Internet radio station

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

WinnaarRadioring2023

Re: Internet radio station

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Piet Puk schreef: 16 jun 2020 18:03 Het gaat mij niet om een los radioprogramma.

Achtergrond van mijn vraag: ik heb jarenlang een internet radiostation gehad, wat - in mijn ogen - goed in elkaar stak. Ik heb heel veel tijd en geld geïnvesteerd om het fundament goed te krijgen: horizontale programmering met '80's only (non-stop), professionele vormgeving, elk uur nieuws, nette website en overal aangemeld. In het weekend zoveel mogelijk live. Hoe goed ik ook mijn best deed: ik heb nooit meer dan 15 gelijktijdige, unieke luisteraars gehad. Meestal zelfs < 3.

Als ik een analyse doe, en je ziet dat ook weer in dit draadje, is het behalen van enkele honderden luisteraars voor slechts een paar internet radio stations weggelegd. De meeste draaien voor een handvol familie,vrienden en bekenden. En daarvoor is het me te duur en niet bevredigend.

Vandaar mijn vraag: wat maakt een format zo aantrekkelijk (of uniek) dat er enkele honderden luisteraars naar een web-only station gaan luisteren?
Je fundament lijkt dan goed.

Wat ik mij afvraag. Jouw tijdstip in het weekeinde, nu je er mee gestopt ben, hoe vaak luister jij op dat moment naar de radio?

Ik bedoel, als jij iedere zaterdag middag je programma maakt en nu met je vrouw gaat shoppen, dan is de kans dat jouw doelgroep ook shoppen is of langs het sportveld staat best aanwezig.
WinnaarRadioring2023

Piet Puk schreef: 16 jun 2020 18:03 Het gaat mij niet om een los radioprogramma.

Achtergrond van mijn vraag: ik heb jarenlang een internet radiostation gehad, wat - in mijn ogen - goed in elkaar stak. Ik heb heel veel tijd en geld geïnvesteerd om het fundament goed te krijgen: horizontale programmering met '80's only (non-stop), professionele vormgeving, elk uur nieuws, nette website en overal aangemeld. In het weekend zoveel mogelijk live. Hoe goed ik ook mijn best deed: ik heb nooit meer dan 15 gelijktijdige, unieke luisteraars gehad. Meestal zelfs < 3.

Als ik een analyse doe, en je ziet dat ook weer in dit draadje, is het behalen van enkele honderden luisteraars voor slechts een paar internet radio stations weggelegd. De meeste draaien voor een handvol familie,vrienden en bekenden. En daarvoor is het me te duur en niet bevredigend.

Vandaar mijn vraag: wat maakt een format zo aantrekkelijk (of uniek) dat er enkele honderden luisteraars naar een web-only station gaan luisteren?
Nog even een andere vraag. Wie was jouw doelgroep?
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Ben er mee gestopt voor die paar mensen en de moeite en tijd die er in gaat zitten.

Mixtapes, podcasts doen het tegenwoordig beter, de aantallen op een mixcloud en SoundCloud zijn prima te monitoren en dit kan ook prima in Spotify

Een non-stop web station geloof ik niet meer in, non-stop muziek kunnen de Tidles, spotifys en deezers als geen ander.

Hoe gaaf is het als je show echt beluisterd doet worden en dat wanneer de luisteraar het wil. Dat is de toekomst.
WinnaarRadioring2023

Hoort-u-mij schreef: 17 jun 2020 11:00 Ben er mee gestopt voor die paar mensen en de moeite en tijd die er in gaat zitten.

Mixtapes, podcasts doen het tegenwoordig beter, de aantallen op een mixcloud en SoundCloud zijn prima te monitoren en dit kan ook prima in Spotify

Een non-stop web station geloof ik niet meer in, non-stop muziek kunnen de Tidles, spotifys en deezers als geen ander.

Hoe gaaf is het als je show echt beluisterd doet worden en dat wanneer de luisteraar het wil. Dat is de toekomst.
Eens, maar ik zou kiezen voor beide. De mogelijkheid om live te luisteren naar de opname en dan uploaden naar Mixcloud en Soundcloud.

Als je de live stream dan toch heb, waarom de rest van de tijd dan niet vullen met non-stop.
ottoderuig

Bericht door ottoderuig »

Double Z draait binnenkort 20 jaar online.
300 luisteraars op de dag is daar heel normaal.
Als ik zaterdagavond live ben hangen er tussen de 150 en 200 luisteraars aan. Toch niet slecht voor een tijdslot waarbij veel mensen voor de tv hangen.
Eemland Radio
In Midden-Nederland via DAB+ 10B
en www.studioeemland.nl
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

ottoderuig schreef:
Double Z draait binnenkort 20 jaar online.
300 luisteraars op de dag is daar heel normaal.
Ik heb net even geluisterd naar Double Z: Magic Combo met "In Vera Cruz" en Henk de Jager met "Wantrouw" :roll: . Wel gaaf: een ouderwetse stationsong. Nogmaals, zie eerder dit draadje: de doelgroep piratenhits en Nederlandstalige schlagers begrijp ik volkomen maar is niet mijn ding.

WinnaarRadioring2023 schreef:
Ik bedoel, als jij iedere zaterdag middag je programma maakt en nu met je vrouw gaat shoppen, dan is de kans dat jouw doelgroep ook shoppen is of langs het sportveld staat best aanwezig
Maar dit geldt toch ook voor een (landelijk, regionaal of lokaal) FM-radiostation? En 's nachts - "als iedereen slaapt" - de stream maar uitzetten dan? - "Er luistert dan toch niemand" :eek:

Het gaat om het dagelijks gemiddelde aantal, lijkt mij.

Mijn doelgroep was "de oudere jongere": mensen in hun jeugd opgegroeid in de periode 1980 tot en met 1989. Muzikale herinneringen uit dit decennium door middel van een brede popmuziekmix.

Hoort-u-mij schreef:
Ben er mee gestopt voor die paar mensen en de moeite en tijd die er in gaat zitten.
en financiële investeringen (want legaal!). Precies dit.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
WinnaarRadioring2023

Piet Puk schreef: 17 jun 2020 14:18
Ik bedoel, als jij iedere zaterdag middag je programma maakt en nu met je vrouw gaat shoppen, dan is de kans dat jouw doelgroep ook shoppen is of langs het sportveld staat best aanwezig
Maar dit geldt toch ook voor een (landelijk, regionaal of lokaal) FM-radiostation? En 's nachts - "als iedereen slaapt" - de stream maar uitzetten dan? - "Er luistert dan toch niemand" :eek:

Het gaat om het dagelijks gemiddelde aantal, lijkt mij.
Dat klopt, maar met dat verschil dat verschil dat een luisteraar van Q de hele week naar Mattie en Marieke, Domien en consorten luistert op een tijdstip dat jij non-stop muziek draaide.

De krachten van de zaterdagmiddag zitten daar als opvulling van het weekeinde, waar jij min of meer het hoofdgerecht van jouw webstation was.

Regionale- en lokale radio luister je voor de content. Weet niet of dat nu direct de doelgroep is waar een muziekzender zicht op moet richten.

De stream uitzetten is geen oplossing, sterker nog, dat zou nog meer luisteraars kunnen kosten.

Ben het wel met je eens dat je ook naar het gemiddelde moet kijken, maar gaat het vooral op de momenten dat jij on-air bent.

Mijn doelgroep was "de oudere jongere": mensen in hun jeugd opgegroeid in de periode 1980 tot en met 1989. Muzikale herinneringen uit dit decennium door middel van een brede popmuziekmix.
Dat klinkt als een leuk webstation. Maar luistert die doelgroep ook online naar de radio? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat mijn vader ooit naar een webstation luistert, tenzij een ander het voor hem heeft aangezet.

Ik vraag me af wat het met jouw luistercijfers had gedaan als je 3 jaar lang, iedere werkdag van 16:00 - 18:00 uur radio maak en er ook actieve marketing omheen doet, gericht op jouw doelgroep.
Feivel

Bericht door Feivel »

Eigenlijk is het vrij simpel: je maakt een radiostation vanuit de behoefte van de luisteraar. Heeft de luisteraar behoefte aan Top40-muziek? Waarschijnlijk niet, daar hebben we al 538 en Q voor. Die doelgroep luistert bovendien ook via Spotify. Je kunt als goedbedoelende amateur de illusie hebben dat er mensen naar je gaan luisteren, maar uit die droom kan ik je helpen. Jij doet het als zolderkamer-DJ echt niet beter dan een Domien Verschuren of een Frank Dane. Radiomaken in Nederland kun je dus wel vergeten. Niemand heeft luisteraars. Waarom dat piratengenre wel scoort? Simpel: een ander publiek. Op de Nederlandse radio is Radio NL voor deze doelgroep te carnavalesk, 100% NL te veel pop en Radio Continu is een grote grabbelton met van alles wat. Daar zit ook wel eens ACDC tussen en dat wil niet iedereen horen. Daarom is die groep dus een uitzondering.

Uitzondering is er voor bijvoorbeeld dance classics (zoals Freak31 uitzendt). Dat is ook een genre voor liefhebbers. Hoor je nergens anders op de Nederlandse radio. Dus: je moet echt een niche station hebben, wil je in Nederland succes hebben.

Richt je je op buitenlandse luisteraars, dan zal de markt anders zijn. Daarom richt ik me bijvoorbeeld met een radiostation op een bepaald gedeelte van Europa. Luisteraars genoeg, daar. We draaien een mix van de chart hits (uit Amerika) met de chart hits uit het gedeelte waar we ons op richten. In het weekend draaien er shows van DJ's van over de hele wereld. En dat scoort.

Of een station met muziek uit de jaren '80 luisteraars trekt? Misschien. De doelgroep is niet achterlijk (kan heus wel een spelertje aanklikken om het te laten spelen) en in de auto zit steeds vaker een ontvanger voor internetradio. Maar ook hier geldt: er is in Nederland genoeg overdaad aan. De bekende 80's hits hoor je volop bij Radio 10, Sky, de regionale omroep en zelfs de lokale omroep. Aan de andere kant is het ook zeker waar dat deze doelgroep is opgegroeid met FM en waarschijnlijk FM de voorkeur geeft aan een web station.

Dáárom hebben zo veel stations geen luisteraars of heel weinig luisteraars. En zeker in Nederland, want de Nederlandse radiomarkt is heel tam op het gebied van internetradio. Eigenlijk is het zo goed als geldverspilling. Dan kun je je beter richten op het buitenland met een uniek format. Maar ja, dat is waarschijnlijk minder leuk omdat je dan niet continu je eigen stem op zender kunt horen ;).
WinnaarRadioring2023

Waarom zou je radio moeten maken voor je luisteraar? Armin van Buuren maakt toch ook geen muziek voor zijn fans.

Radio maken doe je eerst voor jezelf en daarna voor de luisteraar. Als jij je niet comfortabel voelt bij wat je maakt, dan wordt het nooit wat.
Plaats reactie