minder zelf nadenken, om zelf op onderzoek uit te gaan bij de media.
Het domweg aannemen wat een ander zegt, dus is het waar want ik ben zo bang voor ...... vul in wat op de puntjes kan komen te staan.
Als iemand beweerd dat het gras blauw is, en ik heb hier twijfels bij, dan ga ik op onderzoek uit hoe kleuren in elkaar steken.
Om zo te kunnen bepalen hoe kleuren nu gedefinieerd zijn en om dan te kunnen zien of het klopt dat gras blauw is.
Calypso

Bericht door Calypso »

Inhoudelijk over het specifieke stuk rondom Corona maatregelen ga ik me niet aan branden. In het algemeen: elk nieuwsmedium is op de 1 of andere manier wel bezig met propaganda. Is het niet van links, dan van rechts, is het niet van de regering dan is het van de oppositie, enzovoorts.

Nieuws brengen is selecteren. Alleen al door een klemtoon of woordkeuze kan er bij iemand die een andere nuancering aan wil brengen (of een andere mening heeft) het gevoel van vooringenomenheid of propaganda.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Dat googelen met cijfers, dat is iets wat men graag doet bij de NPO en het RIVM.

Maar om op die mondkapjes te komen, vanmorgen in ‘Spraakmakers Op 1’ ging de discussie over mondkapjes tussen voorstanders, medestanders en mensen met corona angst. Relativerende geluiden waren niet te horen, afwijzende geluiden alleen door de gasten die zichzelf een vraag stellen om hun verhaal te kunnen vertellen.

In dat halve uurtje was de NPO er zeker niet voor alle Nederlanders.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

WinnaarRadioring2023 schreef: 24 jul 2020 12:47 Dat googelen met cijfers, dat is iets wat men graag doet bij de NPO en het RIVM.

Maar om op die mondkapjes te komen, vanmorgen in ‘Spraakmakers Op 1’ ging de discussie over mondkapjes tussen voorstanders, medestanders en mensen met corona angst. Relativerende geluiden waren niet te horen, afwijzende geluiden alleen door de gasten die zichzelf een vraag stellen om hun verhaal te kunnen vertellen.

In dat halve uurtje was de NPO er zeker niet voor alle Nederlanders.
Ik werk vandaag, dus ik heb geen tijd om de uitzending terug te luisteren, maar op de website zie ik
Over de daadwerkelijke effectiviteit van mondkapjes zijn experts het niet eens. Ook over het psychologische effect zijn de meningen verdeeld. Het brengt het risico van schijnveiligheid mee, waarbij mensen denken dat het mondkapje voldoende beschermt en de 1,5 meter afstand niet gehouden hoeft te worden. "Vandaar dat het alleen wordt geadviseerd op plekken waar de 1,5 meter niet gehouden kan worden."

Tegelijkertijd zou het constant zien van mondkapjes en geconfronteerd worden met de maatregel ervoor kunnen zorgen dat mensen zich meer bewust zijn van het virus en maatregelen beter in acht nemen. "Daar is de literatuur niet eenduidig over."
Klinkt toch niet zo heel erg als propaganda.
jessica

Bericht door jessica »

Zwarte Stoomboot schreef: 24 jul 2020 07:25 Het aantal zieken en doden valt cijfermatig gezien best mee *omdat* we maatregelen hebben genomen. Jessica redeneert andersom en vindt de maatregelen (en de berichten in de media daarover) kennelijk onzin, omdat er weinig doden zijn. Dat is het omdraaien van oorzaak en gevolg!
Dit leg jij me nu in de mond. Ik heb nooit gezegd dat er weinig doden zijn.
Wat ik heb gezegd is dat in het begin ze angst zaaiden door te zeggen dat 5 a 6% van de mensen aan dit virus zou overlijden.

Nu blijkt dit percentage tussen 0,1 en 0,2% van de mensen die het virus krijgen te zijn. Een stuk minder dan voorspeld dus.
Ik heb ook niet gezegd dat ik de maatregelen onzin vind. Allemaal woorden die me in de mond gelegd worden en niet zo zijn.
MFM

Bericht door MFM »

jessica schreef: 24 jul 2020 16:44
Zwarte Stoomboot schreef: 24 jul 2020 07:25 Het aantal zieken en doden valt cijfermatig gezien best mee *omdat* we maatregelen hebben genomen. Jessica redeneert andersom en vindt de maatregelen (en de berichten in de media daarover) kennelijk onzin, omdat er weinig doden zijn. Dat is het omdraaien van oorzaak en gevolg!
Dit leg jij me nu in de mond. Ik heb nooit gezegd dat er weinig doden zijn.
Wat ik heb gezegd is dat in het begin ze angst zaaiden door te zeggen dat 5 a 6% van de mensen aan dit virus zou overlijden.

Nu blijkt dit percentage tussen 0,1 en 0,2% van de mensen die het virus krijgen te zijn. Een stuk minder dan voorspeld dus.
Ik heb ook niet gezegd dat ik de maatregelen onzin vind. Allemaal woorden die me in de mond gelegd worden en niet zo zijn.
Het percentage patiënten die herstellende zijn en daar een veel langere weg voor nodig hebben en waarschijnlijk nooit meer de oude zullen worden ligt schrikbarend hoger dan die van de mensen na een gewone griepgolf.

Ik kan nu, maanden later, nog steeds niet volledig werken of sporten of een keertje wat langer op blijven.
Die impact op de gezondheid is zo groot dat ik mij echt dagelijks meer en meer ga irriteren aan de beterweters en de alles in twijfel trekkende medemens.

Dit virus is gevaarlijk. De NOS waarschuwt net zo goed/slecht en veel als andere media doen.
Alleen lijkt het erop dat het Nieuwe Normaal dus ook inhoudt dat men er altijd en overal een bezwaar in ziet.

Al moet ik voortaan in ruimtepak de straat op om mijn medemens/familie niet te besmetten als ik weer thuiskom van de winkel, dit virus wil je niet meemaken.
Ik denk dus ook niet dat de NOS bewust bezig is met propaganda, maar dat ze er juist op blijven hameren om niet zo idioot te doen.
admin6

Re: Berichtgeving NOS over mondkapjes

Bericht door admin6 »

Naam van het topic is aangepast. De vorige naam was suggestief en droeg niet bij aan een discussie an sich.
Moderator -- Info: forum@radiofreak.nl / Forumregels: http://www.radioforum.nl/forumregels
Plaats reactie