Corona

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.

Moderator: admin6

Plaats reactie
jessica

Re: Corona

Bericht door jessica »

Zweden heeft alles opengehouden alleen social distancing en in Zweden zijn de cijfers niet veel slechter dan in Nederland. Bovendien heeft in Stockholm ongeveer 40% van de mensen het virus al gehad en in Amsterdam bijvoorbeeld nog maar 5%. Zweden heeft dus veel meer mensen die immuun er voor zijn (in ieder geval een behoorlijke tijd). In Nederland is de economie in elkaar gedonderd terwijl in Zweden de economie maar 0,3% gedaald is. Wie heeft het hier nou slim gedaan en wat is goed beleid?

WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Oortjes schreef:
19 mei 2020 21:16
WinnaarRadioring2023 schreef:
19 mei 2020 19:47
De objectieve feiten zijn dat het aantal slachtoffers wat ziekteverschijnselen heeft iets van 0,1% is van het aantal mensen wat besmet is geraakt. Het aantal ziekenhuisopname is iets van 0,02%, al wisseld dat wel iets. Zijn gewoon de harde cijfers van organisaties als het RIVM, dus moeten voor betrouwbaar doorgaan.
Dat bestrijdt niemand. Feit is ook dat we half april meer IC opnames hadden dan het aantal IC bedden wat we gewoonlijk in gebruik hebben in dit land, wat een groot risico is in de gezondheidszorg. Dat is dan weer een gegeven wat helemaal niks relativeert. Het is altijd mogelijk om te shoppen in cijfers om zo een scheef beeld te presenteren. Dat is wel wat veel voorkomt in de media, wat dat betreft zijn jouw bijdragen wel typerend.

Mijn docent statistiek, dertig jaar geleden op de Erasmus: "Er zijn leugens, er zijn hele grote leugens en de overtreffende trap daarvan zijn cijfers."

Het gaat in dit topic overigens niet over de vraag of de politieke leiding van dit land de goede dingen doet, het gaat erover hoe de media er op reageren. Komisch is dan dat er steeds reacties tussendoor komen waarin hetzelfde gebeurt als in sommige media gebeurt.
Wat mij in de media vooral stoort is dat men gemiddeld een heel eenzijdig beeld neerzet. Kritische vragen worden nauwelijks gesteld en iedereen met een afwijkende mening wordt direct als gevaarlijke gek of complotdenker weggezet. Relativeren en nuance zijn zaken die ik helaas nauwelijks terug hoor en zie.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

jessica schreef:
19 mei 2020 21:48
Zweden heeft alles opengehouden alleen social distancing en in Zweden zijn de cijfers niet veel slechter dan in Nederland. Bovendien heeft in Stockholm ongeveer 40% van de mensen het virus al gehad en in Amsterdam bijvoorbeeld nog maar 5%. Zweden heeft dus veel meer mensen die immuun er voor zijn (in ieder geval een behoorlijke tijd). In Nederland is de economie in elkaar gedonderd terwijl in Zweden de economie maar 0,3% gedaald is. Wie heeft het hier nou slim gedaan en wat is goed beleid?
Eens, maar wat vind je van de wijze waarop de media daarover publiceert?
Rock 'n roll is better than music!

jessica

Bericht door jessica »

Oortjes schreef:
20 mei 2020 19:58
jessica schreef:
19 mei 2020 21:48
Eens, maar wat vind je van de wijze waarop de media daarover publiceert?
Ik vind dat de media heel eenzijdig bericht geeft. Ze volgen voornamelijk de informatie die zie van de officiële instanties RIVM, ministers etc. aangereikt krijgen. Kritische vragen of zelf onderzoek wordt nauwelijks gedaan. Veel is gebaseerd op angst zaaien. Terwijl je als je wat genuanceerder naar de cijfers kijkt je heel veel andere dingen kan concluderen dan nu. Kortom ik vind dat de meeste media slecht hun werk doen. Maar het is toch treurig gesteld met de media de laatste 20 jaar al. Een afwijkende mening wordt sowieso niet geapprecieerd zoals de diegene hiervoor reageerde ook al opmerkte. Heel veel vragen die gesteld zouden moeten worden zijn nog steeds niet gesteld en beantwoord.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Die laatste woorden zijn wel heel groot. Zelf mis ik ook wel interviewers als Ischa Meijer en Sonja Barend, maar om nou te stellen dat afwijkende meningen nietvmeer gewaardeerd worden? Ik hoor en zie niet altijd goed onderbouwde meningen, maar afwijkende zijn er volgens mij genoeg in beeld.

Ik ben het wel met je eens dat goede onderzoeksjournalisten weleens los gelaten mogen worden op het RIVM, OMT, veiligheidsregio's, etc. Wat gebeurt daar, hoe is de besluitvorming georganiseerd? Wat is de wetenschappelijke basis zonder aanwezigheid van onderzoeksdata?

jessica

Bericht door jessica »

Oortjes schreef:
20 mei 2020 22:16
Die laatste woorden zijn wel heel groot. Zelf mis ik ook wel interviewers als Ischa Meijer en Sonja Barend, maar om nou te stellen dat afwijkende meningen nietvmeer gewaardeerd worden? Ik hoor en zie niet altijd goed onderbouwde meningen, maar afwijkende zijn er volgens mij genoeg in beeld.

Ik ben het wel met je eens dat goede onderzoeksjournalisten weleens los gelaten mogen worden op het RIVM, OMT, veiligheidsregio's, etc. Wat gebeurt daar, hoe is de besluitvorming georganiseerd? Wat is de wetenschappelijke basis zonder aanwezigheid van onderzoeksdata?
Precies over dat soort vragen heb ik het. Is goed zichtbaar in die mondkapjes discussie ook. De balans in de journalistiek is ook volledig weg. Veel te veel gefocust op gezondheidszorg. Terwijl een goede gezondheidszorg zonder goede economie niet mogelijk is.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Is de balans in de journalistiek weg of in de politiek?

Die mondkapjes gaat goed komen in de journalistiek. Goede onderzoeksjournalistiek kost nou eenmaal tijd.

Durashift

Bericht door Durashift »

Zeg nee tegen de anderhalve meter samenleving.
Niet elke Nederlander is te spreken over de anderhalvemetersamenleving. Die zou schijnveiligheid bieden en doet meer kwaad dan goed: "Het is ons door de strot geduwd en het is tijd dat mensen wakker worden", vindt horeca-ondernemer Michel Schreuders.

Hij beheert de Facebookgroep 'Nee tegen 1,5 meter', die nu 37.000 leden heeft. Er is ook een stichting opgericht om geld in te zamelen. De opbrengst wordt gebruikt om "een vuist richting de overheid te maken". En om mensen en het kabinet "juist" te informeren door middel van onderzoek naar het coronavirus. (..)
https://nos.nl/artikel/2334648-wij-zegg ... eving.html

~~~~~~~~~~

Journalistiek worden niet altijd de juiste vragen gesteld, vind ik. Laatst in een radio 1 item "waar is Waldy" was hij op bezoek bij een bezorgde ouder die een kind van school houdt ivm risicogroepen in huis etc.. Vervolgens hoor ik dat dat kind wél die dag bij oma op bezoek is geweest :roll: .. Daar wordt dan niet op doorgevraagd door de verslaggever. Gemiste kans, wat mij betreft.. Want als je wél je kind naar oma kan laten gaan.. kan het ook naar school, vind ik.

Verder merk ik ook wel de kleuring bij sommige presentatoren.. Lara Rense bijvoorbeeld.. die is toch wel van de 'houden aan de maatregelen' etc.. merk ik. Beetje vooringenomen, wat mij betreft.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Durashift schreef:
21 mei 2020 22:52
Laatst in een radio 1 item "waar is Waldy" was hij op bezoek bij een bezorgde ouder die een kind van school houdt ivm risicogroepen in huis etc.. Vervolgens hoor ik dat dat kind wél die dag bij oma op bezoek is geweest :roll: .. Daar wordt dan niet op doorgevraagd door de verslaggever. Gemiste kans, wat mij betreft...
Dat is inderdaad een schot voor open doel laten liggen.

Wat is het verband met het verhaal over de 1,5 meter samenleving?

Durashift

Bericht door Durashift »

Niks, daarom ook de ~~~~~~~~~~~~~

Ik haak meer in op de media discussie, met dat laatste, vind ik.

Oortjes

Bericht door Oortjes »

Durashift schreef:
21 mei 2020 23:22
Niks, daarom ook de ~~~~~~~~~~~~~

Ik haak meer in op de media discussie, met dat laatste, vind ik.
Ja, dat vind ik ook.

Plaats reactie