Lokalo: Live televisie

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.
Plaats reactie
jefsz

Lokalo: Live televisie

Bericht door jefsz » 08 aug 2015 16:57

Even iets technisch. Zijn er veel lokalo's die live televisie maken? En hoe verzorgen ze de verbinding? Dus hoe zorg je dat het signaal op locatie naar de studio gaat? Ik ben erg benieuwd!

Aart Rietveld

Re: Lokalo: Live televisie

Bericht door Aart Rietveld » 08 aug 2015 17:11

Wij doen inderdaad regelmatig live TV-uitzendingen, ook op locatie.

Hiertoe hebben bij een "SDI over glas"-verbinding liggen met het gemeentehuis, een plaats waarvandaan regelmatig de raadsvergaderingen worden uitgezonden. Maar ook de Dodenherdenking, vlak naast het pand, en huldigingen van bv. voetbalteams in de gemeentehuistuin en -balkon worden via die lijn verstuurd.

Voor alle andere lokaties gebruiken we een COFDM-straalverbinding van HF-Prints incl. repeater op een hoge flat in de buurt van de studio. Met deze set kunnen we vanuit de hele gemeente een verbinding met de studio maken. Nadeel van deze set, die alweer heel wat jaartjes oud is, is dat deze alleen maar een composiet-ingang heeft terwijl onze reportagewagen na de laatste upgrade HD levert via SDI. Voor een betere kwaliteit onderzoeken we momenteel of de huidige set geupgraded kan worden of dat inhuur van een lowcost "snel internet-via-satelliet"-verbinding soelaas kan bieden.

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 08 aug 2015 17:43

Als je op beide locaties een 10 Mbit verbinding (of sneller) hebt (up en down) dan kan je streamen.
Anders draadloos, maar is een stuk moeilijker. COFDM is dan een toverwoord, dat signaal is bijna altijd wel te doen.

Maar een set kopen is duur, en dan is het advies, huur.

Kijk morgen eens bij RTV Purmerend, zit op een lastige locatie in Ilpendam, draadloos via een releil naar Purmerend en Monnickendam. De hele middag parckpop ,ook via de stream.

Wat ook soms gaat, is streamen via 4G, zijn kastjes voor te huur, maar let op, huur is duur en als je evenement groot is kan je wel eens geen verbinding hebben. Studio 040 had daarom zijn eigen TV verbindingen geregeld tijdens de huldiging van PSV, want streamen via 4G ging daar niet meer,
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

rodney2

Bericht door rodney2 » 08 aug 2015 18:45

Hallo allen!

Graag maak ik schaamteloos gebruik van de gelegenheid. Met mijn bedrijf regel ik regelmatig voor lokale (maar ook regionale) omroepen de video verbindingen. Zoals hier al geschreven werd, is dat soms best een moeilijke opgave. Niet alleen voor video, maar soms ook al met audio.

Er zijn eigenlijk meerdere oplossingen maar in de basis komt het er op neer dat je altijd een encoder en decoder nodig hebt. Dit kan je helemaal goed doen, of semi-prof. Je kan namelijk voor weinig een 'Youtube-stream' kastje kopen en naar Youtube streamen. Op een PC met HDMI in de studio speel je deze dan af. Cheap, maar als je het een beetje goed doet lukt het wel. Let wel even op eventuele blokkades van Youtube i.v.m. auteursrechten.

Voor het 1:1 doorprikken van Full HD en HD-SDI over een BNC stekkertje: lees verder...
Je kan ook (best dure) encoders/decoders van bijvoorbeeld Teradek (Cubes) aanschaffen. Hiermee kan je HD-SDI Full HD in alle mogelijke formaten en bitrates van A naar B versturen. In de studio plaats je de decoder, zet je een poort open. Op locatie verbind je de encoder met het netwerk en je hebt als het goed is signaal. Minimaal 2 MB upload is fijn, Ziggo altijd goed, en basis netwerk kennis is wel vereist.

De andere optie is om gebruik te maken van 4G bonding. Dat is een kastje waar zo'n 4 simkaarten van verschillende (4G) providers in zit. De video zal worden opgesplitst en gaat naar een cloud-server. In de studio heb je een decoder welke het signaal ophaalt bij de cloud-server. Vertraging in het signaal: c.a. 4 seconden. Heb je nou gewoon prima internet, maar wil je gebruik maken van het push / pull in de cloud, dan kan dit ook zonder 4G gebruiken net als de optie in de alinea hierboven. Dan hoef je namelijk geen poorten open te zetten in de studio of een vast IP-adres te hebben + je kan het goed monitoren.

Sta je echt op een eiland (of buitenland) waar EN geen internet ligt EN de 4G/3G dramatisch is, dan kan je altijd nog overwegen om via de satelliet te gaan. Daarbij heb je alsnog een van bovenstaande opties nodig, maar regel je het internet zelf. De bandbreedte is hier tegenwoordig 22/6 namelijk. Prima te doen! Voor een regionale hebben we dit gebruikt in Turkije waar het internet belabberd is. Ook aan te raden voor een festival-terrein. Zo ben je onafhankelijk van derden.

Conclusie: dit zijn mijn ervaringen met het maken van verbindingen. Voornamelijk voor video, maar ook prima te combineren met een audio-stream. Ik hoop dat ik hiermee een leuke bijdrage heb kunnen geven aan dit topic en wellicht heb je er iets aan. Wel wil ik erbij toevoegen dat het voor een lokalo best prijzig kan zijn om dit alles aan te schaffen, mits je de gemeente gek kan maken met een leuke subsidie aanvraag. Mocht je ooit eens specifiek iets willen weten, of een van deze apparaten willen huren; bel of mail mij vrijblijvend, altijd leuk om over te kletsen!

Ik zal dit topic op een afstandje bewonderen en reageer indien nodig :-)
Mijn gegevens staan op http://www.rodney.it" onclick="window.open(this.href);return false;, na al deze info mag dat toch wel 1x? ;-)

Echtwel

Bericht door Echtwel » 09 aug 2015 15:30

Site gezien en gelezen veel succes

radiogolfje

Bericht door radiogolfje » 09 aug 2015 18:14

Het gebeuren rond Parckpop (nu live op TV) wordt door technici gedaan die in het dagelijkse werken bij de grote telecom maatschappij.
Waarom niet via 4G, is beschikbaar maar ze willen een uitzending van 12 uur maken, 12 uur ongestoord. De telecom maatschappijen zeggen dat ze voor 85% van de tijd verbindingen kunnen garanderen, geen 100.
Mocht daar veel foto worden genomen die ze op feestboek willen zetten enz, dan hapert het signaal naar de studio, hetgeen ze niet willen. Internet is helaas niet aanwezig.
Parckpop via 4G naar de studio zouden ze gratis kunnen doen, maar ze huren liever een COFDM set in met een eigen frequentie omdat ze dan een gegarandeerde verbinding hebben.

Tot 24 uur hier te zien: http://rtvpurmerend.nl/tv/live-tv/" onclick="window.open(this.href);return false;
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

Plaats reactie